December 21, 201213 yr Mätt lite för att se vart ballingen tar vägen och jag måste öka dosen liteKH 8.0Mg 1350Ca 390NO3 2PO4 0.00 (hanna)Sen är det inte så spännande med 0.00 hela tiden i fosfat, måste kolla in den andra hanna mätarenJag har nog aldrig upplevt 0,00 i fosfat någon gång och ändå så använder jag Salifert's testkit, så jag tycker det skulle vara väldigt spännande att få uppleva det:)
December 21, 201213 yr Author Jag har nog aldrig upplevt 0,00 i fosfat någon gång och ändå så använder jag Salifert's testkit, så jag tycker det skulle vara väldigt spännande att få uppleva det:)Allt är ju relativt förstås. Kör du alu remover?
January 12, 201313 yr Author Lite mät och doserdags.Hade noll i nitrat så jag hällde i liteMg 1320Ca 420KH 7.6Nitrat 5temp 26.5Salt 1.025 (refraktometer)Doserat lite Grotech spår ABC och VitAmino, FM ultra organic Edited January 12, 201313 yr by freguz
January 12, 201313 yr Fina bilder! Och värdena ligger ju perfekt Vad har du för tekink så som skummare?
January 12, 201313 yr Author Fina bilder! Och värdena ligger ju perfekt Vad har du för tekink så som skummare? Tackar! Ja skummaren är en gammal BM nac 3.5, som kämpar på bra. En liten sammanställning teknik- Skummare BM nac 3.5- ljus 72w led custom (se egen tråd)- fosfatremover (liten dos i ett eget innerfilter nere i sumpen, byts ofta)
February 6, 201313 yr Author Lite ändrat...Nac 3.5 gick sönder så jag kör på den mindre Nac QQ som jag hade liggandes, funkar förvånansvärt fint, men kommer nog skaffa en Nac 3+ framöverInget innerfilter längre med alu remover, tyckte jag såg min ena digitata bli väldigt blek, kanske börjar komma ner på riktigt låga nivåer... (eller så är det nåt annat, kaliumbrist?)Kör med Ultra Lith i påse som knådas dagligen, UltraBio och lite vodka på detSkaffat lite Chaetomorpha och C. taxifolia som får växa i sumpen, men jisses vad den chaeton skräpar ner... blir nog till att hitta nån liten burk att ha den i
February 10, 201313 yr Author Kom hem idag från 2 dar i Malaga och såg till min stora förvåning att det inte fanns det endaste minsta lilla av alg på rutorna.Antar att det beror på att jag nu kör litet mini refugium i sumpen med både caulerpa och chaeto, och med ganska många lystimmar, typ 16h på det omvända dygnet.Eller så har det att göra med min ultra lith start förra veckan...Tror mest på refugiet faktiskt.
February 14, 201313 yr Author Dags för lite dokumentation med bilder, så man kan jämföra om ett halvår...
February 14, 201313 yr Author Vackert vackert!!Tackar tackarBlivit överförtjust i min lilla kejsare, skön typ, som äter både pellets och fryst. Man bör kanske ge lite vegetariskt (nori) till en sån antar jag? Han har redan käkat rent på tofsalger som fanns lite här och var
February 15, 201313 yr Riktigt fina bilder du tar och karet verkar tuffa på bra. Lite nori och/eller 'Angel formula' skulle den fina acanthops'n nog inte tacka nej till.
February 15, 201313 yr Author Riktigt fina bilder du tar och karet verkar tuffa på bra. Lite nori och/eller 'Angel formula' skulle den fina acanthops'n nog inte tacka nej till.Tackar tackar jo det tuffar verkligen på, ska fixa lite veggo käk till min lilla kejsare.Har ju matat ganska rikligt senaste veckan för att få honom/henne att ta fryst och pellets osv, och tänkte bäst att mäta fosfaten, kanske den har stigit något från 0.00 .... och ja det hade den ju gjort, 0.20 visade Hannan nu, riktigt illa. Hoppas jag hinner få ner den nu innan korallerna börjar bruna till sig....Slutsats; i så här små kar är det nog bäst att köra lite alu remover hela tiden!
February 26, 201313 yr Author Karet tuffar på, värdena hålls i schack med hjälp av manuell balling, utom KH som jag lagt direkt i osmostanken och får därigenom en gratiskanal.Refugiet växer så det knakar, dags att skörde lite snart. Min bm nac qq sköter sig bra, fyller nästan en hel kopp med mörk gegga på en vecka. Ultra lith vet jag inte hur den lirar egentligen, tar väl några veckor innan det sätter sig ordentligt. Har den ju i grovmaskig nätpåse och knådar dagligen, nästan varje dag Nitrat 2Mg 1350Ca 420KH 8.3Po4 0.00 (Hanna 713)
February 26, 201313 yr Ser riktigt fint ut. Hur mycket ljustid och styrka kör du med din DIY? Är det en milka du har (inlägg #30)?
February 26, 201313 yr Author Snyggt!Hur funkar det att ha tre clowner?Tack!Jo dessa 3 går bra ihop, den stora som jag antar är honan, har lagt beslag på bta, och hennes tilltänkte håller till i euphyllian där han har gjort en gång in där han tycker de borde lägga ägg en vacker dag, tror jag iaf. Den tredje är inte direkt mobbad, har haft 3 clowner förut så jag vet vad de är kapabla till, han håller sig lite på avstånd och får vara ifred. Ska ge bort honom sen om det blir några äggläggningar dock.
February 26, 201313 yr Author Ser riktigt fint ut. Hur mycket ljustid och styrka kör du med din DIY? Är det en milka du har (inlägg #30)?Tackar, japp det är en milka. Jag kör inte riktigt fullt med min 72w diy led, kanske 90%. Blå kanal 8 timmar, vit/blå kanal 6 timmar.
February 26, 201313 yr Tackar, japp det är en milka. Jag kör inte riktigt fullt med min 72w diy led, kanske 90%. Blå kanal 8 timmar, vit/blå kanal 6 timmar.Oki, tack. Jag har också milka och DIY 60W LED så jag var lite nyfiken på om jag skulle skruva upp styrkan lite eftersom den har tappat färg och blivit ganska brun. Jag misstänker ljuset för vattenvärdena känns ganska bra... Min tank är ganska lik din i storlek, vattenvärden och ljus så jag sneglar en hel del på din tråd, så håll den uppdaterad
February 26, 201313 yr Author Jaha vad kul. Har du tråd om ditt kar? Annars vad kör du för upplägg?Mina sps är väl de enda som trivs. Min S dura och lilla japan sarco har inte varit utslagna på veckor...
February 27, 201313 yr Nej ingen tråd än men får se om det dyker upp någon så småning om. Kul att ha för sin egen logg om inte annat.Är hyffsat ny fortfarande (sen maj 2012) så mitt upplägg är väl att köra på och lära sig så mycket som möjligt hela tiden Har några SPSer, en stackars BTA som har krympt ihop och några riccordeor förutom de fiskarna som följde med när jag köpte karet (Elos Mini). En nac qq, bio pellets och en näve cheato i sumpen. Tvåkanals balling (Ca och Mg) och KH i osmostanken, allt styrs av en reef angel.
February 27, 201313 yr Author Jaha där ser man, en till Elos mini i stockholm (fast jag har bytt ut mitt kar iofs).Ja vi har ju liknande upplägg måste jag säga, intressant, vore kul o veta vad du kör för reaktor till dina BP? Och vad för 2 kanals doserpump du har? jag kör också KH i osmosen, smidigt
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.