0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
Hej det min första post, hoppas den blir bra. gärna några kommentar Tråden kommer updateras vid förändring. Lido 125 Vit Köpt beg via blocket. Borrning 3 hål 2 X32 1 X25 (Majorna Glas). Sump mått 35X53X24 (Majorna glas). http://www.majornasglas.com/ Rör PVCU (BIoted) http://www.biotedmarin.se/ Bubble Magus Curve 5 Köpt i USA Tack
-
- 27 svar
- 5,4k visningar
-
-
Efter att ha färdigställt renovering av gästtoalett så uppenbarade sig en fantastisk plats för ett nano Har en liten skänk precis till höger om tronen, 70x25, som skulle göra sig bra som akvariemöbel. Har hittat ett 25liters från Hornbach som passar, behöver bara kolla in finishen innan jag slår till. Funderar nu på hur man löser ytavrinning och cirkulation. Karet blir sumplöst. Helst vill jag limma en liten box, lägga en powerhead i botten och sätta på ett rör med två utblås som flyttar tillbaka vattnet. Lite filtermatta ovanpå för mekanisk filtrering. Tips på liten pump som skulle kunna lösa jobbet? Vill helst inte ha någon annan synlig teknik i karet.…
-
Uppstart av mitt första saltkar! Nybliven akvarist och nybörjare på SG.
-
-
- 26 svar
- 8k visningar
-
-
Efter att ha gått från rsr 350 till detta nano kar känns detta nästan roligare! Även om detta bara är i startgroparna. Jag anlitade iaf Akvarielagret till att bygga själva karet. 6mm optiwite glas med måtten 85x35x20cm. Sen slaktade jag ett Fluval Flex och tog filterfacket som jag monterade i mitt nya kar istället. I karet blev det levande sand & sten. Delar av stenen går över vattenlinjen där jag "planterat" luftplantor samt ett mangroveskott i filterfacket som blir belyst av en växtlampa ca 6 timmar/dygnet. Belysningen över själva karet är just nu en spectra men kommer att bytas ut mot en maxspect raz…
-
Började med 49 liter. Uppdaterade till 525 liter. Tillbaka till 49 liter. Bort med det och en fix idé om att ha koraller i en vas på 8 liter. Mycket jobb och tidsbrist, sålde vasen. Det har gått drygt två år och nu är det dags igen (vad fasen, kunde ingen berättat att revakvarium är en drog?!). Denna gången i ett OptiWhite på 98 liter, mått 80x35x35. Volymen känns ganska lagom efter tidigare erfarenheter och jag tänkte hålla det enkelt och framförallt billigt under starten. Karet är det enda jag har och letar nu efter allt annat - skicka gärna Pm om du har teknik som skulle passa Tänker dela av akvariet för att ha inbyggd sump på ena gaveln. Tä…
-
I morse 6.40 så ville Emil 6år skejpa om och snygga till i akvariet! Okej vi kör - måste ju ta vara på sådana tillfällen tänkte jag. Akvariet är en 30L kub med enbart en streamer och värmare samt ny belysning för dagen - en fullspektrum ledspot med 12st 3W led. Linserna var lite snäva vilket ni kommer se på bilderna - det är nu åtgärdat då vi precis tagit bort linserna och ersatt med en plexiglasskiva. I akvariet just nu: 2st Clowner 1st Neongoby 1st Pompom-krabba 1st Snigel 1st Eremit I korallväg så är det just nu några skivor och pavonakaktus. Emil funderar just nu vad han vill ha …
-
-
- 26 svar
- 7,2k visningar
-
-
Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar. Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "…
-
Då man ska flytta så måste man nedgradera karet från 500L till 130L så nu är planeringen i full fart för ett nytt bygge. Kommer byggas på Ikeas köksstommar och har börjat rita o skissa lite på hur det kan bli. Här är en första modell. Karet blir 75x50x35 och kommer återanvända en gammal sump som är 70x45x40. Tanken är att sänka ner karet lite i bänkskivan, tänkte först köpa Ikeas laminatskivor men kom på att man måste nog förstärka upp skivan rätt bra under då för att det ska hålla och självklart lacka så det blir vattentätt mot spånet. Så nu lutar det nog mer åt att hitta en billig massiv träskiva istället o försänka i.
-
Det har gått drygt ett halvår sedan jag stängde ner mitt RSR525XL. När jag för ett par veckor sedan bytte jobb och fick reda på att en kollegas son håller på med salt började det klia i fingrarna igen. Blev inspirerad av Reef Jar/Coral Vase-utmaning som en del körde på Youtube runt 2018 och funderar på att köra något liknande. En vas på ca 5-10 liter, luftpump för syresättning, värmare och lampa i teknikväg. Lagom mycket levande sten och sand. Enkla koraller såsom knappar och mjukisar, eventuellt någon Euphyllia (är svag för de) om det lilla flödet tillåter. Levande - inget större än någon räka och turbos för att hålla algerna i schack. Är det någon som…
-
Hej alla glada! Jag har äntligen fått tummen ur och bestämt mig för en ny saltburk. Jag har 15+ år i branschen från tiden när jag jobbade på Korallrevet och har skaffat ett begat RSM250 med Roger Bs signatur på kvittot...ironiskt, eller hur? Min fråga till er som inte legat i ide i flera år är: Vad borde jag modda direkt? Funkar originalskummaren? Mer cirkulation är självklar...vad mer? Startar upp om ngn månad, med uncured live rock omjag kan hitta det... Tack för tips!
-
- 24 svar
- 4,5k visningar
-
-
Tänkte köpa aktivt kol som jag har läst och hört att alla andra kör med, hur gör man och hur ofta, hur länge ska man köra med detta? Har läst att vissa använder en strumpa men funkar det verkligen och var sätter man strumpan med kolet?
-
-
- 23 svar
- 4,4k visningar
-
-
Hej akvarievänner! Jag är glad över att få dela med mig av mitt senaste akvarieprojekt med er - mitt Red Sea Max 130D akvarium! Jag vill gärna dela med mig av mina upplevelser, utmaningar och lärdomar från att återuppliva detta fantastiska akvarium som stått i min källare sedan 2014. För ungefär ett år sedan påbörjade jag detta spännande projekt, och i September i år satte jag in de första invånarna. Varför Red Sea Max 130D? Det är egentligen mitt allra första salkar som jag köpte 2014 men använde bara i 6 månader innan jag uppgraderade till ett större :). Design: Detta akvarium har en storlek som passar bra i mitt hem. Den böjda rut…
-
Har nyligen startat ett 112L kar där målet var att använda så mycket utav mina sötvattens grejer som möjligt. Grund tanken var att starta med ett 30 liters kar som jag hade stående men insåg snabbt att mina stora filter inte skulle få plats i ett 30 liters kar så då blev det att tänka om och plocka fram det gamla 112 liters karet. En del utav utrustningen har jag tidigare använt i ett 310L discus kar och jag har skamlöst gått efter filosofin man tar vad man har vilket har resulterat i undermålig belysning, över dimensionerad värmare och för er vana saltvattens akvarister aningen konstig filtrering. Utrustningen som jag har (och använder) -Aquael 112L akvarie …
-
-
- 23 svar
- 4,4k visningar
-
-
-
Hallå! Jag tänkte att det var dags att starta upp en egen tråd för mitt akvarium och mina funderingar. Sedan tidigare har jag haft sötvattensakvarier i ett par år och fastnat ordentligt i hobbyn. Under ett besök på Aquaria vattenmuseum körde jag fast i saltvattensträsket. Snarare än de praktfulla korallerna och de färggranna fiskarna var det alla smådjur som kröp runt i akvariet som väckte min fascination. Bortsett från enstaka småsnäckor saknar sötvatten synligt småliv; sötvattensakvariet består av fisken och inredningen. Men saltvattensakvarierna på vattenmuséet kryllade av liv i alla dess former och uppvisade ett välfungerande, fantastiskt ekosystem där alla livsformer…
-
- 22 svar
- 6,5k visningar
-
-
Efter många års velande är mitt första saltnano igång. Planen är att se vad som händer och växer fram. Endast dinoflagellater är ovälkomna. Skålen rymmer cirka 50 liter och startades med 6 kg blöt levande sten från två olika kar och en hel del sand. Kranvatten (från Lund). Direkt medföljde några små snäckor, asterina och en fragg GSP. Även ett par nävar inkörd sand och senare en fragg från ett kenyaträd. Sticklingar av Caulerpa brachypus & prolifera tillsattes på prov. Belysningen är i nuläget 2 stycken E27 LED 15W 1900lm 6500K (dagsljus) + en liten transparent kläm-LED med blåa dioder av okänt märke. Pumpen är en gammal Aquael pat mini med en silikonslang s…
-
Hej på er alla experter , nybörjare, lagom utövare och vad man nu mer kan klämma fram. Jag startade mitt lilla NANO Reef för snart 1 månad sedan och igår Söndagen den 4 september valde jag att hämta upp LS via en kontakt här på Saltvattensguiden. Måste lyfta tacka honom, och det vill jag göra då jag följt hans tråd då han startade ett nytt begagnat kar som han köpt från Danmark och sedan drog ingång. Mycket lärorikt och intressant läsning. Tack Mats! Så, nu tillbaka till det jag tänkte göra, jooo hänga med i denna fantastiska värld, även om det är en helt ny sak för mig. Kan tilläga att jag haft alla möjliga små fiskar till stora, men söt…
-
-
- 22 svar
- 2,7k visningar
-
-
Då var det dags igen att starta upp en tråd med mitt nya 125 liters kub akvarium, I detta kar kommer jag till största del ha mjukkoraller och knappar. Det får ta den tid det tar, har ingen brådska. Just nu ser det tomt ut, men det ska bli kul att kunna blicka tillbaka i tråden för att se tillväxten på allt det levande. I karet finns det sniglar, sandvändande och Turbosniglar, pepparmintsräka och BOB, min Koffertfisk, ja jag vet att han är giftig, men jag ska inte äta honom. Han är nu 1*1*1 cm och när han blir större så har han ett större kar att flytta in i. Lite fakta om karet: Optiwhite Mått: 50*50*50 Volym: 125 liter 4 borrade hål, två ner och två upp. Squid montera…
-
Efter att ha gått på lågvarv inom saltvattenshobbyn sedan nedläggningen av mitt gamla rev (här finns en tråd om det) i samband med flytt så började det givetvis att klia i de nematocystskadade fingrarna. Jag bestämde mig därför för att ta hit mitt gamla 75-litersakvarium och göra något av det. Jag valde att denna gång satsa på framförallt Zoanthus och Ricordea, men givetvis är många andra koralltyper välkomna också. Tanken är att akvariet främst ska betraktas ovanifrån, och därför satsar jag på en låg ytturbulens. Av denna anledningen har det inte heller fyllts hela vägen upp, jag uppskattar nettovolymen av vatten till att vara omkring 45 liter. Tekniken är inte d…
-
-
- 22 svar
- 3,9k visningar
-
-
Tänkte slänga upp lite smått om mitt lilla kar ! Klart man vill ha större ! Men jag ska försöka hålla mig detta nu ett bra tag faktiskt ! Det är ett standard rsm 130 "D" . Lite moddat! Skummare : hydor slim skim. Skummaren sitter "fast" i en "intank" media "racket" i denne har jag bio bollar samt lite partikel filter . Retur pump : sicce syncra 1.5 perfekt då den passar i samma "utlopp" som orginal pumparna . Bara för att få karet så tyst som möjligt Belysning rapid leds dim kit . Kör det på "lägsta " effekt" 20 procent . . Bytat ut fläktarna plus tryckt in en fläkt till så 3 fläktar till huven som går tyst . Kör osmolator. Tunze nano variant. Cirkulation håller…
-
- 22 svar
- 2,5k visningar
-
-
Då var det sista hindret överkommet och mitt försök till att odla nakensnäckan Berghia verrucicornis (den heter egentligen heter Aeolidiella stephanieae, men jag kommer att referera till den som Berghia för det är så den är känd av akvarister) kan börja. Vill man ha något gjort så ska man prata med bröderna i Kungsbacka, de fixar det mesta! En hel del problem med att över huvud taget få tag på själva nudisen löstes med några telefonsamtal, och nu då jag vet att jag kan få tag på den så kan jag börja snickra ihop en liten odling. Jag har läst en del böcker och artiklar från andra som odlat dem, och även pratat lite personligen med nån, men det enda som egentligen…
-
Dags att dra igång detta projekt under påsken. Karet är ett 56 liters optiwhite med måtten 80x35x20cm och jag avser att dela av ca 15cm för en intern sump vilket ger ca 10.5 liter till förfogande. I sumpen planerar jag för en liten Tunze 9001, doppvärmare och returpump. Övrig teknik är en liten RW4 som extra cirkulation samt att jag har en AI Prime 16HD som kommer att få agera ljuskälla initialt. Innan jag sätter sågen i akrylplasten har jag gjort en grovt tillyxad avdelare i kartong med två bafflar för att dela av mellan facket vid avrinningen där jag planerar att ha skummaren och det andra facket där doppvärmare, ATO och returpump placeras. Tar tacksamt emot…
-
-
- 22 svar
- 3k visningar
-
-
Hej på er, Då var man tillbaka i träsket med ett lite mindre format efter flytt och annat. Saknaden efter mitt förra kar blev för stor Karet blir nu en liten kub på 40x40x40cm Tekniken består av ytfilmskimmer, tunze nano-cleaner, tunze nanostream 6015, värmare 75w Belysningen kommer att bestå av 3 led spotar 5*3w totalt 45w led Körde igång för ca 2 veckor sedan med ny sten (gillar uppstarten), ca 7 kg och 4 kg levande sand. Prodibio start-up användes också. Planerna för detta kar blir LPS och mjuka färgrika saker (knappar, skivor) Ngn liten fisk och längre djur (städare) Här kommer lite bilder (enbart 30w Led för tillfället)
-
- 21 svar
- 3,4k visningar
-
-
Vill tacka alla som gett mig goda råd och tips på vägen till köpet av mitt första saltvattensakvarium. Utan er hade jag förmodligen aldrig köpt något(rädd för att göra fel) Efter lite små missar och strul så är nu akvariet uppe och igång och allt går bra hittills(ta i trä) Idag ska jag göra min första tester, ska man göra alla på en gång eller några i taget?
-
-
- 21 svar
- 2,1k visningar
-
-