Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Belysning

1. Started by hagbard,

frågar om 3 watt leds..hur mycket över ytan ska de hänga? Vad är 90 graders Dom- linser? Om man har sådana kan man räkna med något ljus av användning för koraller utanför ledskenans längd? Och hur funkar det med täckglas om man har led över?

• 12 svar
    • 2,2k visningar
  2. Started by Texas,

Vart köper jag orginal lysrören till min armatur... Har frågat på akvarielagunen men han kunde inte få tag i dom. Har en arcadia slimline 160 3series http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2115 Är mkt nöjd med blåljuset från lysrören å skulle vilja ha samma.... 58W

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by sm6xvz,

Köpte en begagnad AM 150w Mh armatur. Just nu har jag ingen direkt koll på vad för lampa som sitter i. Men undrar om det brukar ta lite tid innan den tänds? Min tar nog en 30sec innan det blir nån kräm i ljuset och under tiden surrar det i ballasten som sedan avtar och blir tyst. E det brukligt?? Jag vet att lampan måste kallna innan man tänder den på nytt annars tar det tid. (min första Mh lampa så har inte jätte koll) /Jimmy

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by byggarebob,

Finns det uvrör till t5? Skulle man kunna ha de som nattbelysning? Andra förslag på bra nattljus?? Andra tips på rör uppsättning för att få fram först å främst korallers färger regält, kväll/dag?? Kör med 6x54W..bild på rören finns på min sida, provar å ha blå/koralljus kväll, men de blir inte "den där" effekten... tack på förhand

5. Started by Stefan molin,

Hej , som rubriken lyder , Led belysning = svetsblänk , jag vet att en del klädbutiker förbjöd hqi belysningar förr pga av att skydds glasen inte filtrerade bort allt uv ljus , det kunde skadade personalen som gick i detta ljus dagligen , hur är det med LED , det finns ju inget skydd alls , mvh stefan

• 15 svar
    • 2,7k visningar
  6. Started by chordatas,

Har startat upp ett 112 liters kar med sand och ls. Det har varit igång i ca 2 månader med 2 eremiter nu. Men det är dags för belysning. Vore 2 Blau nano 11w tillräckligt för svampar, zoas o några mjukkoraller? Är tveksam, men belysningen ligger i rätt prisklass. Mvh Fabian http://www.aquariatech.eu/blau-nano-led-light-20-marine/75-0

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  7. Started by niki68,

Vet ni om det räcker med en ecotech radion 15w -G4 pro till fragg akvarium eller bättre en 30w-G4 pro ? Fragg kar storlek tips ?

• Tack
    • 2 svar
    • 753 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Har i dag hittat en gatulampa som jag kan få! Jag skruvade i sär den efter som jag inte var säker på vad det var för typ av belysning,och såg att pålampan stod det typ. Philips 150W HQL. Den var trasig (lampan)och inuti så det ut som en MH lampa, har bara sett en riktig lampa på bild, men den liknade den. Trar ni att den är något att ha, och framför allt är det en MH-lampa. __________________ Mvh. Calle Ägare av 200liters saltvatten kar. Med nöje.

• 12 svar
    • 1k visningar
  9. Started by christian,

Jag planerar för ett 94 cm brett kar och undrar lite om belysning. Hur kommer ljuset att skilja sig om jag använder 3*150W mot 2*250W ? Totaleffekten är nästan samma. Hur blir ljuset med ljupet på karet?

• 4 svar
    • 919 visningar
  10. Hej, Jag funderar på att gå över till sötvatten efter några år med saltvatten. Men innan jag gör det så funderar jag är om jag kan använda ljuset till sötvatten? Eftersom jag tänkte fokusera på aquascaping och diverse olika växter så jag är angelägen om att ljuset är ok. Jag har en maxspect recurve 240 W och om man har adaptern så man kan styra den med mobilen där det finns ett program för sötvatten. Men jag är som sagt osäker om det blir rätt. Uppskattar om jag kunde gå hjälp. 1: Kan jag ställa in rätt kanaler på mitt maxspect ljus och därmed nöja mig med ljuset? I sötvatten vill man som jag för…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Tobbe_zwe,

Tjena ! Jag undrar om det är någon som kan tipsa mig om någon bra MH belysning till ett 90 liters revakvarie? Gärna till vettigt pris MVH Tobbe

• 6 svar
    • 819 visningar
  12. Started by ramq,

Fick just en helgalen idé häromdan när jag bläddrade igenom Teknikmagasinets lilla blaska. 129 spänn för ett 30cm långt kall-katod rör som går på 12V! Det gick hemskt fort att slinka förbi butiken och införskaffa ett, men nu kommer den stora frågan; Kommer jag att eventuellt skada några organismer med detta lilla rör? Jag vill nämligen vara säker på att jag inte ställer till med något (förutom eventuell korall-porr?) och då vill jag låta bli att klippa/göra om eventuella kablar ifall jag ska lämna igen den... För övrigt ger den ett otroligt diffust sken i vattnet måste jag säga. Fick vänta tills det blev mörkt innan man över huvud taget kunde se någon effekt, men vackert …

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by Flöne,

Vad är detta? Har fått en MH lampa men vet ej något om den... märkning på på lampan är: aqualine 10000, tror även att där står 250(måste vara W) och 47 Någon som vet? Går det att få tag i nya lampor, den gammla funkar men jag vet ej hur länge den har gått! //Björn

14. Started by zooks,

Är det någon här som har tips på en bra reflektor till kompaktlysrör av typen "PL-L 18W"... Finns det ens avancerade reflektorer som är avsedda för kompaktlysrör?

• 3 svar
    • 879 visningar
  15. Started by Richard,

Jaghar frågat snart alla handlare efter osram 67 T( men ingen verkar ha det längre. Vet någon vänlig skäl var man kan köpa?

• 8 svar
    • 1k visningar
  16. Started by djzimon,

LED funderingar! Har gått ett tag i LED tankar och skulle vilja ha rekomendationer på led armaturer till vårt kar. Måtten är 100x60x50cm! Vet att triton har rätt prisvärda maxspec leds. Men vilken modell skall man ha till ett kar med våra mått! Gärna dom med led kan svara på fördelar/nackdelar. Kanske 2st stycken mindre led ramper? Men svårt att veta vad en led motsvarar mot 2x150mh tex. För idag trivs acroporor,monti tex. Vill gärna ha mussla nåndag Ska tillägga att vi har 2x39w blårör samt blå/lila rör glomat armatur som också kommer användas! TIPS GÄRNA SÅ SNART SOM MÖJLIGT! Har i dags läget 2x150mh som ska säljas pga LED störningar i hjärnan. mVh. Simon & Anni…

• 22 svar
    • 2,5k visningar
  17. Jag har en Maxspect G2 armatur och jag funderar på att byta ut en del led mot andra. Jag är osäker på om det är semiled eller cree jag har idag. Hur är det om jag skulle byta mot nya led som ger ett större ljusflöde men ändå samma effekt på. Det borde fungera men vad tror ni?

18. Started by Fluval_Robban,

Har kommit över en 150W MH-armatur med tillhörande ballast, hade tänkt använda den till ett mindre kar och jag undrar om det går att köra en 75W MH-lampa istället på den ballasten, eller måste det vara rätt ballast till respektive effekt??

19. Started by freguz,

Undrar om nån kan ana om detta är tämligen uselt ljus eller om det skulle funka "hyfsat" för lps och nån Montipora? I en annan liga än Razor/Radion/DIY förstås, men för små nanos som mitt 70L istället för den 150w mh som jag har nu? Den har 2 kanaler och nån slags timer... http://www.fish-street.com/haqos_power_cree_40w_led_lighting?category_id=118 Lyckas inte hitta vad det är för chip riktigt...

• 15 svar
    • 2,3k visningar
  20. Started by tommy_g,

Hallå kära nerd-vänner! Jag är en söt nerd som funderar på salt. Men dock inte än. Många här började med sötvattensakvarium och har blivit mer avancerade med tiden. Själv har jag ett 720 där jag kommer köra en del sydamerikanska ciklider/jordätare m.m. med kravlösa växter, nu ska jag bygga en ramp till akvariet. Jag vet att den här frågan egentligen inte hör hemma i detta forum, men har svårt att hitta bra svar annanstans, förhoppningsvis kanske någonting av detta kan användas till en saltbalja. Jag har letat/pluggat/rotat omkring på nätet överallt om LED-armaturer och insett att ett DIY-bygge passar mig, de flesta LED-byggena jag sett har dock varit till salt, vilket gö…

• 27 svar
    • 4,3k visningar
  21. Started by saltatrox,

Har fått tillbaka minna två sista lampor från uppgradering. Men en mjuk vara som heter Fireware vill inte uppdatera ? De två första jag fick hem för några månader gick bra att installera. Men nu står det : A fatal error ocurred during the fireware update process. Finns en flik där man kan uppdare Fireware men det går inte. Nån som vet hur jag ska göra för att lyckas installera min lampor. Har uppgraderat från G1 till G3pro. Mvh Thomas

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  22. Såg den här apparaten i en mörk tunnel på Universeum: https://www.youtube.com/watch?v=RefofpVIsDc Effekten var väldigt realistisk, mycket bättre än vad man ser i akvarier med MH eller LED. Frågan är om lampan är stark nog för skimmereffekt i själva akvariet...

23. Started by Kimozabe,

Har fått min ställning till karantänskaren. Är osäker på om jag hittat rätt vajer till min kina-led. Kan det verkligen stämma att jag ska hänga upp belysningen så här? Kanske man ska åka till byggvaruhuset och inhandla grövre vajer och krokar. Dessa vajrar är väldigt lika dom som tillhör coralbox moonlight och den lampan väger lite mindre än denna gör. Mvh Kim

• Gilla
    • 2 svar
    • 884 visningar
  24. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

God kväll alla saltisar! Har nu blivit lite sugen på att skaffa MH till mitt "stora" kubiska 125L...såg Cliffans annons här och är väldigt sugen på att slå till om den inte redan är borta, men är 250W för mkt kanske över ett 125L? Om det är det,någon som har en uppfattning om vad som skulle kunna vara lagom? Måtten på karet äralltså50x50x50 __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.

• 1 svar
    • 650 visningar
  25. Started by Mattias,

Jag har fått för mig att korallerna trivs bättre i 6000K än 10 000K och det senare bara är en estetisk fråga. Sant/falskt kom med input, för och nackdelar mm. /Mattias

• 17 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.