Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by MickeP,

Som många andra tänkte jag skapa en tråd och berätta om mitt kommande bygge - ett sommar-och-höstprojekt som kommer att genomföras utan brådska, när tid finnes. Köpte hus i höstas och har haft ett litet 100-liters kar 2-3 år nu men ser mig fortfarande som fullständig nybörjare för det har mest puttrat på, med anledning av småbarn. Nu har jag dock köpt ett begagnat ca 450-liters kar (ca 150x50x60) med Herbie overflow (vet nätt och jämnt vad det är bara, den nivån ligger jag på). Tanken är att få till en fejkad vägg så gott det går, som fungerar som fondvägg i köket för vår matplats i en öppen planlösning - om än inte fulltäckande längs en hel vägg. Även om det inte blir li…

• Gilla
    • 25 svar
    • 9,1k visningar
  2. Hej på er ! Efter att ha haft sötvatten i många år så har jag äntligen tagit steget till saltvatten. Valet på akvarium föll på akvastabil 275 l. Eftersom jag är ny på saltvatten försöker jag att hålla detta simpelt och enkelt till en början. Därför har jag enkla fiskar och enkla mjukkoraller. Om ni har några förslag på ytterligare fina koraller eller fiskar får ni gärna ge förslag. Till en början hade jag problem med en skummare men bytte för ett tag sedan till en deltec SC1456. Invånare för tillfället är 2 Clowner, 1 Medias Blenid, 1 putsarräcka. Det finns med andra ord utrymme för fler invånare …

• 3 svar
    • 2,4k visningar
  3. Started by epoxy,

Hej! Nu har jag uppgraderat från ett 73liters till ett 225liters så tänkte visa lite bilder från baljan. Starten har varit lite stökig med lite acroporadöd o pestdjur. Nu verkar det ha stabiliserat sej och jag har inte hittat några pestdjur på några veckor. Acropororna börjar få finare PE samt visar lite färgen igen Karet är BB med rätt bra flöde får att hålla skit från bottnen. Tanken är att samla all skit i sumpen där jag har 5cm 1mm korallsand och en del levande sten. Jag kommer dessutom att köra igång chaetoalger där så fort de kommer till posten. Spec: Akvarium 100*50*45H Sump: 80*35*40 Ljus: Ati powermodule hybrid 4x39watt T5 + 2x75watt LED Skummare: Coralbox D300 …

4. Started by harrgustav98,

Hej nu förra helgen försökte jag få ut en mantis så jag passade på att ändra min aquascape så jag tar och kör igång en tråd om mitt kar här. Levande: 1 Zebrasoma Veliferum 1 Naso elegans(väldigt liten så den får vara kvar ett tag) 2 Clarkii clowner 1 Six Line Wrasse 5 Banggai:er och 1 salarias av något slag. I korallvägar har jag nästan bara sps:er men några mjukisar och även 1 grön bta anemon. I tekniken vet jag inte riktigt vad jag har men ska försöka ta reda på det. Ska försöka ta lite bilder idag men har haft lite koralldöd nu efter jag ändrade scapen men tror att det var för att jag rörde upp en massa skit i sanden och i stenen. Har bara 1 turbo för resten tog mantis…

• 2 svar
    • 659 visningar
  5. Guest
    Started by Guest,

Nu är det på rull men mycket kvar Har husserat 2 percula och 2 rörmaskar lite polyer o knappar. Är ca 15KG LS i ska i med mera och fixa en bättre scape. Botten Vanlig sand (sandlåda) med större korallkross som vart öven från filtret:P Nu har i fredags även lite koraller av modellen Euphyllia tror det är paradivisa. Tackar Mats för dessa Och LS kanon fina. Teknik 2 powerhead 1500L/h och 1000L/H Våt/torr filter med utavrinning munp 500L/H JAD WG-524 fick modda denna lite nu kommer inga microbubblor:) Belysning 3st 20W T8 isvita och 4 LED slingor på 100Cm 2blå 2vita Lite värden kommer här: Salt: 1,022 KH 10 Mg: 1230 ppm Calcium: 680 ppm Silikat, Si: 0 ppm Nitrit, NO2:…

• 75 svar
    • 7k visningar
  6. Started by PerraG,

Hej! Tänkte presentera mitt 275 liters som jag startade upp 1/10. Helt ny inom saltvatten, hade sötvatten för xx antal år sen och har funderat på salt ett tag och nu slog jag till. Teknik vid uppstart: Akvarium: 275 liter Sump: 54 liter Belysning: Maxspect Razor 160W 16000K Skummare: Deltec SC1350 Cirk: Tunze 6045 och Tunze 6045 Retur: Eheim Compact+ 2000 Osmolator: Egen Värmare: 300W Osmos: Picobello Teknik på ingång: Deltec UVC 20W Reef Angel

• 15 svar
    • 1,3k visningar
  7. Started by DaZZ,

Har varit medlem länge nu och tänkte för första gången dela med mig av mitt kar, så här kommer lite bilder! (Några 2013-06 och de flesta nya nu ifrån Januari) Kommentera och fråga gärna:) http://imgur.com/a/0NqID /Dazz

• 4 svar
    • 785 visningar
  8. Started by osby0479,

Fick äntligen flytta ner på nedanvåningen, fick tillomed ett eget rum Beställde akvariet hos diamanten aquarium i Tyskland, bänken byggde jag själv. Måtten landade på 187.6x63.5x40 då jag tydligen gillar låga kar, 12mm optiwhite. Sumpen har tre fack 110x50x35. Tekniken är noga utvald för att köra ett tyst system, ända som låter lite är fläktarna från belysningen. 3 st radion gen3 hängandes i egentillverkad upphängning. 2 MP40QD en på varje sida. Returen är en vectra M1. Dessa produkter kommer styras via reeflink när jag får den. Skummaren är en bubbleking Mini 180. Kör en kessil A160WE som belysning över refuguimet. Doserpump från Ati med 6 kanaler,…

• Gilla
    • 24 svar
    • 2k visningar
  9. Started by tropheusforever,

Då har karet varit igång en månad och allt fungerar som det ska . alla värdena ser bra ut och de första invånarna äter bra .

• 1 svar
    • 722 visningar
  10. Started by Johan,

Äntligen !!! Efter lång väntan kom drömakvariet den 10maj !!! 165x60x60 Nu skulle de gamla 450l sumplösa akvariet bytas ut till ett 600l med 140 sump

11. Hej vänner. Efter flera års tid av vila från saltvattensguiden är jag nu tillbaka:-) Jag har ett nytt akvarium sedan sist, och här kommer en kort presentation av det: 650 l. SPS dominerat. Stort antal fiskar, hög belastning. Biologisk filtrering med DSB, Siporax, biobollar samt makroalgrefugium. Hittills en mkt liten skummare. Kalkreaktor. Lite bilder Mvh Jonas Roman

12. Started by Kenneth J,

Då var arbetet med uppgradering från 430l till 720l igång. Jag har köpt ett begagnat 720l ram akvarium. 200*60*60 Jag borrar 3st 32mm hål(2st avrinning 1st retur). sätter i 2st 20*54 för att göra fyrkantig ytavrinning i ena hörnet. Det blir avrinningskam ovan på. Sedan blir det 5 kant runt om akvariet som skvätt-kant. Kommer även att limma på 2st extra stag av glas under de som finns i aluminium. Jag har förut engång varit med om när ett stag har släppt och det var inte kul... Nej nu måste jag fortsätta jobba lite

• 29 svar
    • 3,3k visningar
  13. Started by Edward,

Hej! Har hängt här på guiden ett tag nu så antar väl att det är dags att visa upp sin egen skapelse inriktningen i akvariet är i huvudsak SPSer. akvarium: 720l 200x60x60cm med alu ram, bänken är en alu ställning som är klädd med mdf skivor. lite teknik: belysningen består av Eco-lamps KR92 36" 2*150W LED + 5*80W t5(2 vita, 3 blå) cirkulationen består av 1 st Vortec mp40w, tunze 6060(6500l/h), seio 2600 (10000l/h) och en Deltec 5250 som returpump. skummare ATI BM 200 Fauna marin zeomatic TEC III NG + EP II (balling) Grotech SLD18000 doserpump(1 kanal) Deltec uvc 20w används inte förtillfället eftersom jag kör zeovit men finns för nödfall. kylare sfiligoi superflite Tunze …

• 115 svar
    • 14,9k visningar
  14. Started by Przemek Wieczorek,

Akwarium 115*60*55h Miska olejowa 110*45*45 Do mojego pierwszego akwarium morskiego. Pompa Jebao 8000 litrów. Ośmiornica rafowa 200 polska. LED Reef flare pro S 2*80 Watt Kamenia 80kg.

15. Started by Spindelmannen,

Nu har jag efter många års väntan startat mig ett saltkar... Det blev ett Deltec microreef, (gillar modellen).. Jag är helt ny på saltvatten, så vi får väl se hur detta ska gå... Jag startade upp det igår med levande sten, så nu är det väl bara att vänta och se vad som händer... Jag tar gärna emot tipps, om vad som helst...

• 183 svar
    • 20,5k visningar
  16. Tjenare, Efter massor med frågor och hjälp här i forumet så har jag äntligen kommit igång! Akvariebänken är jag inte riktigt klar med, behöver målas ett par gånger samt sätta på dörrar när jag får ork så ni får vänta lite på bilder på den. Lite information om teknik: Akvariet: En vävd 150x50x50 på ca 340L Sump: 112L som står under akvariet, indelad i tre fack, Ett för skummaren, ett för skummaren och ett som skall användas som Yngelkar / Ställe för skadade fiskar. Belysning: 2x 150W 20k MH armaturer det finns planer på lägga till en till 150W eller 2x54W t5 men det står lite längre fram då jag inte riktigt vet hur jag skulle ha 2xt5 rör utan att komma i vägen för MH lamp…

• 69 svar
    • 10,4k visningar
  17. Started by splendidus,

Hejsan! Jag är ny inom salt och har nu börjat inhandla en del saker för att komma igång med min nyvunna hobby Det här är min uppsättning just nu: Karet: 455L med måtten 100x65x70cm (70cm högt) i 10mm glas. Optiwhite på fram- och sidorutor. Avrinningsbox på baksidan. Sumpen: ca 50L osmos-påfyllning och 3x25L ballingtankar. Returpump: Tunze Master 3000L/H 1074.04 Skummare: Bubble Magus 155 Pro Belysning:Maxspect Razor - Kelvin : 16 000 K, Modell : 160 W Cirkulation: Tunze nano 6045 4500L/H x2 & Tunze Stream 6085 och en Vortec MP40W och även ett biopelletsfilter. Har nu fått i LS och lite kalksten m.m. Fisk just nu: 1, C.Flavicauda 1, P.Hemicyanea Kora…

• 20 svar
    • 3,8k visningar
  18. Hejsan! Harald heter jag, i skrivande stund 23 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Norrköping. I våran etta på ca 38 kvm har vi idag ett 720L sötkar med syd / centralamerikanska Ciklider, ett 400L terrarium innehållande två Leopardgeckos, 2 katter och sedan ungefär 5 månader tillbaka - ett 275L saltkar. Akvariehobbyn för mig startade för bara 1,5 år sedan, men har sedan barn varit omgiven av akvarium tack vare mina föräldrars intresse. Då för knappt 2 år sedan så bestämde jag mig för att starta ett 70L sötkar med lite sällskapsfisk och där var jag fast. Ungefär 1 år och 10 akvarium senare bestämde jag mig för att starta ett saltkar och…

• Gilla
    • 14 svar
    • 2,8k visningar
  19. Hallå alla salta folk! Då tänkte jag presentera mitt första saltkar, karet har gått från sötvatten -> Bräckvatten -> Saltvatten. Hållit på med sötvatten sedan barnsben och gick sakta över till bräcktvatten med tiden. efter en tid och en olycka så dog de flesta fiskarna bort och jag tog beslutet att gå över helt till saltvatten. ökade sakta salthalten för att min kvar levande fisk skulle hänga med (african moony) samt mina 2 blåa eremiter och min lilla sjöstjärna. Efter en tid med mycket stor försiktighet så är jag här nu och alla invånare överlevde "flytten" till havet. allt är kvar sedan sötvattens tiden så jag har inget leva…

20. Started by byggarebob,

Efter ett längre uppehåll..då man nog tog vatten över huvudet med att börja på540L.. så har jag spånat å klurat.. Jag fick tag i ett gratis av djurmagazinet som rensade sitt lager. Omsiliconat och påbbörjat ombyggnad. Gjort lite som david här som med är från eslöv. Kör med tre 25mm genomföring i avrinningsboxen..och 1balkong på var sida. Jag tänker andvända balkongerna som förfiltrering. på Torsdag tror jag...blir de å inskaffa back to nature å klä in baksida samt sidor...även balkonger å låda ska kläs så allt ser ut som bergvägg. Fortsättning följer..............

21. Started by trini,

Håller på för fullt att försöka bygga revpeleare och möblera om i karet men har gått in i väggen lite då jag inte kommer på hur jag ska få igång min Deltec AP851 utan att ha sump och hur man på bästa vis kopplar in den utan risker för läckage osv. Om det mot förmodan skulle finnas nån här inne som bor i närheten av motala och som vet och kan få den i bruk så skulle jag vara ytters tacksam för lite hjälp.

• 1 svar
    • 654 visningar
  22. Started by Johan,

Hej Som ny på guiden så tänkte jag presentera mitt akvarium,och framför allt tacka Matihas H som hjälp mig att starta upp detta underbara revkar. Jag låter bilderna tala, så nog skrivet! Tar gärna emot feedback om det är något att tillägga.

23. Started by Stille,

Hej alla likasinnade. Då mitt kar nu varit igång sedan September förra året är det moget nog att köra en första presentation tycker jag. Mitt förra kar bestämde sig för ett par år sedan att fukta in parketten med ca 100 liter. Då lades hobbyn ner ett tag men nu är det alltså dags igen. Det var faktiskt frugan som förslog det, konstigt nog... :-) Helbild på "algsoppan". Karet är ett 550 liters med en sump på ynka 40 liter. Jag har själv borrat 3 hål i akvariet och byggt en avrinningslåda i bakkant. Jag bygggde enligt beananimal metoden och jag måste säga att det funkar över förväntan. Sväljer mycket vatten HELT ljudlöst. Mycket bra "WAF" (Wife Acceptance Factor) Alla del…

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  24. Started by pegekin,

Någon som har en rygg att låna (Bjarne kanske?) Ska bli roligt och spännande när allt e färdigt och äntligen har jag lite djup på akvariet jämfört med det som står i bakgrunden. 120*70*60 (l/dj/h)

• 2 svar
    • 758 visningar
  25. Hej alle saltvandsentusiaster. Tænkte at det nu var på tide at vise mit nye akvarie frem til alle jer derude , håber i kan li´hvad i ser og vil give lidt feedback på dette nye kun 1 måned gamle projekt. Efter et halvt år med saltvandsfisk blev ønsket om et større kar sat til værks, og mit valg faldt på ( efter mange videoer på youtube et rammeløst helglas akvarie med målene ; 100 * 50 * 45 høj - 225 L. OptiWhite frontrude Kabinettet er Akvastabils nye Move møbel til saltvand. Det samme som til en 250 Liters. Endte med at lægge bestillingen, Akv + sump, hos Per fra AquaBase og efter et par ugers spændt venten kunne jeg endelig hente sættet. Jeg må give ros til Per for …

• 3 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.