Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Hej, jag fick en sinularia fragg av lite större storlek för några dagar sedan. Sinularian ser ut att må bra och slår ut fint, men den ser nästan lite rutten ut på nedre delen av stammen där den blev skuren. Den blev beskärd lite hårt pga att den satt som den gjorde i akvariet. Jag är fundersam till hur jag bäst gör. "Såret" ser något upplöst och svart ut runt kanterna och ser ut att sprida sig lite. Ska jag låta den vara eller ska jag skära av den delen av korallen som ser dålig ut och få ett nytt finare snitt med ett rakblad på korallen och försöka få den att fästa där istället? På akvarieföreningen hade jag en sinularia som hade ett liknande område som såg ruttet ut på …
-
- 2 svar
- 763 visningar
-
-
Hur stor kan den bli i ett 650 L kar ? min är ca 45cm när den slår ut. I reeflex skrevs det att den kan bli 1 mtr i diam. Mina clowner gillar den iaf kenny
-
- 3 svar
- 761 visningar
-
-
Efter ett par missöden så led ett antal koraller pga av dålig vatten kvalite, men nu fungerar allt tipp topp sista 4 månaderna så är jag riktigt stolt balansen är här och den peppar peppar verkar vara stabil . Dock har jag en korall som delvis dog för ett halvår sedan och vill tyvärr inte återhämta sig. Kan polyperna växa ut igen eller är det dött för alltid?
-
- 3 svar
- 760 visningar
-
-
-
Jag har två tätt växande kenyaträd på dryga decimetern som jag inte blir riktigt klok på. Har testat lågt högt strömt och mindre strömt, men hur jag än flyttar så säckar de ihop ett par gånger om dan. Inte så att de ser vissna ut men de ser lite småhängiga ut och allmänt...tråkiga. Hur har folk sina och hur pass pigga är dom?
-
- 2 svar
- 756 visningar
-
-
<p> Vet inte vad kan det vara med min grön korall har tappat lite färg.Har blivit lite grå/gul. Har haft den i 2 veckor.</p> <p> Problemet som jag har haft sista två veckor</p> <p> Mg=1220 -1250. fosfat=0,10-0,13.</p> <p> </p> <p> Den bakom lilla gröna korall som är på bild.</p>
-
- 0 svar
- 751 visningar
-
-
Vad har hänt med denna, är kal ca en cm på toppen? Ser ut som en böld typ? Detta har uppkommit på ett par dagar. Mvh
-
- 0 svar
- 749 visningar
-
-
Som topic säger finns det något motsvarande Fishbase för koraller? //Danielj
-
- 1 svar
- 739 visningar
-
-
Min eremit hitta mat på min nya fina montopora Och han har gnagt så en stor del uppepå har bivit vit. Vad ska jag göra för att få den att må bra igen ? Mvh Thomas
-
- 1 svar
- 738 visningar
-
-
Hejsan nån som kan berätta hur vi kan säkerställa att våra mjukisar mår fint ? är det tillväxten vi ska gå på är det blomning eller ja kom med lite konkreta tips så vi som är nya kan förstå hur man vet att dom mår riktigt bra under en längre period
-
- 0 svar
- 735 visningar
-
-
Funderar lite kring vissa anemonarter som "tidigare"ansetts omöjliga få att överleva i våra burkar. För bra några år sedan så ansågs (en åtråvärd mjukkorall som)tex dendronephthya vara helt olämplig och idag med lite kunskap rätt teknik mm så skall det gå att få de att trivas. Så jag funderade hur det är med tex Heteractis magnifica och närbesläktade, som många vill ha men få får att överleva, är dessa anemoner fortfarande lika olämpliga eller ? Jag är inte ute efter att skaffa någon, bara intresserad av en diskussion.
-
- 0 svar
- 735 visningar
-
-
-
Såg idag att det ser ut som om min sacrophyton ömsar lager/skin. hade några vita prickar på sig också, någon som vet vad det kan vara?
-
- 2 svar
- 733 visningar
-
-
Hej, en dum fråga kanske. Har placerat denna korall växande utåt från stenen. Dvs den sitter ju nu 90 grader mot lampan... Hur blir det när undersidan är i skugga? överlever bara översidan eller är denna placering ok? Eller ska jag placera den med "Skaftet" neråt istället?? /M
-
- 0 svar
- 731 visningar
-
-
Har just genomlevt min första sommar som "modern" saltakvarist (min period under 70-80-talet räknas inte riktigt då korallerna inte var med i matchen då). Det största problem jag stött på under första året är just sommarperioden, där en varm lägenhet periodvis drivit upp temperaturen till 30+. Såväl mina Seriatopora som Montipora och Favia har då uppvisat klar stress, och delvis tappat polyper/vitnat. Nu när det blivit svalare börjar de förvisso återhämta sig en del, men det har blivit en del fula ärr. Mina Euphyllior och Caulostrean samt min Sinularia verkar dock inte alls tagit samma skada. Nu till min fråga. Är detta typiskt eller klarar de normalt några dagar med 30-3…
-
- 0 svar
- 730 visningar
-
-
Tjena, Jag har haft en vit sinularia (tror jag) som har börjat bli brun. Det hela började efter att en glasros satte sig mitt i korallen. Efter jag tog kål på den så har den börjat bli brunare och brunare i topparna. I samband med detta började jag även korrigera KH,Mg,Ca för mina SPS:er som nu trivs bra så jag vet inte riktigt vad som har triggat det. Har inte hittat några värden som är åt skogen. Några tips?--Mats
-
- 1 svar
- 728 visningar
-
-
Hejsan. Är ny inom saltvatten och har läst om att glasrosor inte är önskvärda och sprider sig lätt, vågar man köpa koraller, i mitt fall knappar och skivisar som ligger i samma tank där det växer glasrosor?
-
- 2 svar
- 726 visningar
-
-
Hej, Jag har nyss skaffat en BTA. En av mina clowner har börjat visa lite intresse för den. idag ser jag att den är helt manisk.. Det ser ut som att den drar i ett svart snöre från anemonens mun. vad kan detta vara? Skadar den anemonen?? Ser ut som att anemonen drar in snöret igen efter att clownen dragit ut det.. osäker på om det lossnar bitar av ”snöret” när clownen drar i det?? någon som vet?
-
-
- 4 svar
- 720 visningar
- 1 följare
-
-
-
Som rubriken lyder.. vad matar ni med och hur ofta matar ni som håller scolymior?
-
- 0 svar
- 712 visningar
-
-
-
-
Jag har köpt en Trachyphyllia för 6 månader sen och den börjar mer och mer att minska i storlek. Skelettet börjar synas istället. Kan det bero på brist på näring? Hur gör ni, matar ni de? Hur ofta i så fall och vilken foder använder ni? /Oualid
-
- 0 svar
- 704 visningar
-
-
Jag tycker dom är fina och de stortrivs i mitt akvarium. Men vad är det? Oklart om frågan hör hemma i Nybörjare
-
Har haft en liten oväntad KH höjning (från 8 upp till cirka 13), doseringen har spökat lite, korallerna verkar trivas, utom Euphyllian som är lite ihopdragen, men polyperna på min sps (kan det vara en milka?) verkar lite dinglande o sladdriga, är det nåt att oroa sig för? Har försökt filma men det är svårt att se, på undersidan så ser man dem dingla lite Hmm hur embeddar man en film`...
-
- 0 svar
- 700 visningar
-