0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Köpte ett rsm 130 häromdagen men jag behöver nog ha 2 nya returpumpar för tysthetens skull. Någon som har ett tips på någon som är tyst och som får plats där bakom?
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare. Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden. Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet. Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka. Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort…
-
- 56 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hep Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar. Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:- och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken därför körde jag på denna lösning kull eller ? Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter Belysning Maxspect Razor 120W Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he. Mvh-Conjor
-
- 52 svar
- 11,6k visningar
-
-
http://www.modularled.ca/red-sea-max-250-ecoxotic-kit/ Stefan
-
- 8 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej på er Här kommer mitt första inlägg här i forumet. Jag köpte ett RSM 130 av Krille i Liatorp som nu har varit igång en månad. Kommer att försöka att uppdatera efterhand och även lägga in lite bilder. Inga fiskar har ännu kommit i men vattenvärdena är ok så bara rätt fiskar hittas slår jag till. Vattenvärdena kommer jag lägga in här senare. Tack till Krille och Edward för all hjälp till en novis inom saltvärlden. Måste också skicka ett stort tack till er som sköter denna sida. Sveriges klart bästa forum inom fiskvärlden. Bry er bara inte om allt gnäll som var här för några veckor sedan.
-
- 294 svar
- 23k visningar
-
-
Då var det dags igen att starta upp en tråd med mitt nya 125 liters kub akvarium, I detta kar kommer jag till största del ha mjukkoraller och knappar. Det får ta den tid det tar, har ingen brådska. Just nu ser det tomt ut, men det ska bli kul att kunna blicka tillbaka i tråden för att se tillväxten på allt det levande. I karet finns det sniglar, sandvändande och Turbosniglar, pepparmintsräka och BOB, min Koffertfisk, ja jag vet att han är giftig, men jag ska inte äta honom. Han är nu 1*1*1 cm och när han blir större så har han ett större kar att flytta in i. Lite fakta om karet: Optiwhite Mått: 50*50*50 Volym: 125 liter 4 borrade hål, två ner och två upp. Squid montera…
-
Eftersom att 30 liters aquael nano reef kändes alldeles för litet har jag bestämt mig 27 dagar efter uppstart att uppgradera. Nytt 54 liters kar, nybelysning osv beställt, kommer runt 25-27. Too excited! Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free
-
- 9 svar
- 2k visningar
-
-
Då husrenoveringen drar ut på tiden och får inte tillåtelse att riva ner väggar mm till mitt stora kar innan kök och tvättstuga är renoverat (alla som har sambo och små barn fårstår nog) så tänkte slänga ihop ngt av det jag har hemma som bara står, har ju mitt karantärn /fraggkar på 50x50x50 igång men det är just nu knöfullt. har ett mollyhotell stånde och lite småprylar som en tunze 9002 lite led drivare mm. karet är väll tänkt att husera massa roliga knappar och Zoes. det som ja saknar i dagsläget är nån streempump och belysning. gillar ju min kessil kanon som är över kuben så blir väll kanske att bygga ngt liknande, har kikar på ac rcs hybrid chip på 50w med 20 chips …
-
- 3 svar
- 925 visningar
-
-
Hej! Tänkte starta en tråd om uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Jag har varit sugen länge, men har tyckt att det var för dyrt och krångligt att starta ett eget saltvattensakvarium. Men efter nyår började jag läsa lite mer och efter det var jag fast, så nu har jag läst så mycket jag orkar i tre veckor... Jag fastnade för rsm130 då det verkade lagom att starta med. Efter lite letande hittade jag ett begagnat akvarium här på guiden, och i helgen åkte jag till Höör och hämtade det. Det är ett RSM130 med uppgraderad belysning till Maxspect G2 160W, hittar inte länken nu men det är Ouscass här på guiden som jag köpt det av. Jag har fixat och grejat sen jag kom hem …
-
- 83 svar
- 11,9k visningar
-
-
Nu har jag varit på postens utlämningsställe och hämtat ut mitt Dennerle Marinus 30 liter som jag beställt av zooplus.se. Det följde med en himla massa saker som man kan se på bilden och enligt Dennerle ska detta vara alldeles tillräckligt för att komma igång och få ett fullt fungerande nanorev. Vi får väl se! Jag startade en annan tråd tidigare https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?56748-Dennerle-Marinus-erfarenheter och blev tipsad om att starta en projekttråd när jag väl fått hem karet. Och det är det jag gör nu. Jag vet inte om det är fler här på forumet som har en Dennerle Marinus hemma hos sig. I så fall hade det varit kul att höra hur det går o…
-
- 28 svar
- 4,5k visningar
-
-
-
Hej! Jag har för några veckor sedan startat ett RSM 130D kar som jag har successivt inrett med få "saker". Alla värden har varit bra och LS köpte jag väl inkörd så jag kunde snabbare komma igång. Jag har bra vattenflöde (2 eheim returpumpar) och (Tunze 9002) skummare. MH belysning för stunden, LED är på väg. Nu till mitt problem: Karet saknar original toppskiva som är ett lock samtidigt som den innehåller belysning mm. som ni vet. Pga att den saknas så avdunstar det också mera vatten än det annars hade gjort. Jag fyller på dagligen ca 1 liter... Och pga ovetskap om vad som händer, så har jag fyllt på med vanlig kranvatten så nu har jag fått kiselalger som inte börjat bubb…
-
- 14 svar
- 1,8k visningar
-
-
Efter mycket läsande här på guiden har jag tagit steget och startat ett saltkar, ett mollyhotell med 24w kompaktlysrör och blå LED-List som moon light. De modifieringar jag gjort är Bytt ut orginalpumpen mot en Maxijet 1200, installerat en boyu WG-310 skummare i andra filter facket. installerat en koralia 1 som cirkulerar 1500L/H. Idag bor det : 2 st blåbenade eremiter 1korallbandsräka Stenopus hispidus 1 Babylonia sp 1 Centropyge flavicauda dvärgkejsare 1Ecsenius bicolor 1Nemateleotrismagnifica 1 Nemateleotris decora 1Synchiropus picturatusmandarinfisk. vid starten såg det ut så här Några veckor senare såg det ut så här Kommentera gärna om ni vet namn på skivanemon…
-
- 34 svar
- 6,2k visningar
-
-
Startar ny tråd om mitt nya 74l kar med sump, som jag köpte begagnat av ormet här på SG. Ska försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Tanken är att jag ska avveckla min kub på 125l, men vi får se hur det blir med det. Lite teknisk information: Akvarium: 60b x 39d x 32h ca 74 liter Sump: 50b x 27dx 32h ca 40 liter Skummare: Bubble Magus NAC 3.5 Belysning: ? Cirkulation: ? Retur: Förmodligen blir det en Eheim Compact+ 2000 Bänk: IKEA Bestå UVC: Deltec - UV 10W T5 Auto top off ifrån fish-street Har även köpt PVC slang som är godkänd för dricksvatten, till avrinning och retur vatten på k-rauta Lite bilder, kanske inte mycket att se. Men en tråd är väl roligare med lite b…
-
- 61 svar
- 8,9k visningar
-
-
Hej alla glada! Startade för ca 1,5 vecka sedan upp mitt 112 liters igen och nu i en allt mer saltigare tappning än vad karet vart förut. Jag har hitills följande i karet: Teknik: Tunze 6025 Cirk pump. 800 l/h Doppvärmare (första gången någonsin ja har behövt använda doppvärmare 24/7, kyligare i nya lägenheten) T5 2*24w Levande: 12kg ls samt 3kg korallsand 4 eremiter 4 trochus sen x antal nassarius liknande snäckor som följde med stenen Caluastrea furcata och en liten ricordea (tack MarinaS) Planer: Utökning av belysning, skaffa någon macroalg som näringsexportör nu i början. Införskaffade en skummare som var alldeles för högljudd för min smak så började fundera på anti…
-
- 38 svar
- 4,8k visningar
-
-
Tjipp!! här kommer ännu en nybörjare inom saltvatten. vill bara dela med mej lite av min katastrofala uppstart av mitt lilla 70 liters nano. (Som i värsta fall resulterar i rivning av vägg då det kanske är fukt iden. hyresvärden gör en ny mätning på mån , håller tummar å tår. Annars blir det dyrt)Som sagt. Planen va ett enkelt 70 liters, där jag satt in slimline som bakgrund, även en dold plats för skummaren. Fyller upp karet med vatten på kvällen, och har koll på det under flera timmar Går och lägger m…
-
- 17 svar
- 1,8k visningar
-
-
Inte så mycket för världen just nu. Kommer 10 kilo sten till. Är bara några dagar gammalt.
-
- 134 svar
- 11,7k visningar
-
-
Har startat om mitt lilla akvarium. Skall endast ha 1 st levande sten i mitten med korallsand i övrigt på botten, lite av en lagun är tanken. Har konstruerat ett stag för att hålla stenen upprätt. Har en 250 watt metallhalogen som belysning, tanken är att införskaffa ett lysrör för att stimulera gryning och kväll. Köpt Tunze reef pack 200.
-
- 9 svar
- 1,7k visningar
-
-
Här kommer två stycken bilder på akvaritet Jag har nu lite invånare Fiskar 1 st Eldgoby 2 st Clowner 1 st Bicolor Dottyback 1 st Blendid Koraller 1 st Zoanthus 2 st Euphyllia 1 st Xenia 1 st Kenya träd Övrigt 3 st Eremiter 3 st Sandvändar sniglar 1 st Sjöborre
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
är mitt i förvandlingen av mitt Lido 120. För att överhuvudtaget ha någon belysning så åkte jag till min lokala handlare för att köpa 2 nya lysrör. och får då höra att endast Juwels egna lysrör passar i rampen. Vilket är rent skitsnack.
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Svårt att vara ifrån hobbyn allt för länge! Tanken bakom detta projekt är att det ska sköta sig själv med minimalt underhåll, minimalt med matning, det ska gå åt Max 30 minuter i veckan till att skrapa glasrutorna och fylla på osmosvatten och byta 20l vatten varje vecka! I akvariumet ska det enbart i början vara lite mer udda koraller och krabbor, kanske nån fräck räka. Fiskar ska jag försöka undvika så länge det går, men skulle det bli några så blir det premium clowner, ev snowflake. Akvariumet har måtten 40x40x50 och all teknik hålls i karet, alltså ingen sump. Skummare, retur, belysning, cirkulation, värmare och osmolator är det som ska användas i karet, samt en doser…
-
- 65 svar
- 12k visningar
-
-
Igår tömde jag sötvattenskaret och idag drog jag igång mitt första saltkar! Jag heter Emil och bor i Sölvesborg. Köpte akvariet av Chrille_B här på forumet. Han hade bytt ut originalskummaren mot en Tunze (tror jag...), och så fick jag med en vortech MP10. Har hällt i en påse levande sand, ca 7 kg levande sten och 50 liter vatten. Osmosen går för fullt så jag borde väl hinna fylla karet till imorgon tycker jag. Hur många ljustimmar ska jag ha? Uppstartsbilder: Grumligt...
-
Vet inte vad som är roligast i hobby'n, samla korall, se fiskar äta sig tjocka, eller drömma om nästa akvarium... Finns så himla många olika typer av akvarier, nano, fullvärdiga, sump, sump integrerad i ryggen, vid sidan, shallow reef, kuber... Saknade mitt RSM, gillade den kubiska formen, dessutom har jag inte varit så nöjd med mitt nano, https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?45957-PeterGG-s-54L&p=506490&viewfull=1#post506490 väldigt mycket vattenbyten för att hålla det fint.. kanske att jag hade för lite sten, för mycket zoas... jag vet inte.. Vattnet blev snabbt gult.. I ordningen är detta försök 6, försök 1 avbröts innan salt och sten kom …
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Då börjar det närma sig uppstart ÄNTLIGEN! Lite grejjer kvar i planeringen och lite teknik och tester kvar att köpa. MEn räknar med uppstart i början på Augusti efter semestern. Karet ska stå brevid mina två aquaels shrimp set 20 där jag har HalfMoon Kampfiskar. Bänken har jag gjort av två lastpallar, några hjul, vit färg och LED belysning under. Vad tror ni? Köpt än så länge, värmare, aquael moonlight led, termometer, skrapor, filtermaterial, hink med pump och värmare att blanda vatten i, timer och lite medel.
-
- 19 svar
- 4,6k visningar
-
-
Äntligen, nu är blennyt hemma Bakgrunden består av "grå" btn, inredning kommer bli en rev pelare, thats it. Jäkligt mycket svårare än jag trodde att få ut "sågat" ut jacken till vatten ingången, Men äh med lite alger så syns inte det , Levande kommer vara lps eventuellt någon sps och garanterat en mussla kommer bebo här, väntar dock tills allt med dosering är ordnat. Någon/ några små fiskar kommer det också vara , Har mina favoriter:) Btn får torka ordentligt sen imorgon blir det test fyllning. Baksidan av blennyt består av 3 fack 1 för skummaren en för korgar till kol osv, en till returen, För att få mer plats i "sumpen" så struntar jag i att använda "korgen" som ingick…