0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
http://reefbuilders.com/2014/06/04/hagen-announces-larger-fluval-edge-tanks-led-light-simpletec-filter/ Trevligt kar för dom som gillar nano!
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej mitt namn är Björn och har haft mitt saltvattensakvarium i ungefär fyra månader nu. Tidigare har jag inte velat göra en egen tråd om mitt akvarium men nu märker jag att det faktiskt verkar vara rätt roligt och mycket enklare att fråga i en och samma tråd när det dyker upp funderingar. Sen blir det säkert lite roligare för er om det kommer lite bilder och en tråd man kan följa och se hur det går för mig Här kommer första bilden av många på hur det ser ut just nu
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hej på er Jag startade upp mitt första saltvattenkar för ett år sedan, ett litet 20 liters som jag fick i present. Allt gick bra med det förutom några små missöden som berodde på min okunskap men överlag bra. MEN i december så hände allt på en gång, fisken som jag hade i dog, det blev världens alginvasion (bruna saker) sen brakade pumpen sönder och en lampa gick sönder samtidigt och allt var kaos här så jag hann inte ta hand om det. Den boxarräkan som var kvar dog kort därefter så då släckte jag även den blå lampan som var kvar och sedan fick det stå helt enkelt. Inte en bra lösning men så blev det tyvärr. I förra veckan kände jag att NU äntligen ska jag ta tag i det igen…
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Mitt första saltvattenskar blev ett test akvarium på 80liter så att man får lära sig. Köpte ett Aqua Medic Blenny begagnat för att testa om det är en hobby för mig. Kört sötvatten i hela livet men under många år vart inne här då och då för att läsa på. Vi får se hur det går....... Haft det igång några veckor nu..... Håkan
-
-
- 9 svar
- 1,6k visningar
-
-
Efter alla rekomendationer från att börja med minst 100 liter börja jag med 5 liters pico . För cirkulation har jag en aquaclear10 lite för stor då den pumpar runt 300 liter timmen men har den inte på full effekt så går bra. Gruset är engelsk sjö sten riktigt bra storlek för picos. 0,7 kg LS full med kalkalger! Annars har jag två dvärg eremitkrabbor i. Har inte hittat några fraggar i närheten där jag bor än men är det någon i Skövde området som har något att sälja så säg till är intresserad av det mesta. Picot har varit igång i ung en månad nu så är sugen på nån koral.
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Startar en liten tråd för mig så att jag kan se hur allt framskrider. Jag hade ett pico på 10l igång sen höstas, och inspekterade mitt uthus och hittade ett passligt 50x50x50 kar som jag tänker starta upp med allt från pico karet. Detta blir akvariehörnan i det sista rummet som skall bli renoverat i torpet. Möbeln är byggd av gamla mdf bordsskivor som skall kläs med Ikeas högglansiga bordsskivor, övre bordsskivan kommer att sågas till så att underlaget som akvariet vilar på inte kommer att synas, samt kommer elskåpet att gömmas med en likadan skiva som kommer att hängas på skenor från taket. Nu till kuben. Detta har jag i användning nu, kommer antagligen att uppgradera t…
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Då var jag snart igång igen efter ca 5 års uppehåll. Gick inte att hålla sig ifrån:) Ett akryl nano kitt från Kina "A-40", 55l. Tyckte dock leden som följde med på 13w med Amerikansk kontakt såg lite klen ut så har beställt en AI prime HD. Nu väntar jag på att färgen på min möbel ska torka, tydligen 1v innan den bör belastas:/ kommer kunna stoppa in 2-3 hyllplan till om jag får lust. Sen får jag se hur jag går vidare, om de blir en "back to nature slimeline" som bakgrund eller om jag kör utan. Fick inspiration från ett annat kar här från sidan, se om jag knycker lite av den idén. Kommer bli mest koraller, någon liten städpatrull och kanske någon liten goby. …
-
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Det har nu satts upp ytterligare ett kar där hemma. Denna gång är det ett Mollyhotell som blivit vattenfyllt. Hela tanken med karet var väl främst att husera diverse LPS, skivor och zoas. I karet har jag placerat en 3-stegs fraggylla som jag byggt av fraggraster. Ingen sand, eller LS (mer än det som koraller sitter fast på) Karet körs oxå skummarlöst då skummaren levde satan och passerade mitt stora kar i ljudvolum. Och så kan vi inte ha det. Frågan är om det är lugnt att köra skummarlöst? Sen är det ju det där med belysning, orginalbelysningen består av ett PL rör på hela 24w!. Vilket inte är så mycket att hurra för. Frågan är hur man bör gå vidare i det fallet. Skall d…
-
- 3 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej Nu har jag startat ett nytt projekt som skall sluta med en 6 års present till mitt yngsta kvinliga barnbarn - Adrine. Hon har alltid varit facinerad av mitt akvarium och nu är det dags att hon får sitt eget. För ett tags sedan fick jag tag på ett Red Sea Max nano till ett bra pris. Som när mina andra barnbarn fick ett akvarium för några år sedan kommer jag att starta akvariet hemma och köra ner det startade akvariet till Tygelsjö utanför Malmö framåt december. Det måste bli ett akvarium som kräver lite skötsel vilket innebär ett stabilt biologiskt akvarium och då mestadels mjuka koraller som skivor och annat. Konstruktionen denna gång blir en typ av "Reves…
-
Efter några år utan saltakvarie så startade jag upp ett akvarie igen. Stenen (död sten) fick ligga i en hink 6 månader innan akvariet startades upp, nu har akvariet varit igång sedan hösten 2021 och funkar rätt ok utan några gigantiska problem. Setup: 96L Osmos Ozon Skummare Co2 Scrubber Doserpump: Doserar ATI Essentials pro och osmosvatten Lyse: 30w Royal blue, 20w 20000K, 20w 420nm, 10w 395nm Pumpar: 1500L ytavrinningen, 2500L cirkulationspump, 5000L Cirkulationspump som körs slumpmässigt. Fisk: Ett par clowner Lägre djur: Sjöborre, Elräka och sniglar. Koraller: LPS och SPS Har lite p…
-
Så nu har jag startat mitt nano akvarium här det blev ett Innovative marine nuvo 8. Köpte till filter strumpa med och dr tims one and only som är nitrite bakterier som hjälper till starten av cykeln. Kommer även uppgradera lite med bättre belysning och kanske refugium och en ato men än så länge är jag hel nöjd med allt. Här kommer lite bilder från starten har lagt i levande sten nu och kör start cykeln.
-
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hallå! Fick lusten att göra en liten tråd för mitt nano här på guiden. Har sedan tidigare i år ett RSM 130 som snurrar på fint, när jag startade det fick jag lite sten över som legat och snurrat i ett nanokar på golvet med taskig belysning. Fram till för några veckor sedan, då nanot fick plats på en möbel och planeringen startade. Hittils har jag inte kommit så långt, någonstans runt 2 kg sten i karet just nu, varav ett gäng bitar i själva konstruktionen var död sten, men som under tiden nu fått lite liv. Skall ta bort några lösa bitar senare, men just nu får de ligga kvar och fixa liv i resterande stenar. Anledningen till min tråd är att med lite tur få lite tips, då ja…
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Känns som om det var dags att göra en tråd om min lilla burk jag har startat upp. Det är mitt älskade cocoon 6 som har varit både räkkar, sydamerikanskt och bräckvatten. Och äntligen vågade jag! Startade med levande sten och ett ganska rejält lager levande sand och nitraten ligger högt, inte sett någonting på ammonia eller nitrit, började testa efter ett par dagar och då hade jag ungefär 5 i nitrat och nu efter snart två veckor har den stigit först till 15 och sen över 20 och jag gjorde ett litet vattenbyte idag, blir att testa imorgon. Har också börjat få bruna alger, antar att de är precis som i sötvattnets kiselalger att de försvinner när karet mognar? Hittat en hel d…
-
- 1 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har en kub på 70 l som jag håller som ett renodlat anemonkar tillsammans med ett par Premnas biaculeatus gold maroon. Tanken var att ev försöka odla på clownerna så småningom när hanen har växt till sig. Lite städpatrull finns också förstås och det är främst 3 st lite större och en liten, halvstökiga eremiter som har fått sin hemvist i anemonkaret. Konstigt nog så bråkar dom inte med varandra alls. Senast när jag köpte en grupp eremiter för lite påfyllning i de andra karen så fick jag med en orange liten hårig sak. Jag blev inte rekommenderad att ta just den sorten då den tillhör de lite mer stökiga arterna men jag tyckte den var fin så den fick åka med hem…
-
-
- 5 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Här kommer en tråd som följer mitt 100L, Lite info om mitt 100L: volym: 100L Uppstart: 29e Oktober 2023 Typ: Aluminium ram kanske runt ~8kg levande sten SPS, LPS och mjukisar (lite olika kan skriva mer om vilka på individuella bilder) 1 x Trochus Histrio | Turbo Snails 1 x Nassarius distortus | Nassarius Snails 1 x Mithraculus sculptus | Mitrax/Emerald Crab 1 x Lysmata amboinensis | Scarlet Skunk Cleaner Shrimp 1 x Synchiropus stellatus | Starry dragonet, Red Scooter Dragonet, Stellate Dragonet 1 x Pseudocheilinus hexataenia | Sixline wrasse DAG 1 | 29.10.23 stenarna köpte jag mer m…
-
Har köpt ett begagnat rsm130 och får inte igång månljus,lysrör eller fläktarna. Är det någon som haft samma problem? Jag har sökt på internet och kommit fram till att det kan vara LED transformatorn som kastat in handduken. Men jag hittar ingen sån reservdel i någon svensk butik och jag är lite orolig för att beställa ifrån tex England med tanke på att elen inte fungerar på samma sätt?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Mitt 75 liters akvarium som varit igång sedan slutet av Februari.
-
- 2 svar
- 1,5k visningar
-
-
I RSM 250 finns en bubbelfälla i form av filtersvamp. Vad innebär det att med avseende på tänket om nitratfälla? Jag funderade också på det, då borde alla levande sten också vara en nitratfälla? Vad nu en nitratfälla är, fattar inte det riktigt, överallt det sitter bakterier borde då kunna binda till sig nitrat?
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Tänkte lägga upp lite bikder på mitt Aquael Reefmax. Har inte tid och skriva så mycket om du för jobbet kallar men lite bilder tänkte jag dela med mig av sålänge. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej igen alla saltvänner. Efter flytt till nytt hus någon mil norr om Kalmar och av ren slump fick jag ett RSM130 akvarium, så då var det lika bra att komma tillbaka till saltvärlden, mycket har hänt de senaste åren. Många nya har kommit och gamla lagt av vad jag förstår. Med det här karet kommer jag köra lite blandat mjukkoraller och lps. Ett par fiskar och städpatrull. I dagsläget är det några koraller i och 2 clowner. Hade varit trevligt med lite påfyllning av fraggar eller microdjur om någon känner för att donera/sälja till välgörenhetspris till en gammal saltis som gav mycket när han själv hade fullt i sitt gamla kar. Karet har en ledramp inbyggt i huven så …
-
-
- 6 svar
- 1,5k visningar
-
-
Efter många års velande är mitt första saltnano igång. Planen är att se vad som händer och växer fram. Endast dinoflagellater är ovälkomna. Skålen rymmer cirka 50 liter och startades med 6 kg blöt levande sten från två olika kar och en hel del sand. Kranvatten (från Lund). Direkt medföljde några små snäckor, asterina och en fragg GSP. Även ett par nävar inkörd sand och senare en fragg från ett kenyaträd. Sticklingar av Caulerpa brachypus & prolifera tillsattes på prov. Belysningen är i nuläget 2 stycken E27 LED 15W 1900lm 6500K (dagsljus) + en liten transparent kläm-LED med blåa dioder av okänt märke. Pumpen är en gammal Aquael pat mini med en silikonslang s…
-
Tjoho. Hade lite tråkigt och en del saker som bara låg och skräpa. Köpte en begagnad lampa här och nu är det igång. Vet inte vad jag skall ha det till så alla idéer är välkomna
-
-
- 4 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har idag målat bakrutan svart på mitt nya 18L kar och i morgon ska jag börja och flytta över det lilla som finns i 12L karet. Funderar på en lite bättre belysning med än de ledlampor jag har nu på 12L karet, har inte bestämt mej men funderar på den här. http://fish.aquaristic.net/EHEIM-powerLED-daylight-and-actinic-blue-6471221-daylight-and-actinic-blue-6471.html?force_sid=ad564fa2ed41de7df24cfe293d0f8d06 Eller finns det något bättre billigt alternativ kanske, har inte tänkt att ha några sps i det här:) Det är ett lika dant kar som mitt 49L kar fast 18L:) 12L karet ser ut så här ursäkta att det ser skitigt ut och att saltet kryper ut på utsidan:)
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-
-
Efter flytt till mindre hus så insåg jag att mitt juwel 240 L var för stort. Att allas favorit i karet - diademan "Borris" gav upp under flytten gjorde inte saken bättre. Det var dags för ett mindre kar och valet föll på ett rsm 130 i silver som startades upp dagarna innan jul. Tog några bilder, så här ser det ut idag en månad senare:)
-
- 1 svar
- 1,5k visningar
-
-
Waterbox Cube 10 är på gång. Äntligen anlände det 20 Oktober en aning nervös hämtning på utlämningstället det är ju glas 😂 väl hemma efter resa med handkärra på spårvagn så började uppackningen och 😅 se där inte en skråma eller repa gött. Det som ingår är filtersocka,skumgumifilter,Biobollar,Kol,Returpump. Läst lite om Pumpen som följde med och den är tydligen inte så tyst bestämde mig för att uppgradera direkt och köpte en sådan här Jebao DC 650 styrbar pumpar 50 liter mera än originalet dessutom med Feed funktion fick plats gott och väl i sumpfacket. Återkommer med mera Bilder och info när det är igångsatt.