Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning

1. Started by Sador20,

Någon som vet var man kan få tag i svarta RF moduler för att styra i mobius?? skulle behöva två stycken.

• Gilla
    • 1 svar
    • 689 visningar
  2. Started by PatrikD,

http://reefbuilders.com/2014/05/15/kessil-spectral-controller-play-nice-a360-leds/ Enkel och billig verkar vettig!

• 0 svar
    • 689 visningar
  3. Någon som hört någonting om Sfiligoi Astra? En modul innehåller 18st Cree XP-G LEDs, Totalt 54w LED, Den är ca 30x30 cm och mycket tunn! Undrar hur de löser värmefrågan? http://reefbuilders.com/2011/04/18/sfiligoi-astra-update/#more-32926 Kanske inte den billigaste pjäsen, den dimmbara kostar ca 5100kr. (i Kanada)

• 2 svar
    • 689 visningar
  4. Started by DThunder,

Efter hållit mig från saltvattnet sen 2004 så har jag nu lite smått börjat igen. Förra gången körde jag på 400W MH växthus armaturer men skulle vara en fördel om man kan få ner el-räkningen något Så jag funderade på om man skulle bygga med ett gäng av dessa Global Star 60x5w (300W) eller Galaxyhydro Led 55x3w (165W) istället. Är det någon som provat och har erfarenhet av de lite billigare belysningsalternativen Global Star 60x5w, Galaxyhydro Led 55x3w eller något annat som man kan hitta billigt på amazon och ebay?

• 0 svar
    • 689 visningar
  5. Started by Simon W.D,

Kan man ha T5 2X39 watts i ett akvarium som är 40 cm djupt? Och om det går, vilka koraller kan man ha då?

• 4 svar
    • 688 visningar
  6. Started by Laggeman,

Vilken bottenyta skulle man kunna förvänta sig att en sådan här skulle täcka från en höjd på ca 80cm? http://www.rapidled.com/servlet/the-141/%28New%29-7-LED-PAR38/Detail

• 2 svar
    • 688 visningar
  7. Started by Nord,

Vart kan man beställa Osram 67 t5 24w?

• 3 svar
    • 688 visningar
  8. Started by mika,

Har en burk med måtten 150*50*40 l*b*h Vad bör jag ha för belysning om jag vill ha sps ? T-5 hur många rör samt färger ? Hur många ljus timmar?

• 6 svar
    • 686 visningar
  9. Started by Peppz,

Nån som vet var man kan få tag på nån timer som kan simulera gryning och skymming? Så billigt som möjligt helst

• 2 svar
    • 686 visningar
  10. Hej Tänkte beställa en Aqua medic 250 watt och en Aqua Medic Aquamoonlight som tillbehör. Vet ni var man sätter fast den och kopplar på den på mhn??? Tacksam för svar!!

• 0 svar
    • 686 visningar
  11. Started by lottac,

Jag funderar på att beställa en ramp direkt från Tyskland och undrar om någon på SG har erfarehet av just detta företag och om de sköter leveranserna som de skall? Vad fraktkostnaden är? (Beroende på vikt vilket jag förstår:-) ) Vore tacksam för svar

• 1 svar
    • 685 visningar
  12. Started by jimmy,

Har en hemmabyggd MH på 250w men det skulle sita fint med en till kan jag parallellkoppla den med en ny eller måste jag ha en helt separat amatur ? Finns det nått jag kan änväda mig av på den gamla å kanske bara ha en tändare till den nya å köra med samma reaktor ? Ni som kan el hjälp mig är jag helt ute å cyklar nu eller kan det funka ?

• 3 svar
    • 685 visningar
  13. Started by stigigemla,

Här är ett litet projekt för den som gillar att bygga själv. Man behöver dessutom en väggbula på 15v och en trebensstab för att ge 5v ifrån 15 volten. Det är fyrdubbla IC så man kan gott göra 4 omvandlare på ett kort. Trim 1 används till att justera 0% ljus och trim 2 justerar känsligheten. Om man gör flera kan man ha en för blåljus och en annan för det vita ljuset och få blå ljuset att gå på först. Utgången på kretsen ramlade bort. Det är samma som utgången från OP:n

• 0 svar
    • 685 visningar
  14. Started by Nizztos,

Min nuvarande ramp över mitt 110l kar har dött, så jag behöver få fatt på en ny ramp så fort jag kan. Om jag inte tänker helt fel så är det 4x24w som gäller (intern skummare etc tar lite utrymme, så jag skall inte ha en ramp som täcker precis hela karet). Någon som kan rekommendera en hyffsad ramp och i så fall var finns den att köpa?

• 2 svar
    • 684 visningar
  15. Vart kan jag hitta en 70 watts metallhalogens armatur samt en lampa som går att använda till saltvattens kar?

• 2 svar
    • 684 visningar
  16. Started by Michael Hansson,

Hejsan ! Jag har införskaffat två stycken av ovan nämda....dock har antennen på den ene trillat av.... Någon härinne som har en till salu...eller vet vart man ska vända sig i ämnet ? Triton? /Michael

17. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hvor lavt/høyt skal MH lampen henge over akvariet? pæren er på 250w akvariet er 60cm høyt. Takker for asvar.

• 3 svar
    • 684 visningar
  18. Started by Hanss0n,

Tjena! Kollade igenom bland gamla inlägg då jah hittade den här www.jula.se/Butik/default.asp?pf_id=SE-425027" e det lika bra som om man hade köpt den på zoogiganten eller drakfisken?nån som kör med en sådan? ha de

• 2 svar
    • 681 visningar
  19. Started by Vicguh,

Hejsan! Jag har en fråga. skulle en 70w MH lampa räcka till 206L akvarium? om jag inte vill hålla några speciella koraller? det är en kub på 60x60x60.

• 3 svar
    • 681 visningar
  20. Started by blaze,

som rubriken säger så vill ja ha lite tipps över rör och MH lampor till min "nya" MH/T5 ramp. mh´n är på 2x250w och det är 4x54w T5 har ett tag sneglat på fuji purple rör till T5an då det va läge att byta rr i mina gammla t5 ramer nu men då blev det byte av ramp istället skulle dom här funka bra till mh´n, nån som har nån erfarenhet av dom? http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=1037 i karet kör jag övervägande sps men en del lps och några få mjukisar i form av knappar och nån skivis sen har jag även 1 egen + 2 inhysta musslor i karet.

• 1 svar
    • 680 visningar
  21. Är det någon som provat dessa MH som säljs av Triton Akvarium?

22. Started by Draedon,

behöver lite tips på belysning till ett akvarie som är 90cm långt. dom flesta 39w armaturerna jag hittar är 93cm långa, men jag VET att det finns 90cm långa (bla aqua medic).. någon som vet flera armaturer som är 90cm långa? sen har jag försökt hitta lite armaturer på ebay(uk och tyskland), men jag hittar knappt något alls! när folk tidigare har länkat till ebay fanns det hur mycket som helst, är det jag som letar dåligt eller är det dåligt med armaturer på ebay nu för tiden? vill helst ha t5, men det verkar svårt (för mig iaf) att hitta någon bra armatur så det får väl bli 150w MH annars då.. edit: kom på att man kanske kan testa med pc-rör också? eller är dom inte nå br…

• 3 svar
    • 679 visningar
  23. Started by Jan-Erik,

Jag har två stycken ATI sunpower 4x54 w, där varje ramp har två strömkablar in så jag antar att det sitter två dubbelballaster i varje. Jag skulle vilja köra två av kanalerna med bara ett rör vardera för mjukare gryning/skymning, någon som vet om det fungerar?

• 5 svar
    • 679 visningar
  24. Started by mrnorton,

Vad rekommenderas för lysrör till mina ramper har två ramper med två rör i varje en T5 och en T8 ramp 120 mm långa. Akvariet är 53 djupt och 50 brett. Finns det blåa rör?

• 1 svar
    • 679 visningar
  25. Started by Stensson,

Har en lampa där den lilla mörka plattan i mitten ligger lös. Nyfiken på vad det är. Lampan en 20k 150w fungerar iaf. ( skall endock bytas , blev bara nyfiken )

• 0 svar
    • 679 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.