Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Är det någon som vet om Lobophyllia stenkorall är giftig för människor?
-
- 10 svar
- 2,3k visningar
-
-
Har en liten fråga om en skivanemon vi fick med LS när vi köpte sådan på Reef Zone för ett tag sen. Kanske är det en dum fråga, men frågar man inget får man ingenting veta... Hur som helst så här om dagen när vi matade fiskarna, med Salifert Energy Plus, så hamnade lite på anemonen och den vek ihop sig och åt upp det där, så nu funderar jag på om man ska ge den mat regelbundet, eller om den bara behöver det som den råkar komma över när man matar de andra fiskarna? Hoppas på svar! /Skogsflickan
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Kollade denna korall jag inte vet namnet på ikväll och varje polyp ser ut som en bubbla...och det e lite slem här och där! Vad tror ni har hänt? är det normalt? Nått jag bör göra?? PLEASE HELP!
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Triton har nyligen fått hem detta? Är det svampar? Eller ngn form av mjukisar? Eller skivanemoner? Giftiga? Farliga för fiskar? Galet snygga iaf. Jag fullkomligen älskar blå saker och får lite tårar i ögonen just nu (igen) över att mitt kar har kraschat. Annars hade jag köpt dessa på stört! Om ngn lägger ut och köper dessa åt mig för tillfällig förvaring i sin burk, så betalar jag dubbla priset när jag är igång igen... :-'/
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Köpte några polyper som hade tappat sin gröna kant (yttersta) den va brun istället. Nu efter några månader har kanten blivigt grönare men inte så grön den skall vara. Vad är det som gör att knappar inte färgar ut riktigt. Har provat olika placeringar
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
dom blev fraggade för ett par dar sen, nu ser de ut som om dm ömsar skinn. e det normalt eller klarade dom inte fraggningen?
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, jag har en montipora som beter sig illa mot en snäcka. Mina vattenvärden är jättebra men trots det fångade jag denna bild igår kväll. Vad ska jag göra?
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Någon som vet vart (och om) man kan hitta sådana här i butik? Otroligt vackra... Mer info: http://www.advancedaquarist.com/2011/12/corals
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
ska tyvärr göra mig av med min vita anemon, då den verkar vara skygg för strömt vatten, och försöker få "lä" hela tiden. fick ett erbjudande att byta mot en BTA anemon. vad skiljer en BTA anemon från andra? vad jag har förstått så gillar dessa att det är mycket strömt, och det har jag... något speciellt man bör veta om just dessa?` tips och synpunkter tages gärna emot... bifogar en bild på anemonen det gäller!
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har funderat lite på hur man kan förvänta sej att zoanhus ska växa. Tycker mina växer lite sakta eller inte alls. Jag har watermelon, fire and ice, radioactive och några som jag inte vet vad dom heter. Nån blå,orange och gul. Har 130w led 10000l/h tunze och rätt bra värden tycker jag. Så kommentera gärna hur det ser ut i era kar och hur dom växer hos er.
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
- Art/id på korallen/korallerna i fråga.<o:p></o:p> <o:p></o:p>Stylophora sp. - Hur länge har akvariet varit igång.<o:p></o:p> <o:p></o:p>9-10 mån - Vattenvolym brutto samt netto.<o:p></o:p> <o:p></o:p>130L brutto, ~100L netto - Mängd levande sten.<o:p></o:p> <o:p></o:p>~18-19 kg - Belysningstyp/tid.<o:p></o:p> <o:p></o:p>2*55 W PL, 12 tim/dygn - Temperatur morgon och kväll. 26,5 - 27,5 - Salthalt. <o:p></o:p>35 promille - Kalcium Ca.<o:p></o:p> <o:p></o:p>390 ppm - Magnesium Mg.<o:p></o:p> <o:p><…
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Tjena! Jag börjar få lite problem med min bubbelkorall jag har. När jagg köpte den, va den ca knytnävsstor när den va helt uppumpad. nu är den ca 30 cm i diameter och tar över mycket av karet. Kan man fragga dessa genom att dela stenen och kalkkroppen? Tycker alla mjukdelar sitter ihop... //Patrick
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Tjena! Tänkte fragga av ett gäng knappar från farsans kar,kanske ett 10 tal,frågan är då,är det lättast att bara bryta av stenen,eller ska man klippa dom en och en? bryter helst,eftersom det blir lättare att fästa dom än att hålla på med gummisnoddar och så vad tycker ni? Mvh Fredde
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
sista tiden har mina gröna acroporor och grön monitpora confusa tappat mer och mer av sin intensiva gröna färg, men ändå är polyperna ute som vanligt. det märkliga är att det inte gäller den vanliga gröna montiporan eller den grenväxande digitatan. bollade det med stig som hade en teori om att det var brist på jod.. tillsätter spårämnen i ballingen samt droppar i lite extra från korallenzuchts dyra små flaskor nån gång i mellanåt. sist jag kollade vattenvärdena var de kanon; kh 7.4 mg 1260 ca 420 ph 8 no3 2.5 po4 0-0.03 funderade ett tag på om fosfaten gått i botten totalt. kollade med en hanna som visade 0.00, så jag stängde av fosfatfiltret.. några visa förslag anyone?
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Har en euphyllia som surat nu i några dagar. Har två huvud och det är enbart det ena som inte visar sig från sin bästa sida. Har även pocillopora och lobophyllia vilka inte visar några tendenser till att må illa. Senast uppmätta värden är: PH 8.1 Nitrat 2 Fosfat 0.1 Salthalt 1.024 Alk 9.1 Ca 380 Mg 1020 Har min euphyillia bara en dålig dag eller är den på väg bort? Någon som varit ute för liknande skeende? Hälsningar, Mikael
-
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
köpte en ny anemon i går tror att den kallas "purple-tip" anemone har jag fel? rätta mig gärna ngn som kan det latinska namnet för jag hittar inte mycket info alls om den ...
-
- 8 svar
- 2,2k visningar
-
-
Köpte denna korallen för ett tag sedan. Den växer på horrisontellen ut så ej den vanliga rätt upp Klicka på bilden för större format
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej. Jag har två acropora som skall fraggas ner. Den ena är en A. Formosa som jag fått, den har tyvärr dött i topparna, så jag skulle vilja ta bort det som är dött. Denna "fraggen" är nära på 25cm lång, och har en del grenar, och det som är dött är den sista decimetern på en gren samt en 4-5cm på en annan gren. Den andra är en tabletop som jag ska dela med mig av efter att ha lovat det. Den växer ju inte som den andra, och jag vet inte riktigt hur an bäst gör med en sådan. Någon som har tips om bästa sätt? Ska se om jag kan få ett par aktuella bilder på de två kandidaterna.
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag köpte en ny korall i veckan. Säljaren benämnde den som en "kuddkorall", men just då så var jag ändå helt hänförd av den så jag glömde fråga om han hade någon mer ingående information om den. Efter att ha kollat upp så noga jag kan så tycker jag att den liknar en Favia, är det någon som håller med?
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Är det någon som kan svara på varför min Euphyllia helt plötsligt börjar skrumpna ihop? Jag har tre stycken och det är bara denna som ser ut så här. Jag har inte ändrat på något det senaste. Förutom ett vattenbyte. Alla värden är ok.
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, har märkt ett växande bestånd av små (4-8mm) anemonliknande grejor i mitt kar. Var först säker på att det var glasrosor men dom har på sistone fått aldeles lysnade gröna! huvuden vilket fick mig att börja undra. Någon som vet om glasrosor i den storleken brukar ha lysande gröna huvuden och inte lila som vid större storlek? Mvh
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Om man har alger i karet, är då dessa skadliga för koraller & anemoner? Hur länge ska man vänta? Har haft mitt kar igång 3,5 mån. Det var väl inkört innan jag köpte det. Nitritvärdena blev förhöjda när jag införskaffade fisk. Värdena är nu 0. Alla andra värden är 0 (ej kolla silikat) Växer fortfarande lite brunalger, men började just med osmosvatten. Har tidigare fyllt på avdunstat vatten direkt från kranen:ler: . Tror inte att karet är överbelastat trots låga värden (alltså att algerna håller nere nitratvärdena). Har 2 gula kirurger, men inga sniglar som betar alger.
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej Skulle behöva hjälp med att få dem här identiferade dem är köpta som zoanthus...men efter läsning om hur giftiga vissa knappar är så fick jag lite pirr i magen...ska dem ut ur karet eller?
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har fått rätt stora problem med mina koraller. Det är bara SPS:erna som mår dåligt LPS:ern ser ut att må bra. Problemen kom ganska snabbt en ganska stor flakväxande montipora dog på en vecka (naturligtvis hände det när jag inte var hemma). Min montipora confusa har döda fläckar och ser allmänt risig ut. En acropora ser vite vissen ut med några döda toppar. Har en Hysterix som ser ganska opåverkad ut. LPS:erna, fiskarna, anemonen, mjukisar, skivor, snäckor, räkor och eremiter ser ut att må bra. Hade rätt hög salthalt 3,9 % har sänkt den och idag ligger den på 3,6 %. Ser dock inga tendenser på förbättring hos korallerna. Ska ta ner den lite till och förhoppningsvis landa p…
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Nu blev jag lite orolig, kan en acropora vara vit med lila toppar utan att vara döende? Har precis köpt den och enligt säljaren så ska den se ut så. Ska kolla i natt om den skickar ut sina polyper