Gå till innehåll

Moddat AQUAEL ReefMAX 105 liter


Conjor

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Har sett detta akvarie både med blå och svart bakgrund. Dom jag sett i butik har haft en blå bakgrund. Har du bytt bakgrund till svart ?

Om jag inte missminner mig så kan man vända på bakgrundens plastskiva

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Lite uppdatering har bantat ner levandstenen i burken blev för trångt o kladdigt/tätt i Revet

samt att Kirurgfisken , Hökfisken , Revhummern har fått ett nytt hem hos en vän 700 liter

att simma o krypa runt i.

En Dvärgkejsare och Sjöborre samt koralerna är kvar bilder kommer.

-Tummen upp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

En bild ( Tyvärr dålig ) på de nya invånarna och det rev som är kvar.

post-7231-14468929202145_thumb.jpg

Har också återgott till orginal skummare med en New-Jet 1200 liters pump som är dubbel kappasitet mot orginalet och den skummar faktiskt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En bild ( Tyvärr dålig ) på de nya invånarna och det rev som är kvar.

[ATTACH=CONFIG]95070[/ATTACH]

Har också återgott till orginal skummare med en New-Jet 1200 liters pump som är dubbel kappasitet mot orginalet och den skummar faktiskt.

Glömde förklaring till varför jag gick till baka det blev för varmt i akvariet med 5 pumpar nu är det bara 3 och det går att hålla karet på en lagom nivå

med tanke på sommaren som som är på gång

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 2 veckor senare...
Hur är ljudnivån på turboflotorn?

Den är bra tycker jag den är välligt tyst jag har provat Tununzes minsta och den lät som en stenkros

Så för ca 800 kroner är det ett bra val tycker jag lätt att ta isär

:ler:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
Äntligen hittade jag en Affär här i Sverige som säljer Levande sten i plast som va skitsnygg mycket nöjd Akvariet är nu så lättskött som det går att få.

[ATTACH=CONFIG]100039[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]100040[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]100041[/ATTACH]

Vilken affär säljer plasten då??

//Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hep

Lite nytt har moddat skummarfacket med en luftdriven skummare från Aqua Medic Miniflotor och en EHEIM air pump 200

samt en New Jet 1200 liters pump för cirkulationen.Skummaren funkade efter ett dyngn och det den har skummat på 3 dar har inte original

skummaren gjort någon gång så det var ett lyfft.Nu till EHEIM air pumpen det är den tystaste pump jag har haft och hört under min livstid

helt fantastig.

post-7231-14468930407342_thumb.jpg

post-7231-14468930407271_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul. tror du att du kan fixa en bild på hur den ser ut monterad?

Skickat från min GT-I9300 med Tapatalk 4

Hep här är lite bilder på hur det ser ut.

Röret/Rörböjen ( 16 mm rör ) du ser är från New Jet 1200 som står på botten i skummarfacket ( med gummifötterna på och klippta för att inte pumpen skall fassna ) och utloppet är i det lilla facket innan sissta kammaren samt att filterpatronerna

som sitter på loket där är borttagna för cirkulatioens skull.Rören är köpta hos Bioted samt sillikonslangen mellam pump o rör för vibbratinsdämpning.

Det kommer inga lufbublor från skummaren vad jag kan se.

post-7231-14468930424805_thumb.jpg

post-7231-14468930423873_thumb.jpg

post-7231-14468930424183_thumb.jpg

post-7231-14468930424512_thumb.jpg

Ändrat av Conjor
Rördiamater
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Hej

Lite mera tester med kemidelen har tagit bort Biopellerts XL som jag kör med en längre tid

detta gjordes 23/8-2013 och ersatte det men Blue Life Clear Fx Pro som skall klara upp till 227 liter

i mitt som är ca 90 liter.Det har inte gått så många dagar men jag märker redan att till exempel skrapa

glasrutan 1-2 gånger om dagen har reduserats till 2 gånger sedan start och vattnet är så klart och algerna de gröna

som inte varit jättemycket innan börjar försvinna.Återkommer om ett par dagar med mer info.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
Hep

Lite nytt har moddat skummarfacket med en luftdriven skummare från Aqua Medic Miniflotor och en EHEIM air pump 200

samt en New Jet 1200 liters pump för cirkulationen.Skummaren funkade efter ett dyngn och det den har skummat på 3 dar har inte original

skummaren gjort någon gång så det var ett lyfft.Nu till EHEIM air pumpen det är den tystaste pump jag har haft och hört under min livstid

helt fantastig.

Bra tips:) kör nu med en lika dan skummare, fungerar bra!

Tog i och för sig 3 dagar, men tror jag har liten belastning och kör ej heller med kolkälla än, samt att jag kör med b-märkes luftpump den låter förskräckligt :) ny är beställd.

Såg att skummaren på din bild har ett längre centrum rör. Mitt är kortare. Var en 2i1modell med valbar längd på yttre röret.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bra tips:) kör nu med en lika dan skummare, fungerar bra!

Tog i och för sig 3 dagar, men tror jag har liten belastning och kör ej heller med kolkälla än, samt att jag kör med b-märkes luftpump den låter förskräckligt :) ny är beställd.

Såg att skummaren på din bild har ett längre centrum rör. Mitt är kortare. Var en 2i1modell med valbar längd på yttre röret.

Gött ja den funkar välldigt bra och med en luftpump som är tystare än b-märkt he he

Jo jag såg att min va en äldre modell den nya har 2 rör får bli en sådan när denna känat ut.

-shark_smiley

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Jag har börjat använda detta Blue Life Clear FX Pro för ett tag sedan hittade det hos Bioted

som är en blandning av Phosphate remover och något dunder kol.

Bytte ut den filterpåse som det komm i till en med större maskor det var inte så smart för det som

är Phosphate remover bestående av jätte små pelletsformade plastpolymerer lite större än sandkorn

ran utt i sumpen he he.

Hittade detta hos Bioted för ett par dagar sedan

Detta är inte samma sak som Alluminiumbaserat/Järnbaserat remower.

PO4x4 Phosphate remover är upp till 4 ggr effektivare än de vanliga järnbaserade

fosfatreducerande filtermaterialen.

Det består av Pelletsformade Plastpolymerer som effektivt absorberar fosfaten

och går till och med att återgenerera med ett speciellt salt

Bioted hadde inte det inne men skulle kolla upp det.

Alltså samm sak som finns i Blue Life Clear FX Pro vad jag kan se.

Jag la till 0,5 dl förtsa dagen och dag 5 0,5 dl till för det står överdosera inte

på för packningen.

Det jag ser som efekten är att vatten är klarare samt att skarapa alger från glasrutan

har minskat drastiskt.

Någon annan som testat detta ?

:wooow:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...