Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by krille 55,

Då va det dags att dra igång det nya projektet. Kommer att ta det lugnt så det händer väl inte så mycke i början. Gärna kommentarer och tips så det blir så bra som möjligt. Finns en hörna limmad med överrinningskam. Planen är att ställa min tunze 9006-skummare där och en liten returpump som pumpar tillbaks vattnet i karet. Kommer det att funka eller behöver jag ta bort och göra nån annan lösning. Karets mått är 80x100 i botten och 30 högt. Alltså 240 liter

• Gilla
    • 293 svar
    • 35,1k visningar
  2. Started by krille 55,

Jaha, smyger igång en tråd om mitt nya projekt. inga kort ännu men har hela huset fullt av grejer som förhoppningsvis ska bli ett fungerande system så småningom. karet är 120x55x60 och sumpen 100x40x50. har aldrig haft nåt kar med sump så kommer säkert en del frågor efterhand. har pratat med stig o fått dom rör o kopplingar som ska behövas. nu ska det "bara" ihop och bli tätt. har en stor hemmabyggd hybridramp på 324+324 w men den är för bred så måste ta bort dom yttre rören och flytta in leden. nog det som tar emot mest för jag är verkligen ingen elektriker. nån i mitt närområde som är duktig på el och vill komma på ett besök. kaffe o fraggar utlovas.

• Gilla
    • 156 svar
    • 17k visningar
  3. Started by Licke,

Då är det dags att uppgrader från mitt Elos mini till en något större kub. Mitt Elos finns lite skrivet om här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?36917-Lickes-Elos-mini-70-liter Eftersom jag gillar formatet på Eloset så har jag under en tid sökt en bra kub att uppgradera till. Var lite inne på att behöva måttbeställa ett men råkade få syn på Juwels Lido 200l på Hornbach som var betydligt billigare. Gick att köpa akvariet separat utan benställning vilket passade mig. Originalskåpet kändes för litet för att ha sump i. På Hornbach köpte jag även ett helglasakvarium 600x300x300 till sump. Ska beställa lite mellanväggar och spant som jag limmar i. Har in…

• 17 svar
    • 3,1k visningar
  4. Started by piffis,

Jag blev medlem här 23e Mars 2015.. I budgetguiden här på forumet kan man läsa; "Ha lite “is i magen” när det kommer till att starta i gång" Så att jag nästan på 10års dagen nu till slut kan starta en tråd om mitt kar borde ju visa på att jag läst och tagit till mig av detta råd? Vi har haft sötvattenakvarium när jag var ung, och har nu haft det med mina barn. Jag har dock alltid drömt om saltvatten.. Så nu vill jag prova på. Detta görs i mindre skala (200L) för att se om man blir "hooked". Vill tacka @Thomas Salt för all hjälp, goda råd osv.. det snacket i hallen tände gnistan igen 👍🏼😊 Tanken är att ha några fiskar, anemon och enklare korall.. Sen får vi…

5. Started by Andise85,

Hej alla! Jag har hållit på länge med sötvatten och vill nu börja med salt. Jag har ett Juwel Lido 200 kar som jag vill använda som passar in bra i vardagsrummet och som jag redan har. Har tänkt att ha kvar innerfiltret som sitter original. Jag har bytt ut pumpen till en som pumpar 1000l/h, Vad skulle ni köra med för filtrering i boxen? Utöver det så ska jag köpa: Eheim skim Marine 300 Eheim reeflexuv +e500 uv-steriliser sen nån bra lampa och ta bort locket på akvariumet. Tips på bra lampa? Finns så mycket att välja på. Tacksam för alla tips på vägen mot mitt saltvatten kar 😃

• 5 svar
    • 550 visningar
  6. Started by Pasaputte,

Hej jag har ett beställt ett kar som jag tycker limmet är inte 100%. när jag fyllde den så blev på 3 kanter bublor och nån vit rand, på två kanter det är nästan hela vägen till botten den vita randen som ser som bublor ,när men tömmer den så gapet försvinner. och bublorna är borta. Karet är ny men jag tvivlar att den håller i längden. vad tycker ni , är detta normalt ? här är några bilder på det jag beskrev. jag fundera om den ska limmas igen hos nån glasmästare. Är det nån glasmästare i Göteborg som fixar sånt ? kan ni rekomendera nån?

7. Started by Linnex,

Då skall det äntligen bli av. Snart 7 år sedan jag stängde ner mitt kar när jag byggde om huset. Så har såg det ut då. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?6756-Linnex-500-l-h%F6rnakvarium&highlight=Linnex Tre saker är det främst jag har med mig i bagaget när jag planerade nystart. 1. Jag vill ha minst lika mycket vatten i system utanför visningskaret som visningskaret. Både för balans och för möjligheter. 2. Jag vill ha mer volym i karet. Det skall bli minimalt med inredning. Fisk och koraller är det som skall synas. Ingen mening med massa sten som tar plats. Det får ligga i sumpen. 3. Jag vill satsa på LPS'er. Älskar livet de ger karet när de rör …

8. Started by linen351,

Tänkte jag skulle komma ut som akvarist här i gruppen Mitt akvarium är 500 liter av det mer eller mindre okända märket Oceanson. 12mm glas (inte plast). Köpt av Vlado för ett och ett halv år sen. Bakom displaydelen av akvariet ett 10cm djupt utrymme som jag just nu bara använder för cheato-odling. Sump i ett skåp bakom till vänster, i 90 graders vinkel mot akvariet. Hemmabyggd möbel som matchar mina elementskydd. Gör en omstart efter en katastrof med en extern skummare. Har nu uppgraderat tekniken för att undvika ny katastrof, så nu börjar det bli dags för nya fiskar. Teknik: • Maxspect Razor R420R med avsågade hörn ligger perfekt i topp…

9. har nu haft mitt clownhotell i ca 6 månader och det har blivit lite för litet för alla koraller. så nu har jag skaffat ett 540l helglas har målat baksidan svart, tror det blir rätt snyggt när det kommer i lite sten och annat. teknik: ljus, ATI sunpower 6*80w beställd från tyskland skummare, red sea berlin x2 turbo har inte hittat någon på guiden som har den så jag får väl prova och se hur den fungerar uvc, coralife 18w beställd från hk cirkulation, 2 st. hydor coralia 5 6500l/timme har även byggt en ytavrinningsbox på ca. 7 liter eftersom jag har en påhängsskummare. limmade ihop den i plexi med superlim och sedan fogade jag med egengjort lim utav plexi och aceton har…

• 137 svar
    • 17k visningar
  10. Started by PatriksS,

På Teds begäran tänkte jag ladda upp lite experimenterande bilder, försöker ändå sedan 2 dagar tillbaka lära mig en nyinförskaffad Canon EOS 550d. http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101110# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/20101109# http://picasaweb.google.com/106329986488854133335/2010_11_08# Hoppas jag gjorde rätt och att ni kan se albumen.

11. Started by DanneI,

De flesta bilderna gick visst ej ladda upp (NEF). Fixat

• Gilla
    • 4 svar
    • 585 visningar
  12. Tänkte att jag skulle starta en tråd om min lilla burk, dels kan det väl vara av intresse för andra nybörjar-saltisar men känner även att det är kul att kunna se karet utvecklas med tiden. Kommer här att dela med mig av allt, både framgångar och dom där ögonblicken där man känner "hur fan tänkte jag där", pinsamt, men någon gång, någonstans, kanske någon annan kan undvika att göra samma misstag så nån nytta kan det komma även av dom ögonblicken. Själva akvariet är ett Ferplast Cayman Scenic 110 på blygsamma 300l men kände att den storleken räckte att börja med. Varken för litet eller för stort. Tekniken är än så länge: Streamers: 1st Tunze 6045 samt en Aquaclear powerhead…

• 124 svar
    • 23,6k visningar
  13. Started by Luddox,

I och med min, nästan totala, omstart är det hög tid att släppa min planeringstråd för karet jag började med för ett drygt år sedan. Här är länken till den tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38062-Planering-av-Luddox-nya-540-liters-Optiwhite I Nuläget ser karet ut så här, med omstart inkl nyrengjord inredning och nya fiskar (utom en V Puellaris) samt en del nya koraller..

• 16 svar
    • 2,6k visningar
  14. Started by LuisReca,

Hej mitt namn är Luis bor i Lysekil tillsammans med min sambo och våra 4 kaniner 2 hundar Kort historia Mitt intresse startade med ett 54 liters som jag fick utav min väns mamma och ett par eldbukssalamandrar i 10 års åldern. Lång historia kort så fick jag lurat på farsan att hänga med på denna hobbyn som i sin tur fick min äldre bror att hitta ett intresse för diskus. Kort där efter så svalna mitt intresse men mina brors o farsa fortsatte så det har funnits i min närheten genom åren. För ca 8 månader sedan började planerna för hur min/våran första lägenhet skulle se ut och då slog det mig att ett akvarium är ju nästan ett måste! Min storebror hade under…

15. Started by lundisen,

Efter 9 år utan saltvatten så bestämde jag mig för att det var dags igen, med skilanden från förra gången satsa lite mer på en helhetslösning. Jag valde att köpa akvariet med bänk då jag inte är någon snickare som var bevis nog förra gången och jag aldrig blev nöjd med bänken osv.. Sagt och gjort detta inhandlades. Red Sea Reefer 450 Kessil A360we - Modell : Tuna Blue 2st Kessil Spectral Controller Kessil Gooseneck 2st Vertex Omega 180i AquaLight Osmos 300 liter/dag FM NPO Redu Pellets Filter ATI Doserpump 6 kanaler Jecod DCT 6000 Maxspect Gyre XF150 Jebao RW 15 2st Deltec 20w UV-C …

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,4k visningar
  16. Started by lynxen,

Nu börjar jag se ljuset i tunnels slut..... Sumpen är limmad, ställningen till sumpen är nästan klar. BTN skall limmas i karet. Ställningen till huvudkaret skall färdigställas och målas. Sen är det dags att koppla rör o kranar och provköra allt med kranvatten innan saltet blandas. Teknik: Sump 160l 3fack varav det mittersta skall fyllas med levande sten. Huvudkar 630l Diamondglas i fronten 1300*800*650 (L*B*H) ATI Bubblemaster 200 Vortec Mp 40 20W UVC Eheim 2260 till retur 6*39W dimmbara styrs med GHL Profilux II eX 4 kanals doserpump för balling Inredning i karet blir 2st revkeramikpelare och sand på en kvadratmeters yta. Ytavrinning via balkong till 2st 32mm rör Nu är d…

17. Started by Mazzi,

Hej Jag läste runt här på guiden säkert ett år innan jag över huvud taget vågade ge mig på det här med salt och nu får jag nog inse att jag behöver lite guidning och då kan jag lika gärna starta en tråd . I december 2013 satte jag igång min kub, med med följande utrustning: *Akvarium med tillhörande sump helt i optiwhite *Hemmabyggd bänk av IKEA köksskåp *AI hydra belysning *Deltec sc 1350 skummare *20kg levande sten *Levande sand Just nu finns följande inneboende: *4st clowner *1st Salarias fasciatus (flyttade in idag) *1st Ecsenius bicolor *1st Basslet (?) *2st sjöborrar *2st sandvändande sjöstjärnor *2st sandvändande snäckor (?) *2st putsarräkor *1st boxarräka *1st e…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  18. Started by m0jjen,

Hej! Tänkte starta en tråd för mitt kommande akvarium, ett Red sea reefer 425XL. Detta är mitt tredje akvarium av den salta arten på tre år. Detta är första gången jag satsar stort dock och går all in gällande teknik. Uppsättningen kommer bestå av följande komponenter: Akvarium, bänk, sump: Red Sea reefer 425XL 120x55x57.5 cm Skummare: Deltec sc1456 Cirkulation: 2x MP40QD Belysning: 2x Radion xr30w pro, bra sugen på en tredje kan tilläggas. Retur: Jebao DCT-6000 Akvariedator: Apex 2016 Dosering: Kalciumreaktor styrd av apex - Grotech HCR-110 med gasreduktionskammare. - Matarpump: Milwaukee MP815 …

19. Mitt 425XL blev inte långlivat. Efter att ha bott i den tredje lägenheten på tre år så har vi fått nog av grannar så vi spontanköpte ett hus! Hus betyder självklart nytt och större akvarium! Ligger dock händelserna lite i förväg då vi inte har tillträde fören 5/2 2018 men det är en del som ska hinnas med på den tiden. Huvudsystemet blir ett reefer 625XXL då jag föll för reefer serien när jag skaffade mitt 425XL. På detta system kommer även ett fraggkar kopplas, idag har jag ett 54 liters kar som är klart att koppla på, funderar dock på att specialbeställa ett 60x50x30 och byta ut nuvarande systemet. Systemets teknik kommer se ut som följande till e…

20. Innan jag skriver något om det jag planerar vill jag först tacka SG för att detta härliga forum bjuder på så mycket inspiration, specifikt vill jag tacka Popov och hans tråd om hans Drop Reef. Jag har följt den tråden med stort intresse och utan den hade inte detta projekt ens hamnat i planeringsfasen. Tack också till Maxium som hjälpt mig med SketchUp (nu börjar jag lära mig) så: TACK ALLA! Karet jag tänker mig är något i denna stil: Det är ett akrylkar som ska byggas av Schuran Customs. Det kommer byggas i 15mm akrylplast. Jag har via Bioted fått en offert. Det är lite småputs kvar på designen. Dock räknar jag med att kunna sätta in pengarna för karet och lägga bestäl…

21. Started by MagnusJ,

Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut. Akvastabil 275liters med ~84l sump. Skummare: Bubble-Magus curve 5 Retur: eheim universal 1200 Streamers: Jebao wp-25 och wp-10 Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden. Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*1…

• 49 svar
    • 6,5k visningar
  22. Hej alla saltisar Nu äntligen har jag tagit mina första trevande steg inom saltvattensakvarium. efter ca 20 år inom sötvatten. En dröm har gått i uppfyllelse. Efter att ha småplanerat under tre år, så började de faktiska planerna växa fram under hösten, då min vän "Ekolognörden" (hans kars namn här på SG) startade sitt. Igår så satte jag igång mitt 200 liters kar. Startade med 6 kg LS från butik, 5 kg LS från min väns akvarium, och några kg död LS. Några turbosar och eremiter lever redan och betar lite lätt på den inkörda stenen. Ska bli kul att bli en del av er alla här, nu när man har lurkat omkring här under många år och längtat /Mag…

23. Started by mamadubba,

Jag kunde inte riktigt släppa det, har en del godbitar kvar som jag inte vill göra mig av med och blev lite sugen igen. Har bytt ut min övre sump mot ett nytt kar, tanken är att jag ska återanvända apex och automatvattenbytet från mitt stora till att bygga ett kar som sköter sig i princip själv och håller ca,mg o kh på vettiga nivåer genom stora o automatiska vattenbyten varje dygn. Fick hem karet idag och har börjat fylla på vatten. Ursäkta röran, jag bygger om

• Gilla
    • 10 svar
    • 1,7k visningar
  24. Har inte varit i hobbyn sålänge men insåg ganska snabbt att jag aldrig skulle få till mitt Juwel 180 som jag ville ha det. En tanke var att borra juwelkaret och sätta en sump under men det var en massa andra saker jag inte gillade heller med det så den tanken gav jag upp rätt så omgående. Nytt kar blir ett MP/Eheim (hornbach) 375L (150x50x50) med en 160 liters sump i ett hemmabyggt skåp med ikea dörrar som jag sett många fina exempel på här på forumet. Övrig teknik blir Hyperion R2 3x150w led ramp (beställd) Sicce Syncra 5.0 returpump (beställd) 2st 150w jager doppvärmare (beställd) 2st Tunze 6095 med Tunze 7096 controller (har inte riktigt bestämt mig än) Elos Skummare P…

• 71 svar
    • 8,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.