Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by Nelli,

    Hej, har nyligen köpt den, vore tacksam om någon hjälper med klassificering, tack!

  2. Started by danne031,

    Någon som vet om dessa är vanligt förekommande i handeln eller ej? Tycker dom ser lite småtrevliga ut och läste att de kan funka som borre-substitut för bangaier, därför jag undrar

    • 4 svar
    • 903 visningar
  3. Started by hedghog,

    Var just och skaffade lite tillökning till clownhotellet med bla en Fungia. När jag kom hem och började droppa in dem så såg jag att fungian låg "face-down" i påsen och att den delat sig, eller iaf håller på, och det sitter en mindre skiva under den större... Jag såg inte detta alls i affären, och undrar nu om jag ska placera den som den låg i visningsburken. Kommer den lilla skivan att överleva utan ljus iom att den sitter på undersidan ?!? Eller reder den ut detta iom att jag läst att de kan flytta på sig för egen maskin? Bifogar en bild när de fortfarande är i påsen och den stora skiva ligger face-down...

    • 2 svar
    • 902 visningar
  4. Started by patrikk,

    Jag undrar hur vanligt/ovanligt är det med att hitta en Entacmaea quadricolor som är så här röd ? jag vet att hitta en som "är" röd är inte svårt alls men att den är så pass stark färgad är det ens möjligt?

    • 2 svar
    • 900 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 898 visningar
  6. Hejsan Har en euphyllia som bott i tanken i över ett år där den har vuxit på bra. Nu har dock polyperna på det "nedre varvet" inte öppnat sig helt på någon vecka och ser även ut att backa. De andra euphyllierna ser ut att må prima och alla värden i akvariet är stabila. Någon som har någon idé vad det beror på? Kan de "skymma" sig själva så det beror på att de inte får ljus? Tack på förhand för svar och hjälp!

  7. Started by Henric,

    Vad händer och hur ser stenkoraller ut när dom blir brända av för mycket ljus? Blir dom vita och tappar vävnad eller blir dom bruna. Lite bakgrund: Jag monterade en extra Mh armatur och startade med två timmar och ökade på sakta. En dag tittade jag på några koraller och såg att dom var lite brunaktiga. Så jag stängde av den nya Mh-aramturen och monterade tillbaka några gamla lysrör för jag trodde att dom var brända. Men jag är inte lika säker längre om dom är brända, det var kanske för lite ljus istället, alltså för få timmar. Vad tror ni?

    • 1 svar
    • 896 visningar
  8. Started by Jocke,

    Tjenare! Har tänkt att sätta dit några koraller med Deltec massan. Hur gör ni då?. Tar ni i korallen med fingrarna och pressar ner den i massan,och sen dit med den på stenen. Beskriv hur ni gör. Vågar inte ta tag för hårt i mina koraller hur hårda tag klarar dom?.

    • 2 svar
    • 895 visningar
  9. Started by aeon,

    Hej! Jag skulle vilja få in lite koraller eller alger som trivs i mörka hörn i akvariet. Tips på det någon?

      • Gilla
    • 2 svar
    • 895 visningar
  10. Started by hepp,

    Kom hem och såg att min anemon ser knockad ut. Har haft den i tre dagar och allt har varit fint och den har blåst upp sig. I går kväll så var det ett vattenbyte på 10%, kan det ha bidragit? Saltmätaren måste ha visat fel värde igår eftersom salthalten har fallit från 1.248 till 1.24. Förövrigt så är alla värden bra förutom lite lågt mg som jag buffrar. Allt annat i karet mår prima

    • 1 svar
    • 893 visningar
  11. Started by Henrik dahlström,

    Lite nyfiken på vad detta är??? Mest troligt någon ohyra 😂😂

  12. Min acanthastrea har blivit äten på av en av fiskarna. Nu har halva korallen blivit grå. Och stora områden på den resterande - levande delen - börjar också gråna. Finns det nått att göra - eller är det kört?

    • 1 svar
    • 890 visningar
  13. Started by Saltgörka_,

    Hej. Har märkt att denna mjuk-korall har slokat så här i några dagar nu. Mina andra koraller slokar inte, så är denna på bilden död eller döendes?

      • Gilla
    • 7 svar
    • 889 visningar
  14. Started by Jocke,

    Tjenare! När man fraggar en Acropora fortsätter korallen att växa där man har klippt den?. Så att en ny gren växer fram. MVH Jocke

    • 1 svar
    • 889 visningar
  15. Started by atropos,

    Har nu vid flera tillfälle sett att min ena anemon släpper sina tentaklar så dom far runt i vattnet ! varför gör den såhär ?? kan det vara clownerna som biter av dom ? har sett två gånger att clownerna gärna käkar upp dom när dom kommer farandes i vattnet tentaklerna är liksom inte avslitna utan fint ihopa i var ände ! någon som vet vad detta kan vara ?? mvh / micke

    • 0 svar
    • 887 visningar
  16. Started by BrianSmian,

    Hej, Har en EUPHYLLIA GLABRESCENS som jag har misstänkt att den håller på att dela sig. Har pågått under en lång tid men jag har inte kunnat se så tydligt. Ikväll från en stund till en annan så ser det ut som att huvudet är delat då halva huvudet är indraget. Någon med liknande erfarenhet vid delning eller bör jag vara nervös? Den har stått på samma ställe i 1,5 år och har alltid varit stor och stolt oavsett hur övriga koraller mått. Inga värden som spretar mot tidigare.

      • Gilla
    • 3 svar
    • 887 visningar
  17. Started by runstenen,

    Har denna Cypha som verkar dö av från sidan inåt. Har provat med olika ljus, från väldigt lite till medel. Har för mig att det var ngt problem med andra koraller i den burken jag köpte från. Kan kanske vara ngn parasit el dyl. Körde en coraldipp + avborstning idag. Några ideer ? Pissbild, men iaf.

    • 1 svar
    • 887 visningar
  18. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 885 visningar
  19. Started by Salta katten,

    Hej, Är det normalt att BTA får mindre bubblor på topparna när de blir bebodda av clowner? Det låter iof ganska troligt, de rotar runt i den som tusan... mvh. Christian

    • 1 svar
    • 883 visningar
  20. Jag är ny på detta med saltvatten och har en liten nanoburk på 58liter. Jag har ett par svampar, lite stjärnpolyp och så nu en caulastrea. Caulastrean har varit i sean i 3 dagar nu och av de 6 polyper som sitter på den så verkar iaf 3 må bra. De har tentaklerna ute efter släckning och igår matade jag dem lite frys-mat som de sög i sig med aptit. De frågor jag har är de andra 3 polyperna som är vita! Är dessaa döda och det endast är skelettet som syns? Kan de ta sig igen? Ska jag låta dem vara kvar eller försöka operera bort dem? Som i er på bilden ligger caulasrean ner och är fäst med en gummisnodd. Gör detta något eller ska jag försöka lima fast den ? Gör det något att d…

    • 1 svar
    • 883 visningar
  21. Started by fotte,

    Vilket är det mer exakta namnet på denna euphyllia? Och är det normalt att inte alla lyser grönt utan vissa är "lila". Det är den vänstra det gäller. MVH Niclas

    • 3 svar
    • 883 visningar
  22. Started by Hawkmoon,

    Hejsan. Jag såg min Euphyllia Divisa bolla med vad jag trodde var min ena putsarräka men det visade sig att det var skal från en ömsning då bägge putsarräkorna kom fram, bör jag ta bort skalet från Euphyllian eller skall jag låta den leka/äta vidare?

    • 1 svar
    • 878 visningar
  23. Started by Krillo,

    Hej, någon som känner igen underarten på denna?

    • 4 svar
    • 877 visningar
  24. Started by Jaken,

    Erfarenhetsmässigt så är mjukkoraller och gorgonier inte är alls så känsliga mot temperaturtoppar på över 30 grader som SPSer är. SPSer kan snabbt krokna när tempen sticker iväg i sommarvärmen. Men hur är det med LPSer? Hur känsliga är de för höga temperaturer? 29-30-31-32-33 grader De enda LPSerna jag haft är Euphyllia och Calustrea och de verkar inte påverkas nämnvärt när temperaturen stiger över 30. Erfarenheter mottages tacksamt.

    • 0 svar
    • 876 visningar
  25. Started by Ricke,

    Min sinularia har blivit blekt/zooxantheller har lämnat in, men det roliga är att polyperna är ute och den är fint uppblåst. Nu tycker jag den är snyggare vit än beige så min fråga är nu om det går att behålla den i denna färgen utan att den dör eller blir bättre så den blir beige igen? Har inte jätte mycket ljus över nu, men betydligt mer än innan då den blev vit. Kommer bli kraftig led över sen så då får den väl stå skuggigt då.

    • 2 svar
    • 874 visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.