0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Tjo! Flyttade över levande från mitt tidigare 80liters , som nu står och bubblar innan jag ska flytta sista april. B60xH48xD50 144liter Ljus= Cree Lumia 5.2 70w+Stormkontroll från leadgroupbuy Bubbelmagus Q3 Wp10 Ehime 150w Just nu så är det enbart skummaren som sköter returen i min inbyggda box. Efter flytt så ska Lumian hängas och det ska sättas vita sarger runt toppen.
-
- 31 svar
- 3,9k visningar
-
-
Känns som om det var dags att göra en tråd om min lilla burk jag har startat upp. Det är mitt älskade cocoon 6 som har varit både räkkar, sydamerikanskt och bräckvatten. Och äntligen vågade jag! Startade med levande sten och ett ganska rejält lager levande sand och nitraten ligger högt, inte sett någonting på ammonia eller nitrit, började testa efter ett par dagar och då hade jag ungefär 5 i nitrat och nu efter snart två veckor har den stigit först till 15 och sen över 20 och jag gjorde ett litet vattenbyte idag, blir att testa imorgon. Har också börjat få bruna alger, antar att de är precis som i sötvattnets kiselalger att de försvinner när karet mognar? Hittat en hel d…
-
- 1 svar
- 1,6k visningar
-
-
Helt ny på saltvatten, så tips emottages tacksamt . Här är iallafall vad jag har igång nu, även om det finns ett större, tomt och redo för saltvatten, som kanske dras igång senare beroende på hur detta går. Detta är en Aquael 112 liters burk och började med bräckvatten (1,018 kg/m3), men nu ligger densiteten på 1,024 kg/m3 så nu kan jag vara på detta forum utan dåligt samvete . Då jag haft växtburk innan hade jag redan lite roligt att börja med, så ljuset är 150 W 10 000 K metallhalogen. Dock är det beställt en 20 000 K-lampa som är gjord för saltvattensakvarier. Pumpen är en Fluval 4plus utan patron, 1000 l/h, skummaren en Tunze Nano. I övrigt är det inte mycket tekn…
-
- 37 svar
- 6,3k visningar
-
-
Tänkte dra igång ett nano igen. Jag har en 26W solarboy duo som jag använt till ett ännu mindre klar, men jag misstänker att den blir för liten. Någon som har tips på en billig och tyst lampa? karet är 40*40*40 (typ)
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tänkte att det är lika bra att starta en egen tråd då man har en hög med frågor. Fick ett Juwel Lido "över" en dag och började fundera på att testa saltvatten eftersom det lockat dom senaste 15 åren av akvarielivet. Efter en kväll med ost, vin och SG så kom beslutet att testa väldigt enkelt...beställdes ny belysning och en skummare samma kväll. Gjorde en liten tabbe när jag blandade saltet tror jag, fick fällning så jag körde ett filter med vadd i så att det skulle klarna lite. Tänkte inte på att allt som fastnat i vadden kanske inte löst sig än när jag slängde ur den, så misstänker att det är därför Ca/Mg är lite lågt, kanske. I början av veckan fick jag hem 15kg LS, fi…
-
- 60 svar
- 8,7k visningar
-
-
En nygammal saltis tänkte ge sig på ett nano för första gången Akvariet är som rubriken lyder ett EHEIM Aquastar på 24l. Är det någon som har kört på ett sånt till saltvatten? Belysningen som ingår kommer jag ju behöva byta, så är det någon som har tips på moddning till detta? Tänkte varken köra med skummare eller sump, blir täta vattenbyten istället. Innvånarmässigt är tanken till att börja med eremiter och någon räka. Kanske senare även någon goby/pistol-kombi. LPS av något slag och mycket knappar, inga SPS. Alla råd är goda Tim
-
- 11 svar
- 2,6k visningar
-
-
Hej Alla, Efter ett par år uppehåll gick det inte mer köpte ett RSM 130D (moddat med LED m.m.) Underbart med salt igen, lite bilder följer
-
- 2 svar
- 1,4k visningar
-
-
Är på g att starta ett litet..har ett clown men tycker det blir för stort..har också ett aqua-el 30 l som jag tänkte starta i men inte vackert direkt..är ju förtjust i vattenbyten så detta kanske kan vara något? snyggt med ett minirev kanske i detta? belysning måste rev anpassas hittar inte nån marine version på lyse http://www.akvariecenter.com/fluval-spec-v-led-19l-svart-30x223x275-cm/3350-0
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tjena Nu har jag skaffat ett rsm130 igen. Efter lite rens och tvätt och så slog det mig att tusan va litet allt är och enkelt. Mitt percula 120 slular en hel del av elräkningen och allt är lite ohanterbart på något vis. Nu vet jag inte varför jag köpte det men tanken är nog att slänga ut perculan och köra rsm igen. Hade ett för 3 år sedan och tänker att cirkeln ska slutas. Det är led belysning och andra tysta pumpar och skummare. Gott om repor men det går att leva med. Min fråga nu då. Led belysningen, fick med en påse linser men är det nödvändigt att använda dem? Vet inte vilken grad de har eller så. Sen sitter det ju 1 fläkt i kåpan, är det tillräckligt? Mvh Johnny
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tänkte att det var dags att starta en tråd om det nya akvariet som var ett måste nu när vi flyttat till ny lägenhet. Har sedan tidigare haft ett AM Yasha som jag var super nöjd med förutom att det var lite litet.. Letade länge efter ett passande kar och tittade mycket på att låta glasmästaren bygga ett men det blev aldrig av. Frugan letade upp Blennyt och frågade om det inte passade och med den nya lampan var det givet. 4 dagar senare hade frugan köpt det till mig som present Lite info om karet: 80 liter optiwhite, utvändiga mått Cirkulation: NanoProp 5000 Skummare: Turboflotor Blue 500 Ljus: Aquareef LED 50W AM egna vita skåp. Utöver detta har jag även en Vortech Es MP…
-
- 91 svar
- 9,8k visningar
-
-
Hejsan. Efter att ha läst mycket här på forumet och gjort några få inlägg så är det dags att presentera mitt lilla kar. Jag har ett standard Blennykar som fått en liten uppgradering i form av två extra lampor och några DIY LED lampor. Jag kör även med ett Deltec 10W UV-C. Jag ska försöka få upp lite bilder. Jag hade flera olika saltkar 1988-1995 men då med mest fisk och korallskelett. I början hade jag kvicksilverlampor men på slutet gick jag över till MH. Jag är mycket intresserad av LED byggen och har beställt ett 5-kanals 100W chip tillsammans med flera andra här på forumet. Jag har byggt en liten LED ramp till grabbens 70 liters plus ett bygge till en kompis so…
-
Tjena! Ville bara tipsa om ett grymt snyggt akvarium som jag såg på youtube, om någon är intresserad så är länken
-
- 4 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej Saltvattensguiden! Ett riktigt eminent forum som jag läst länge på (i något år, lite så där i smyg), i synnerhet på det senaste. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att också dela med mig av något! Inte så intressant för alla er veteraner, men tänkte skapa en tråd nu när det äntligen har blivit dags att förverkliga en dröm som man haft sen man var liten grabb - en salt sådan ... Jag har en tendens att snöa in mig rejält på saker (till min frus stora förtjusning...) och dessutom har jag ovanan att göra långa wall-of-text-inlägg på forum som ingen tycker är intressant. Sorry! Men jag får väl ha en monolog med mig själv och se denna tråd som en dagbok, om inte …
-
- 44 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hej alla! Kör ett aquael nano 30 med medföljande hangon filter. Tips på vad jag bör ha i facken? Aktivkol, och fosfat remover? eller med vecko vattens byten behövs det inte? Funderar annars på aktivt kol och levande sten bara.
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjena alla salta och blöta! Jag heter Alexander och har hängt på den här (beroendeframkallande) salta guiden några år. Jag har ett Red sea max 130D som jag har haft runt tre år nu. Tankarna om ett större kar har funnits där länge men med platsbris i en 1,5a så får 130l räcka. Anledningen till att jag startar en ny tråd om karet är att när jag började bli riktigt nöjd med karet så bar det av till Thailand för en tre månader lång sol och dyksemester. Väl i Thailand bar det av till Koh tao för padi open waterutbildning:) Efter fem dyk och effektivts pluggande var kursen avslutad och jag var beroende av en till salt hobby. Dykning var så roligt att det dan efter blev en ny k…
-
- 751 svar
- 85,1k visningar
- 2 följare
-
-
Hej igen saltvänner! Efter en tids mer eller mindre frånvaro från guiden kände jag att det var dags att ge er en uppdatering! Efter att jag i mitten av förra året p.g.a. platsbrist tvingats nedgradera mitt kar från 110l+60l sump till ett Blenny har annat kommit i vägen för forumaktiviteter. Bland annat föddes vår dotter i somras och jag har ägnat mig åt min andra hobby, amerikanska bilar, genom inköp och påbörjan av renovering av en Pontiac Firebird 1974. Hobbyn har dock inte legat helt i dvala som synes av bilderna nedan. Mitt Blenny har alltså varit igång i ca ett år nu och det börjar nu få den där härliga naturliga känslan när koraller breder ut sig över sten och botte…
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej det min första post, hoppas den blir bra. gärna några kommentar Tråden kommer updateras vid förändring. Lido 125 Vit Köpt beg via blocket. Borrning 3 hål 2 X32 1 X25 (Majorna Glas). Sump mått 35X53X24 (Majorna glas). http://www.majornasglas.com/ Rör PVCU (BIoted) http://www.biotedmarin.se/ Bubble Magus Curve 5 Köpt i USA Tack
-
- 27 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hejsan! Jag undrar om det går att ha ett glaslock på aqua medic Yasha gör det är så att vi har katter.
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej! Har innhandlat ett aqua medic medic yasha begagnat idag och provat alla pumpar genom att ha i vanligt vatten men varför är det så mycket partiklar i vattnet?se video https://www.dropbox.com/s/tzaamyceitgvxcg/trim.6398837D-1BE3-462D-967A-B11EEAB2868E.MOV det var en del salt avlagringar på grejerna när vi köpte det men jag har fyllt på och tömt karet två gånger! Och och sen så bubblar skummare. Inte så mycket dem jag har kollat på youtube har bubblat jättemycket (kanske har något med att det var vanligt vatten att göra? Se video https://www.dropbox.com/s/ftbx0orws0ph1xf/trim.F4B87CFA-F89D-4AB7-9BB6-829051C1BCE8.MOV
-
- 3 svar
- 1,7k visningar
- 1 följare
-
-
Hej allihopa! Har kört igång vårat första saltis för ca 1 månad sedan och det är såklart väldigt spännande och roligt. Väldigt mycket matnyttig info här på forumet som har hjälpt mycket såhär i en första uppstart och vi ska försöka få upp lite bilder här också såklart så att man får visa upp skönheten. Det är ett Juwel Lido 120 med följande teknik och innehåll: Ersatte den jättelika original filter/pump burken med: * Hydor Crystal R10 (800 l/h) som har både filter och en behållare för aktivt kol. * Hydor SlimSkim Nano skummare * Hydor Koralia Nano (1600 l/h) cirkulationspump * T5 rör, 1st Juwel Marine och 1st Juwel Blue * 12 kg levande sten * 1 påse levande sand Målade ba…
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
http://reefbuilders.com/2014/06/04/hagen-announces-larger-fluval-edge-tanks-led-light-simpletec-filter/ Trevligt kar för dom som gillar nano!
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Efter en omfattande vattenskada från grannen så har jag varit tvungen att flyttat till annan bostad i 5½mån. Men nu när jag äntligen fyttat tibax så var det på tiden att byta kar oxå, o så blev det. Beställde ett kar på 718l hos Micke på Håkanstorp med måtten 170x65x65 med sump på 200l, Conny hjälpte mycket till med att bygga ställningen. Efter att flyttat tibax för en vecka sen så kom äntligen karet hit, för stunden står det på golvet sidan om ställningen som ska borras upp för rördragning. beräknar att nästa helg så ska "kickstarten" av zeovit vara igång. återkommer med bilder o fakta över teknik. SKÖNT ATT VARA TILLBAKA!!!
-
Hej, Håller på att planera för en sump i ett RSM 130D, men jag har inte karet eller skåpet ännu. Kan någon vänlig människa tala om vilka innermått det är på underskåpet, så jag vet hur stor sump jag kan göra? Gärna med någon bild också. /Jan-Erik
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Ok då va man igång saltet blandat 1,024 det borde funka, nu väntar jag bara på lite varmare vatten sen skall stenen i
-
- 11 svar
- 1,9k visningar
-
-
Det är väl dags att starta upp en tråd för detta karet också. Köpte Laggemans gamla Cocoon för 4 månader sedan. Tanken var att ha det som ett rent fraggkar, för att rensa upp botten av mitt Percula 120 där det står fraggar överallt i sanden. Ganska snart ändrades det, så jag byggde ett litet rev för att ha en liten fisk och två Sexy Shrimps och lite eremiter. Fisken har jag ännu inte lyckats att hitta, men skam den som ger sig. Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 på 30 liter med måtten är 30x30x35cm. Hang-on filter, en Aqua-El doppvärmare på 25W och en Koralia Nano. LED-belysning på en kylfläns me 13x3W Cree på 700mA. Ofta tar jag bytesvattnet från Perculat och häller …
-
- 14 svar
- 3,4k visningar
-