Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Hej! Nu när mitt akvarium varit igång sedan sommaren tänker jag att det är dags att posta en tråd här med. Jag har startat ett, hittills ganska enkelt nanoakvarium, mitt första akvarium någonsin. Jag har i flera år hängt runt här och på nano-reef och läst massor av nyttiga tips, och efter sommaren kände jag att det äntligen var dags. Listar innehåll rakt upp och ner här under, samt lägger upp ett par bilder, samt en video som jag spelat in idag. Tyvärr är allt filmat och fotat med en iPhone, så förvänta er ingen dunderkvalite. Utrustning: Akvarium: ADA 60p Sten: Marco Rocks Filter: Tunze Comline streamfilter 3163 Pump: Jabe…

• Gilla
    • 52 svar
    • 7,6k visningar
  2. Started by freguz,

Startar ny tråd om mitt gamla Elos, som inte längre är så mycket Elos. Eftersom det karet började läcka och inte gick att laga, men jag gillar möbeln och upplägget i övrigt, så beställde jag ett nytt kar bara helt enkelt, på Triton, med typ samma mått fast några cm högre Nya karet - 43*43*43 - överrinningsbox i bakre hörnet med 3 genomföringar, 2 ned, 1 upp - 8mm glas, front i optiwhite - btn slimline återanvänt från gamla karet till att dölja boxen, bakrutan får dock vara glas och med blå bakgrund tänkte jag - svart silikon Håller på och drar pvc och blandar nytt vatten, har lagt över fisk+koraller+l…

• Gilla
    • 253 svar
    • 29,4k visningar
  3. Startar en tråd om mitt projekt, kanske är det intressant för andra? :-) Slänger in dagens bilder. Slängde i 10kg LS, tänkte köpa mer nästa vecka och gå loss på designen och därefter i med sand. Tillfällig returpump i väntan på att mina Ecotech prylar skall komma. Prylarna som är tänkt att användas: Red Sea Reffer 170 Ecotech Vectra M1 EcoTech Raidon Ecotech MP10 Ecotech Reeflink Aquamedic Reactor Aquamedic Titan heater 300w Aquamedic Twin-controller

4. 140 Liters Akvariet är nedlagt bytt till ett mindre inför eventuell flytt lite lättar så Det ser ut så här och är ett Fluvall Flex 57 Liter tomt Hoppskyddet har jag snickrat själv vad man kan göra med Posterlister och myggnät ? snarare flugnät och lite cyano och annat som man hade liggande

• Gilla
    • 8 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by Danijel,

Mitt 75 liters akvarium som varit igång sedan slutet av Februari.

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by Mazi,

Tjena! Det är mer än 10 år sedan jag skrev något i detta forumet sist, och sedan jag lade denna hobbyn på hyllan. En del av er veteraner kanske känner igen mitt namn sen den tiden (stort tack för ert tålamod och all hjälp som en otålig tonåring kanske inte uppskattade fullt ut då), men det har förstås hänt mycket sedan dess. Som 15-åring började så klart en värld öppna sig utanför akvariet, och intresset svalnade helt enkelt. Efter gymnasiet flyttade jag utomlands för att plugga (det blev aldrig någon marinbiolog av mig, utan psykolog), och där blev jag tills i höstas. Jag är nu åter etablerad i Skåne, och trillade av en slump in på denna hemsidan igen. …

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by jooni,

Hej, Jag har tänkt köpa in mitt första akvarie och undrar vad ni rekommenderar för typ av belysning. Jag har läst att man kan spara mycket pengar genom att satsa på led lysrör istället. Jag är väl lite orolig att jag missat något vitalt och vill inte stå där med ett rör som jag inte kan använda. Tänkte köpa en e3 https://svealight.se/product/valtavalo-led-lysror-e3/ Jag hoppas ni har överseende med min okunskap i denna fråga och ni får gärna utveckla ert svar varför detta lysrör är bra eller dåligt i mitt fall. Tack!

• 2 svar
    • 954 visningar
  8. Started by Johnny Tveit,

Hej på er. Tänkte skriva lite om mitt första saltvattensakvarium (har redan börja snegla på ett större). Efter att min hustru skaffat ett sötvattensakvarium började gå in på detta forum och surfa runt lite. Och eftersom att alla här är så hjälpsamma och har så sjukt bra kunskaper kunde jag bara inte låta bli. Min erfarenhet och kunskap om saltvattensakvarium är väldigt begränsad så för mig är ni alla guld värda :). Nåja, sagt och gjort började (med min hustrus tillåtelse) titta på att bygga ihop ett mindre akvarium för att se om jag klarar av att sköta det och hålla allt vid liv. Eftersom jag är lite händig och gillar att tillverka saker så …

9. Started by Conjor,

Startat upp 140 Liter 70X50X40 Opto White idag flytt av invånare och annat gick bra. Bilder kommer när dimman lättat

• Gilla
    • 107 svar
    • 18,5k visningar
  10. Started by Jokkmokksjocke,

Jaha..så har jag startat min Nano på kontoret. Innovative Marien Nuvo fusion 10 med Kessil A80.

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,6k visningar
  11. Started by Rasmus Pedersen,

Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter. Tekniken är inte d…

• Gilla
    • 22 svar
    • 3,8k visningar
  12. Started by Per Johansson,

Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras. Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen. ( De finns fortfarande kvar. ) I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev. Då föddes en tanke.... Salt... Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar. Och definitivt inte salt. Men tanken grodde vidare.... Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris. ( Kontakter i branschen är bra ibland. ) Jag slog till. Sedan köpte jag lite …

• 15 svar
    • 2,7k visningar
  13. Started by Adrenalized,

Hejsan jag gör ett nytt försök, några år har gått sen förra gången det gick åt helvete. Var nog inte riktigt beredd att lägga varken tiden eller pengarna som krävdes sist. Nu har jag lite bättre koll på vad det innebär att sköta ett saltvattensakvarium. Den största utmaningen är nog fortfarande tålamodet, man vill gärna för mycket, för snabbt. Jag hittade ett beg. rsm 130 på blocket. Den var lite uppgraderad med följande: Bättre Ytavrinning Intank Media basket Tunze 9002 skummare. Sedan bytte jag ut belysningen mot en DsunY LED med wifi kontroller. Blande vatten och stoppade i stenen 2018-01-20 K…

• Gilla
    • 12 svar
    • 2,6k visningar
  14. Hej gott folk! Tony heter jag, är från Göteborg och är helt ny till denna underbara värld. Jag fick möjligheten att köpa ett fluval edge (45L) till bra pris. Om vi bortser från de nackdelar både detta kar har samt nackdelar med nano för nybörjare så blir detta mycket trevligare Karet är inköpt och rengjort (har tidigare använts för sötvatten) Då det är fredag imorgon samt att jag bara jobbar halvdag så är det perfekt tid för att börja pilla med detta projekt. Tanken att ha i karet är lite mjuka koraller, nån räka och ett par clowner. Antar att nästa steg är nu att åka till en saltvattensbutik för att köpa in levande sten, sa…

15. Started by Ricke,

Hej igen alla saltvänner. Efter flytt till nytt hus någon mil norr om Kalmar och av ren slump fick jag ett RSM130 akvarium, så då var det lika bra att komma tillbaka till saltvärlden, mycket har hänt de senaste åren. Många nya har kommit och gamla lagt av vad jag förstår. Med det här karet kommer jag köra lite blandat mjukkoraller och lps. Ett par fiskar och städpatrull. I dagsläget är det några koraller i och 2 clowner. Hade varit trevligt med lite påfyllning av fraggar eller microdjur om någon känner för att donera/sälja till välgörenhetspris till en gammal saltis som gav mycket när han själv hade fullt i sitt gamla kar. Karet har en ledramp inbyggt i huven så …

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Rosie,

Jag har en kub på 70 l som jag håller som ett renodlat anemonkar tillsammans med ett par Premnas biaculeatus gold maroon. Tanken var att ev försöka odla på clownerna så småningom när hanen har växt till sig. Lite städpatrull finns också förstås och det är främst 3 st lite större och en liten, halvstökiga eremiter som har fått sin hemvist i anemonkaret. Konstigt nog så bråkar dom inte med varandra alls. Senast när jag köpte en grupp eremiter för lite påfyllning i de andra karen så fick jag med en orange liten hårig sak. Jag blev inte rekommenderad att ta just den sorten då den tillhör de lite mer stökiga arterna men jag tyckte den var fin så den fick åka med hem…

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by RozZy,

Efter att ha bott i Los Angeles i 7 år, flyttade jag tillbaka till Sverige i April. I staterna började jag med Saltvatten för ungefär 4-5 år sedan. Finns ingen annan hobby som slår det! Nu har jag tagit med mina kunskaper från staterna till Sverige. Måste säga att det är mycket lättare att hålla värderna bra här. Kanske är för att vattnet här är i överlag MYCKET renare och inte förorenat med miljoner kemikalier. Osmosen fungerar men inte för allting. I alla fall så har mitt 140 liters Aqua Medic Cubicus aka "Cave of Doom" varit igång en månad nu. Köpte kurerad sten som fick igång karet riktigt snabbt. Är van vid vodkadosering så jag komm…

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by Richard Björklund,

Tänkte att det är dags att lägga upp en liten bild på mitt nybörjar kar, ca 1 1/2 månad sedan start.

• 1 svar
    • 1k visningar
  19. Started by rickard81,

Då var de dags för ett nytt kar då jag känner att jag vill ha ett mindre akvarium av diverse anledningar. Kommer köra på en radion xr30 gen3 som belysning, kommer använda en Vortech mp40qd och skummaren blir en coralbox D500 om den får plats. All teknik är från förra burken. Men en sak måste jag köpa och de är returpumpen nån som har nått tips på en tyst pump? Bör väl ligga på 2000 l/h. Bilder kommer när jag får hem burken.

• Gilla
    • 27 svar
    • 3,3k visningar
  20. Started by Randomkille,

Har startat ett litet akvarium på 30 liter för 8 dagar sen som även är mitt första Har 6 kg levande sten i, sand, 5 sniglar och en korall Vad tycker ni?

• 2 svar
    • 988 visningar
  21. Started by Pontus Enbom,

Nu när jag har beställt allt till akvariet så antar jag att det är dags att lägga upp en tråd också. Karet blir ett 54 med välvd ruta som jag har sedan tidigare som jag har sprejat baksidan och botten med biltema hobbylack. Kostnad 49kr. Jag har köpt in saker i snart ett halvår men nu i veckan så bör jag ha allt redo för uppstart. Tekniken är: 2×tunze 6015 500kr begat. Smart ato micro 995kr Blackbox led (fler blåa led:ar än de flesta samt uv) 900kr Ehiem jäger 50w Osmosen är en som är beställd från Tyskland där flushvalve och kiselfilter för 700 inklusive frakten. En Hanna checker som jag vann av min flickvän (vi hade ett vad om vem…

22. Då var det sista hindret överkommet och mitt försök till att odla nakensnäckan Berghia verrucicornis (den heter egentligen heter Aeolidiella stephanieae, men jag kommer att referera till den som Berghia för det är så den är känd av akvarister) kan börja. Vill man ha något gjort så ska man prata med bröderna i Kungsbacka, de fixar det mesta! En hel del problem med att över huvud taget få tag på själva nudisen löstes med några telefonsamtal, och nu då jag vet att jag kan få tag på den så kan jag börja snickra ihop en liten odling. Jag har läst en del böcker och artiklar från andra som odlat dem, och även pratat lite personligen med nån, men det enda som egentligen…

23. Started by Catchio,

Då man fått många goda råd och ännu fler svar på frågor så hör det till god ton att visa vad det blev. Detta blev det: 54-liter Hemmabyggd dimbar LED-belysning av delar från Oceanakvarium Aquaclear 50 HOB-filter Hydor Nano 900l/h För närvarande lite knappar, Sarcophyton, Rhodactis, snäckor och eremiter. Är det någon som har fraggar av mjukisar eller LPS i närheten av Nyköping så är jag intresserad!

• 0 svar
    • 808 visningar
  24. Started by Andreas_Lindholm,

Insåg att jag presenterade mitt akv i fel forumdel. Ja gjort är gjort :-) Funderar just nu på att uppgradera min belysning från 2*24 w t5 till maxspector razor nano led . Ser just nu bara fördelar med en uppgradering.

• Gilla
    • 174 svar
    • 33,4k visningar
  25. Started by Fisk-Fredde,

Hej Nu är det väl dags att dela med sig precis som jag är så tacksam att många andra gör! Jag är väl lte av en inkörd nybörjare, många sötvattensakvarium gick över i ett väldigt litet salt som jag har hanterat lite på känn men lite tips från Triton, Aqua Stockholm (innan de la ner) och självklart en del från Youtube och Guiden. Efter att i snart ett år haft ett väldigt enkelt utrustat 25 liters nanokar på kontoret med lyckat resultat fanns det äntligen möjlighet till något aningen större. Det har funnits planer på mycket större men plötsligt blev det en flytt och nu en renovering som dikterade storlek, iaf för den närmaste tiden... …

• 3 svar
    • 916 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.