151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Efter att ha läst och titta på allas bilder i ett och ett halvt år så kanske det är dags att presentera det senaste karet här hemma. För några veckor sedan tömde vi RSM:et för att flytta över allt till detta nya "lilla" kar som är 60 x 60 x 55 cm, 3 sidor optiwhite, 10 mm glas med slipade/polerade kanter runt om. Detta står på en hembyggd möbel med vita sidor och dörr. Sumpen är 40 x 40 x 50 cm och har 2 fack. 3 rör leder till och från akvariet. Vi ville ha ett kar som "matchade" vår andra lite större Elos 120 och vi är nöjda med resultatet. Tekniken består i: skummare Bubble-Magus nac 6 returpump aquabee 2000/1 Tunze 6045 cirkulationspump belysningen är en Maxspect 160w…
-
- 18 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej guiden! Har beslutat att återuppta denna härliga hobby efter flera års uppehåll. Förra karet kraschade, men som tur är lär man sig och anpassar sig. Mycket av det nya bygger på tekniken från mitt gamla kar, dock har lite ny teknik inhandlats. Det mesta för att underlätta driften. Akvariet har måtten 125 (L) x 50 ( x 55 (H). Till detta en sump med måtten 75 (L) x 40 ( x 40 (H). Ca 300 liter i huvudkaret och runt 90 liter i sumpen. Teknik just nu: Skummare: Deltec APF600 (har jag för mig ) Streamers: 1st Tunze 6100, 1 st Tunze 6055 Controller: Tunze multicontroller 7095 Returpump: Eheim 1260 på 2400 l/H Belysning: ATI ramp (gamla sunpower tror jag) 6x54W …
-
-
- 14 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej Jag hetter Kai Halonen och saltvattes intresset startede 2010.Det är mitt tredje saltvattens akvariet. Red sea har varit igång et år nu.
-
- 12 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej Igen! Efter salt uppehåll i 3 år så blev jag med ett Elos 120 i helgen. Tjuvstartade för ca 1,5 månad sedan med en kub men den passade inte riktigt i rummet. Varför blev det då salt igen? Jo, en vända till Stockholm och besök av flera saltbutiker så blev suget för stort. Såg ett beg. Elos 120 på Triton och gillade den skarpt. Några bilder på hur det ser ut nu :-)
-
Kan följa mina egna spår och starta ännu en tråd om ett av mina kar ! Som många nog redan förstått brinner jag otroligt mycket för just uppstarten av akvarie. Sen har jag svårt för att bli nöjd så dom blir heller aldrig långvariga ! Skillnaden på detta akvarie och alla andra är att jag än så länge känner mig jäkligt nöjd ! Allting började med en Ikea bänk Förstärkt lite och med 20mdf som skiva ! Akvariet i sig special beställde jag , med måtten 80*50*50 . 10mm glas ow. Borrat uppe i höger hörn för att husera en tunze Wall . Hålet blev dock lite mindre än beställt så fick införskaffa en dremel och diamant slipp. Gick förvänansvärt bra ! Ca 30 minuter för att dra e…
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
I Fredgas (4/5-18) hände det, då flyttades allt över från mitt Aqua Medic Cubicus 140L till mitt nya Red Sea Reefer 350. Jag flyttade över kanske 80% av allt det gamla vattnet, ca 50% av den gamla sanden, alla stenar, koraller och fiskar fick självklart följa med också. Jag vill tacka Herkules Zoo (Jörgen, you tha man!) i Göteborg för att det var snälla nog att hjälpa mig med massa information samt att jag även fick låna ett part stora tunnor som gjorde det möjligt att blanda tillräckligt med vatten. Då jag inte hade sand så att det räckte har jag varit tvungen att fylla på med mer död sand för att täcka botten. Teknik i Karet. …
-
-
- 11 svar
- 2,8k visningar
-
-
Här kommer det att dokumenteras det mesta som händer mitt kar. 150x60x60, 2 rör ner och 1 upp. Skummare: Alpha Vertex 170 Returpump: RD 3 Mini 50W Belysning: 2 x 120W 10k Maxspect (kommer mer) bild på skummaren. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan! Harald heter jag, i skrivande stund 23 år gammal och bor tillsammans med min flickvän i Norrköping. I våran etta på ca 38 kvm har vi idag ett 720L sötkar med syd / centralamerikanska Ciklider, ett 400L terrarium innehållande två Leopardgeckos, 2 katter och sedan ungefär 5 månader tillbaka - ett 275L saltkar. Akvariehobbyn för mig startade för bara 1,5 år sedan, men har sedan barn varit omgiven av akvarium tack vare mina föräldrars intresse. Då för knappt 2 år sedan så bestämde jag mig för att starta ett 70L sötkar med lite sällskapsfisk och där var jag fast. Ungefär 1 år och 10 akvarium senare bestämde jag mig för att starta ett saltkar och…
-
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Då var det hemma och på plats 😄 ett red sea 350 känns som en perfekt storlek. hydra 26 som belysning. följde med en massa Sten och scapen var typ klar från början. En del anemoner och rhodactis verkar överlevt flytten. Ska ta bort anemonerna efter hand innan de tar över allt. tanken är som vanligt en mix av lps, mjukt och sps. behöver köpa en pump till då den ena som följde med verkar dålig. Blir så klart mer fisk längre fram! Troligtvis kirurg av något slag 😊
-
Har under en längre tid varit sugen på att starta ett saltvattensakvarium, men som med allt annat så kräver det en del planering. När då möjligheten att få ärva ett saltvattensakvarium så blev beslutet genast lite ”enklare”, och då är man så illa tvungen att börja planera…! Det nuvarande systemet hade varit igång ca 8år och är ett sötvattensakvarium omgjort till saltvatten. Dock så känner jag redan nu att jag vill uppgradera en del så som skummare och annat för att få bra förutsättningar då vi kommer vilja addera koraller framgent! Men först och främst var att ordna med flytten och se till att de 4 fiskarna som följde med skulle (överleva) trivas på sin nya pl…
-
Sön 15/3: I söndags var jag och hämtade karet ett beg Elos 120 på 340l. Funkade kanon att få in det i min volvo XC 90, tack Volvo för kanon bra utrymme. Första jag gjorde var att riva någon BT vägg på sidan och bakpå, vill ha glaset synligt på alla sidorna. Gick bra och tog ca 0.5-1 timme. Tänkte mig flytta över allt levande från mitt RSM 130 till denna. Kommer köra på sal 1.023-1.024 då mitt RSM 130 också har så kan jag bara lägga över allt levande. Då jag har lagt i några kg gammal inkörd sand samt min levande sten är inkörd också. Körde med något liknande med mitt RSM när jag köpte det. Hoppas allt går bra. Mån 16/3: Efter jobbet på kvällstid har det varit rengöring…
-
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Jahapp, slänger upp en ny tråd. Fick ett erbjudande om byte och slog till. Lite snabb info om karet. Juwel lido 200 Ecotech marine radion gen2 Tunze 9004 skummare Tunze 6025 Vortech MP10ES Levande : Zebrasoma flavecens Scooter Cirrhitichthys falco Dascyllus melanurus Lysmata amboinensis Mini-maxi anemoner Sen lite varierande koraller. Euphyllia, duncan, knappar, skivor etc.
-
- 19 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej allt kunnigt folk! Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller. Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybri…
-
Jag planerar att sätta upp ett nytt kar. Problemet är att jag inte kan bestämma hur jag vill ha det. alt 1. 150x60x60.3 sidor OW alt 2. 100x100x60. 3 sidor OW alt 3. 100x100x70. 3 sidor OW Oavsätt vilket kar jag väljer så kommer jag att bygga en sump. Den teknik jag har att tillgå i dag är: 2st Maxspect Razor 160w 1600k skummare mce600 en hel hög med streamer pumpar. Idag har jag ett Juwel 400 så byte till ett 150x60x60 gör att jag har grunden klar med hur jag skall bygga scape men frågan är om jag skall byta "typ" av kar och köra på 100x100??? jag är tacksam för era synpunkter på typ av kar, fördelar nackdelar mm.
-
- 0 svar
- 2,6k visningar
-
-
En prelude inför starten. 250 är max jag konkar ner för källartrappen, större än så här på källarplan blir det inte. Grejerna rullar in närmsta veckorna och flytt av befintligt kar måste göras först.
-
- 21 svar
- 2,6k visningar
-
-
Ett akvarium på 225 liter 90x50x50, är beställt med framruta i optiwhite . Jag blev lite störd av förstärkningskanterna i mitt förra akvarium när jag skrapade alger etc så jag har valt att bygga det som "rimless". Då krävs tjockare glas. Jag valde 12 mm som egentligen är onödigt med säkerhetsmarginal, men det känns bra. Ser trevligt ut också med rimless tycker jag. Det ska stå i en liten alkov i en hall. Det är det som begränsar storleken. Maxmått för vad akvariets bottenyta kan vara är 99cmx55cm. Nu har jag lite marginal för magneter till streamers etc. Jag tänkte köra ett fåtal Acropora Favia kanske knappar och någon mjukkorall, som förhoppningsvis tar sig bra. Stenarn…
-
- 27 svar
- 2,6k visningar
-
-
I och med min, nästan totala, omstart är det hög tid att släppa min planeringstråd för karet jag började med för ett drygt år sedan. Här är länken till den tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38062-Planering-av-Luddox-nya-540-liters-Optiwhite I Nuläget ser karet ut så här, med omstart inkl nyrengjord inredning och nya fiskar (utom en V Puellaris) samt en del nya koraller..
-
- 16 svar
- 2,6k visningar
-
-
Det börjar bli dags att sjösätta mitt kommande projekt! I snart ett år har jag haft ett 60 liters nanoakvarium med saltvatten intill de större sötvattenskaren och har under året spenderat alltmer tid framför saltburken. Till sist konstaterade jag att saltvatten är mycket intressantare än sötvatten och bestämde mig för att gå hela vägen och skaffa ett redigt akvarium. Nu ska mitt största sötvattenskar pensioneras och ge plats för 300 liter saltvatten! Häromveckan köpte jag ett akvarium med måtten 85x55x65 begagnat med framsidan i optiwhite. Det står nu och tar plats i sovrummet i väntan på att det andra akvariet försvinner. Bruttovolymen är cirka 300 liter, men de översta …
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Efter en tids frånvaro och diverse andra projekt med renoveringar i huset så är det åter på gång med ett nytt akvarium. Bilder kommer efterhand men allt står på plats och är just nu fyllt med vatten och salt. Väntar dock hem en elektriker för att flytta ut en sepparat grupp till endast karet som skall ligga utanför Jordfelsbrytaren anledningen är att jag vill att karet skall rulla på även om allt annat skulle gå ner om ett annat jordfel skulle uppstå i huset. Kanske inte den bästa lösningen men då man har ett antal tusenlappar i levande i karet så vore det tråkigt om det skulle gå förlorat. Som sagt är det ett Max-S 400 i färgen vit som har flyttat in hos oss. Uppdat…
-
- 5 svar
- 2,6k visningar
-
-
Efter ett mardrömskar som krashade efter en vodkaöverdos och efter det började läcka bestämde jag och min sambo att köpa en Red Sea Reefer 425xl istället. Men det bästa med den här underbara hobbyn är att man lär sig av sina misstag. Och det var därför jag bestämde mig för att köra full triton och ge upp kolmetoden efter många år av olika resultat. Utrustningslista Coralbox D500 skummare Jebao DP-4 doserare Jebao DC5000 returpump Tunze Nanostream 6015 circulationspump Jebao WP40 Wavemaker Ljus Aqua Medic Spectrus 90 för koraller Mars 300w Hydroponic LED för Chaeto. Senaste testerna Nitrat…
-
Nu blev det dax med en uppgradering på storleksfronten, då 80l blev anningen för litet efter 6 månader. Akvariet på plats Skulle väntat med bytet men i fredags skulle fru o barn iväg så jag passade på då, och tycker det blev bra framför allt tyst Sitter en tunze 9004 skummare som jag anser vara väldigt tyst, jämfört med min aquamedic turboflotor 500. Retur är en tunze 6015 med blir nog att sätta en 6025 eller 6045 där istället. Tunze nano osmolator. Samt en kina cirkulationspump inne i karet. Belysningen är en Radion XR30 på 130w o gör ett strålande jobb. Allt levande är flyttat till detta karet och mer sten ska i, samt fler koraller. Det mest tragiska är ju att jag…
-
Hej på er alla här på saltvattensquiden. Tänkte berätta lite om mina projekt inom salthobbyn som har pågott i ca. 2år. Ber om ursäkt direkt för min "muminsvenska" för jag bor i finland och vi kan inte nå annat men försöker mitt bästa :-) Från början: Startade mitt första revkar mars 2012, var ett litet 100x40x40 mp kar med t5 belysning och tunze reefpack 505 + lite cirkulationspumpar och dyligt. Karet fungerade kanon i 8 månader tills utrymmesbristen pga. tillväxt av fisk och koraller kom emot. November 2012 blev det uppgradering till ett 200x60x60 mp. Dettta kar snurrar utan sump, har ett teknikhörn med footprint 35x25 var det rymms cirkulationspump (aquabee 2000-1), …
-
- 20 svar
- 2,6k visningar
-
-
Joel heter jag boendes på teleborg i Växjö. Här är min saltade tråd om mitt nya liv som förstagångs saltis. sumpen extraknäcker under tiden huvudkaret borras, sump 100 liter, huvudkar 230 liter. Belysning i st Kina ledramp.
-
-
- 23 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hej! Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra. Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv. Jag har ett gammalt kar på …
-
- 8 svar
- 2,5k visningar
-