Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning

1. Started by Johnny Tveit,

Har frågat runt en del om ljus och fått massor med olika information. Hittade denna sida där jag tittade på första videon och en hel del av mina frågetecken försvann. Kanske finns det fler där ute med samma frågetecken. Delar med mig av denna länk som jag tycker var väldigt informativ. Är det fel av mig så kan ni ta bort denna länk http://www.hemmaodlat.se/odla/vaxtbelysning/ MVH Johnny

2. Started by fälgis_,

har funderingar kring belysning till mitt 75hx75Lx60D kub akvarie. har suttit och kollat på floodlights http://www.ebay.com/itm/1x-20W-White-12000K-LED-Flood-Light-110v-220v-AC-Aquarium-Coral-Reef-Fish-Tank-H-/221247586825?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3383624209 http://www.ebay.com/itm/1pc-10W-Royal-Blue-LED-Flood-Light-85-265v-AC-Waterproof-IP67-Black-Shell-Lamp-/321153605045?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac63f1db5 vad tror ni om dom?? är dom tillräkliga eller för klena??

• 2 svar
    • 706 visningar
  3. Started by Fluval_Robban,

Har kommit över en 150W MH-armatur med tillhörande ballast, hade tänkt använda den till ett mindre kar och jag undrar om det går att köra en 75W MH-lampa istället på den ballasten, eller måste det vara rätt ballast till respektive effekt??

4. Started by Bobbafett,

Tittar runt lite på ny led ramp och undrar om bridgelux bxce bxcd är något att ha. Om man tittar på hemsidan tycker jag det ser ut som båda är blå. Stämmer det? Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

• 0 svar
    • 705 visningar
  5. Started by H8RED,

Hello. Sitter och planerar start av nanokar (110 l) och kollar på mh armaturer. Tycker att de verkar så korta. Sprider sig ljuset tack vare att man har dem en bit över karet eller ska man ha flera? Fråga 2. Vad är det absolut minsta alternativet (antal rör, styrka, t5,t8 mm) till ett ca 40 cm högt kar om man vill testa med tex enkla mjuk eller läderkoraller, rörmask, någon fisk. Ja ni hajjar läget, det fins alltså en befintlig ramp med 2 st 18 w t8 som jag tycker verkar aldeles för klent för ordinär drift men jag tänkte med reflektorer så kanske det funkar på ovan nämda djur om man petar i ett dagsljus och ett blått. Tacksam för svar. Jocke Petersson.

• 5 svar
    • 704 visningar
  6. Någon som hört någonting om Sfiligoi Astra? En modul innehåller 18st Cree XP-G LEDs, Totalt 54w LED, Den är ca 30x30 cm och mycket tunn! Undrar hur de löser värmefrågan? http://reefbuilders.com/2011/04/18/sfiligoi-astra-update/#more-32926 Kanske inte den billigaste pjäsen, den dimmbara kostar ca 5100kr. (i Kanada)

• 2 svar
    • 703 visningar
  7. Started by Clownen,

Någon som har eller känner till de här T5 rören? Ska ev kombineras med en 150w Aquamedic MH (10k). 1 Korallen-Zucht T5 Coral Light 24 W 1 AquaLight T5 coral blue 24 W Mvh Peter

• 1 svar
    • 703 visningar
  8. Started by Jan-Erik,

Jag har två stycken ATI sunpower 4x54 w, där varje ramp har två strömkablar in så jag antar att det sitter två dubbelballaster i varje. Jag skulle vilja köra två av kanalerna med bara ett rör vardera för mjukare gryning/skymning, någon som vet om det fungerar?

• 5 svar
    • 702 visningar
  9. Started by lottac,

Jag funderar på att beställa en ramp direkt från Tyskland och undrar om någon på SG har erfarehet av just detta företag och om de sköter leveranserna som de skall? Vad fraktkostnaden är? (Beroende på vikt vilket jag förstår:-) ) Vore tacksam för svar

• 1 svar
    • 701 visningar
  10. Started by Draedon,

behöver lite tips på belysning till ett akvarie som är 90cm långt. dom flesta 39w armaturerna jag hittar är 93cm långa, men jag VET att det finns 90cm långa (bla aqua medic).. någon som vet flera armaturer som är 90cm långa? sen har jag försökt hitta lite armaturer på ebay(uk och tyskland), men jag hittar knappt något alls! när folk tidigare har länkat till ebay fanns det hur mycket som helst, är det jag som letar dåligt eller är det dåligt med armaturer på ebay nu för tiden? vill helst ha t5, men det verkar svårt (för mig iaf) att hitta någon bra armatur så det får väl bli 150w MH annars då.. edit: kom på att man kanske kan testa med pc-rör också? eller är dom inte nå br…

• 3 svar
    • 700 visningar
  11. Started by Cherokee709,

Hej på er! Jag har suttit och spanat inolika lampor och armaturer. Tror ni att det skulle funka med en sådan lampa till ett saltvattens akvarium. http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=7012709401 och en sån här armatur Jag är bara lite nyfiken på era åsikter //Peter

• 1 svar
    • 700 visningar
  12. Started by jimmy,

Har en hemmabyggd MH på 250w men det skulle sita fint med en till kan jag parallellkoppla den med en ny eller måste jag ha en helt separat amatur ? Finns det nått jag kan änväda mig av på den gamla å kanske bara ha en tändare till den nya å köra med samma reaktor ? Ni som kan el hjälp mig är jag helt ute å cyklar nu eller kan det funka ?

• 3 svar
    • 700 visningar
  13. Kar: aqua medic cubicus (140L) belysning: aquareefLED 50w har precis köpt på mig aqua medics "sunrise control".. problemet jag har är att de 10st olika tillhörande programmen ej fungerar/finns.. alla program i filerna är helt tomma och därför måste jag nu designa mitt egna program, vilket förvisso kan vara kul men då jag är totalt färsk i denna hobby så önskar jag få lite hjälp från er! Frågan är nu: hur bör jag designa dygnsprogrammet? alltså mängd vitt ljus, blått ljus, molnrörlighet, månljus utspritt på dygnet? man ställer in mängd i antal % samt vilken tid detta ska ske.. Hjälp mig är ni gulliga!

• 0 svar
    • 700 visningar
  14. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hvor lavt/høyt skal MH lampen henge over akvariet? pæren er på 250w akvariet er 60cm høyt. Takker for asvar.

• 3 svar
    • 700 visningar
  15. Started by Hanss0n,

Tjena! Kollade igenom bland gamla inlägg då jah hittade den här www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-425027" e det lika bra som om man hade köpt den på zoogiganten eller drakfisken?nån som kör med en sådan? ha de

• 2 svar
    • 699 visningar
  16. Started by wrang,

Tänkte kolla med er funderar på att sätta upp mina MH drosslar på en lös skiva i skåpet istället för idag liggande på backen i skåpet. Funkar det med att ta en träskiva och sätta fast ens drosslar etc på denna eller kommer det lukta brännt eller ta "eld" om man sätter fast dom dirket på skivan?

• 1 svar
    • 699 visningar
  17. Started by stigigemla,

Här är ett litet projekt för den som gillar att bygga själv. Man behöver dessutom en väggbula på 15v och en trebensstab för att ge 5v ifrån 15 volten. Det är fyrdubbla IC så man kan gott göra 4 omvandlare på ett kort. Trim 1 används till att justera 0% ljus och trim 2 justerar känsligheten. Om man gör flera kan man ha en för blåljus och en annan för det vita ljuset och få blå ljuset att gå på först. Utgången på kretsen ramlade bort. Det är samma som utgången från OP:n

• 0 svar
    • 699 visningar
  18. Started by Peppz,

Nån som vet var man kan få tag på nån timer som kan simulera gryning och skymming? Så billigt som möjligt helst

• 2 svar
    • 699 visningar
  19. Started by Michael Hansson,

Hejsan ! Jag har införskaffat två stycken av ovan nämda....dock har antennen på den ene trillat av.... Någon härinne som har en till salu...eller vet vart man ska vända sig i ämnet ? Triton? /Michael

20. Started by Jompasthlm,

Letar efter någon vaiant av Light shade / ” ljus avgränsare ” till Neptune sky Finns många skarpsynta här , kanske någon har sett något Ev om det kan finnas att skriva ut på 3D skrivare mot betalning ?

21. Started by Nizztos,

Min nuvarande ramp över mitt 110l kar har dött, så jag behöver få fatt på en ny ramp så fort jag kan. Om jag inte tänker helt fel så är det 4x24w som gäller (intern skummare etc tar lite utrymme, så jag skall inte ha en ramp som täcker precis hela karet). Någon som kan rekommendera en hyffsad ramp och i så fall var finns den att köpa?

• 2 svar
    • 698 visningar
  22. Vart kan jag hitta en 70 watts metallhalogens armatur samt en lampa som går att använda till saltvattens kar?

• 2 svar
    • 698 visningar
  23. Started by Datate,

Har som många andra gått över till T5 pga olika orsaker. Dock har jag ännu inte kommit över saknaden av MH-glittret, trots att bytet skedde för snart ett halvår sedan. Frågan är ju då om det på något vis går att få glittereffekt trots att man inte använder MH. Har funderat på om man kan köra med LED-spottar runt T5-rampen för att få punktbelysning. Har ju dykt upp en del LED-lampor som kan skruvas i vanliga socklar. Är det en möjlig lösning, eller finns det bättre/fungerande förslag?

• 3 svar
    • 697 visningar
  24. Started by Mejsel,

Har hittat en firma som kan bygga 20-100 watt led efter spec. Vilken färgtemp ska man satsa på? Runt 16000 kelvin verkar vara en bra siffra. Vad tycker den stora massan?

• 1 svar
    • 696 visningar
  25. Hej Tänkte beställa en Aqua medic 250 watt och en Aqua Medic Aquamoonlight som tillbehör. Vet ni var man sätter fast den och kopplar på den på mhn??? Tacksam för svar!!

• 0 svar
    • 696 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.