151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare! Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm. Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte. Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen. Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat. Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara. Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner. Teknik Skummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst. Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller. Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Max…
-
- 35 svar
- 5,7k visningar
-
-
Trådstartardax!! Eftersom mitt akvarium har nått botten under sommaren eller iaf botten "so far" så tänkte jag passa på att bjuda på eländet, man vill ju bidra till stämningen här på guiden. kan börja med lite teknikinfo: Akvarium: Ett Red Sea Reefer 525 liters där displayen är på 409 liter och sumpen 116 liter enligt tillverkaren. Belysning: 2 stycken Ecotech radion xr30 G3 PRO och en av samma modell fast en G4 Proalltså 3 stycken Returpump: Ecotech Vectra M1 som enligt spec skall klara 7500 liter i timmen och ha ett deplacement på 6.5 meter. jag kör den på 50 %. Streamers: 2 stycken Ecotech Quiet drive MP40 oc…
-
På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d. http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08# Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.
-
Hejsan! Jag har nu äntligen flyttat och fått igång mitt nya kar. Målet med mitt nya akvarium är sjöhästar, så "stallet" kommer att utformas en hel del därefter. Som det ser ut idag har jag fyllt det med ca 17kg död sten, sand samt en hel del startbakterier. Har även ytavrinning satt på skummaren och fosfatremover i den. Kommer köra helt utan sump, men har i alla fall en riktig mockarmaskin. Mina planer är att ha ett till två par Hippocampus Erectus. Samt koraller/macroalger som inte skadar hästarna. Ska även försöka få tag på någon fin Gorgonian. Kommer antagligen inte hända jättemycket dom närmsta månaderna, men kommer att uppdatera när det händer något spännande. T…
-
- 34 svar
- 5,4k visningar
-
-
Uppgraderar från 240 liter till 425 liter Blir intressant att flytta över allt. Behöver starkare pump (ca 4000 lph) och letar begagnat Planerar köra ATI Essentials Pro och letar beg doserpump Fiskar 2 clowner som bor i BTA Yellow watchman goby Pistolräka Filfisk Mimic Mandarin Blenny Blue Midas Royal Gramma Blue Damsell Anemoner BTA Florida Koraller Montipora, crusting Candy canes Ett par acropora Städpatrull, bl.a. nassarius, turbos, eremiter, sjöborre Chaeto i sumpen 40 kg levande sten från gamla karet Ny levande sand ca 10 kg 2st Maxpect Jump 165…
-
Nytt kar. 😅 Tänkte det kunde vara kul att starta en tråd här med karet så man kan bolla lite tankar och ideer. Det känns lite som att börja om från 0 när man byter kar, men jag tröttnade lite på helglasakvariet utan bra möjlighet till filtrering, skummning och ytavrinning. Kom över detta akvariet för någon månad sen beggat och kunde inte motstå. Passade perfekt här hemma 🙂 Känns bra med plats för en lite rejälare skummare, massa filtermedia och ytavrinning. Sen att det är större är ju också ett plus. Startade detta med 50/50 död och levande sten, så jag kunde försöka mig på lite aquascaping. Förra veckan stängde jag ner mitt gamla och fl…
-
Hej hej, Sådär ja, efter mer än tio år på torrsidan är det dags för mig att starta upp ett nytt salt projekt! Jag började med lite sötvatten 2008, ett 112-liters från Hornbach om jag inte minns fel, med lite blandat i. Efter mitt första besök i sydostasien växte min nyfikenhet avseende havslevande organismer och fick även upp ögonen för att det faktiskt går att hålla dessa i akvarium, kanske till och med hemma hos mig. Drog igång ett saltkar 2009 och var fast direkt, uppgraderade sedermera till ett 720-liters ramakvarium med sump. Tyvärr beslöt jag att lägga ner helt till följd av en separation och efterföljande flytt. Har funderat ti…
-
-
- 33 svar
- 2,4k visningar
-
-
Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller. Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybri…
-
Tjäääna tjäääna Ja de e väl dags för mig att presentera mig och visa upp mitt kar för omvärlden Idag sitter jag med ett Elos 120 med lite sps planer i Allt började med ett Rsm 130 från Bromma zoo men insåg snabbt att man inte kommer dit man vill med ett sådant kar. Iaf inte jag Så jag tog mig beslutet att skaffa ett lite av ett dröm kar (Elos 120) tycker dom e grymt stil rena med bra mått mm därimot åkte ju de i lite annan teknik så som kz skummare, tunze streamers, ghl mm. Även planer på zeo Just idag så sprängde jag min scape och fick nån tok flipp så kastar upp en gammal bild på karet. Kan även till lägga att jag söker spser i mängder helst lite ovanliga. Ha de …
-
- 33 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej! Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar? Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus. Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett. (Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe) Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än? Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?
-
- 32 svar
- 11,4k visningar
-
-
Efter 10 månader med mitt RSM 130 är det dags att uppgradera till ett större kar. Insåg ganska snabbt att ett RSM 130 är i minsta laget, tyvärr insåg inte min sambo detsamma men efter en ganska lång övertalningsperiod har jag äntligen fått en plats i lägenheten för nya karet. Hade tänkt mig ett 100x60x50 i 10 mm optiwhite. Har begärt in offerter från några ställen och det blir nog en beställning kommande vecka. Blir en centralt placerad ytavrinningsbox i svart matt glas, borrat i botten anpassat för 25, 32 och 25 rör. När det gäller dimensionerna på hål och ytavrinningsbox är jag lite osäker. Hur stor bör boxen vara för ytavrinningen? Är det lämpligt att köra 25mm på ret…
-
- 32 svar
- 5,3k visningar
-
-
Har satt upp ett 222L kar som är tänkt i första hand som ett fraggkar. Ska bli kul o se hur det fungerar. Har levande sand och Ls i karet för lite levande kultur.. Bilder kommer senare. Tekniken är Skummare : Deltec Mc500 Streamer : Tunze 6045 Ljuset : Maxpect Razor 160W 16.000 k Så det är inget avancerat.
-
- 31 svar
- 2,4k visningar
-
-
Då är det dags att bli officiell! Det började som en dröm eller rättare sagt en tanke för lite mer än 5år sedan att få starta ett större kar med ordentligt "djup" som skulle få agera rumsdelare. Ett av dom största problemen var att det inte fanns något rum att dela av Eftersom jag haft mina tidigare kar i källaren och sumpen + övrig teknik i ett separat rum, så hade jag helt lagt planerna på hyllan om rumsdelare i vardagsrummet, tills en kväll i slutet av sommaren.. Det visade sig att det fanns någon som hade samma goda smak som mig när det gäller mått på kar och som dessutom skulle byta ut sitt!! Ett rimless kar med frontrutan i optiwhite med måtten 150( x 80(d) x 60(h)…
-
-
- 31 svar
- 5,7k visningar
-
-
Hej! Nu har jag uppgraderat från ett 73liters till ett 225liters så tänkte visa lite bilder från baljan. Starten har varit lite stökig med lite acroporadöd o pestdjur. Nu verkar det ha stabiliserat sej och jag har inte hittat några pestdjur på några veckor. Acropororna börjar få finare PE samt visar lite färgen igen Karet är BB med rätt bra flöde får att hålla skit från bottnen. Tanken är att samla all skit i sumpen där jag har 5cm 1mm korallsand och en del levande sten. Jag kommer dessutom att köra igång chaetoalger där så fort de kommer till posten. Spec: Akvarium 100*50*45H Sump: 80*35*40 Ljus: Ati powermodule hybrid 4x39watt T5 + 2x75watt LED Skummare: Coralbox D300 …
-
Efter att ha kört mitt lilla 90L i snart tre år så börjar det bli dags att flytta koraller och invånare till något lite större. Korallerna har helt växt ur karet och scapen kan knappast kallas för scape... Gamla tråden: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?42337-74L-F%F6rsta-saltf%F6rs%F6ket Platsen jag har till förfogande är knapp så det blir ett 60x60x60 som jag köpt av Blåbert här på guiden. Bänken har jag byggt på samma sätt som den tidigare, med bänkskivor som är limmade och pluggade till en väldigt stadig konstruktion. Dock har jag lärt mig att det blir lite blaskigt och kladdigt i skåpet så denna gång är det helt fuktsäkrat invändigt. Jag kommer…
-
- 31 svar
- 5,6k visningar
-
-
Sådär, äntligen har man kommit igång med det nya akvariet. 100x50x40 optiwhite på en vit bänk från akvastabil. Skummare: BM Curve 5 till att börja med. Ljus: Orphek Atlantik V2. RLSS FR-3 reaktor med gac/gfo 60/30. Retur: Eheim compact + 2000, tänkt mig en jebau dc6000 för att kunna driva reaktorn och returen på samma pump framöver. Skulle vilja ha ett fack i sumpen för lite småbitar av LS och chaetomorpha till microfauna men får se om det finns plats i slutändan. Fick hem bänken i förrgår så den är monterad och klar, blev lite ommöblering på köpet... Ska hämta ut PVC imorgon, fixa en ritning på akvariet, klura ut sumpfrågan och skicka till tillverkaren så bör det dyka up…
-
-
- 30 svar
- 4,7k visningar
-
-
Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
-
-
- 30 svar
- 7,4k visningar
- 1 följare
-
-
Tja beställde idag ett nytt kar. 130x70x65 =591L Blir ett rimless med svart silikon och borrat med 3 hål mitten bak med glaspelare. Beställde även bänk.. eller iaf stativ i aluprofil som är tänkt att kläs in sen.
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
La ner mitt 650 liters SPS kar för 8 månader sen. Ångrar inte det en sekund. Det har varit skönt med en akvarier period där jag bara kört ett litet lido120 som testbänk för mina maskiner. Detta akvarium har dock inte mkt till utvecklingspotential, så valet nu stod mellan inget alls eller i alla fall ett riktigt akvarium. Dock fortfarande i mindre skala, i köket, ej inkräktandes på vardagsrummet. Så, till slut slog jag till på en kompromiss som känns som en bra långtidslösning i mitt hem: Ett waterbox 130.4, som är på 370 liter i displayen samt 110 liter sump. Måtten är riktigt trevliga, 120cmx60cm(!)x55cm. Sumpen är rätt enkel, och refugium är viktigt f…
-
-
- 29 svar
- 3,4k visningar
- 6 följare
-
-
Då var det dags igen! Kommer inrikta mig på att köra triton metoden och lps/sps blandning. Har redan startat upp burken men ska försöka lägga upp lite bilder framöver på scapen osv. Belysning 3 st kessil 360we. cirkulation 2st Ecotech vortech mp40 silent. Skummare Royal exclusive mini 200 Red Dragon3 50 watt. Mediareaktor Royal exclusive. returpump Red Dragon3 50watt. Doserare GHL doser 2. Dator Apex Neptune på önskelistan, så trött på GHLs datorer som bara strular för mig... Sump Modifierad original sump för refugium. Sump belysning 15W E27 LED Växtlampa (10 Röda + 5 Blå) (lyser lila/rosa växer grymt) Armatur till lampan hittar ni här funkar kanon. Ska bara få bort a…
-
Då var det äntligen dags. Startade i september 2014 upp ett 30 liters nano.. redan i December blev det ett 240 liters, och denna gången blev det ett 530 liters akvastabil mkII. sammanfattar teknik lite snabbt och enkelt här innan jag börjar sagan om akvariets födelse. Akvarium: 530l Akvastabil mkII med överrinning 1 ner, 1 upp, samt sump. Skummare: Aqua C EV120 Cirkulation: 2x Jebao RW8 Returpump. Sicce syncra 4.0 ATO: Aqua medic niveaumat Doserpump: Ati 6 kanals. Belysning: 3x MarsAqua 165W LED, 2 x 54W t5
-
Hallå alla saltisar! Då har det äntligen blivit dags för mitt nya projekt att dra igång. Har idag ett 240 liters kar med 80 liter sump som ska förvandlas till ett 720 med ca 160 liter sump. Var förra helgen och hämtade ett jättefint 2 år gammalt 720 helglaskar med optiwhite i framrutan. Karet står för tillfället i garaget i väntan på borrning, limning utav box och målning. I förra veckan började arbetet med bänken. Stommen består utav 45x95 reglar. Lite finslipning utav ytterdelen. Kanske lite overkill, men jag kommer bar…
-
-
- 29 svar
- 6,3k visningar
-
-
Äntligen har det kommit. Levererat hem av lokala firre affären(Tack Mats Aqua Stockholm) Så nu blir det å mecka i hop det å fylla på med osmos så det blir klart.
-
Har under en längre tid varit sugen på att starta ett saltvattensakvarium, men som med allt annat så kräver det en del planering. När då möjligheten att få ärva ett saltvattensakvarium så blev beslutet genast lite ”enklare”, och då är man så illa tvungen att börja planera…! Det nuvarande systemet hade varit igång ca 8år och är ett sötvattensakvarium omgjort till saltvatten. Dock så känner jag redan nu att jag vill uppgradera en del så som skummare och annat för att få bra förutsättningar då vi kommer vilja addera koraller framgent! Men först och främst var att ordna med flytten och se till att de 4 fiskarna som följde med skulle (överleva) trivas på sin nya pl…
-
Blev tvära kast, från att ena dagen stå och räkna på materialet för att bottenborra och fixa mitt 450 liters kar till att bära upp ett färdigt 250 liters system den andra dagen. Karet i sig är ett spontanköp när läget kom och jag samtidigt insåg att jag inte skulle hinna fixa 450 liters karet innan halva lägenheten blir byggarbetsplats. Hursom så tog jag de stora planerna, minskade på 200 liter vatten men behöll tanken om tekniken så det ser just nu ut att bli: Visningskar: 250 liter helglas, svart bakgrund, borrat i sidan Returpump: Newjet NJ3000 typ, har nu 3 newjetar liggande att välja på UV-C: Sunsun 36w Streamer 1: Jebao WP-40 med controller Streamer 2: Seio prop 100…
-
- 29 svar
- 12,1k visningar
-