0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Jahapp. En del har säkert koll på att jag har ett 750L kar hemma som står tomt. Det går segt framåt där. Igår fick jag ett sms från min bror att jag får ta över hans nano + en clown om jag vill ha det. Det vill jag självklart. Har ju somsagt fortfarande aldrig haft en saltfisk =) Så jag startar väl en egen liten tråd till det då. Ska nog hämta på lördag. Tror att det är 60 eller 80L. Ser det som en liten smygstart till stora karet. Nu får jag äntligen min första salta fisk, jag kan också lära mig saker inför det stora karet. Lära mig att göra tester och om vattenkemi och liknande. Dessutom är det ju jättebra att ha ett litet kar i gång hemma i fall att man skulle ramla …
-
- 50 svar
- 6k visningar
-
-
Jaha, då va det dax att byta kar... Clownhotellet ska säljas och istället hamnar det ett RSM130 i köket. Vi va och hämtade karet i Blekinge i lördags, allt va original förutom utbytta lysrör. Karet hade stått stilla och tomt ca ett år så det första jag gjorde på söndagen va självklart och riva ner karet i smådelar. Pumpar, doppvärmare, skummare och allt annat rengjordes. Tyvärr va det även en del vatten kvar i sumpen, luktade inte direkt fräscht när man rörde runt i det!!! Slängde även en påse med makaroner och en påse med något annat som jag hittade under returpumparna. På söndagen blev det så klart Ikea för och göra om allt i köket som behövdes för att få ta in karet,…
-
- 61 svar
- 6k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
Tja! Jag bestämde efter 1 års tid som saltvattensakvarist att konvertera mitt nuvarande 85 liter till en låg kub på 75 liter. Efter att ha hittat denna bygge på nano-reef.com bestämde jag att bygga en liknande skåp för karet. Här är ritningen: En snäll snickarkompis hjälpte mig att pussla ihop den. sedan målades den vit, och kläddes in i målade MDF skivor på tre sidor, som sitter fast med magneter, för att lätta kunna komma åt sumpen från 2 sidor. Imorn kommer jag flytta det nuvarande karet så det blir fler bilder.
-
- 19 svar
- 5,9k visningar
-
-
Efter att ha färdigställt renovering av gästtoalett så uppenbarade sig en fantastisk plats för ett nano Har en liten skänk precis till höger om tronen, 70x25, som skulle göra sig bra som akvariemöbel. Har hittat ett 25liters från Hornbach som passar, behöver bara kolla in finishen innan jag slår till. Funderar nu på hur man löser ytavrinning och cirkulation. Karet blir sumplöst. Helst vill jag limma en liten box, lägga en powerhead i botten och sätta på ett rör med två utblås som flyttar tillbaka vattnet. Lite filtermatta ovanpå för mekanisk filtrering. Tips på liten pump som skulle kunna lösa jobbet? Vill helst inte ha någon annan synlig teknik i karet.…
-
Då var det dags att starta ett nytt kar och jag tänkte att man kanske lika väl kunde ta och skapa en tråd om detta. Ja jag får väl erkänna att ett annat kar ska ersättas av detta kar men det är ju roligare att prata om det nya än det gamla som ska bort Min tanke är att använda så mycket som möjligt av utrustning som jag samlat på mig över året men att krydda med lite nya saker som jag vill testa. Förhandlingen med min fru var dock att detta kar skulle bli hennes i alla fall när det kom till valet av vad som skulle bo i det. Jag misstänker dock starkt att det blir jag som ska utföra vattenbyten m.m. Akvariet är ett använt men i bra skick Aqua Medic Blenny 80l…
-
Hej Saltvattensguiden! Ett riktigt eminent forum som jag läst länge på (i något år, lite så där i smyg), i synnerhet på det senaste. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att också dela med mig av något! Inte så intressant för alla er veteraner, men tänkte skapa en tråd nu när det äntligen har blivit dags att förverkliga en dröm som man haft sen man var liten grabb - en salt sådan ... Jag har en tendens att snöa in mig rejält på saker (till min frus stora förtjusning...) och dessutom har jag ovanan att göra långa wall-of-text-inlägg på forum som ingen tycker är intressant. Sorry! Men jag får väl ha en monolog med mig själv och se denna tråd som en dagbok, om inte …
-
- 44 svar
- 5,7k visningar
-
-
Efter att ha lagt ner mitt RSM 130 i oktober/november förra året så har tankarna på ett nytt kar vuxit sig starkare. Tänkte dela mina tankar och förhoppningsvis uppstart osv i denna tråden. Tanken med detta karet är att det ska få ta lite längre tid både vad gäller bygget, inkörning och att fylla med levande, detta för att karet ska bli precis som jag föreställer mig det utan hastiga spontanköp. Sen sprider jag dessutom ut kostnaderna lite på det sättet. Själva akvariet kommer vara 60x45x45 helglas optiwhite ca 120L. Offertförfrågan skickad, hoppas få ett svar denna vecka. Kommer köra utan sump men med tunze 9004 skummaren för lite mekanisk filtrering samt för att få bort…
-
- 56 svar
- 5,7k visningar
-
-
Nu när jag har beställt allt till akvariet så antar jag att det är dags att lägga upp en tråd också. Karet blir ett 54 med välvd ruta som jag har sedan tidigare som jag har sprejat baksidan och botten med biltema hobbylack. Kostnad 49kr. Jag har köpt in saker i snart ett halvår men nu i veckan så bör jag ha allt redo för uppstart. Tekniken är: 2×tunze 6015 500kr begat. Smart ato micro 995kr Blackbox led (fler blåa led:ar än de flesta samt uv) 900kr Ehiem jäger 50w Osmosen är en som är beställd från Tyskland där flushvalve och kiselfilter för 700 inklusive frakten. En Hanna checker som jag vann av min flickvän (vi hade ett vad om vem…
-
-
- 39 svar
- 5,6k visningar
- 1 följare
-
-
Har köpt en begagnad RSM130D och vill byta till LED och tycker samtidigt att fläktarna låter mycket även om dom är ersatta. Vad jag förstår så finns det en massa kit där man kan löda och själv klämma in LED i huven och jag tittade på en hel del sådana när jag började fundera på varför jag skulle ha huven kvar alls? Avdunstningsvis blir det väl lite mer, men jag har ändå tänkt skaffa en auto-top-offer och man får ju bra mycket proffsigare (och t.o.m. fläktlöst) för samma peng som ett LED-uppgraderingskit eller ens halva priset. Någon som tagit bort locket på sin Red Sea Max? Vad jag förstår så kanske det ser lite fult ut där bak, men då kan man j…
-
- 17 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej alla saltfreaks! Jag heter Alexander och bor i Täby. Jag tänkte skapa denna tråd för att dels ha som dagbok åt mej själv och för att dela med mej av ev framgångar och motgångar. Det är inte första gången jag ger mej på Acropora. Jag har gjort några försök tidigare men alltid lyckats klanta till det på något sett så det avslutats i crash. Men även moder natur har satt stopp för mina storslagna planer och bjudit på både redbugs och aefw... Men iaf, just nu är jag i startgroparna att starta upp ett 73liters optiwhite kar. Det har en sump på 45liter där jag kommer köra skummare, biopellets samt refugium med sand och macroalger. Jag har ett litet nano igång med lite sps oc…
-
- 36 svar
- 5,5k visningar
-
-
Efter att ha gått från rsr 350 till detta nano kar känns detta nästan roligare! Även om detta bara är i startgroparna. Jag anlitade iaf Akvarielagret till att bygga själva karet. 6mm optiwite glas med måtten 85x35x20cm. Sen slaktade jag ett Fluval Flex och tog filterfacket som jag monterade i mitt nya kar istället. I karet blev det levande sand & sten. Delar av stenen går över vattenlinjen där jag "planterat" luftplantor samt ett mangroveskott i filterfacket som blir belyst av en växtlampa ca 6 timmar/dygnet. Belysningen över själva karet är just nu en spectra men kommer att bytas ut mot en maxspect raz…
-
Tyckte det var på hög tid att visa upp mitt korallrev, det system som jag började med och har lagt ner mest arbete på under årens gång. (Bild September 2014) Lite tekniskt: Akvarium: 61 liters helglas panorama akvarium, 60x30x35cm Refugium/Sump: Hemmabyggd ur ett 50 liters hörnakvarium Belysning: Hagen Glo T5 2x24W Lysramp (Hagen Power-Glo 18000k, Hagen Marine-Glo Actinic) Doppvärmare: Aquael Comfortzone 75W Skummare: Bubble Magus NACQQ Circulationspump: Tunze Turbelle Nanostream 6015 Returpump: Aquarium Systems MaxiJet MJ500 Invånare: Ett Clownfisk Par (Amphiprion Occelaris) 1st Halloween Hermit 1st Grön Calcinus 4st Trochus Sniglar 1st Putsarräka Koraller: Euphyllia P…
-
-
- 18 svar
- 5,4k visningar
-
-
Hej det min första post, hoppas den blir bra. gärna några kommentar Tråden kommer updateras vid förändring. Lido 125 Vit Köpt beg via blocket. Borrning 3 hål 2 X32 1 X25 (Majorna Glas). Sump mått 35X53X24 (Majorna glas). http://www.majornasglas.com/ Rör PVCU (BIoted) http://www.biotedmarin.se/ Bubble Magus Curve 5 Köpt i USA Tack
-
- 27 svar
- 5,3k visningar
-
-
Ja då var det dags igen. Efter att mitt förra nano krashat gör jag nu ett nytt försök utan att göra förhastade beslut. En dag kom jag hem till ett akvarium med vit dimma och döda fiskar samt koraller. Det luktade illa ur karet. Jag kunde inte kämpa åt rätt håll med värdena. Planen med det nya karet är att börja sakta med mjukisar och sedan förhoppningsvis om vattenvärdena tillåter även testa på några spser. Nya Nano: Maxpect Razor Osmos vatten Levande Sten 7kg Död Sand 3-4kg Vecka 1 såg testerna ut såhär: Po4 = 0.5ppm JBL Nitrit = 0ppm Salifert Nitrat = 5ppm Salifert Ca = 420 Salifert MG= 12…
-
-
- 58 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hej! Efter att ha pysslat med sötvatten ett tag tänkte jag att nu var det tags att testa denna sida av akvaristiken. Jag bor i en etta och har redan ett 400 liter igång så platsen är begränsad, men jag hittade ett kar med annorlunda mått som skulle passa perfekt i mitt fönster! 100 långt, 25 djupt och 35 högt är det. Kommer köra low-tech till en början, dels pga ekonomi men även för att jag vill ha kvar så mycket som möjligt av den lilla volym jag har. Perfekt att göra en tråd här att ha som loggbok samtidigt som man kan få tips och input. Jag har målat alla sidor utom fronten svart, har tonat nedre delen av fönstret samt har persiennerna neddragna…
-
-
- 28 svar
- 5,2k visningar
-
-
Hej på Er! Har kört mitt RSM nu i ca 9 månader och läst här en hel del så nu tänkte jag att det är lika bra att jag presenterar mig och mitt kar. Förhoppningsvis kan jag ge råd och inspiration genom tråden men också få tips och råd utav er som jag har märkt besitter stor kunskap. Jag heter Markus och bor i Göteborg. Har inte haft något saltvattensakvarium tidigare utan endast ett litet sötvattensakvarium när jag var barn. Men intresset för havet och akvarium har alltid funnits. Och när vi började prata om att skaffa ett akvarium och jag såg de vackra korallrevsakvariumen på internet så var det salt som gällde. Och ett RSM 130 kändes som ett bra och lagom stort akvarium at…
-
- 35 svar
- 5,2k visningar
-
-
Tjena, tjena! Sebbe heter jag och har för två veckor sen efter x antal år av pluggande i era trådar här införskaffat och startat upp ett RSM130D. Har lite funderingar och känner att bästa stället att kolla det lär vara här För det första, ni andra med RSM. Hur har ni gjort med kolet? Efter ett par dagar med dåligt drag för att påsen flöt upp och fastna i pumparna tröttnade jag och flyttade den till facket brevid skummaren. Jag satt fast den med några sugkoppar. Vad tror ni om det? Flödet fungerar bra då, dock är det olika nivåer i alla tre delar (innan skummaren, efter skummaren och vid returpumparna) så nivåfönstret på sidan vart rätt onödigt. Huvudsaken lär väll vara …
-
- 28 svar
- 5,2k visningar
-
-
Halloj! Dags för en ny tråd och ett spännant nytt äventyr på litet annat vis. Förra sommaren tog jag itu med att tömma min kära Piraya's gamla akvarium, efter han gick bort för flera år sedan vid 17 års ålder. Något jag lade märke till redan då var hur mycket solljus karet fick från takfönstret, under sommarmånaderna. Så det fick mig att tänka, att det vore kul att försöka pröva starta upp ett kar som till stor del belyses av dagsljus. Tanken var att detta skulle ha kört igång i höstas, men min mamma blev sämre och gick bort, och efter det så tappade jag greppet om allt som var saltvatten för resten av året. Det fick bli lite av ett tillfälligt fö…
-
-
- 53 svar
- 5k visningar
-
-
Hallå! Så kanske dax att presentera sig lite mer ordentligt! Steven heter jag 36 år jobbar och bor i Strängnäs och har ett förflutet i sötvattens livet. Det som låg mig varmt om hjärtat då var Malawiciklider. Har alltid sneglat åt detta håll, men har riktigt aldrig haft råd känner jag. Eller för den delen kunskapen. men man lär så länge man lever! tycker man följer alla konstens regler men det blir fel iaf. ;-) ett stort speciellt tack till Hans för all hjälp! Men skam den som ger sig. Började alltså min bana med ett Rsm 130D men klev snabbt upp till ett Rsm S650. Som jag för övrigt var riktigt nöjd med efter en del utbytes produkter. men efter en rejäl crash där allting …
-
-
- 20 svar
- 5k visningar
-
-
Hej alla, här kommer ännu en nykomling. Kör sötvatten sedan tidigare och vill ge mig på ett försök med saltvatten. Tänkte ge mig på något som jag förstått kan vara lite knivigt. Jag kommer att försöka få igång mitt Fluval Edge som saltvattenskar och hålla det low tech med vattenbyten. Har sökt mycket på internet och det finns en del Edge rev gjorda som har varit inspiration. Bor i Sundsvall så det blir lite jobbigt med inköp av levande men som tur är så känner jag en kille som hjälper mig starta. Som det ser ut nu har jag planerat att använda originalfiltret som ett pico refugium med chaetomorpa med omvänd belysning. I originalbelysningen har jag kört med mr11/16 …
-
- 43 svar
- 4,9k visningar
-
-
-
Skapar väl en tråd jag med. Kommer dock bli ett rätt långsamt projekt då jag handlar mycket på ebay.. Har endast detta ännu: Juwel Lido 120 Sump 25L, för tillfället en plastback=) Hemmapulad bänk Belysning, "Kina" led, 165w wifi styrd Returpump, Jebao DC2000 Juwel orginalpump 500L/H Orginalbelysningen åkte bort först. Den bedrövliga filterboxen tänkte jag först slita bort men då den har två fack kommer jag använda orginalpumpen och värmaren i ena och ytavrinning vidare till sump i andra. Kommer inte borra så det blir nån pvc lösning. Stenen är 8-10kg "sansibar rock". Var osäker på om de är har mycket fosfat så de fick bada i saltsyra för att lös…
-
-
- 19 svar
- 4,9k visningar
-
-
-
Hej alla glada! Startade för ca 1,5 vecka sedan upp mitt 112 liters igen och nu i en allt mer saltigare tappning än vad karet vart förut. Jag har hitills följande i karet: Teknik: Tunze 6025 Cirk pump. 800 l/h Doppvärmare (första gången någonsin ja har behövt använda doppvärmare 24/7, kyligare i nya lägenheten) T5 2*24w Levande: 12kg ls samt 3kg korallsand 4 eremiter 4 trochus sen x antal nassarius liknande snäckor som följde med stenen Caluastrea furcata och en liten ricordea (tack MarinaS) Planer: Utökning av belysning, skaffa någon macroalg som näringsexportör nu i början. Införskaffade en skummare som var alldeles för högljudd för min smak så började fundera på anti…
-
- 38 svar
- 4,8k visningar
-