Belysning
2 712 ämnen i detta forum
-
Vart kan jag hitta en 70 watts metallhalogens armatur samt en lampa som går att använda till saltvattens kar?
-
- 2 svar
- 737 visningar
-
-
Har som många andra gått över till T5 pga olika orsaker. Dock har jag ännu inte kommit över saknaden av MH-glittret, trots att bytet skedde för snart ett halvår sedan. Frågan är ju då om det på något vis går att få glittereffekt trots att man inte använder MH. Har funderat på om man kan köra med LED-spottar runt T5-rampen för att få punktbelysning. Har ju dykt upp en del LED-lampor som kan skruvas i vanliga socklar. Är det en möjlig lösning, eller finns det bättre/fungerande förslag?
-
- 3 svar
- 736 visningar
-
-
Hej, har ett saltvatten med måtten 80x40x30 LHD , tänkte göra en egen ledbelysning men undrade lite över villken mix av leds jag behöver? Hade först iden med kanske 3x10W White sen komplettera med kanske 2 kanaler royal blue (60w) dvs runt 90 W leds. Men lite osäker på vilken kelvin antal man ska ha och om man måste ha gröna/röda leds med. Tittat på att använda Cree XM-L Neutral white (5000K) och Cree XT-E Royal blue blandning istället, men vilken ratio ska man ha? bör man ha några vita med högre kelvin antal för looksen? Just nu är det mest fiskar i karet med min gamla belysning, men vill väll hellst i framtiden köra lite fler koraller båda mjuka och hårda.
-
- 0 svar
- 735 visningar
-
-
Hej! Undrar om nån vet hur man räknar ut behovet av antal led till karet? Är det visst många watt per liter eller räknas det på annat sätt? Mvh uffe
-
- 1 svar
- 735 visningar
-
-
Lite funderingar kring andra MH lampor än BLV - det har ju varit mycket tyck å tänk kring skiftande kvalté på t.ex coralvue och några andra. Hur ligger det till egentligen? Vore kul att få lite "hands-on" erfarenhet, dvs inga antaganden utan bara personliga erfarenheter av nyinköpta lampor och vilken armatur dom använts i.
-
Jag funderar på att beställa en ramp direkt från Tyskland och undrar om någon på SG har erfarehet av just detta företag och om de sköter leveranserna som de skall? Vad fraktkostnaden är? (Beroende på vikt vilket jag förstår:-) ) Vore tacksam för svar
-
- 1 svar
- 734 visningar
-
-
Hello. Sitter och planerar start av nanokar (110 l) och kollar på mh armaturer. Tycker att de verkar så korta. Sprider sig ljuset tack vare att man har dem en bit över karet eller ska man ha flera? Fråga 2. Vad är det absolut minsta alternativet (antal rör, styrka, t5,t8 mm) till ett ca 40 cm högt kar om man vill testa med tex enkla mjuk eller läderkoraller, rörmask, någon fisk. Ja ni hajjar läget, det fins alltså en befintlig ramp med 2 st 18 w t8 som jag tycker verkar aldeles för klent för ordinär drift men jag tänkte med reflektorer så kanske det funkar på ovan nämda djur om man petar i ett dagsljus och ett blått. Tacksam för svar. Jocke Petersson.
-
- 5 svar
- 734 visningar
-
-
Mitt kar är 75 högt och 75 brett, slängde upp Mh belysningen idag 250 watt dock bara 1 timme och jag kommer sakta utöka tiden. Nu undrar jag 2 saker. Hur högt över vatten ytan är det lämpligt att själva lampan sitter? Och sedan undrar jag om det räcker med Mh skymmning och gryning blir det ett annat rör som sköter men jag undrar om jag bör komplettera med T5 oxå? Det blev lite dåligt med plats över karet och jag tyckte själv att ljuset räckte gott. men jag vet inte, skickar en bild på hur det blev med Mh / Thessan
-
- 2 svar
- 734 visningar
-
-
Har tittat på specarna, men på tex Cree så står bara måtten på själva LED inte på stjärnan, så om någon vänlig själ skulle kunna ge mig måtten på Cree 3W stjärna och AC-RC 10W chip så vore jag tacksam. Tack på för hand Mattias
-
- 1 svar
- 734 visningar
-
-
Har kommit över en 150W MH-armatur med tillhörande ballast, hade tänkt använda den till ett mindre kar och jag undrar om det går att köra en 75W MH-lampa istället på den ballasten, eller måste det vara rätt ballast till respektive effekt??
-
- 2 svar
- 734 visningar
-
-
Hej. Har Skickat efter lite nya rör till mitt molly. Har nu idag beställt 1st 36W 10000K, 1st 36W 20000K(blått) då dom inte hade dayligtblue rören i den butiken(som jag tänkte köpa). Vad tror ni om denna kombination, förväntar mig att den ska ge ungefär samma blåafärg som dayligt blue. Blir det för mycka blått om man kompleterar detta med ett 11w 30000K ? Kommer troligen att använda det 24w daylightblue som jag har nu oxå..... Skulle jag köpt 2st 36w 10000k istället o kört med mitt 24w daylight/blue och 11w 30000K rör??? Ja, behöver bara lite åsikter om det jag köpt, nån med åsikter?? /M
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
Hejsan ! Jag har införskaffat två stycken av ovan nämda....dock har antennen på den ene trillat av.... Någon härinne som har en till salu...eller vet vart man ska vända sig i ämnet ? Triton? /Michael
-
- 0 svar
- 733 visningar
-
-
Har en hemmabyggd MH på 250w men det skulle sita fint med en till kan jag parallellkoppla den med en ny eller måste jag ha en helt separat amatur ? Finns det nått jag kan änväda mig av på den gamla å kanske bara ha en tändare till den nya å köra med samma reaktor ? Ni som kan el hjälp mig är jag helt ute å cyklar nu eller kan det funka ?
-
- 3 svar
- 732 visningar
-
-
har funderingar kring belysning till mitt 75hx75Lx60D kub akvarie. har suttit och kollat på floodlights http://www.ebay.com/itm/1x-20W-White-12000K-LED-Flood-Light-110v-220v-AC-Aquarium-Coral-Reef-Fish-Tank-H-/221247586825?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3383624209 http://www.ebay.com/itm/1pc-10W-Royal-Blue-LED-Flood-Light-85-265v-AC-Waterproof-IP67-Black-Shell-Lamp-/321153605045?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4ac63f1db5 vad tror ni om dom?? är dom tillräkliga eller för klena??
-
- 2 svar
- 732 visningar
-
-
Hejsan. Har så småningom funderingar på att göra om mitt 920-liters sötvatten till ett fish-only kar med diverse rovfisk i... Jag kommer då att bygga två maffiga LS-pelare i det, och har tänkt mig att ha enbart actinic-ljus över hela karet, samt någon form av riktat starkt ljus över varje pelare.. Så till min fråga, finns det någon form av spotlights eller liknande som man kan använda till ett saltvattensakvarium utan att få en massiv alg-explosion ?? Tacksam för svar. __________________ MVH. //Cyruz
-
Någon som vet var man kan köpa led armaturer som är ca 45cm långa ca 10cm breda och så lite som möjligt djupa. Jag har kollat på marinedepot och dom har en som skall funka men jag vet inte hur det funkar med tull och alla andra regler jag vet att momsen tillkommer
-
- 0 svar
- 731 visningar
-
-
Dum fråga kanske men behöver man timer till ledarmaturer eller programmerar man allt i själva armaturen??
-
- 2 svar
- 730 visningar
-
-
Hej på er! Jag har suttit och spanat inolika lampor och armaturer. Tror ni att det skulle funka med en sådan lampa till ett saltvattens akvarium. http://www.ljusbutiken.nu/detaljer.asp?butik=7012709401 och en sån här armatur Jag är bara lite nyfiken på era åsikter //Peter
-
- 1 svar
- 730 visningar
-
-
Tittar runt lite på ny led ramp och undrar om bridgelux bxce bxcd är något att ha. Om man tittar på hemsidan tycker jag det ser ut som båda är blå. Stämmer det? Skickat från min LT26w via Tapatalk 2
-
- 0 svar
- 730 visningar
-
-
Köpte den igår men har problem med inställningen av tiden hur fasen gör man? Har lite problem med att fatta allt på engelska, tänker ställa in den som dagen är i Karibien alltså kort skymning och gryning:)
-
- 2 svar
- 730 visningar
-
-
Har precis köpt Radions ledlampor (xr30w) Hur starkt ska man börja med i % och hur snabbt ska man öka intensiteten på ledarna? Har läst i nån tråd att man ska börja försiktigt,men hittar int den tråden nu. Vilket inställningsprogram är att föredra i starten. Mvh. Peter
-
- 0 svar
- 729 visningar
-
-
Jag försöker få en bra uppfattning om vad vilken ledbelysning som är mest funktionell och ger korallerna bäst utfärgning och tillväxt så klart, tänker främst på sps:er. Har i dag Maxspect Razor över mitt reefer men tycker den har för dåligt med färgspektrum och dessutom har den alldeles för dålig täckning ut mot kanterna. Har Aqua illumination över ett annat nanokar och gillar färgspektrumet betydligt bättre. Är nyfiken på Ecoteck Radion G4 men undrar om det krävs en massa tillbehör för att kunna styra dem? Ni som har erfarenhet av radion och ev Hydrorna, hur stor skillnad är det på armaturerna, vilka är mest driftsäkra, enkla att ställa in, ger bäst utfärgning…
-
- 1 svar
- 729 visningar
-
-
Har frågat runt en del om ljus och fått massor med olika information. Hittade denna sida där jag tittade på första videon och en hel del av mina frågetecken försvann. Kanske finns det fler där ute med samma frågetecken. Delar med mig av denna länk som jag tycker var väldigt informativ. Är det fel av mig så kan ni ta bort denna länk http://www.hemmaodlat.se/odla/vaxtbelysning/ MVH Johnny
-
- 0 svar
- 729 visningar
- 1 följare
-
-
Har hittat en firma som kan bygga 20-100 watt led efter spec. Vilken färgtemp ska man satsa på? Runt 16000 kelvin verkar vara en bra siffra. Vad tycker den stora massan?
-
- 1 svar
- 727 visningar
-
-
Tänkte kolla med er funderar på att sätta upp mina MH drosslar på en lös skiva i skåpet istället för idag liggande på backen i skåpet. Funkar det med att ta en träskiva och sätta fast ens drosslar etc på denna eller kommer det lukta brännt eller ta "eld" om man sätter fast dom dirket på skivan?
-
- 1 svar
- 727 visningar
-