Gå till innehåll

Moddat AQUAEL ReefMAX 105 liter


Conjor

Rekommenderade inlägg

Hep

Har moddifierat denna burk enligt nedan och det funkar.

Kollade med min glasmästare som gör Akvarie och i grundutförande

utan välvdvruta som jag var ute effter så började priset på 2000:-

och då kan man lätt räkna ut att man hamnar högre än köpeburken

därför körde jag på denna lösning kull eller ?

Akvarie AQUAEL ReefMAX 105 liter

Belysning Maxspect Razor 120W

Pump i sissta sumpkamaren NeW-Jet 1200 l/h

Pump i akvariet Tunze nanostreamer 2,500 l/h

Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue

Hoppas detta kan inspirera andra att våga hoppa i Havet he he he.

Mvh-Conjor

post-7231-14468928053136_thumb.jpg

post-7231-14468928053404_thumb.jpg

post-7231-14468928053655_thumb.jpg

post-7231-14468928053968_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej

Är du nöjd med ljuset ?

Funderar själv på att byta upp mig till samma ledljus.

Har ett Rsm 130 och tror att denna ramp passar mig.

Hej

Ja det räcker jag kör på ett av de förinställda ljusprogrammen P1 solen går upp 08:00 fullt ljus 12:00 till 16:00 sedan går Solen ner till kl 21:00 det är kanke lite för bra så jag skall programera

en egen variant snart.

Observera att 60 cm är det minnsta måttet mellan benen på denna ramp.

På det standard akvariet jag hadde förut 80cmx35x40 va ljuset för bra

men nu är ju höjden 45cm i förhållande till knappt 40cm så det får gå ett tag

innan jag ändrar ljustiden

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hep

Lite uppdatering har lagt till en New Yet 1200 liter till den andra pumpen i sista sumpfacket för att få lite mera

fart på filtreringen och sågat öpp filterloket med de 4 filterpratonerna som följde med och sparat en kant på ca

1,5 cm där jag fäst en plast vinkel ungefär som på en brevlåda så att vattnet tvingas ut i en 2 cm smal öppning

dett blev välldigt bra.Lite bilder också på mina invånare samt den extra pumpen.

post-7231-14468928179383_thumb.jpg

post-7231-14468928178477_thumb.jpg

post-7231-14468928178713_thumb.jpg

post-7231-14468928178949_thumb.jpg

post-7231-14468928179167_thumb.jpg

post-7231-1446892817962_thumb.jpg

post-7231-14468928179945_thumb.jpg

post-7231-14468928180182_thumb.jpg

post-7231-1446892818042_thumb.jpg

post-7231-14468928180652_thumb.jpg

post-7231-14468928180883_thumb.jpg

post-7231-14468928210992_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Snyggt kar. Vad är det för fisk?

Det är en sån här:

http://www.akvariefisk.com/saltvatten/koralvaktare.php

[h=1]Korallväktare[/h][TABLE=align: left]

[TR]

[TD][/TD]

[/TR]

[/TABLE]

Korallväktaren (Paracirrhites forsteri) har en gulaktig kropp med mörka ränder på bakdelen, ovansidan och huvudet. Den är även prydd av små mörkröda prickar. Det är vanligt att färgteckningen ändras när korallväktare växer, och det finns också en stor variation mellan de olika vuxna individerna. Riktigt unga exemplar är ofta gyllengröna på ryggen och vita undertill, särskilt de som lever ute i öppet vatten. Närmare kusten kan de unga korallväktarna ha röda magar. Tidigare trodde man att fiskarna hörde till olika arter, men nu vet man att de ändrar utseende med tiden.

På engelska är Korallväktare känd under flera olika namn, vilket kan skapa en viss förvirring. Om du beställer fisken från en engelsk akvariebutik kan den kallas Forster's Hawkfish, Blackside Hawkfish eller Freckled Hawkfish. Det säkraste är förstås att använda det latinska namnet.

En korallväktare kan bli upp till 22 cm, men det brukar fungera bra att ha den i ett 100 liters akvarium. Ska helst hållas i par eller harem. Korallväktare kan vara mycket revirlystna i akvariet och kan agera aggressivt mot andra fiskar, både mot sin egen art och mot andra arter. Om den hålls i ett litet akvarium brukar den anse att hela akvariet är dess eget territorium och försvara det. Om du vill hålla den med andra fiskar är det bäst att introducera den till ett redan etablerat akvarium med semiaggressiva eller aggressiva fiskar. En arg korallväktare tvekar sällan att attackera fiskar större än den själv. Det är inte en bra idé att kombinera rörliga skal- och kräftdjur med en korallväktare eftersom den kommer att äta upp dem.

Korallväktare finns i många olika delar av världen, men bara i tropiska områden och framförallt kring korallrev. Eftersom den är van vid tropiska temperaturer ska vattentemperaturen i akvariet hållas mellan 24 och 27°C. Rekommenderat sg. är 1.020-1.025 och pH-värdet ska hållas mellan 8.1 och 8.4.

Korallväktare lever från Röda Havet och Afrikas östkust till Hawaii i Stilla Havet. Deras utbredningsområde sträcker sig upp till södra Japan och i sydlig riktning kan du finna dem hela vägen ned till vattnen öster om Australien och norr om Nya Zeeland. Korallväktare simmar sällan djupare än 35 meter, men arten har hittats betydligt djupare än så.

Korallväktaren är ett rovdjur. Den brukar ligga ovanpå koraller och vänta på att något lämpligt byte ska komma förbi. Den använder sig av sina kraftiga bröstfenor för att hålla sig uppe och ses ofta ovanpå Acropora, Pocillopora och Stylophora koraller. Korallväktaren äter fisk, skaldjur och räkor. Den kan också äta koraller, anemoner, polyper och sjöstjärnor och är därför riskabel att ha i ett revakvarium.

Man kan mata Korallväktare med t ex levande eller frusna räkor. Det är bra att ge den en blandad diet som påminner om dess naturliga kost. Det är ofta inga problem att få Korallväktare att äta död mat, och många Korallväktare glufsar gärna i sig allt från pellets till flingfoder. En del korallväktare lär sig till och med vem i familjen det är som är ansvarig för att mata den och simmar till ytan när den personen närmar sig akvariet.

Moderator's upplysning:
mod.gif ha alltid källan url/adress till de ni bifogar som text
Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Oj vad läckert, riktigt snyggt kar!

Håller själv på att leta efter en bra LED-lösning till mitt 120 liters Lido. Ett alternativ är just Maxspect Razor. Jag undrar dock om det går att få belysningen närmare vattenytan med hjälp av den tillhörande benställningen? (Skulle helst vilja ha ett kar som inte är öppet nämligen!)

Kul med mycket bilder också, keep up the good work! -Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vad läckert, riktigt snyggt kar!

Håller själv på att leta efter en bra LED-lösning till mitt 120 liters Lido. Ett alternativ är just Maxspect Razor. Jag undrar dock om det går att få belysningen närmare vattenytan med hjälp av den tillhörande benställningen? (Skulle helst vilja ha ett kar som inte är öppet nämligen!)

Kul med mycket bilder också, keep up the good work! -Tummen upp

Hej Tackar

Det går inte att få belysningen lägre med de ben som medföljer men om man hänger upp den med den medföljande vajerkitet i Tacket så går det säkert

men det som säkert kommer att hända om man har den närmare vatten ytan är att den skadas av saltstänk och det är ju inte kul garrantin lär ryka.

Alternativet om man skall ha den lägre o skydda den är ju att köra med täckglas jag har orginal täckglaset på dett akvariet.

MVH-Conny

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright, jag får kanske tänka om och köra öppet ändå. Hade någon vild tanke om att kapa benen för att få ner rampen närmare vattenytan men gissar att den sitter på en viss höjd av en anledning! ;-). Är rampen på 10- eller 16k? Trevlig helg!

Den är på 10.000K

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering

post-7231-14468928754904_thumb.jpg

https://www.google.se/search?q=aqule+reef+max&hl=sv&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=7Gw_Uc33F6OC4gT_-4HQCQ&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1736&bih=867#imgrc=TvuwlZVliw_hBM%3A%3Bu4VwnS_33Jg5dM%3Bhttp%253A%252F%252Froszoomag.ru%252Fsites%252Fdefault%252Ffiles%252Fimagecache%252Fproduct_full%252F101895_reefmax_filtracja_0.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fcuajostauro.com%252Faquael-reef-max%3B2000%3B1300

Har moddifierat denna burk lite till enligt nedan och

det blev mycket bättre ( Se bild för förklaring av sumb Fack )

än det första försöket gällande flödet i internsumpen.

Bilden är sed framifrån.

Facket till vänster är filterfack ingen ändring.

Fack 2 räknat från vänster har jag vänt Skummare Aqua Medic Turboflotor 500 Blue

så den hänger till vänster utloppet från denna rinner ner i filterfacket resultat inga bubblor

och till höger i samm fack har jag satt ner en New-Jet 1200 liters

pump på botten med rör som går upp över kanten och ner i fack 3 ( det lilla ) till hälften.

I fack 4 a en Tunze silent 800 liters stående på botten som den är vid leverans och locket

som syns där med 4 a filter på är borttagen och hälften av dett är uppskuret så det i princip

ser som ett brevlåde inkast riktat frammåt.

Lagt till en Tunze nanostreamer 2,500 l/h i vänstra hörnet.

Får nu en nivåskillnad i filterfacket på ca 1,5 cm till 2 cm beroende på vatten nivån

i den främre delen.

Denna lösning behåller jag inget mera moddande.

Invånarna mår bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, när jag körde mitt ReefMax skippade jag trickle filtret i vänstra facket och använde det till Tunze osmolator och fosfat/aktivt kol, det var i det facket avdustningen styrdes.

Du har ju en del LS så biobollarna kan du nog skippa.

Bara ett tipps i all välmening om du vill pilla med lite ytterligare teknik i ett trevlig kar ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser bra ut, när jag körde mitt ReefMax skippade jag trickle filtret i vänstra facket och använde det till Tunze osmolator och fosfat/aktivt kol, det var i det facket avdustningen styrdes.

Du har ju en del LS så biobollarna kan du nog skippa.

Bara ett tipps i all välmening om du vill pilla med lite ytterligare teknik i ett trevlig kar ;)

Dom bollarna åkte ut första dan en vän till mig fick dom till ett projekt finns bara fosfatremover i form av Biopellerts XL och filtermassa högst upp.
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, tyckte du skrev att det vänstra facket var oförändrat.

Ber om ursäkt var lite otydlig där he he.Det finns ju 3 filter burkar och i översta har jag Orginal skumgummifilter samt Biopellerts i XL format

i nästa har jag faktisk kanske överkurs men det funkar Nyos järnbaserade fosremow och i det längst ner lite stora mackaroner skrovlig yta.

Tillsätter 5 droppar bakterier inköpt hos BioTed marin ( hans eget märke ) varje vecka för att kompensera pellerts ätandet.

Sedan är jag väll en vilde i detta sammanhang he he mäter nästan aldrig ( har bara PH och nitrit tester ) tillsätter varje Måndag en skopa Tropic Marin trippelbufer i pullverform

och 5 Droppar bakterier och på Fredag blir det en skopa av varje Tropic Marin Bio-Ca och Bio-Magn gjort så nu i ett år och det funkar he he.

Glömde en sak och byter 25 liter vatten var 5 vecka inget mera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej förtydligande av NP Reducing BioPellets

Jag har mina i en nätpåse med grova maskor igentligen bara för att det är lätt att lyfta ut ur filtret.

Gjenomflödet är väll ungefär 1200 liter det skall räcka det som är bra med XL är ju att de behöver inte

fara omkring för att det skall bli genomflöde det är ju så stora att det inte blir tätt.

Jag kör med dessa viktigt att följa instruktionerna för ett bra resultat:

http://npbiopellets.dvh-import.com/index.php/Important.html

Viktigt för att få det att funka rätt och även detta:

http://npbiopellets.dvh-import.com/index.php/Important.html

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur kommer det sig att du byggde om det? Fungerade det dåligt original?

Ja det är inte någon bra fart på orginal pumpen i den kombinerade Skummare/cirkulationspumpen

och skummar funktionen är inget bra.

Varför jag då köpte det var för att jag gillar Akvariet och det har en internsump samt passar mitt utryme ( lite Lägenhet på 38 kvadrat )

Skummare och pumpar hadde jag från ett Lido 120 som jag körde förut

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...