Gå till innehåll

Matte's 360L projekt..


campokatt

Rekommenderade inlägg

Går i tankarna att starta en större burk. Lägger upp mina ideer och hoppas på synpunkter från er så att jag får koll på allt innan jag börjar bygga.

Tanken är att jag ska starta upp i sommar så jag kan börja köpa djur till hösten.

Tänker blanda lite hej vilt med fiskar, stenkoraller och mjukisar.

Planen är ett akvarie på 80-90X60X60. Ytavrinning löser jag med en glasskiva 55cm hög som är limmad ca 8cm från bakrutan. I botten av denna "box" borrar jag fyra hål. två 32mm, ett som hävert till sumpen och ett som katastrofrör. Sen två 25mm för retur.

Bänken tänker jag bygga själv i trä. Ska göra den kanske 80cm hög.

Hur löser jag rören till sumpen på bästa sätt? Hur långa ska rören vara tex? Hur högt ska katastrofröret vara jämfört med det som ska vara hävert?

För inte spräcka budgeten med teknik så tänker jag använda lite grejer jag har liggandes här hemma till en början iallafall.

Som sump tänkte jag ha ett litet 64l akvarie jag har stående. Har även en TF200 skummare med en Eheim1060. En Eheim1060 ska även agera returpump. Har oxå en gammal 25W UV som jag kanske kopplar in på nått sätt.

Nått filter för tex fosfatremover och biopellets, pumpar för balling samt en LED lampa ska dock inhandlas. Får se lite vad som finns på marknaden då men kanske en eller två Maxspect 110w skulle duga?

Inredningen ska byggas med en blandning av levande och död levande sten. Tänkte försöka limma ihop lite snygga revpelare med död sten och sedan kompletera med några kg levande bör att få in bakterier och småkryp.

Vad limmar man sten med föresten?

Ja, kom gärna med förslag och synpunkter. Vad ska jag tänka på redan i det här stadiet? Förutom att det kommer att kosta pengar då förstås... För det vet jag redan. he he.

Ändrat av DaTrucka
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 111
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Länkade den här till någon annan tidigare: http://www.beananimal.com/projects/silent-and-fail-safe-aquarium-overflow-system.aspx

Jag skulle bygga en balkong och borra i sidan av glaset istället. Ser bara massor av fördelar med det istället för att ha ett - i ditt fall - ~40 liters fack med vatten bara för att ha några rör ner till sumpen därifrån.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser ju intressant ut. Nackdelen är att akvariet kommer ut så långt från väggen... Har man rören inne/i botten av akvariet kan man ställa det närmre väggen vilket blir snyggare.

Kranarna skulle man ju ioförsig kunna sätta under akvariet så dom inte tar plats bakom men ändå...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst flyttar det fram karet lite, men dom cm som du flyttar fram karet genom att lägga rören utanför är direkt extra yta inuti akvariet. Några schyssta passbitar baktill på akvariet som drar ihop vägg och akvarium så är det ingenting som märks.

Nu har jag inte gjort detta själv, utan det är en komponent i min masterplan som skall verkställas så fort hon-som-bestämmer är övertalad...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu "bara" ska ta 8cm av akvariet på insidan så se till o få genomförningarna så långt in i karet så dom missar den regel som förmodligen ligger direkt under bak kanten på akvariet..

sen kommer du troligtvis inte ner med armen till botten så det kan bli lite svårt med genomförningarna.. har för mig att man måste hålla emot när man spänner dom i bottenglaset..

bara tips på vägen.. en 230w max hade säkert varit nice.. eller två 160w..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja kanske. Men hur snyggt är det med en hylla inne i akvariet? Är det inte snyggare med en helt plan glasvägg där bak? Men läser man ded där så kanske man klarar sig med tre 25mm rör. Borde ju klara ett flöde på 2-3000l/h iallafall...

Fattar jag det rätt att han har ett rör som han ställer flödet på så att det nästan klarar att hänga med returpumpen och sedan har han ett till, det med luftventilen som sitter nån cm högre upp som tar överflödet?

Det tredje är enbart överfyllnads skydd.

Är dock lite undrande över vad som händer när returpumpen stannar. Då måste ju vattennivån sjunka under det ställbara röret som är hävert. Kan det verkligen starta automatiskt när vattnet stiger igen? Suger inte det in luft då?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

du kankse ska ställa en innervägg i ett hörn istället så du får en rimligt stor trekant i ett bakrehörn ?

3 hål räcker långt , anser jag personligen.. 2 ner 1 upp..

när returpumpen stannar så sjunker nivån i BOXEN ner till den nivå där röret med kulventilen slutar..

mvh manne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

om du nu "bara" ska ta 8cm av akvariet på insidan så se till o få genomförningarna så långt in i karet så dom missar den regel som förmodligen ligger direkt under bak kanten på akvariet..

sen kommer du troligtvis inte ner med armen till botten så det kan bli lite svårt med genomförningarna.. har för mig att man måste hålla emot när man spänner dom i bottenglaset..

bara tips på vägen.. en 230w max hade säkert varit nice.. eller två 160w..

mvh manne

He he, jag har små händer ;) Eller så kanske man får ta till 10 cm... Ingen big deal...

Hade tänkt att akvariebänken skulle vara lite grundare än akvariet. Så att de sista 10 cm'arna skulle sticka ut utanför bänkskivan och sedan ta in rören till sumpen genom ett hål i bakkant på bänken. Eventuellt låta bänkskivan oxå gå hela vägen bak och fräsa ut hål där rören går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Har funderat lite. Har begärt lite offerter på en burk med måtten 110X60X55. Har även gått ifrån tanken med en hel skiva som ytavrinning. Ska göra en box nån stans istället och borra tre hål för 25mm rör i botten. Två för tyst transport till sumpen och ett för retur.

Hur stor måste ev ytavrinningsbox vara? Funderar på hur jag ska placera den för att det ska bli minst fult. Räcker 20-25x15cm??

Tänkte placera den i mitten där bak men det ser ju konstigt ut om den sticker fram 20cm typ. Kanske snyggare att placera den i ett hörn istället? Fast då blir det ju inte så snyggt att betrakta akvariet från det hållet... Blir tokigt hur man än gör ju.

Hjälp mig. Hur ska jag göra?? :)

Tänker eventuellt klä in bakrutan med BTN. Och det kommer inte bli en hög med sten längs hela bakrutan som kan dölja en box utan mer ett par tre smala revpelare som sticker upp ur sanden och ett par spridda stenar. Allt ska givetvis kläs in i koraller. Vill ge korallerna mycket plats att växa på samt att jag gillar glesa akvarium med mycket simyta åt fisken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så. Då var burken beställd.

Den blir 110x60x55. Med en vatten nivå på 50cm blir det 330L. En ytavrinningsbox i mitten där bak ska göras och två hål för 32mm och ett hål för 25mm ska borras. Kanske lite overkill men kanske kan vara bra att ta i lite för mycket än för lite.

En osmolator och ett Deltc FR509 för biopellets är på väg.

En gammal TF200 får ta hand om skumningen tills jag får råd med bättre och tystare alternativ.

En gammal Eheim 1060 2200l/h får agera returpump. Denna ska även driva biopelletsfiltret. Även denna pump sa bytas till nått tystare och kraftigare så småningom. Planen är nått som pumpar 5-6000l/h som kan ta hand om all cirkulation i karet samt driva både en UV och pelletsfilter.

Sen får jag börja kolla lite på en belysning till. Eventuellt avvecklar jag mitt 80l och tar den 110w CREE maxspecten och kompletterar med en likadan till. Får se hur det ser ut när jag får vatten i burken. Annars så får det bli en ny 230W Maxspext eller liknande. Får se vad som finns när det blir dags för det.

Tänker ta det lite sakta med uppstarten av denna burk.

Har även börjat tänka lite på inredning.

Tänker som många andra klä in bakgrunden med BTN slim. I dom bitar som klistras på ytavrinningen borrar jag små hål och trär igenom strips så jag kan borra hål i LS och stadga upp med dessa. Tanken är att jag ska få en snygg och slimmad revpelare runt ytavrinningen. Har även gjort två små revpelare av gammal död sten jag hade på vinden. Den ligger o vatten och lakar ur nu. Annars blir det ett ganska öppen akvarie med stora ytor för fisk att simma på.

En bänk ska jag oxå bygga. Ska göra den av 2"2 och 2"4 reglar. Sen blir det playwood runt om och MDF skivor som akvariet kan stå på. Likadant till sumpen.

Playwoodskivorna får gå upp 2-3cm över kanten så att man kan ha sand i akvariet utan att få en ful kant på framsidan av akvariet..

Ja, så är mina tankar. Kommentera gärna om det verkar heltokigt. Akvariet är ju redan beställt så åsikter om mått osv kan ni hålla inne med :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har byggt färdigt stommen till bänken nu. Bara att skruva dit lite playwood kvar. Räknar med att bli klar på Måndag.

Spanar runt lite efter nån sjyst cirkulationspump till min burk oxå. Ska ha två utblås på returen, en på varje sida om avrinningsboxen. Funderar på om en Vortech MP10 på ena kortsidan skulle räcka som komplement. Vad tror ni? Vad är det för skillnad på ES och wES modellerna?

RED. Såg precis att MP10 inte fixar glas tjocare än 9,5mm så det spricker ju där.. Får välja en MP40 istället då, eller nån Tunz motsvarighet...

Osmos har jag oxå kikat lite på. Kanske blir en beställning till innan min nystart. Jag får se.

Annars är det bara akvariet som saknas nu.

Om jag vill tillföra nån bakteriekultur för att hjälpa till lite vad rekomenderas då?

/M

post-2574-14468921482681_thumb.jpg

post-2574-14468921482908_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så, då var burken hemma oxå....

Drake vad tungt det var... Höll på att svimma efter tre trappor :)

Lite dåliga bilder, försökte få till det med blixten....

Mått på karet blev tillslut 110x60x55. Hålen är 2x32mm och ett 25mm. Eller hålen är för genomförningar för rör med dessa dimensioner..

post-2574-144689214964_thumb.jpg

post-2574-14468921496593_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till om Vortech pumparna.. Tänkte köra den med långpuls programmet, för att få lite varierande flöde. Är inte ute efter en våg på en halvmeter på ytan...

Skulle MP10'an bli för liten i mitt kar? Om jag siktar på två sånna kanske det blir bättre, en på varje kortsida så borde väll det bli bättre än en MP40 eller?? Men en MP 40 kanske ger mig det varierande flöde jag vill ha på egen hand... Svårt val detta. Det blir ju ganska dyrt om man ska ha dom stora modellerna eller flera av dom...

Vilken eller vilka cirkpumpar ska jag köpa till min burk. Max 4000:-

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En fråga till om Vortech pumparna.. Tänkte köra den med långpuls programmet, för att få lite varierande flöde. Är inte ute efter en våg på en halvmeter på ytan...

Skulle MP10'an bli för liten i mitt kar? Om jag siktar på två sånna kanske det blir bättre, en på varje kortsida så borde väll det bli bättre än en MP40 eller?? Men en MP 40 kanske ger mig det varierande flöde jag vill ha på egen hand... Svårt val detta. Det blir ju ganska dyrt om man ska ha dom stora modellerna eller flera av dom...

Vilken eller vilka cirkpumpar ska jag köpa till min burk. Max 4000:-

Vilken tjocklek blev det på glaset ? Lite en avgörande fråga då den

Lilla vortechen är i princip upp till 10mm glas.

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så hade det funkat med två vortech mp10wes , budgeten spräcks direkt , men absolut den mest flexibla kontroller som finns i daxläget vad jag vet. Nu är inte vortech ljudlösa , oavsätt vad andra tycker så , dom hörs..

Alternativet är tex tunzes nano streamers som heter 6055 , två sådana med en multikontroller är en lösning. Även där spräcker vi budgeten.. Betydligt tråkigare kontroller men troligtvis en tystare lösning samt att pumparna blir riktbara inne i karet, och i sin tur tar mer plats i karet, men ändå förhållande små.

Där har du två vinnande koncept beroende på vad man prioterar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som jag ser det så hade det funkat med två vortech mp10wes , budgeten spräcks direkt , men absolut den mest flexibla kontroller som finns i daxläget vad jag vet. Nu är inte vortech ljudlösa , oavsätt vad andra tycker så , dom hörs..

Alternativet är tex tunzes nano streamers som heter 6055 , två sådana med en multikontroller är en lösning. Även där spräcker vi budgeten.. Betydligt tråkigare kontroller men troligtvis en tystare lösning samt att pumparna blir riktbara inne i karet, och i sin tur tar mer plats i karet, men ändå förhållande små.

Där har du två vinnande koncept beroende på vad man prioterar.

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tänkte mer att man kan dela upp kostnaden lite om man väljer två pumpar. men ska jag tänka att jag väljer mellan dessa två alternativ eller EN MP40?? Kan jag få till ett sjyst varierat flöde med bara den?

Ochom jag vill ha tysta prylar så är det Tunze som gäller? Även om jag kör MP40 på max 50%?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte mer att man kan dela upp kostnaden lite om man väljer två pumpar. men ska jag tänka att jag väljer mellan dessa två alternativ eller EN MP40?? Kan jag få till ett sjyst varierat flöde med bara den?

Ochom jag vill ha tysta prylar så är det Tunze som gäller? Även om jag kör MP40 på max 50%?

Du får bra flöde med en mp40 enbart..

Ang ljudet så se om du kan få se o höra hos någon som redan har pumpar i modellen som du är ute efter. så du kan skapa en egen uppfattning..

Mitt tycke så är 6055 som är tunzes styrbara nano variant en mycket bra pump men kontrollern är supertrist.

Finns säkert 6055or som är tysta o dom ex som brummar , hört båda varianterna. Samma gäller vortechs lilla model. vissa låter mer än andra..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av 6055 är att dom kan låta lite broende var man sätter dom i akvariet. Rätt placerade kan dom va näst intill ljudlösa. Vart även bättre med deras nya fästen.

Har mitt akvarium med 2st 6055 så gott som i sovrummet och har inga problem med ljudet från dom fast jag e ganska känslig på ljud när jag ska sova. Så om du vill ha tyst så rekomenderar jag dom varmt. Om ljudet inte är så viktigt så tycker jag det handlar mer om smak och tycke mellan dom pumparna då båda gör ett bra jobb.

Ursäkta att jag lånar tråden lite med: Men tycker om teknik en hel del så undrar lite vad som menas med supertrist kontroller på tunzen. Menar du den som förljer med eller även dom andra kontrollerna man kan koppla till och i så fall vad klarar vortechen som inte tunzen klarar?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man få ställa en fråga men låt det inte springa iväg till en diskusion i tråden om mitt akvarie ;)

Kar kollat lite på Youtube om Vortech's pumpar och dom verkar ju gå att programera till det mesta.

Det är ju lite snyggare med bara en pump på sidorutan oxå tycker jag. Som inte är så stor på insidan. Och somsagt. Tunzepumparna med kontroller blir ju 6-7000:-. Då blir ju MP40 ett kap i jämförelse...

Och så länge dom inte låter mer än en Maxijet så är det lungt... :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Visst kan man få ställa en fråga men låt det inte springa iväg till en diskusion i tråden om mitt akvarie ;)

Kar kollat lite på Youtube om Vortech's pumpar och dom verkar ju gå att programera till det mesta.

Det är ju lite snyggare med bara en pump på sidorutan oxå tycker jag. Som inte är så stor på insidan. Och somsagt. Tunzepumparna med kontroller blir ju 6-7000:-. Då blir ju MP40 ett kap i jämförelse...

Och så länge dom inte låter mer än en Maxijet så är det lungt... :)

Vortech har ett annat ljud än en maxijet som ligger o vibrerar mot glaset :) .. Återigen vortech är inte ljudlösa , oftas handlar det om uppvarving på pumpen som låter mest.. Då finns tex lagoon mode som kör en softare miljö som jag upplever som tystast..

Mvh Manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av 6055 är att dom kan låta lite broende var man sätter dom i akvariet. Rätt placerade kan dom va näst intill ljudlösa. Vart även bättre med deras nya fästen.

Har mitt akvarium med 2st 6055 så gott som i sovrummet och har inga problem med ljudet från dom fast jag e ganska känslig på ljud när jag ska sova. Så om du vill ha tyst så rekomenderar jag dom varmt. Om ljudet inte är så viktigt så tycker jag det handlar mer om smak och tycke mellan dom pumparna då båda gör ett bra jobb.

Ursäkta att jag lånar tråden lite med: Men tycker om teknik en hel del så undrar lite vad som menas med supertrist kontroller på tunzen. Menar du den som förljer med eller även dom andra kontrollerna man kan koppla till och i så fall vad klarar vortechen som inte tunzen klarar?

7091 som är en singel kontroller har en puls man kan styra , Max min på.. Sen var det inte fler möjligheter.

7095 tyckte jag inte var så mycket mer som man kunde köra , en viss del slump fanns med som man kunde påverka med den..

Sen kortaste tiden mellan av o på slag med tunze är på tok förlång om man vill få till lite vågsvaj i karet , då menar jag korallernas svaj.. Inte en ytvåg.

Jämnför man variationen mellan en es kontroller mot variationen på tunzes.. Så är det dag o natt..

Mvh manne

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...