Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej ! Hur märker man om man har en fisk som har fått vita prick har nämligen en igelkottfisk som jag tycker har små vita prickar på fenorna men kan kanske vara slem eller nått annat. Men hur märker man detta och vad gör man i så fall ?? MVH Micke
-
Är de svåra att hålla?..jag tror jag fått med en sådan på en sten jag köpte från triton...den verkar växa faktiskt...jättesmå polyper som fladdrar i vattenströmmen...vit/beige med pytte grönaktiga polyper..har ett krypande växtsätt på stenen samt ett par uppstickare..kan det vara den artgruppen?
-
-
- 13 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har tidigare på reefcentral sett trådar om folk som påstår sig ha pumpande Sinularia. Då jag aldrig sett dessa i någon bok har jag trott att det varit "normala" tillfälliga hopdragningar av polyperna de sett och inte konstant pumpande som hos Xenia. Men så fick jag se det här och ändrade snabbt uppfattning: Kolla in videoklippen nedan så får ni se den pumpa. http://www.knop.de/d/magazin/video/sinularia1.mpg (1,4 MB) http://www.knop.de/d/magazin/video/sinularia2.mpg (5 MB) Fri översättning: Visste ni redan att även polyperna på en Sinularia-art kan utföra pumpande rörelser? Det var tills nyligen bara föga kännt. Det handlar om akvaristiska iaktagelser, som i den fr…
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej, min anemon har krypit in ibland stenen och dragit ihop sig, lyfte på stenen lite för att få mig en lite bättre titt och alla tentekler är indragna men foten ser normal ut. Fann lite brunt slem i närheten men vet inte om det kommer från anemonen.
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hallå alla glada!" Min Sarcophyton såg ut att dö helt utan anledning i går ! den har mått hur bra som helst i ca en månad men sedan i går ser den ut att lösas upp! min fucata, mina skivisar och 2 st andra koraller som jag inte vet namnet på ser ut att må bra likaså fiskarna(ocellaris) vet nån vad det kan vara jag mätte vattnet på nitrit och nitrat men jag hittade inte nått som var ovanligt! väldigt tacksam för hjälp! mvh jimmy
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
blev lite irriterad när jag kom hem å sågatt min stora anemon hade flyttat sig (till ett dåligt ställe givetvis) satt å kollade då såg jag en anemon till ! på det gamla stället ! den hade tydligen delat sig !! är det vanligt i akvarium ? den va runt 40 cm i diameter med 2 tomat clowner ! nu är dom särbo hehe
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Det har varit mågra trådar på sistone på liknande tema, men jag tar mitt problem separat ändå. Jag jar två större acroporakolonier, en bali green slimer och en lila valida. I samband med alla problem kag fått har de börjat dö från roten. Har tagit ett par fraggar av dem som dock verkar må hur bra som helst. Frågan är nu, kommer jag kunna rädda dem med att få stabilitet igen, eller bör jag fragga upp dem medan det är nåt kvar? Brukar acropora kunna växa tillbaka på sitt eget skelett igen?
-
- 12 svar
- 1,4k visningar
-
-
Nån som kan sprida lite ljus över denna korall. Hur växer den, svår etc? Mvh Kim
-
- 0 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hittade en länk om Gonipora (Artspecifikt forum): http://www.goniopora.org/index.htm Artiklar: http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature2/view?searchterm= http://www.advancedaquarist.com/issues/dec2002/invert.htm Vad finns det för erfarenheter på forumet om detta släkte?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag skall lyfta in lite acron till min burk ikväll problemet är att mitt kar håller NSW värden 420ca 8dKh 1320mg. Karet acrona kommer ifrån har värdena Ca 470 dKh12 Mg1470. Kommer inte en sådanhär radikal skillnad att orsaka problem? Även om man koppar in dom sakta? Sista minuten men hoppas nån kan ge mig en hint om hur jag bör gå tillväga. //NiXoN
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har precis upptäckt att Kenya Trädet verkar ha fått en "gren" som ser alldeles tjock och konstig ut. Den biten ser helt svullen och tjock ut. Är det något fel på korallen?
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Mina blå och lila färger på stenkorallerna börjar tyna bort. Acroporer med lila toppar börjar bli bruna, Montipora superman börjar förlora sin blåa färg i basen samt att mina blåa acroporer börjar gå med åt brun hållet nu. korallerna i sig ser ut att må bra annars med stora polyper. Vad kan det vara för något som gör att färgerna försvinner? Någon som har erfarenhet av liknande? Vad jag fått tips om är att kaliumet är lågt. Har inte kunnat mätt det än. Sen läste jag en artikel att om att det inte ska förbrukas om man inte kör zeovit. vilket jag inte gör. Och jag kör och har alltid gjort i detta kar med D&D salt som borde ligga ganska bra till i kalium nivå. 200liters…
-
- 8 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hejsan, min levande sten kom igår och nu idag upptäckte jag en växt/djur. Den är mycket liten, cirka 3mm hög. Den sitter på en röd prick, och har rosa/genomskinliga ''tentakler'' eller vad det heter. Jag har läst lite om glasrosor och det värkar som att den lever på solljus(fotosyntes). Men ibland drar den in sina ''tentakler'' till den röda pricken, som att den matar sig med små grejor i vattnet. ngn som vet vad det är? MVH Linkan
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej allihopa Ytterligare lite sten koralls inköp då det verkar fungera med dom andra. Kan någon säga vad denna art heter? Köpte han på Akvarieleasing i Stockholm och dom sa att den är hyfsat lätt att sköta. Något att tillägga om denna korall? Just nu står han i strömt läge...är det bra? Ser han ut att må bra? Tacksam för svar!! Mvh Sofia
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Någon som kan bidra med nåt namnförslag? Tillväxten är ovanligt krypande tills den har en ordentlig bas varpå den börjar skicka upp flera korta toppar mot ljuset. //NiXoN
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-
-
Finns det några som skulle kunna trivas inom en halvmeter från 2 st 20.000 liters streamers på wavemode? Måste ha dom 3 dm under ytan annars drar dom luft och jag kan inte rikta dom uppåt. Nån plattväxande kanske funkar?
-
- 1 svar
- 1,4k visningar
-
-
HEJ. Såg just en sak i mitt kar som jag inte trodde var möjlig. Jag har ställt 2 st Acropora horrida väldigt nära varandra, och såg nu ett par månader senare att de växt ihop på ett ställe. Två grnar har mötts, och istället för att vika av eller sluta växa, växt in i varandra så de inte går att ta isär utan att bryta av korallerna. Nån annan som råkat ut för såna här konstigheter? Eller det kan ske inte är så ovanligt?
-
Min euphyllia har plötsligt blivit väldigt hängig, Såg bra ut igår! :S Vad kan ha hänt?
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
-
Hoppas ni kan hjälpa mej, jag har en liten Sarcophyton som växte och var jättefin, men nu ser vi att den inte är som den ska, den har som gropar/hål i hatten och är inte alls lika pigg som tidigare, drar inte ut sina långa "tentakler" ordenligt.. Jag har tagit några bilder, som dock inte är så bra, för att ni ska kunna se hur den ser ut. Frågan är nu vad det är som gör att den har blivit så här, jag ser inget på någon annan korall, jag har en Sarcophyton till som inte visar några sådana här symtom.. Kan det vara något som äter på den? Eller kan det vara anemonen som är boven i dramat då den har flyttat runt i ca 1½ vecka och mestadels håller till ganska nära Sarcophytonen…
-
- 4 svar
- 1,4k visningar
-
-
Skulle behöva tips om spser!visa av mina växer väldigt bra och sina polyper ute och har fin färg! Några andra växer bra men nästan ingen färg alls och så har jag dom som inte växer eller har någon polyper ute alls! Vad ska man tänka på så att dom börjar trivas?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Bara undrar varför några av mina skivanemoner ibland väller ut sin innehåll genom "munnen" lixom, ser ut som vågiga fransar som kommer ut. Sen ser de ut som vanligt igen, hann inte ta något kort.
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har en valida som bara färgar ut i topparna. Längre ned på stammarna så är det bara en beige färg. Är det någon som vet vad för ämne som kan trigga den lila färgen? Jag har inga höga näringsvärden. //Henric
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
hej allihopa. tänkte åka ner till zoogiganten i lund idag och leta upp en fin korall. har spanat in en som jag är sugen på att starta med. börjar med en så jag lär mig sköäta den innan jag går vidare frågan lyder alltså som såhär, det är inte bara att köpa utan de ska skötas också. vilka medel behöver man köpa och när behöver man dem och frågan som är viktigast behöver man det egentligen?? vad är det mat till koraller?
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag har en korall, "euphyllia"... det kommer något trådigt, brunsvart ur mitten av den.... vad är det? Har aldrig haft koraller tidigare, så detta är en jätte-rookie fråga - hjälp!?!?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-