Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag har nu "kört in" mitt akvarium och ska nu försöka hålla algnivån nere m h a eremiter och snäckor. Jag har ett 290 liters akvarium med 45kg levandesten och undrar nu: 1. Vilka typer/arter skall jag välja 2. Hur många av vardera jag skall ha. Vad jag förstår är rödbenad eremit och Astraeasnöckor de som är "snällast", -stämmer det? (Turbosnäckor välter saker och Blåbenade eremiter äter snäckor). Jag har även hört att det finns en vitbenad variant av eremitkräfta. Är den bra? /Jocke
-
- 7 svar
- 3,7k visningar
-
-
Hejsan. Har lite funderingar kring varför man gör på vissa sätt. Främst så har jag funderat på nedanstående. Om en person använder sig av tillsatser av följande ämnen. Magnesiumsulfat - För att ge korallerna extra näring Kalciumklorid - För att tillsätta extra kalcium till korallerna Natriumkarbonat - För att tillföra karbonater och påverka pH Varför använder man sig också av Kalciumhydroxid? Har förstått att detta ämne används till att blanda kalkvatten med och att kalkvatten påverkar pH och KH. Men vad är poängen att dubblera med Natriumkarbonater och Kalciumhydroxid? Natriumkarbonat ger en mycket stark lösning med pH runt 12 och KH på 30 vid mättade lösningar (som jag …
-
- 20 svar
- 6,5k visningar
-
-
-
-
-
-
-
-
-