Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Har lite ont om plats i mitt kar så nu har en brun digitata mot grön digitata växt ihop (det är väl inte hela världen), men runt om dessa har jag hysterix o o hydropora (tror jag det kallas). Och till råga på allt så har jag gröna knappolyper som börjar växa överallting känns det som. Vad tror ni, kommer de gröna knappolyperna "ta över" stenkorallerna eller vem vinner den kampen? Hur utrotar man knappolyper om man skulle vilja det?
-
- 3 svar
- 927 visningar
-
-
Tydligen är alla Welsophyllia egentligen Trachyphyllia. Welsos var/är dom med platt botten och ett mer runt utseende, även kallade "closed brain corals". Trachys är dom som har en konformad bas och ett mer "8-liknande" utseende, kallade "open brain corals". Tydligen är det bara olika "morpher" av samma korall, troligen kommer dom från olika områden och miljöer med olika förhållanden är min tanke. Detta betyder kanske att dom ändå vill ha lite olika förhållanden i karet också..? Hursom så är Welsophyllia och Trachyphyllia samma korall enligt Than från tidalgardens
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
-
-
Hej, jag fick denna korallen (Oxypora sp. kan någon bekräfta det?) ifrån butiken då den var lite vissen. Jag undrar nu vad som är det bästa sättet att få den att återhämta sig. Ska man ta och bryta/klippa/såga loss så mycket man kan av det döda skelettet, eller bara låta den vara, och den växer över det? Annars så verkar korallen må bra, tycker mig se ny tillväxt i kanterna på den. Gillade färgerna på den och priset var ju rätt så bara slå till
-
- 1 svar
- 923 visningar
-
-
-
hej har precis fått ett litet paket från reefzone med lite koraller har köpt en Euphylllian.vet ej sort inte hammar en sån med runda huvuden (hoppas ni förstår vad jag menar ) sitter 5 st på en sån där förgrening .. min fråga är kan man bryta av grenaren(förgreningen ) så man får flera plantor ???? sen fick jag en såkallad hjärnkorall vilken nivå i akvariet ska den sitta på ???? fick också lite annat roligt med ;P... mvh peter
-
- 2 svar
- 916 visningar
-
-
Satt och tittade in i min burk , och kom på att jag nästan bara har beige och gröna mjukkoraller ! har sett på filmer och så att det finns många andra färger ! men kan det vara så att man inte tar hem sådanna till affärer ? jag har dock inte sett några , men det kanske är min otur att komma när de fina är sålt =( finns det någon av er här inne som har andra färger ? /mvh micke
-
- 1 svar
- 916 visningar
-
-
Håller på att sätta upp en "barnvakt" på ca 150 liter, tyvärr är det bara 2x18W T8 över det. Skulle några mjukisar klara sig under så lite ljus, eller är det bara att låta bli? Tänker på skivanemoner, Sarcophyton, Sinularia etc. "Mörkerkoraller" blir det inte tal om, även om de naturligtvis skulle klara sig rent ljusmässigt...
-
- 2 svar
- 914 visningar
-
-
Såg bilder på candy kanes som var snorgröna och jag blev helt såld, de va så fina. Kan man köpa dessa någonstans eller är det sånt som kan poppa upp ur sina LS ? Jag har inte riktigt hajat om det kan växa saker ur stenarna ? Det ända jag fått när jobbiga glasrosor och Maja anemoner som förökar sig som pesten. Vill ha lite fina saker som inte ses som pest/ohyra
-
- 1 svar
- 914 visningar
-
-
Den i mitten har något som ser ut som ett sår som är gult.. Har sett på fler att de har ett veck på hatten sedan att det gulnat runt det? Kan det vara att den delar på sig?
-
- 1 svar
- 914 visningar
-
-
-
Har en drösa med euphyllia divisa. Och idag när jag kom hem från jobbet hade en av dom med 7 huvuden polyp blowout så den är kasserad nu fanns ingen återvändo. Det skumma i det hela är att alla dom anda fungerar kanon bra och växer. Det som skiljer denna från dom andra är att den suttit lite lugnare. Någon som varit med om detta. Ena dagen jätte fin andra polyp blowout 2 huvuden hade lossnat helt. Har sätt att min hepatus varit där och rotat växer en del svamp under just denna som hepatusen gillar att knapra på. Kan det vara så att hepatusen stört korallen under en tid utan att man sätt det på den för att sedan bara nä va fn här går inte vara så jag släppa alla polyper o…
-
Hej! Jag har en liten Montipora Digitata som har fått en fläckvis grå beläggning på sig. Den var rosa innan och en dag blev den bara helt brun/grå. Jag trodde att den dött men jag flyttade undan den till botten och där börjar den återhämta sig. Dock så kvarstår en grå hinna på vissa ställen. Ser ut ungefär smo om man haft klister på den. Är det någon som har någon aning om vad det kan vara? Bifogar en urusel bild.
-
- 2 svar
- 913 visningar
-
-
Hittade plattmaskar i koralkarantänen, tror det är plattmask i varje fall. Med hjälp av google fick jag fram att det kan vara "rust brown flatworms" och att man ska doppa koraller i färskvatten alt försiktigt suga ut dom. Hur pass hårt tar ett sådant dopp på koraller alt någon kemisk produkt typ FM ultra pest control eller Salifert flatworm exit (som kanske mer är tänkt att använda i huvudtank?) Mvh Kim
-
-
- 1 svar
- 912 visningar
-
-
Vi har en stor mjukkorall som har blivit väldigt mörk i färgen och tappat bort sina "Blommor" den tidigare ägaren av dessa tog en fragg på den för skojs skull och den serr jätte fin ut och är ljus samt har sina "blommor" uten för fullt! I den stora korallen gömmer sig vårat clown bar och har den som revir... Vad kan det vara för fel :S bifogad bild är på båda två, den th är fraggen och den tv är den stora korallen..
-
- 6 svar
- 911 visningar
-
-
Hej jag har en del koraller som jag vill fragga och sälja, akvariet har börjat bli övervuxet 😅 Har olika euphyllias och en montipora jag hade velat fragga, vet bara inte hur jag går tillväga med att packa dem. Vad för påsar köper ni osv? tack på förhand Emelie🥰
-
-
- 5 svar
- 911 visningar
-
-
Nån som vet vad detta är för korall? Hittade den på en av mina stenar, den är ca 6x6cm i omkrets.. bilden e lite kass då den e tagen med mobil kamera..
-
- 2 svar
- 908 visningar
-
-
vill järna se era ricordeor för jag samlar på sådana kan ta lite bilder på mina och på mina lpser.
-
- 1 svar
- 908 visningar
-
-
Jag har problem med att min Clavularia sprider sig dit jag inte vill ha den. Någon som har tips på hur man får bort den eller dödar av delar av den? Den sitter som berget så den går inte att dra lös.
-
- 1 svar
- 907 visningar
-
-
I The Reef Aquarium del 2, avsnittet Uptake of dissolved inorganic and organic matter (sid 109). Så kan man läsa att anemoner har förmågan att ta upp näringsämnen från vattnet och att detta skulle vara en mycket viktig födokälla. Min fundering blir då, hur trivs anemoner i våra mycket näringsfattiga revakvarium ?
-
- 3 svar
- 906 visningar
-
-
Hej, Har lite problem med våra euphyllior. Vi har flera kolonier och de större ser helt ok uti tentakler och i munnarna. Men vi har också flera stycken mindre kolonier (1-3 polyper) och i dessa har tentaklerna och "huvudet" svullit upp på. Förstår att det kan luta åt polyp bail out och vi har sedan tidigare en polyp som släppt då vi rengjorde akvariet på alger men vad kan orsakar det här beteendet?? Vattenparametrar kommer mätas imorgon men då vi inte har några fiskar och inte har tillsatt något i akvariet sedan sista vattenbytet då alla värden såg bra ut så misstänker jag inte dåliga vattenvärden. Tacksam för svar.
-
- 0 svar
- 906 visningar
-
-
Hej! En undran. Jo på mina seriatopora hysterix ,gul/grön med lila polyper samt på vanlig rosa hysterix och även på seriatopora caliendrum samt stylopora milka så drar polyperna in sig och bildar som en svart punkt. Vissa ställen är det rätt tätt mellan polyperna och då ser man stammen på korallen. Jag la i stylo poxi glow igår. kan detta ha ett samband? Jag har sett samma sak tidigare men symptomena kan va borta dagen efter och är inget var aktigt. (Jag doserar SPG ibland) Finns det en annan förklaring som någon vet med en gång efter läst beskrivningen av felet. Tacksam för om någon kan ställa en diagnostik på mitt problem. /Andreas
-
- 2 svar
- 905 visningar
-
-
någon som vet något om den?? Mvh ANdreas
-
- 1 svar
- 904 visningar
- 1 följare
-
-
Hej, Ville bara dela med mig av den här länken för att kunna bestämma namn och hitta ID på olika koraller. Det är en databas över en massa koraller som man kan söka på genom att skriva vilken familj den tillhör, hur den växer och var den kommer ifrån, vilken färg den har etc. Man får upp bilder och information om korallen i fråga samt en karta över det område som korallen växer. Vet ej hur användbart det är för Svenssonakvarister som mig själv eller hur effektiv sökmotorn är men den verkade ganska omfattande. Ska själv testa den mer lite senare. http://whelk.aims.gov.au/coralsearch/coralsearch.php Mvh Peter
-
- 0 svar
- 903 visningar
-