Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by _Manne_,

Hej o välkomna till mitt nya projekt. 'kuben' Mitt nya kub Akvarie är på ca 230L , 60*60 65Högt , sumpen är på 50*35 35hög Baksidan på kuben är borrad med tre hål , 2 hål för tyst avrining samt ett för returvattnet från sumpen. Dom 2 hålen för avriningen sitter i övre mitten i karet så det är limmat en glasbalkong för avriningen. Returhålet sitter i vänstra hörnet. Jag har klätt baksidan och 'balkongen' med vit slimline då jag återigen vill ha en bakgrund som jag kan jobba med precis som jag hade i rsmet. Tycker det ger bäst intryck i själva akvariet. Tekniken består till stor del dom prylar jag hade till rsmet men har fått komplitera med bla skummare och returpump. Skum…

2. Nu har jag märkt efter ca 5 månader som saltvattens akvarist att 128 liters Boyu akvarium är för litet, så nu uppgraderar jag till 285 liter plus sump istället. Akvarium med draga GF rör samt tillhörande hood, sump, påfyllnings tank, bänk, levande sten (15-20kg) och en del teknik. Måtten på karet är 73x69x65 (BxDxH). Karet och allt köper jag av Garfish här på SG. Jag har tänkt att använda den teknik som följer med det nya karet sen komplettera med annat som saknas och behövs. Jag tar gärna emot tips och ideér från er om ni har några bra tips då jag fortfarande känner mig som en ordentlig nybörjare. Tekniken som följer med karet är: Skummare: Deltec TC 1655 External Returp…

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,5k visningar
  3. Nu börjar saltabstinensen bli påtaglig, så det är dax att börja planera nytt kar. Det blir ett kar på mellan 600-800 liter. Tekniken kommer jag köra ungefär samma som innan, lite uppgraderingar kommer säkert. Troligen kommer jag köra kalkreaktor istället för ballingen som jag hade innan. Den gamla stenen ligger torr i byttor för tillfället, men ska dras igång för urlakning relativt snart. Den ska jag sedan använda till bygge av basen och eventuellt några pelare, kompletteras naturligtvis med färsk LS när karet väl är igång. Resten får jag se hur det blir under resans gång. Inget är bestämt ännu, så jag luftar lite planer i denna tråd. Drömmen ser ut ungefär såhär, karet ä…

• Gilla
      • Haha
    • 156 svar
    • 20,1k visningar
  4. Så då är bygget i stort sett klart och byter därmed över till denna tråd i stället. För er som vill se hur bygget gått till kan kolla in denna tråd, eller länken i min signatur. Såhär ser det ut i dagsläget. Inriktningen kommer bli ett SPS dominerat blandrev, precis som mitt förra kar. Huvudkaret är 140 långt, 70 djupt och 65 högt, med ungefär 62 cm vattennivå. En balkong på insidan för avrinningen med två rör ner till sumpen (25 och 32 mm), karet är borrat i bakväggen. Ungefär 75 kg LS. Belysningen består just nu av 2x54w T5 och 52st LED uppdelade på 4 slingor, häften blå hälften vita (det kommer fler i framtiden). Förutom returpumpen så består cirkulationen av 2 st Jeb…

• 53 svar
    • 9k visningar
  5. Started by martin84,

Då var det dags för nytt kar efter en tids uppehåll. Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter optiwhite. Sump med osmos del, skummar del och returdel. Plus att den är utdragbar. Svetsad bänk i 40x40 profiler. Luckor i mdf. Är på lackering. Saknar en del utrustning så det kommer inte att startas än Martin

6. Started by Soder,

Tjena! Här kommer en presentation om mitt revkar. Jag har haft salt sedan ett år tillbaka och är nu inne på mitt andra kar. Det är ett 200 liters helglas kar med måtten 100x50x40 med sump på 54 liter. Där är ytavrinning till höger i karet med ett rör upp och två ner. Detta kar är köpt begagnat av Anderzon här på guiden som har gjort väldigt fint arbete med inredning och teknik. Tekniken är som följer: Belysning: maxspect razor 160w 16000k Reefangel akvariedator som styr det mesta av tekniken Reefangel doserpumpar 3 stycken Skummare: bubble-magus curve 5 Returpump: Jebao 3000l dc Streamers: 2x Jebao wp-25 11w uvc ATO från fishstreet med 20l osmosbellare 50mg ozon som inte…

• 35 svar
    • 4,3k visningar
  7. Started by pallamin,

Tänkte försöka göra en tråd om mitt kar. Det har varit igång lite drygt 3 år så det är lite sent med en tråd men bättre sent än aldrig.! Akvarie 450 Liter "standardmått" 150 x 50 x60 Längd, Bredd och Höjd. Bakgrund Back To Nature "Slimline" Karet är inte borrat jag kör med överrinningsbox. Sump ca75 Liter 65 x 32 x 35 Teknik Cirkulation: 2st Tunze 6095 och 2st Vortech mp40wes Skummare Red Devil DSL-850 Returpump Eheim 1260 Doserpump ATI doserpump 6 kanaler Belysning: 4st Aqua Illumination hydra 2st t5 54Watt ATI coral + och ATI Blue + 2st t5 80Watt ATI coral + och ATI Blue + Ytterfilte…

8. Started by campokatt,

Går i tankarna att starta en större burk. Lägger upp mina ideer och hoppas på synpunkter från er så att jag får koll på allt innan jag börjar bygga. Tanken är att jag ska starta upp i sommar så jag kan börja köpa djur till hösten. Tänker blanda lite hej vilt med fiskar, stenkoraller och mjukisar. Planen är ett akvarie på 80-90X60X60. Ytavrinning löser jag med en glasskiva 55cm hög som är limmad ca 8cm från bakrutan. I botten av denna "box" borrar jag fyra hål. två 32mm, ett som hävert till sumpen och ett som katastrofrör. Sen två 25mm för retur. Bänken tänker jag bygga själv i trä. Ska göra den kanske 80cm hög. Hur löser jag rören till sumpen på bästa sätt? Hur långa sk…

• 111 svar
    • 10,5k visningar
  9. Haft ett juwel rio 240 ståendes i ett rum i huset tomt sen i september. Köpte det pga flytt och ville ha koraller och fisk i den som en lösning. Mitt 400 literskar börjar bli rätt fullt tycker jag så varför inte starta igång ett fraggkar också :-)? frugan är lite imot att ha två kar men nu har jag fått ett godkännande så bara skynda sig innan hon ångrar sig :-)

• 16 svar
    • 1,9k visningar
  10. Nu har mitt juwel Lido 200 blivit för litet så dags att uppgradera sig igen tredje gången på ca 1 år idag anlände min akvastabil mark II möbel i vitt :-) kommer att uppdatera eftersom allt kommer igång och hur jag tänkt mig bygga detta.

• 65 svar
    • 7,8k visningar
  11. Efter en del förfrågningar om att jag ska starta ett tråd här på SG så drar jag nu igång en. Har inte varit så aktiv här på ett tag nu sen husköpet Har redan lagt ut endel bilder på FB för er som följt mig där Som det står i rubriken är mitt nya system ett Red sea reefer 450 som är fantastiskt fint och välbyggt man märker att dom tänkt till tycker jag. möbeln är supersnygg och rejäl samma akvariumet. Gillar själv även när man tänker på alla detaljer för att få det så snyggt och bra som möjligt. Tekniken som jag skaffat och haft sen innan är följande. *Belysning Pacific sun Triton s 3st paneler. *cirkulation Vortech MP40 QD (alltså nya modellen) *Skummare är deltec 1456…

• Gilla
    • 105 svar
    • 12,3k visningar
  12. Started by MattiasN,

Nu var det ett tag sedan, har kliat i fingrarna efter salt från och till sedan jag la ner mitt 720l sommaren -08. Har hunnit flytta två gånger och är numera Åstorpsbo sedan några dagar! I samma veva som jag flyttade från Höör passade jag på och hämtade mitt nya kar, som köptes komplett av Addonic. Karet är på 630l med de opraktiska men snygga måtten 130x70x70cm I karet sitter en hemmagjord bakgrund som nog blir riktigt snygg när den bara blir täckt av kalkalger Belysning 6x54w t5 (kommer komplettera med 2st till som jag har liggande, så 8x54w) Skummare Deltec Apf600 matas från avrinningen Retur Deltec 4040 Kalkreaktor Pf600 matas genom avstickare från returen Kalkmixer D…

13. Tänkte lägga ut mitt akvarium. Har varit igång 2.5 år men jag har haft det ca 1år. Har bytat ut nästan allt sedan jag köpte det. Allt växer som det ska och ser friskt ut.. Vattenvärde PO4=0 NO3=0 KH=9,3 CA=390 PH=8,3 MG=1320 Salthalt 1.025 Hårdvara 200 liter Helglas Akvarium 200 liter Sump(30l osmosvatten, 24l refugium,) Hemmabyggt ledljus 48 3w creeled (24 vita 24 blå) 144W Returpump Eheim compact 5000 liters (Driver Jula filterna med) 2st Jula filter (en för biopelles andra aktivkol) Kalkreaktor BM 120 (med PH styrning) Deltec FM 500 kalkblandare Super Reef Octopus XP 3000 (upp till 1140liter) 2st Korilla 2400 Liters 1st doppvärmare 250watt Grotec…

• 21 svar
    • 4k visningar
  14. Started by Mazi,

Det var väldans trevligt att återvända till hobbyn, så efter endast 3 månader med ett 130 liters kändes det som att det var dags för något större. Planen var att köpa ett Juwel Trigon 350 och sedan bygga bänk, sump, osv själv. Men efter att ha shoppat teknik hemma hos Tribiani så tyckte jag att hans kar var väldigt fint, så för två helger sedan hämtade jag hem det. Nedan följer lite bilder på hur det såg ut under uppstarten, samt en bild från idag. Trots att man bör sträva efter motsatsen, så har allt tyvärr fått gå väldigt snabbt med denna flytt. För endast 8 dagar sen fyllde jag på sista osmosvattnet och började blanda i salt. Som väl är verkar allt ha gått …

• Gilla
    • 7 svar
    • 2k visningar
  15. Started by Jouni,

Efter ett misslyckat försök med saltvatten för några år sedan, provar jag igen.. Höll ögonen öppna på ett större sötvattenskar, men sneglade ändå åt saltvatten. Plötsligt såg jag en annons på Blocket, som var för bra att vara sann. Ett 430 liters saltvattenakvarium, komplett med 70 kg sten o 8 st gröna chromisar. Dagen efter styrde jag och sonen storbilen mot Åkersberga och@Nelli, som hon heter här på SG. Det tog sina timmar att montera ner, men det gick att transportera hem akvariet med möbel, 350 l saltvatten och tillbehör i en fullastad bil. Nu har det gått några dagar och är förälskad i denna hobby!! Kan inte bärga mig till att skaffa fler fiskar och färgglada kor…

• Gilla
    • 3 svar
    • 506 visningar
  16. Started by metcrue,

Hej. Håller på att bygga ett nytt kar, insåg att det skulle bli tråkigt att slänga ner alla fina koraller i källaren där man inte är hela tiden. Så jag bestämde mig för att göra fish only av karet i källaren och bygga ett nytt till vardagsrummet. Förutsättningen var ett kar som kan stå mitt i rummet med insyn från alla håll, lågt så att man kan titta från ovansidan och lätt kan komma åt att möblera och slutligen plats för en relativt stor sump. Karet kommer att ha huvudinriktning på SPS och musslor, lite LPS, lite fisk. Karet fick måtten 150*45*90 (L*H*D) 12mm glas och sumpen är min gamla 110*35*60 (L*H*D). Med ytavrinning i mitten och genomföring för retur, avrinning oc…

17. Started by MichaelE,

Efter att ha lagt ner all akvaristik för ca åtta år sedan så började jag med lite rovfiskar igen för ca tre år sedan och nu har suget efter att dra igång ett saltkar återigen infunnit sig. Jag tänker att jag uppdaterar tråden allt eftersom saker och ting tar form samt för att ställa lite frågor då jag insett att den tekniska biten av hobbyn har hunnit rätt långt sen jag la av. Planerna för karet är att det kommer huvudsakligen bli ett SPS kar med en och annan fisk samt tridacna-mussla. Jag insåg att jag har lite bråte liggandes nere hos föräldrarna i Skåne, iaf minst en Deltec MC500 så det får bli vad jag inledningsvis kör som skummare. Karet …

18. Started by Skafar,

Hej Vi startar en tråd som gäller vårt nya akvarium som vi beställt och väntar hem om ett par veckor! Det är ett Red Sea S-650 utan ljusramp med en Pacific Sun Pandora Hyperion S2 Hybrid (3x75w,4x54w T5) och en Jad kylare. Vi har nu haft vårt Red Sea Max 250 i över ett och ett halvt år och är extremt nöjda med det! Vi har verkligen blivit fast i denna hobby och tycker det är lika spännande varje dag och se vad som händer i karet! Enormt avslappnande också att bara sitta och kika i och låta tanken sväva iväg! Det blev till sist ett nytt Red Sea för vi gillar verkligen designen på dessa! Vi tycker det är lika viktigt att akvariet är snyggt i rummet som att det ska vara sn…

• 24 svar
    • 3,6k visningar
  19. Started by Micke81,

Tänkte strata en tråd med min nya burk!! Har sen tidigare ett Lido 120 som jag gjorde om till salt för att testa drömmen om att ha ett saltvattensakvarium. Kände rätt snabbt att jag ville ha större, och fick faktiskt med mig sambon på det :). Började kolla runt lite här efter ett större kar och hittade ett 340L som m0jjen sålde. Så stort tack för affären!!:) Har idag kopplat ihop allt och dragit igång det. Började med en liten läcka på returen inne i underskåpet, men är nu fixat. Tekniken jag har idag: Skummare: Deltec SC 1456 Belysning: 2X Hydra 52 Retur: Jecod DCS-3000 Cirkulation: Jecod RW-4 ( kommer att sätta in 1 …

• Gilla
    • 12 svar
    • 1k visningar
  20. Started by Majki01,

Ja nytt igen . Men för första gången känner jag mig faktiskt riktigt nöjd! Jag köpte en "mellan" vägg här på forumet utgjord för just lido 200. Då jag föredrar invändig "sump" Blev jäkligt nöjd med den. Köpte också 2 bitar plexi som jag sprayade i samma nyans som karet Mycket nöjd med det också ! Ska spraya några lager till bara ! Jag har också beställt en vit skiva och ett likadant handtag som lido möblerna dörr har . Så att jag får det att se exakt likadant ut på båda sidorna . Eftersom jag har karet stående som jag har Teknik kör jag skummare tunze 9004. Returpump 6025 Cirkulation 2 st 6015 i karet . Från början en mp10 men ville kunna ha dom på "mellan"väge…

• 19 svar
    • 2,4k visningar
  21. Started by mickosch,

Jahapp, slänger upp en ny tråd. Fick ett erbjudande om byte och slog till. Lite snabb info om karet. Juwel lido 200 Ecotech marine radion gen2 Tunze 9004 skummare Tunze 6025 Vortech MP10ES Levande : Zebrasoma flavecens Scooter Cirrhitichthys falco Dascyllus melanurus Lysmata amboinensis Mini-maxi anemoner Sen lite varierande koraller. Euphyllia, duncan, knappar, skivor etc.

• 19 svar
    • 2,7k visningar
  22. Started by M1ke,

Hejsan! Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi). Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:) Lite info om hårdvaran Tank: Red sea Reefer 250L Cirkulation: 2 RW-8 Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Jebao DC-6000 Skummare: Deltec 1455 UVC: Deltec UV-C 39w Värme: nån som låg hemma Doserpump: Jebao DP-6 Vattenbyte: Osmos: D-D Osmos Övrigt: Refraktometer: Milwaukee D…

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,4k visningar
  23. Started by mikoto,

Nu har jag dragit igång ett kar till, den här gången på 150 liter vatten ungefär huserat i ett 180 liter kar. Det här karet står på Skövdes akvarieförening då jag ansåg det vara litet för mycket växter i lokalen ;-) Karet ska om möjligt drivas som lowtech och husera tåliga fiskar och lätta koraller. Exakt vad får bli lite vad som fungerar. Belysningen i karet är en 150W MH lampa, för närvarande är det enda ljuset men jag fungerar på att bygga in lite blåljus med LED med så man får lite trevligare färger. Tekniken blir två stycken Resun Waver 4000, men då flödet nog blir lite för milt får vi se hur det går. Men det finns ju koraller som trivs i lågt flöde också. Jag använd…

• Gilla
    • 22 svar
    • 4,3k visningar
  24. Tja Jag och frugan är helt ny med salt , har endast hållt på med söt. Men allt ser så läkert ut så måste testas. Börja med att införskaffa oss ett 250 L akvarium. All info och hjälp med detta projekt är tumme upp.

• 16 svar
    • 2k visningar
  25. Started by stigan,

Tänkte slänga upp en tråd om min 275 kub som jag haft sen i slutet på sommaren.. Tekniken just nu: Ljus: 250w mh och 4x24w T5 Skummare: Mce600 Pumpar 3x Tunze 6015 Nån fishstreet uvc Fishstreet Vattenpåfyllare

• 9 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.