Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Started by Randomkille,

Har startat ett litet akvarium på 30 liter för 8 dagar sen som även är mitt första Har 6 kg levande sten i, sand, 5 sniglar och en korall Vad tycker ni?

• 2 svar
    • 990 visningar
  2. Started by Catchio,

Då man fått många goda råd och ännu fler svar på frågor så hör det till god ton att visa vad det blev. Detta blev det: 54-liter Hemmabyggd dimbar LED-belysning av delar från Oceanakvarium Aquaclear 50 HOB-filter Hydor Nano 900l/h För närvarande lite knappar, Sarcophyton, Rhodactis, snäckor och eremiter. Är det någon som har fraggar av mjukisar eller LPS i närheten av Nyköping så är jag intresserad!

• 0 svar
    • 808 visningar
  3. Ibland blir inte livet som man tänkt sig. I mitt fall, en skilsmässa, bodelning, lägenhetsförsäljning, etc etc.. Fick lägga ner mitt drömprojekt "drop reef" innan det ens hade hunnit komma igång på allvar. Jag har det akvariet kvar, står torrt och fint på 10 cm frigolit i ett lager och väntar på bättre tider. Däremot sålde jag av all kringutrustning då jag inte visste vad som skulle hända framöver. Så.. Nu efter dryga tre år börjar jag långsamt, långsamt starta upp ett nytt rev. Tyvärr finns det inte plats i lägenheten för ett akvarium av den storleken, det är ju lite speciellt i sin uppbyggnad även om det inte är på så många liter. Därmed får det bli ett anna…

4. Då var det sista hindret överkommet och mitt försök till att odla nakensnäckan Berghia verrucicornis (den heter egentligen heter Aeolidiella stephanieae, men jag kommer att referera till den som Berghia för det är så den är känd av akvarister) kan börja. Vill man ha något gjort så ska man prata med bröderna i Kungsbacka, de fixar det mesta! En hel del problem med att över huvud taget få tag på själva nudisen löstes med några telefonsamtal, och nu då jag vet att jag kan få tag på den så kan jag börja snickra ihop en liten odling. Jag har läst en del böcker och artiklar från andra som odlat dem, och även pratat lite personligen med nån, men det enda som egentligen…

5. Started by Fisk-Fredde,

Hej Nu är det väl dags att dela med sig precis som jag är så tacksam att många andra gör! Jag är väl lte av en inkörd nybörjare, många sötvattensakvarium gick över i ett väldigt litet salt som jag har hanterat lite på känn men lite tips från Triton, Aqua Stockholm (innan de la ner) och självklart en del från Youtube och Guiden. Efter att i snart ett år haft ett väldigt enkelt utrustat 25 liters nanokar på kontoret med lyckat resultat fanns det äntligen möjlighet till något aningen större. Det har funnits planer på mycket större men plötsligt blev det en flytt och nu en renovering som dikterade storlek, iaf för den närmaste tiden... …

• 3 svar
    • 919 visningar
  6. Started by SaltisLinda123,

delar med mig med lite bilder på mina koraller, försöker få bra inställning på kameran. Någon som har tips? kör med en canon 450d tycker vissa bilder blir så disiga

7. Started by Jeanette Johansson,

Nu är mitt 80 liters kar tömt och levande sten, koraller och mina 3 sista turbosniglar flyttade till ett mindre, tänkte börja fylla på 80 liters karet igen i morgon, hur lång tid bör jag vänta innan jag flyttar tillbaka allt igen ?

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,1k visningar
  8. verkar som om min stora clownfisk blivit sjuk och smittat dom andra för min dottyback dog häromdagen och lilla clownfisken ser dålig ut. Om det finns någon som behöver eller vill bli av med små fiskar, räkor, krabbor tar jag gärna emot då min ekonomi är i botten i samband med min mors begravning om ett par veckor då gravsten och urna ska betalas

9. Köpt ett akvarium som är på ca 84 liter med 3 sidor optiwith glas och 10mm tjockt glas.. så det väger väll runt 25 kg bara akvariet. Skulle en ikea byrå palla akvariet med vatten och ca 5 kg sten eller bör man köpa en akvarie bänk? Isåfall vad är det som gör att bänken är säkrare? Kollat på juwel lido 120 bänken men den ser nästan ömtåligare ut än min Ikea byrå

• Gilla
    • 17 svar
    • 3,6k visningar
  10. Tack snälla medlemmar på denna sida för all hjälp och stöd jag fått med mitt akvarium men nu orkar jag inte mer. Jag har inte haft annat än problem med det sedan jag köpte det för snart 6 månader sedan och nu är det fullt med brun alger fortfarande och cyano angreppen har kommit tillbaka. Jag blir helt ärligt sjuk av att hålla på med det så hur gör man en annons för att sälja allt? och vad kan man begära för det? komplett med koraller, sten fisk och så cyano och alger och skit förståss Jag lyckas inte få i ordning på det även om ni ger goda råd så är allt bara kaos och jag orkar inte med vattenbyten 2 ggr i veckan igen som jag precis slutade med för nån mån…

11. Started by Danijel,

Mitt 75 liters akvarium som varit igång sedan slutet av Februari.

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  12. Nu har det varit ett par år i torka, våren 2015 tror jag det var jag monterade ner mitt fina lilla 112 liters inför en flytt. Att ha akvarium har legat i ide sen dess, då så mycket annat har hänt i livet som upptagit tid, och förutom en kort visit med ett 60-liters som inhyste en platyorgie i fjol, så har jag faktiskt ägnat väldigt lite tid åt akvaristik generellt de senaste två åren. Men det ska ändras nu efter månader med abstinens! Efter att ha kikat runt en hel del i cyberspace (även fått en del inspiration härifrån givetvis) så kändes det för inte allt så länge sen att Redseas Reefer 170 deluxe var något som skulle passa mig perfekt. Ett för vad som verk…

13. Started by SaltisLinda123,

Nu har jag börjat på min nya inriktning med mitt kar och fått hem mina hästar. Pigga och jätte fina! Än är det inte klart vem som är honan eller hanen men det ska vi nog lista ut tagit flera fina bilder på dom som kommer komma upp inom kort. Hoppas det är lite intressant med denna tråd iallafall

• 5 svar
    • 982 visningar
  14. Started by Jokkmokksjocke,

Jaha..så har jag startat min Nano på kontoret. Innovative Marien Nuvo fusion 10 med Kessil A80.

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,6k visningar
  15. Started by Jeanette Johansson,

Köpte min levande sand från drakfisken, black beach live sand hette den. Enligt beskrivning ska sanden vara svart och ge dramatiska kontraster till karet. Har hela tiden tyckt att sanden för det första inte är ett dugg svart och tycker även att det ser ut som typ grus. Men tänkte att den kanske blir svart och fin efter ett tag. Men den ser fortfarande ut som vanligt grus. Ska levande sand se ut så här?

• Gilla
    • 60 svar
    • 7,4k visningar
  16. Started by Jeanette Johansson,

Min stackars eremit har sett ut så här sen jag köpte akvariet . Men han behöver väl bli av med allt det han måste släpa på? Hur gör jag?

• Gilla
    • 11 svar
    • 1,4k visningar
  17. Jag orkar inte mer, jag vet inte vad jag hela tiden gör för fel för nu har jag kämpat med mitt akvarium sen dagen jag köpte det och knappt haft en lugn stund på 3 månader. Efter att jag fick lite hjälp från er här så verkade allt stabilt och bra i akvariet och då gick jag och köpte levande sand, aktivt kol och en ny belysning. Det skulle jag då tydligen inte ha gjort för sedan jag gjorde detta vilket var för 5 dagar sedan så verkar akvariet i sämre skick än någonsin. Det är smutsigt och jag gör vattenbyte och gör rent och skrapar alger, 20 minuter senare är det lika smutsigt igen, jag rengör igen och skrapar nya alger, det flyter omkring en massa smuts både…

18. Started by Jeanette Johansson,

Mitt akvarium har varit stabilt och bra i ett par månader nu men helt plötsligt senaste 2 veckorna är det jättesmutsigt på glaset, bruna och gröna alger överallt, på stenar, glas,sand, vad gör jag åt detta? Får snart panik för en del sitter fast jättehårt på stenar tex

• Gilla
    • 1 svar
    • 624 visningar
  19. Eftersom det är så svårt att få någon att köra mig till akvariet så hoppas jag på lite tur här, någon som har ett par turbosniglar och eremitkräftor att sälja till mig i närheten av Södertälje så att jag kan åka kommunalt? gärna någon rolig LPS också =) Har säkert gjort något fel nu då jag inte riktigt fick till det att komma in på köp och sälj sidan, förlåt i så fall

20. Started by Jeanette Johansson,

Tänkte köpa aktivt kol som jag har läst och hört att alla andra kör med, hur gör man och hur ofta, hur länge ska man köra med detta? Har läst att vissa använder en strumpa men funkar det verkligen och var sätter man strumpan med kolet?

• Gilla
    • 23 svar
    • 4,3k visningar
  21. Started by Jeanette Johansson,

Blir lite orolig. Min första clown hona dog, kvar blev hannen i ca 3 veckor tills jag köpte ny, den nya har nu bott här i över en månad och det har gått jättebra tills idag när jag ser hanen jaga den lilla och putta på henne hela tiden, är det lek eller är han en elak mupp? Måste jag sära på dom? VID_20170531_215706.mp4

• Gilla
    • 8 svar
    • 800 visningar
  22. Jag gör en snabb presentation här av ett av mina system i lokalen där jag håller till. Jag började sitta på en del korallfraggar som jag kände att jag hade svårt att ta hand om och inte trivdes i karen jag hade igång. Så jag satte igång ett fragg system för att kunna göda upp de lite. Tanken var även att kunna dra upp lite fler fraggar med från korallerna jag har, men jag kommer nog behöva flytta det här inom en ganska snar framtid så jag har inte introducerat så mycket. Jag var först osäker på hur man skulle göra då jag inte efterforskat ämnet särskilt mycket. Men min tanke var ändå ett system i princip fritt på sten och med bara korallfraggar. Hu…

• 0 svar
    • 729 visningar
  23. Started by edda124,

Så nu har jag startat mitt nano akvarium här det blev ett Innovative marine nuvo 8. Köpte till filter strumpa med och dr tims one and only som är nitrite bakterier som hjälper till starten av cykeln. Kommer även uppgradera lite med bättre belysning och kanske refugium och en ato men än så länge är jag hel nöjd med allt. Här kommer lite bilder från starten har lagt i levande sten nu och kör start cykeln.

• Gilla
    • 5 svar
    • 1,6k visningar
  24. Någon här som har erfarenhet av skummaren till aqua medic blenny 80 liter? har nu försökt i flera veckor att få skummaren att skumma men lyckas inte, har vridit och vridit på "hjulet"/reglaget för flödet och även väntat ända upp till en hel dag för att se om den skummar men icke,,, enda sättet att få den att skumma lite grann är om jag i princip stryper hela flödet och drar hjulet/reglaget så att det nästan är helt stängt,, men så kan jag ju inte ha det? Vad gör jag för fel? Fyller på vatten hela tiden men det hjälper inte, snart svämmar akvariet över med allt vatten jag fyller på med och den skummar ändå inte

25. Started by Rasmus Pedersen,

Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter. Tekniken är inte d…

• Gilla
    • 22 svar
    • 3,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.