Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Started by Henke H,

Hej! Efter att ha hängt här på forumet några år så känns det inte mer än rätt att dela med mig av mitt kar. Dels är det kul att få lite input och jag kommer dessutom säkert ha mängder frågor, då är det enklare att hålla allt inom min egen tråd. Jag har haft saltvatten för några år sedan, men husrenovering gjorde att jag fick sälja alla mina djur, papegojor, ormar, kajmaner mm, inklusive mitt kära saltkar. Nu har allt stadgat sig och det är dags att dra igång ett nytt kar. Det är dock lite nervöst då jag aldrig startat ett saltkar från 0 innan, utan de förra jag hade köpte jag komplett och släpade med mig 200l vatten hem. Smidigt o enkelt! Jag köpte nyl…

2. Started by martin84,

Då var det dags för nytt kar efter en tids uppehåll. Helglasakvarium, 60x60x60 cm, 216 liter optiwhite. Sump med osmos del, skummar del och returdel. Plus att den är utdragbar. Svetsad bänk i 40x40 profiler. Luckor i mdf. Är på lackering. Saknar en del utrustning så det kommer inte att startas än Martin

3. Started by Fagerberg,

Någon som har köpt ett eheim incpiria marin kar eller har någon erfarenhet av dem ? Väldigt dyra men verkar vara genomtänkta med alla botten genomföringar mm 😃👍

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  4. Hej alla! Detta är min första post här. Har dock varit flitig besökare på forumet sedan jag började med saltvatten för ett knappt år sedan och fått massor med bra tips och information härifrån. Till en början gick allting väldigt bra. Höll ganska stabila låga näringsvärden (nitrat 2-3 och fostat 0,04-0,06) och koraller (mestadels sps-fraggar och några lps:er) mådde bra och växte dessutom i ganska snabb takt. Efter ett tag började problemen dock. Först kom ett dino-utbrott (orsak okänd, då jag inte hittade några tydliga förändringar i vattenvärdet osv.) som var ganska svårbekämpat. Tillsatte dinoxal men fick inte riktigt bukt med dinon ändå så vald…

• 11 svar
    • 1,3k visningar
  5. Started by Trollsvans,

Äntligen är nya karet igång. 142x55x58 cm lxbxh, 10mm helglas, så ca 450 liter, + sump 112 liter och 45 liter karantän/"glasrosodling". Hävertsystem med 25 + 40 mm ner och 25 mm retur. Teknik: Deltec APF600 Aquabee UP2000/1 Tunze 6065 Tunze 6045 (3 st) BM doserpump, 3 kanaler Glo 4x54W med bressleinreflektorer Levande: 45-60 kilo LS 18 kilo levande sand 5 Chromis viridis 2 Amphiprion ocellaris 2 Valencienna puellaris 1 Zebrasoma flavescens 1 Chelmon rostratus 1 Pictichromis paccagnellae Diverse turbos, Collonista och eremiter. Diverse koraller (blandat med SPS och LPS, tyvärr även en del Xenia och glasrosor) Kemi: Balling Light + UltraTrace (enligt recept på FMs …

• 130 svar
    • 16,8k visningar
  6. Efter att ha fyllt upp 130karet lite väl fort så införskaffade jag mig ett rsm 250, den silverfärgade varianten begagnat. Men den färgen passar bara inte in i hemmet, så det blev en tur till billackerarn med allt isärskruvat och vitt skulle de bli! kanon hur fint som helst. Men så började tankarna om en separat sump för att få bort alla ljud från skummare, pumpar osv. Jodå sump inhandlad 100x40x40. "Så där kan de inte se ut i gästrummet" sambons ord;) ut i snickarboa och tillverka sumpmöbel. Sådär ja, en bänkskiva med gångjärn ska de på oxå men kommer alltid stå öppet, förutom när man har gäster i huset. då var de dags för borrning, fick hjälp av en kompis pata76 h…

• 43 svar
    • 6,5k visningar
  7. Started by BergLasse,

Hej, Ny på sidan och ny inom saltvatten så tänkte göra en tråd som presentation och egen dokumentation. Tanken är att dra igång karet nu på hösten och lära sig efter hand av misstagen man gör, praktik blandat med teori helt enkelt. Teknik och utrustning just nu: Deltec 370 liters med tillhörande underskåp och sump T8 belysning (3*54w & 36w) Deltec skummare med pump UP 2000/AS (2000 L/h) Returpump HLP 4040 (4200 L/h) /Lasse i Södra Sandby (men äger ingen djurbutik)

8. Started by Mazzi,

Några kvällsbilder /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

• 0 svar
    • 704 visningar
  9. Started by sansan,

Hej! Då var man tillbaka i den salta världen igen efter flytt, och ett besök i den söta motsvarigheten. Det tilltänkta karet som ska användas är ett Juwel Vision 450l. Det simmar just nu 20st L-046 som ska få flytta till ett något mindre boende :-)

• 4 svar
    • 972 visningar
  10. Hej! Dags att dra igång den där tråden som man klurat så länge på att starta, har haft Salt i några år med diverse motgångar med alger och total ödeläggelse. Men nu känns det som att burken snurrar sakta men säkert åt rätt håll iallafall. Projektet runt om akvariet har stannat av en del som alltid över sommaren men nu är motivationen tillbaka på rätt spår igen :). Lite info om akvariet, Akvarium. Red Sea reefer 425 XL Skummare. Deltec 1255 Reaktor, Aqua medic multi reaktor L som för stunden innehåller aquaforest kol, och faunamarin Ultra Phos Maxspect gyre XF150, och en Jebao RW15 står för cirkulationen Belysningen är ett litet kommande proj…

• Gilla
    • 13 svar
    • 2,4k visningar
  11. Blev tvära kast, från att ena dagen stå och räkna på materialet för att bottenborra och fixa mitt 450 liters kar till att bära upp ett färdigt 250 liters system den andra dagen. Karet i sig är ett spontanköp när läget kom och jag samtidigt insåg att jag inte skulle hinna fixa 450 liters karet innan halva lägenheten blir byggarbetsplats. Hursom så tog jag de stora planerna, minskade på 200 liter vatten men behöll tanken om tekniken så det ser just nu ut att bli: Visningskar: 250 liter helglas, svart bakgrund, borrat i sidan Returpump: Newjet NJ3000 typ, har nu 3 newjetar liggande att välja på UV-C: Sunsun 36w Streamer 1: Jebao WP-40 med controller Streamer 2: Seio prop 100…

• 29 svar
    • 12,2k visningar
  12. Started by Emil_kba,

Tänkte det va dax att presentera mitt akvarium och dess invånare! Akvariet är ett 540 liters med optiwhite framruta , 150 cm *60 cm *60 cm. Sumpen är på 160 liter, 100 cm* 40 cm* 40 cm. varav va 70 liter till osmos / vattenbyte. Borrat med 2 st 32 mm rör ner och ett 25 mm till returen. Bänken är hemmabyggd av 2 tum 4 och inklädd med 10 mm mdf som är vit målat. Benen är Ikeas köksbänksben som är justerbara. Inriktningen är korallrev med massa SPS och några få LPS längst ner. Teknik Skummare: ATB 1050 med airstar pump. 1500 L/T luft och 2000 L/T vatten, extremt tyst. Cirkulations pumpar: 3 st 6095 med 7095 controller. Returpump: Newjet 6000 L/T Belysning: 2 st 160 Watt Max…

• 35 svar
    • 5,8k visningar
  13. Started by Reefchallenge,

Äntligen fick jag tag på min Red SeaBanana man och kommer att starta upp den om dryga veckan , fram till dess hoppas jag kunna få en hel del tips om vad jag bör se upp med karet gällande monteringen, cirkulationen och allt som hör till. så ni som har 400 Max S eller har haft 400 max eller bara har tips och vill dela med er av era erfarenheter Skicka i väg ett svar

• 1 svar
    • 836 visningar
  14. Started by Axxe,

En prelude inför starten. 250 är max jag konkar ner för källartrappen, större än så här på källarplan blir det inte. Grejerna rullar in närmsta veckorna och flytt av befintligt kar måste göras först.

• 21 svar
    • 2,7k visningar
  15. Started by lynxen,

Nu börjar jag se ljuset i tunnels slut..... Sumpen är limmad, ställningen till sumpen är nästan klar. BTN skall limmas i karet. Ställningen till huvudkaret skall färdigställas och målas. Sen är det dags att koppla rör o kranar och provköra allt med kranvatten innan saltet blandas. Teknik: Sump 160l 3fack varav det mittersta skall fyllas med levande sten. Huvudkar 630l Diamondglas i fronten 1300*800*650 (L*B*H) ATI Bubblemaster 200 Vortec Mp 40 20W UVC Eheim 2260 till retur 6*39W dimmbara styrs med GHL Profilux II eX 4 kanals doserpump för balling Inredning i karet blir 2st revkeramikpelare och sand på en kvadratmeters yta. Ytavrinning via balkong till 2st 32mm rör Nu är d…

16. Started by Ländström,

Hej igen Då var det dax att igen, här kommer lite info och bilder på hur det ser ut nu. Karet är ett special 310 med måtten 125x55x45 med det mesta hemmabyggt och karet har varit igång ca 7 år. Fokus för mig är att ha ett kar med så mycket olika livsformer och färger som möjligt. Jag byter gärna fraggar och tar gärna emot besök, välkomna! Lite fakta: Salt: TM pro reef Preparat: Phols jod Kalkreaktor: korallgrus + ca 10% magnesiumgrus Mätvärden: Ca = 440 Mg = 1450 Nitrat = 0,2 Fosfat = 0,0 KH = 11 Si = 0,0 Belysning 2x150 14000k coral vue, 9 tim 1x250 10 000 reef lux, 3 tim 2x36 osram 67, 12 tim Ha det! //Tomas.

17. Started by Luddox,

I och med min, nästan totala, omstart är det hög tid att släppa min planeringstråd för karet jag började med för ett drygt år sedan. Här är länken till den tråden https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?38062-Planering-av-Luddox-nya-540-liters-Optiwhite I Nuläget ser karet ut så här, med omstart inkl nyrengjord inredning och nya fiskar (utom en V Puellaris) samt en del nya koraller..

• 16 svar
    • 2,6k visningar
  18. Started by Hampus85,

Sedan en knapp månad är min första saltvattensburk igång. En 60x60x60 cm optiwhitekub köpt här på forumet. Jag har haft mängder med sötvattensakvarium de senaste 25 åren och arbetar till vardags med hälsa och sjukdomar hos fisk, skaldjur och blötdjur så grunderna i akvaristik och vattenkemi känner jag mig ganska trygg med men kommer säkerligen ha mängder med frågor runt teknik och den praktiska tillämpningen. Är ju även helt grön på koraller. Själva akvariet och tekniken har jag inte ändrat så mycket på. Skummaren är en Nyos, returpumpen en echotech, cirkulationspumpen en maxspect gyre, tunze ATO, tempstyrning till doppvärmaren. Har bytt belysningen till en ATI hybri…

19. Started by izfisk,

Nu är skiten uppburet. Bor i Ritorp i Solna som namnet på tråden avslöjar. Har är mest gamla hus bland annat det jag bor i därav ingen hiss. Vill gärna berätta om hur jag bar upp akvariepaketet för 6 trappor utan att packa upp paketet. Jaja nog om mina bedrifter som "ledstångsleopard". Jag heter Peter och har haft akvarium förut. Några mindre sen några större ett 525 liters som störst som bor hos @Jojo numera. Nu är jag tillbaka på mindre. Har kört ett Red sea Max 130 D i ett par år som fortfarande är igång trots en del motgångar. Nu har jag alltså köpt på mig lite prylar för att kunna ha lite roligare eller ha så roligt man kan ha på det utrymm…

20. en tråd om mitt Reefer 170, jag är motvilligt mer och mer fashinerad av mindre välkomponerade burkar, sen om jag själv klarar av att kvalificera... men iaf. så här är mitt Reefer 170

• Gilla
    • 12 svar
    • 1,1k visningar
  21. Started by alex t,

Så nu är det dags att börja om från början! Har ägt ett RSM 130 nu i 6 månader och börjar känna att den var lite fel val för mig men samtidigt väldigt lärorikt. ( Den kommer till salu nu snart.) Det nya akvariet är 575 liter med mått 160 x 60 x 60 och kommer att placeras i vardagsrummet. Underskåpet är två IKEA köksbänkar med mått 80 x 60 x 70 så tillsammans blir dem 160. Jag har placerat en MDF-skiva på 25 mm under skåpen istället för ben och en likadan på skåpen som ska fördela vikten. Jag skulle regla upp inuti skåpen men det blev inget av eftersom sumpen är limmad så den passar exakt i ena skåpet... Men jag ska tydligen inte behöva regla upp den eftersom skåpen sk…

22. Då har man uppgraderat till ett 340 liters med sump. Teakakvariet åkte all världens väg på tippen. Så jävla skönt. hatade det varje dag jag skulle lyfta på locket och mata. Nu känns det bättre. Börjar få ordning på nya karet efter lite resor, husvakter, övermatning, belysningsproblem mm. Här är lite bilder.

23. Tänkte att jag skulle skriva av mig lite och kanske få lite reflektioner kring min nya riktning... Som vissa av er vet så har jag hållit på ett tag inom hobbyn, träffat många och sålt koraller till ännu fler. Det hela började nog med att mitt 500+kar var finare än någonsin i jan/feb vändan, vi pratar TOTM material utan problem. Acron trängdes och var stora som träd, många roliga varianter och udda specialare, en bakvägg täckt med rasta zoas och lps. Botten full med fungia och acans... Reflekterade att det vart ju hel otroligt egentligen för allt hade vuxit ihop på dom senaste tre åren så att det såg naturligt ut. "Borde ta fram …

• Gilla
    • 6 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Nito,

gör en liten tråd om mitt hörnakvarium som jag fick av Gnarkill och avser förvalta på efter bästa oförmånga... ca. 180 liter med ytavrinning och sump

• 2 svar
    • 568 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.