Gå till innehåll

Troll's nya balja


Trollsvans

Rekommenderade inlägg

Äntligen är nya karet igång.

142x55x58 cm lxbxh, 10mm helglas, så ca 450 liter, + sump 112 liter och 45 liter karantän/"glasrosodling".

Hävertsystem med 25 + 40 mm ner och 25 mm retur.

Teknik:

  • Deltec APF600
  • Aquabee UP2000/1
  • Tunze 6065
  • Tunze 6045 (3 st)
  • BM doserpump, 3 kanaler
  • Glo 4x54W med bressleinreflektorer

Levande:

  • 45-60 kilo LS
  • 18 kilo levande sand
  • 5 Chromis viridis
  • 2 Amphiprion ocellaris
  • 2 Valencienna puellaris
  • 1 Zebrasoma flavescens
  • 1 Chelmon rostratus
  • 1 Pictichromis paccagnellae
  • Diverse turbos, Collonista och eremiter.
  • Diverse koraller (blandat med SPS och LPS, tyvärr även en del Xenia och glasrosor)

Kemi:

  • Balling Light + UltraTrace (enligt recept på FMs hemsida)
  • Byter 40 liter i veckan, TM Pro Reef.

Det var rätt spännande att flytta bort ett kar, ställa upp ett nytt där det gamla stod, och sen flytta över allt levande och ca hälften av vattnet från det gamla till det nya. Lyckligtvis hade jag två katter till "hjälp"... ;)

Nya karet är hur som helst tystare, större, stabilare och framför allt; snyggare. Jag är nöjd, frugan är nöjd, och katterna är nöjda. All is well.

De planer som finns i dagsläget är att byta ut belysningen från de rätt varma T5orna till 2x110W LED, att byta ut sakerna i underskåpet mot en mer maximerad sump, har ju 130x45x45 cm att roa mig med utan konstigheter. I så fall blir det med osmostank och/eller fragg-del/refugium. Framtiden får utvisa detta.

Att utöka scapen lite står också på planerna, helt enkelt flytta upp lite sten från sumpen och bygga ut baserna till pelarna så man får en sammanhängande landtunga som vältrar sig ut från avrinningskammaren.

Med lite tur blir det nog en Resun Wavemaker framöver, byter i så fall ut en eller två av 6045orna.

Lite kuriosa: bilden på skummarkoppen är från när karet varit igång i fem dagar... och en halvtimme efter att sanden hälldes i.

post-3839-1446892185621_thumb.jpg

post-3839-14468921856381_thumb.jpg

post-3839-14468921856585_thumb.jpg

post-3839-14468921856757_thumb.jpg

post-3839-14468921856916_thumb.jpg

post-3839-14468921857126_thumb.jpg

post-3839-14468921857255_thumb.jpg

post-3839-14468921857434_thumb.jpg

post-3839-1446892185758_thumb.jpg

post-3839-14468921857776_thumb.jpg

post-3839-14468921857887_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 130
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Tackar tackar!

Simyta var ju en av dom sakerna som saknades i förra byttan, så det var ju en av de större faktorerna att tänka på här.

Blackiz:

Enda tillsatserna är de tre flaskorna spårämnen som är till ballingen, i övrigt inget.

Nitraten ligger på 1-5 nånstans, matar rätt mycket för tillfället.

Troligen har 300 liter nytt vatten nåt med saken att göra också... (hela systemet är på ca 425 liter effektiv volym, sen får man ju räkna bort en del för stenen osv).

Peter och Remne;

Det är bara att boka en tid, så ordnar vi det.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Totto:

Nästan en vecka.

Matar med rikliga mängder artemia, cyclops, mysis och red plankton, men än så länge är den för rädd för att komma fram vid matning, dom andra firrarna är ju rätt så "på".

Den pickar dock en del i stenen, rensade bort rörmaskarna på en kvart, sen har den nog tagit lite smått och gott...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Tja, inte hänt överdrivet mycket här... installerade nyss en kalkreaktor, i övrigt tuffar karet på.

Nån gång när jag har tid över ska jag försöka skrapa rutorna helt rena och ta några bilder, även om det ser ut som fan.

Korallerna växer och så, men jag har skitalger överallt också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad blev det för kalk reaktor då? Vad skall du köra för trace tillsatts nu när du anv reaktor då?

En annan tanke som slog mig är att ha en flak montipora så högt upp är att den kommer ju skymma väldigt stor yta vilket gör att 1/4 del av karet kommer tas upp av denna korall typ.

ser fint ut nu iaf.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Deltec P500, föregångaren till PF-serien. Kör med Rowalith C+ och motsvarande magnesiumtillsats enligt instruktionerna. Fick 4 kilo Rowalith och 2 kilo magnesium med på köpet, så... 6kg CO2 ska la räcka ett tag hur som helst.

Har faktiskt inte börjat kolla på spårämnen än heller. Får ta det i veckan. Några rekommendationer?

Montiporan ska flyttas. Inte nog med att den är skitstor, den växer dessutom nedåt, och den växer fort utav bara fullkorn och helvete. Systerkolonin, från samma originalfragg, växer faktiskt såpass att den börjar köra över mina acroporor på yttersta pelaren, hittills har jag dödat av den kanten med AiptasiaEx eller kalciumhydroxidblask var tredje vecka.

Har väl planer på att fragga bort det mesta och sen döda alla rester som sitter fast, för sådär kan det ju inte fortsätta.

Får la se hur det hela avlöper i övrigt, är sjuuukt sugen på LEDs, men det är rätt mycket pengar också.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En Deltec P500, föregångaren till PF-serien. Kör med Rowalith C+ och motsvarande magnesiumtillsats enligt instruktionerna. Fick 4 kilo Rowalith och 2 kilo magnesium med på köpet, så... 6kg CO2 ska la räcka ett tag hur som helst.

Har faktiskt inte börjat kolla på spårämnen än heller. Får ta det i veckan. Några rekommendationer?

Men behövs magnesiumtillsats till rowalith c+, innehåller inte den magnesium också? Framgår inte riktigt på förpackningen, men har för mig att det stod beskrivet så på deltecs hemsida....

Jag har för övrigt just startat en P600 med rowalith c+ :) Grumlade det för dig också? Tyckte jag sköljde hyfsat men det är kraftigt mjölkigt i reaktorn även efter 24h, vilket oxå syns lite i karet.... Hur var din reaktor annars att ställa in?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har för mig att det är Deltecs Aquacrown HyCarb som innehåller magnesium, men sån koll har jag faktiskt inte.

Jag sköljde utav bara fullkorn och helvete. Det är rätt grumligt i karet ja, även efter en vecka. Gissar att det är någon utfällning som kommer försvinna efter hand.

Har även tonvis med brunt grums i sumpen, säkerligen från min fosfatremover. Det tråkiga är att skummaren fjollat ur och inte längre kan bygga en vettig skumpelare, så det sitter en rätt fet rand med gegg mitt i stigarröret.

Själva inställandet har jag inte några jätteproblem med tror jag. Kör på det berömda "ca en bubbla i sekunden på CO2 och ca en droppe i sekunden på vattnet". Fick med nålventil till kolsyran, så den är inga konstigheter med.

Vattenflödet däremot är ett jäkla meck... får försöka skaffa en AquaMedic nålventil även till vattnet, har än så länge bara en liten ventil för luftslang... inte direkt ett finkänsligt instrument.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hm klurigt det där med magnesium... Står så här "Both Rowalith C and W are mined from ancient coral beds providing correct levels of Magnesium for your hard corals" Rowalith C+ består av en blandning av C och W, så det borde ju finnas magnesium däri. Men håll lite koll på på ditt mg bara, jag testar bara Rowalith C+, så får jag kanske komplettera med magnesium....

Jag har en såndär liten gardena kran, funkar okej men får se om det blir en annan lite mer precis kran framöver när jag ska beställa något annat

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, får leta upp nån sån kran helt enkelt. Den var ju en aning billigare än nålventilen...

Konstaterade att mitt utloppsvatten håller 41 i KH... får duga. Behöver dock ett nytt KHtest, det tog ju lika många droppar att komma fram till... och det blir mer än en mätning i veckan av KH i karet.

Installerade en sjöhare och 10 astreor idag... astreorna började med att pöka, så nu är det ännu dimmigare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Stoppade i en Aqua Medic Ocean Prop idag. Nu jävlar blev det fjong på vattnet!

Är än så länge nöjd med pumpen, visst brummar den lite när den fjongar upp i 15000 liter i timmen, men mindre än väntat.

Börjat dosera kaliumnitrat lite smått också, var nere på 0,5 i nitrat, föredrar att ligga på ca 5.

Adderat en sandvändande sjöstjärna också, ska förhoppningsvis råda bot på den grå missfärgningen i sanden (svavelväte).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inte i dags dato. Behöver skrapa en del rutor med rakblad först och ta några bilder, men det ska la gå att ordna under kommande vecka, skulle jag tro.

Får se hur pass bra dom blir, nya kameran har bra skärpa och slutartid, men horribel färgåtergivning i allt som inte är vitt ljus, och hälften av det som är vitt ljus.

Har en hel del fraggar att montera också...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad gäller kalkreaktorn så har jag problem med att det blir en "luftspalt" av kolsyra längst upp, som av någon anledning inte kommer ut om jag inte har reaktorn lutad ca 20 grader och skakar om den lite då och då.

Detta gör att genomflödet stannar, som om det inte var svårt nog att justera in skiten till att börja med...

Hur kan man avhjälpa detta? Troligen genom att mata med en doserpump, så klart, men finns det något annat sätt? Matningen nu sker med en avledning från ett filter, så det är ju inte jättemycket tryck i den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...