Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej! Vilka koraller tycker ni att man ska börja med som nybörjare? Har 3 st t-5 rör på 24 W st. Tips mottages tacksamt. Uffe
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
hur vanligt e detta? kan inte minnas att jag sett några bilder på de tidigare men kanske misstar mig, det kanske är fullt normalt? bara en fundering
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
hej är det någon som vet ifall anemoner leker.en av mina anemoner har släppt ut en massa små 0.5 mm stora gröna kuler ser ut som ägg. har tagit ut den ur karet.karet är mjölkigt nu, men fisk och andra koraller ser ok ut. vad göra hjälp.
-
Har två quadricolor i mitt akvarium - den ena kryymper väldigt på natten - mycket mer än den andra. Den ser frisk ut på dagen förstås, men det är rätt knasigt att den nästan försvinner helt på natten!
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag vill inte påstå att jag besitter någon speciell kunskap om det här men eftersom det är ganskla lite information tillgänglig ute på nätet och jag nu har gjort det tre gånger med bra resultat så tänkte jag att jag skulle kunna skriva lite om hur jag gör när jag fraggar goniopora. Det första man behöver tänka på när man ska fragga goniopora är att man inte kan göra det i akvariet och därför behöver kunna plocka ut korallen. Förhoppningsvis har man tänkt på detta i förväg och antingen så har man sin goniopora i sanden eller så har man fäst den på en större sten som är lätt att plocka ut. Har man inte gjort detta så är risken att korallen som är …
-
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Den ena "armen" på den här måste väll ändå vara sten död Och om så är fallet ska man knippsa bort den då eller låta den sitta kvar ??
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har en Plate Coral och en Trumpet Coral som dött sedan jag startade mitt akvarium för ca fem månader sedan. En del fiskar har också dött men jag antar att det är något man får räkna med som nybörjare på saltvattensakvarium? Min fråga angående korallerna, ska man kasta dessa eller låter man de ligga kvar? I akvarieaffären säger de att de kan ta sig igen men för mig ser de helt döda ut och ingen förändring har skett (den ena dog redan efter några veckor). Frågan är alltså, är det skadligt att låta döda koraller ligga kvar, finns det något hopp för dessa eller är det bara att kasta? Mvh //Micke & Gunilla
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Har anskaffet meg en Turbinarisa reniformis som jeg ikke får til å trives, plasserte den først som anbefalt omtrent midt til lavt i karet for middels belysning og middels sirkulasjon. De første ukene hadde den polyppene såvidt ute (1-2mm) men etterhvert har polyppene kommet ut mer sjelden, og nå har de ikke vært ute på flere døgn (har også sjekket om natten). Prøvde å plassere den litt høyere i karet samt en plass med noe mer sirkulasjon, men uten at dette hjelper. Er det noen som har erfaring med denne og som har noen tips for hvordan få denne til å trives. Har et forholdsvis høyt kar med 250W Metalhalogen og T5 blått lys. Karet er på ca. 550 l inkl sump og kjører med to…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag har hittat liv äntligen! Såg nu en vit litten sak tror det var etträk liknande djur, inte stor! Är detta ett bra djur ellerett bra tecken? Har ju förståt att det finns en mängd olika räkor och liknanade, men vad kan detta tänkas vara! Såg den pinna i väg på en sten när jag tände lampan! __________________ Mvh. Calle Ägare av 200liters saltvatten kar. Med nöje.
-
Hej Nybörjare på det här så har jag försökt att finna något svar på frågan om hur och om man fäster korallerna på något sätt i de levande/ döda stenarna? Vi har en sjöborre som envisas med att välta omkull och ta med sig koraller på sin "rygg". Det finns ju korallkitt men är det bra att fästa det på undersidan av korallen? Mvh //Micke & Gunilla
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag har en sacrophyton som jag har problem med. Eftersom de ökar och minskar i storlek beroende på hur de mår/tid på dygnet har min sacrophyton slitigt sig loss från sitt fäste ett par ggr nu, vilket sliter på dess fot. Hur har ni fäst era sacrophyton? Ska man inte köra korallim på dem? Ska man låta de växa sig fast med gummisnoddar? Tacksam för svar Mvh Thomas
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Vad för vatten flöde vill en Bubble tip anemone ha?=) mvh Wigge
-
- 1 svar
- 1,3k visningar
-
-
Stoppa precis i en rosa tjusig bta i mitt kar. Den blåste upp någon vit bubbla på ovansidan. Vad är detta? Brukar de göra så? Skickad från min iPad med Tapatalk HD
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Tjenare. Har läst några trådar om just denna anemon. Min är gigantisk. Har ett 400 l o den tar upp nästan 1/5 del av karet. Skulle tippa på 30x30 i storlek. MEN, den blåser inte upp sig. Den är bara stor med långa slanka tentakler. Mina båda clowner älskar den. Har en bubbel korall också. Den blåser inte heller upp sig. Tror att detta har att göra med vattnet. Det är något som inte stämmer där. Har många andra koraller som förökar sig men just dessa som ska blåsa upp sig har problem. NÅGRA TIPS? Min anemon har suttit fäst inuti två stenar nu i ett år. Han äskar denna plats. Jag har haft tur där. Mvh Buchholtz
-
Har en grön Acropora som trivts väldigt bra med fin polypexpansion och tillväxt. "Tyvärr" så har jag fått rätt några eremiter som vuxit på sig rätt bra de med och de möblerar om rätt friskt ibland. Idag så hade de tippat ned stenen med Acron så den låg ett par timmar bland några discosoma. När jag väl såg det & plockade upp den så hade Acron släppt den gröna vävnaden 0.5cm uppifrån toppen och nedåt och dragit in alla polyper. Nu är stenen limmad så det inte ska hända igen, men finns det något hopp för att den kan återskapa vävnaden? Eller bör jag knipsa av den strax under det vita området? Polypexpansionen är tillbaka i alla fall. Några polyper lever än även i det vit…
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har en anemon som är cirka 12cm i omkrets. Långa ganska knubbiga tentakler. Den har en cylinderformad fot som är orange. Tentaklerana och kroppen är typ pärlemorsfärgad med drag åt brun violett. Flouroscerande grönt. Hade gärna lagt upp en bild, men har ingen aning hur man gör Skulle va kul om nån visste. MVH Chrisse
-
-
Hej alla! Jag har en Sarcophyton som jag hittade ett litet hål i idag. Hålet är ca 3mm i diameter och sitter någon cm in på hatten. Jag kan inte se någon ohyra på korallen. Vad kan ha hänt?
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
<HR style="COLOR: #d1d1e1" SIZE=1><!-- / icon and title --><!-- message -->Hei Er det noen som kan hjelpe meg her Har noen skiver som lukter vondt er det normalt?? De ser ellers friske og fine ut Det er Ricordea skiver . Det var i hvertfall det detble sagt når jeg kjøpte de Vennlig hilsen Kristin
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Har hört att det kan vara olämpligt att ha 2 anemoner i samma burk. Frågan är kan jag ha 2 anemoner i karet 540L. Vad tror ni?
-
- 4 svar
- 1,3k visningar
-
-
-
Hej! Undrar om någon har fäst montipora i bak på glaset sitt akvarium någon gång! Använding av lim och ifall man klipper till den slät på ena sidan och limmar det mot glaset! Sen såklart om de ens kan fästa sig på glas. Skulle vara häftigt om dom växte ut och "bordade" sig ut från glaset, om man har slut på ställen man vill sätta fraggar på.
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-
-
Tubanemonen hoppade ur sitt "skal" inatt. Åkte givetvis runt i karet för att sluta sin färd i pumpinsuget. Men tentaklerna nådde ej impellern, Tentaklerna ser hela ut. Så nu min undran, Bör man ändå vara nervös, & byta en massa vatten?. /edit: Tubanemonen är nu ett minne blott. kastades
-
- 3 svar
- 1,3k visningar
-