Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Hej allesammans! Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt. För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik: Skummare: Bubble King mini 180 Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer st…

2. Started by jonasroman,

Hej. Lite sugen på att byta till ett penninsula. Alltid varit så fascinerad av den typen av scape. Isåfall mkt sparsamt. En pelare i mitten med space runt om. waterbox penninsula 6025 ser trevligt ut. Har WB nu som jag säljer isåfall. Nöjd med dom. Bra kvalitet. tankar ? Erfarenheter? Hur gör man snyggast med belysning ? har en Kessil ap9x. En till sådan räcker.

• Gilla
    • 5 svar
    • 936 visningar
  3. Started by Tomtom,

Hej på er alla Jag tänkte berätta lite om mitt projekt. Det kan vara kul att ha det på pränt någonstans och säker också praktiskt. Det är även väldigt roligt att läsa om andras försök att skapa drömakvariet. En del av er har dessutom lyckats Jag har haft akvarium sen jag var tio år och fick mitt första i julklapp. Under åren som gått har jag haft allt i stort sett allt. Vanliga sällskapsfiskar till ciklider, malawi till tanganyika. I slutet av åttitalet skaffade jag mig det första salta. Det här med levande koraller var ju helt fantastiskt. Jag hade då gula kirurger samt lite småfisk. Sedan massor av mjukisar, skivor och knappar. Det var väldigt fint 1992 kom första ba…

4. Started by toompa,

Tänkte lägga upp mitt nya bygge här som jag precis dragit igång, men som troligen kommer ta lite tid. Blir en rumsavdelare på 410L 130x70x50 optiwhite Fick hem karet idag och det är borrat men har inte limmat skivan för överrinningen än då jag inte vet hur jag ska placera returen. Skulle vilja gömma den så mycket som möjligt o funderar på om man ska borra o sätta utblås på varsin sida av kammen. Nu är det dags att börja skissa o fundera ut hur man ska bygga en snygg möbel också

5. Started by Mazzi,

Hej Jag läste runt här på guiden säkert ett år innan jag över huvud taget vågade ge mig på det här med salt och nu får jag nog inse att jag behöver lite guidning och då kan jag lika gärna starta en tråd . I december 2013 satte jag igång min kub, med med följande utrustning: *Akvarium med tillhörande sump helt i optiwhite *Hemmabyggd bänk av IKEA köksskåp *AI hydra belysning *Deltec sc 1350 skummare *20kg levande sten *Levande sand Just nu finns följande inneboende: *4st clowner *1st Salarias fasciatus (flyttade in idag) *1st Ecsenius bicolor *1st Basslet (?) *2st sjöborrar *2st sandvändande sjöstjärnor *2st sandvändande snäckor (?) *2st putsarräkor *1st boxarräka *1st e…

• 11 svar
    • 1,4k visningar
  6. Hej vänner. Efter flera års tid av vila från saltvattensguiden är jag nu tillbaka:-) Jag har ett nytt akvarium sedan sist, och här kommer en kort presentation av det: 650 l. SPS dominerat. Stort antal fiskar, hög belastning. Biologisk filtrering med DSB, Siporax, biobollar samt makroalgrefugium. Hittills en mkt liten skummare. Kalkreaktor. Lite bilder Mvh Jonas Roman

7. Started by FRG,

Startade mitt akvarium för cirka 2 månader sen. Hade från början levande sten 65 kg och har helt i vattnet red sea koralline och algea managment. 2 veckor sen började jag flytta in 6 snäckor 1 sjöborre 1 kloräka. I söndags har jag flyttat in mjuka koraller o 2 clowner, 2 dansel, 1 räka, 6 snäckor och 3 eremitkrabba då startade jag skumamaren. Har inte bytt vatten än pga finns ingen salt i Eskilstuna och har inte heller utrustning för att mäta vattensvärdet (beställt dem idag). kommer att starta media reaktorn snart.

8. Started by mattep,

Jaha, då var det dags att presentera sitt lilla rev då! Detaljer om tanken m.m. kan ni läsa på min profil. Vill varna alla känsliga personer att jag i programmet "Reefcon" bokför alla inköp som har med min salttank att göra. Så läs inte vidare om ni e känsliga för sådana redovisningar. Om det är någon som är intresserad av vad det "egentligen" kostar att starta upp ett korallrev i vardagsrummet så är det bara att fråga mig så får ni min syn/erfarenhet på det hela. Ärligt talat så blir jag ganska förvånad själv hur dyr denna hobby faktiskt är. Jag började den 21 nov 2010 och är redan uppe i >38kkr. (Soppapengar till/från de närliggande saltbutikerna inkl. de veckovisa b…

• 25 svar
    • 3,5k visningar
  9. Started by Ted Camenius,

Startar en tråd om mitt nya LPS kar som varit i gång i snart i ca 1år Kort info om karet. Mått L:100 B:82 H:70 Sump: ca 100l samt 3 ballingbehållare om vardera 19l Skummare: BubbleKing mini 200 Returpump: Red dragon 6500 Belysning 2st 6x39w T5 Ati sunpower dimmbara (nerdimmade till ca 60%) Koraller: Kommer försöka hålla mig till acans som får täcka delar av revet medans riccordeor växer på andra delar. Euphyllior ska "bygga nivåskillnader" och toppa med några galna gonioporer som jag inte fått tag på än Tanken är att det ska bli stora fält där ricordeorna växer ihop med varandra och samma sak med acanstreorna. Flertalet av euphylliorna ska bytas ut vartefter jag får tag …

10. Started by odel68,

Så mina vänner som jag längtat efter detta,nu är det äntligen dags att börja vattenfylla till helgen.Karet är på ca 360l och optiwhite glas på 3 sidor,sump på ca 100 l och plats för ca 30 l osmos.2 st Razor maxspect 120 16000k får stå för belysning,20 w Ruval uvc,skummaren är också en Ruwal.1st Polario ml10 och 1 st Tunze 6055 får stå för cirkulationen och 1 st Tunze osmolator hjälper till med påfyllning.Tänker köpa doserpump längre fram också,botten kommer att bestå av finkornig vit sand är det tänkt.Tack till alla som tålmodigt hjälpt mig,att svara på mina många frågor! Hittade grenuttag på Biltema som såg bra ut provade att limma dem på varsin kortsida på ställningen s…

11. Started by Kulin,

Då var det äntligen dags. Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII. sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse. Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump. Skummare: Aqua C EV120 Cirkulation: 2x Jebao RW8 Returpump. Sicce syncra 4.0 ATO: Aqua medic niveaumat Doserpump: Ati 6 kanals. Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5

12. Started by Strom,

Då var det dags akvarium är inhandlat! 240 l + 60 liters sump, uppstart kommer ske i mitten av januari om allt går som planerat! Detta kommer "byggas in" i en garderobsvägg och det kommer bli fett! Teknik: Instant Ocean 800 skummare 2x Seio super flow 1500 streamer 1x Seio 530 streamer 1x Tunze 2300 l/min retur 4x24w T5 (skall komplettera med mera ljus) DIY ATO ála Strom Bilder kommer laddas upp snart på sumpens uppbyggnad samt andra detaljer och uppdateringar! Fokus kommer vara ett fint revkar med relativt enkla koraller men jag gillar färger Bilder på karet idag …

13. Started by Gocky75,

Hej Nu är det time att starta upp ett nytt efter lite stiltje med salt. Hade ett blenny för ett tag sen som jag var tvungen att sälja av och saknade saltvatten ända sen det lämnade hemmet. Så fick frågan om jag ville ha ett 180 L akvarium och jag hämta det direkt. Började med att fixa till en skiljevägg då jag ej ville borra ( får bli det på nästa 😊). Köpte lite begade prylar här på SG 1 tunze 9004 skummare 1 tunze 6015 Refraktometer Beställde även st 6045 för vart för klent med 6015 som retur pump i skiljeväggen och 6045 vart kalas men 6015 blir pump ute i akvariet. Det har bunkrats osmosvatten nu i pannrummet och igår hade vi så det räckte att fylla upp karet med …

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  14. Started by Ingemar,

Nu har jag tagit steget från 240 till 450 liter. Insåg att alla fiskar jag ville ha var för stora för mitt 240 kar. Har köpt ett Juwel 450 Rio som jag skall anpassa till saltvatten. Behöver lite tips om belysning. Till mitt 240 har jag kört med Dsuny programmerbara LED ramp. Jag är Jättenöjd med den rampen men misstänker att den är för liten (2x60 cm) för mitt nya kar. Vad har ni för tips och råd. Kommer mest att ha LPS och några få SPS i karet. Söker en budget lösning så här i början.

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Mickss,

Hej alla! Nu är det äntligen dags för mig att börja planera mitt drömprojekt shallow reef Vulcano-akvarium! Karet har måtten 108x108x40 cm med en sump på cirka 150 liter, vilket ger en total vattenvolym på runt 600 liter. Planen är att ha en centralt placerad överrinning, som jag tänker bygga in med sten och koraller för att skapa en naturlig vulkan-look. Det var länge sen jag höll på med saltvatten – jag blev faktiskt medlem här på SG redan 2009 – men nu är det dags igen, och jag är superpeppad! Jag hoppas att många av er vill följa mitt projekt och hjälpa mig med tips och råd längs vägen. Planen i korthet: • Överrinning: Centralt placerad och inbyggd med sten fö…

16. Started by Syd,

Hej på er det var ett tag sedan jag var aktiv här. Det kom ett husbyte med tillhörande renovering i vägen för hobbyn, men nu börjar det bli klart så tiden och sugen finns igen för ett akvarie och en lång tråkig vinter är på ingång. Det blev ett begagnat red sea 170 den här gången dels på grund av platsskäl men även för att det är träbjäklag i det här huset. Tanken med det här akvariet är att hålla det enkelt, iallafall till att börja med så får det ta form ordentligt. Kommer att ha mestadels koraller som böljar med vattenrörelsen och några enkla fiskar. Har varit här inne och läst lite då och då och hobbyn har utvecklats en del verkar det som men grunderna är desamma…

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  17. Started by jacs,

Hej, Ibland undrar man varför man inte gör som ni skriver. Starta med ett stort men inte för stort med en gång. Iom att kompisen flyttar till flickvännen i norra Sverige så fick jag köpa hans 375L med aluram för placering i gillestugan. Allt jag har map ljus och pumpar och så skall användas till detta. Det som skall in är mina 2 clowner, blå/gul hendjävul, Bengaii mor och min gula kirurg. Samt den bottensubstratet och stenar som finns tillgängliga, kommer att behöva köpa mera sten men botten kommer bara att bli ett tunt lager så där får man se hur det går. Har ställt akvariet på möbel direkt enligt vad man kan läsa sig till. Det som skall fixas är ju helt klart framsidan…

• 22 svar
    • 2,2k visningar
  18. Started by Melika,

Hej Jag ska bygga ett kar runt 250 till 300 liter fast med plexiglas och behöver verkligen hjälp och snabb eftersom jag ska köpa plexiglaset från utomlands. Först tänkte jag att detta ska vara rund ( cylinder form ) med 70 cm höjd och 80 / 90 cm diameter. 1- Hur många håll i botten behövs 2 eller 3? tänkte vara hållet i mitten. 2- vilka dimension behöves för hållet? 3- eller......? Jag vill gärna höra era synpunkter. mvh Melika

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  19. Started by krille 55,

Jaha, smyger igång en tråd om mitt nya projekt. inga kort ännu men har hela huset fullt av grejer som förhoppningsvis ska bli ett fungerande system så småningom. karet är 120x55x60 och sumpen 100x40x50. har aldrig haft nåt kar med sump så kommer säkert en del frågor efterhand. har pratat med stig o fått dom rör o kopplingar som ska behövas. nu ska det "bara" ihop och bli tätt. har en stor hemmabyggd hybridramp på 324+324 w men den är för bred så måste ta bort dom yttre rören och flytta in leden. nog det som tar emot mest för jag är verkligen ingen elektriker. nån i mitt närområde som är duktig på el och vill komma på ett besök. kaffe o fraggar utlovas.

• Gilla
    • 156 svar
    • 17,9k visningar
  20. Started by Vidofner,

Efter att ha haft ett 840 liters kar som helt invaderades av ostoppbara bubbelalger samt att allmänt ledsnat på acroporor som dör så fort man slappnar av så har jag nu nedgraderat till 250 liter och tänkte bara köra lps/mjukisar eller möjligen nån enkel sps. Fiskarna ska vara av snälla arter med undantag av de som får följa med från gamla akvariet. Har tänkt hålla det hyfsat low tech och kanske till och med skippar skummare. De lpser jag sparat från gamla karet har klarat sig utan skumning och vattenbyten i ett år. Sumpen kommer som tidigare stå i garaget av bekvämlighetsskäl samt minska risken eventuella översvämningsolyckor Idag började ja…

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,5k visningar
  21. Betalade handpenning på karet i juli -22 fick det i februari -23 och nu när vi är inne i mars -23 så har jag äntligen fått upp karet med den "bestyckningen" jag eftersträvat. Återstår ju en hel del med justeringar, konfigureringar och påfyllning av inredning och djur men jag hoppas, och tror, att jag åtminstone kan städa upp kring karet i helgen. Tack alla ni som kommit med tips, råd och förslag när säljaren svek! Som sagt äntligen! 🙂 PS. Ni kan följa resan på https://www.facebook.com/aquakrezz DS.

22. Started by Andreas N,

Hej. Har nu börjat fylla upp mitt nya akvarie som är med inner mått 150x70x50 för den totala vattenvolymen = 525 liter. Glaset är i optiwhite med fina maskinslipade kanter. Sumpen är en stor sak med plats för fraggdel med total storlek på 140x60 med en sötvattensdel med avskärmning på 20cm. volymen på sumpen med ett djup av 21cm blir 150 liter. Fragg delen blir hela främre halvan av sumpen på en yta av 100x30 ca. Belysning dit har jag inte brytt mig om än. Detta gör att totalstorleken på akvariet blir på ca 675 liter. Akvariet har ingen box inuti utan den är limman som en balkonglåda utanpå. Väldigt fiffigt. Sumpen är i samma linje som balkonglådan så rören ner kan gå s…

23. Started by Seahorse,

Hejsan! Jag har nu äntligen flyttat och fått igång mitt nya kar. Målet med mitt nya akvarium är sjöhästar, så "stallet" kommer att utformas en hel del därefter. Som det ser ut idag har jag fyllt det med ca 17kg död sten, sand samt en hel del startbakterier. Har även ytavrinning satt på skummaren och fosfatremover i den. Kommer köra helt utan sump, men har i alla fall en riktig mockarmaskin. Mina planer är att ha ett till två par Hippocampus Erectus. Samt koraller/macroalger som inte skadar hästarna. Ska även försöka få tag på någon fin Gorgonian. Kommer antagligen inte hända jättemycket dom närmsta månaderna, men kommer att uppdatera när det händer något spännande. T…

• 34 svar
    • 5,5k visningar
  24. Hej på er saltisar. Efter ett års frånvaro från hobbyn och mitt fd 500 liters OptiWhite, så har jag iaf börjat planera nästa projekt. Än så länge är det bara i sin linda, men man måste ju börja någonstans Primärt funderar jag över designen på karet. Storleken denna gång får bli 100x50x50 vilket känns som en bra kompromiss mellan storlek i rummet, volym på vattnet och tillgänglighet för arbete i karet. Tidigare kar på 80 och tom 90 cm vattendjup (höjd) har ju visat sig vara ganska svårjobbat Det jag funderar på nu är hur avrinningen skall fungera bäst. Jag är säker på att jag vill köra C2C/CTC eller hur man nu vill förkorta Coast to Coast. Men är osäker på exakt hur jag …

• 25 svar
    • 3,3k visningar
  25. Started by Stiffe,

Så, då äntligen, efter smygläsning i drygt 5 år, så har tummen lossnat å min egen presentation får se dagens ljus, även om det är ganska mörkt ute just nu Rivstartade för snart 5 år sedan, faktiskt nyårsafton 2010, då ett besök på ZG i Lomma förändrade min syn på akvarister. Kom helt enkelt hem med ett 105 liters plug-n-play, som inom en snart framtid blev full-knökat, milt sagt. Mindre än ett halvt år senare blev det istället ett 360 liters Akva-Stabil som jag sen hade i några år. En flytt senare, å många erfarenheter senare, så fick jag möjligheten att uppgradera till mitt nuvarande kar, ett …

• Gilla
    • 36 svar
    • 4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.