151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Startade mitt akvarium för cirka 2 månader sen. Hade från början levande sten 65 kg och har helt i vattnet red sea koralline och algea managment. 2 veckor sen började jag flytta in 6 snäckor 1 sjöborre 1 kloräka. I söndags har jag flyttat in mjuka koraller o 2 clowner, 2 dansel, 1 räka, 6 snäckor och 3 eremitkrabba då startade jag skumamaren. Har inte bytt vatten än pga finns ingen salt i Eskilstuna och har inte heller utrustning för att mäta vattensvärdet (beställt dem idag). kommer att starta media reaktorn snart.
-
Ska försöka mig på en presentation av mitt "stora" rev nu. Akvariet är ett 240-liters med måtten 120*40*50 cm tillverkat av Juwel. Belysningen består av två T5-rör på 54w vardera och två T8-rör på 38w vardera. Finns dessutom ett litet blått T5-rör på 8w som är igång vid gryning och skymning. Har ett filterfack på ungefär 14*20*50 cm i bakre vänstra hörnet där ett antal liter filtermatta stänger in filterpumpen, som är en Eheim Compact+ 2000 på 2000 l/h och skummaren (Aquarium Systems Skimm 400). I motsatt ände av akvariet sitter en Seio Prop 1000 som blåser på med 3800 l/h. Fiskmässigt är det en Zebrasoma flavescens, en Siganus vulpinus, En Halichoeres chrysotaenia och en…
-
- 24 svar
- 2,1k visningar
-
-
Efter att ha fyllt upp 130karet lite väl fort så införskaffade jag mig ett rsm 250, den silverfärgade varianten begagnat. Men den färgen passar bara inte in i hemmet, så det blev en tur till billackerarn med allt isärskruvat och vitt skulle de bli! kanon hur fint som helst. Men så började tankarna om en separat sump för att få bort alla ljud från skummare, pumpar osv. Jodå sump inhandlad 100x40x40. "Så där kan de inte se ut i gästrummet" sambons ord;) ut i snickarboa och tillverka sumpmöbel. Sådär ja, en bänkskiva med gångjärn ska de på oxå men kommer alltid stå öppet, förutom när man har gäster i huset. då var de dags för borrning, fick hjälp av en kompis pata76 h…
-
- 43 svar
- 6,3k visningar
-
-
Äntligen fick jag tag på min Red SeaBanana man och kommer att starta upp den om dryga veckan , fram till dess hoppas jag kunna få en hel del tips om vad jag bör se upp med karet gällande monteringen, cirkulationen och allt som hör till. så ni som har 400 Max S eller har haft 400 max eller bara har tips och vill dela med er av era erfarenheter Skicka i väg ett svar
-
- 1 svar
- 799 visningar
-
-
Hej! Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar? Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus. Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett. (Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe) Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än? Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?
-
- 32 svar
- 11,3k visningar
-
-
-
Hej Planerar att starta upp ett litet mindre akvarie. Har fastnat för den nya RSM 250 C-serien. Vet någon något om när den introduceras i Sverige /Danmark och om den är värd att vänta på eller om jag ska köpa den äldre versionen? Tacksam för alla råd jag kan få?
-
- 1 svar
- 712 visningar
-
-
Funderar på att köpa ett reefer 250 , så nu undrar jag hur nöjda ni är med erat. Fördelar och nackdelar Om det är värt pengarna. Tack på förhand.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Nu startar mitt uppbyggande av ett nytt större kar. Har precis beställt en Deltec sc1455 och en Tunze care magnet long. Detta hastiga köp föranleddes av att en firma hade sänkt priset på skummaren, den var ca 500:- billigare än Triton och de hade bara en kvar. Detta kommer att ta tid. Jag beställer troligtvis karet i maj någon gång.
-
-
- 148 svar
- 18,8k visningar
-
-
Uppgraderar från 240 liter till 425 liter Blir intressant att flytta över allt. Behöver starkare pump (ca 4000 lph) och letar begagnat Planerar köra ATI Essentials Pro och letar beg doserpump Fiskar 2 clowner som bor i BTA Yellow watchman goby Pistolräka Filfisk Mimic Mandarin Blenny Blue Midas Royal Gramma Blue Damsell Anemoner BTA Florida Koraller Montipora, crusting Candy canes Ett par acropora Städpatrull, bl.a. nassarius, turbos, eremiter, sjöborre Chaeto i sumpen 40 kg levande sten från gamla karet Ny levande sand ca 10 kg 2st Maxpect Jump 165…
-
Hej alla salta, Var och hämtade min nya saltbalja igår från Activa Zoo i Kallinge. Räknade med att få det tidigast i juli/augusti eftersom jag var väldigt sent ut med att beställa, men Activa lyckades få hem ett i första leveransen till mig i alla fall Jag är en så länge väldigt nöjd - Lätt att sätta ihop, väldigt gediget och framför allt väldigt snyggt och genomtänkt. Planerad teknik: Belysning: 2x Radion x30 Pro Skummare: Deltec SC1660 eller någon Bubble King. Cirkulation: MP40w Quietdrive Returpump: Jebao DC6000 Återkommer med flera bilder när karet är på plats på möbeln //Martin
-
Hej Det har uppkommit ett märke på vårt akvarium. Undrar om någon vet vad det är och vad man kan göra
-
Hej alla akvarister där ute. Tänkte berätta lite om mitt nya projekt som jag i första hand inte tänkt stressa ihop fast det är ju alltid kul när det händer saker. Har nyligen fått hem ett Reefer 450 som jag tänkt uppgradera. Ett underbart system från Red Sea och även om det lär dröja lite till systemet rullar så är det ögongodis för mig. Vill naturligtvis köpa allt på en gång men smakar det så kostar det så jag investerar lite i taget med start utav ett komplett akvarium med kabinett och sump. Systemet skall styras av en Apex Aqua Controller från Neptune Systems som jag hoppas dyka upp snart. Beställde den dyrare lab-varianten, en breakout-box, en WXM-modul för att kunna …
-
- 10 svar
- 1,8k visningar
-
-
Ja då är man igång igen! Denna gång kör jag inte enbart acroporor utan ett mixkar med högre näringsvärden än jag hade innan. Har bytt ut lite teknik dels pga att jag vill testa nåt nytt men även för utrymmes skäl. Min uppsättning än så länge är: ATI 10x80w T5 med KZ lysrör Royal Exclusive Mini 200 Deltec E-flow 12 Vortech Mp40qd 4st Deltec pf601s kalkreaktor Clarisea SK15 rullfilter Apex Classic controller
-
-
- 2 svar
- 648 visningar
-
-
Efter många om och men så är man tillbaka igen. Den här gången blir det ingen som helst stress så det får ta den tid det tar innan det kommer igång. Mitt val denna gång föll på ett red sea Reefer 170.. Ska bli intressant med sump igen.. Idag kom karet, men det är dock det enda jag har just nu, belysning blir nån LED, förmodligen Kina.. Skummare blir nog nån bubble magus.. Vi får se vart det leder. Uppdaterar när det händer nåt nytt.
-
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag får det inte tätt vid huvudröret ned till sumpen. Omöjligt att få bort röret och börja om. Kan jag göra något annat, limning eller?
-
- 1 svar
- 926 visningar
-
-
Då var det dags att presentera det nya karet ett Reefer 250 (Bilder kommer inom kort) Uppsättning. Red Sea Reefer 250 svart Zetlight ZT6600 Belysning Deltec SC 1350 Skummare Returpump Jecod DC-2000 Stream pump Jecod RW-4 Stream pump Polario 4 Sand Live Reef Base Pink 10kg Marco Rocks Ca:13kg Levande Sten ca:7kg Levande. 2st Ocellaris Clowner 2st Chromis Viridis 1st Zebrasoma flavescens (Gul Kirurg) 2st eremiter 7st sniglar (Blandat) 1st Anemon (Tappat namnet) Några få ko…
-
-
- 20 svar
- 4,7k visningar
-
-
Äntligen tillbaka efter några års paus. Sålde av för ca 7 år sedan i samband med flytt och har efter det kört lite nanoprojekt. Startade med salt i början av 90-talet, då som fish only och sedan i takt med att utrustningen och kunskapen blev bättre så blev det mer och mer koraller. Nu kändes der som att det var dags att komma igång igen. Köpte ett Red Sea reefer 250 begagnat komplett med levande. Kör med Radion belysning och Vortex pumpar kopplat till reeflink. riktigt kul
-
- 0 svar
- 627 visningar
-
-
Hej alla! Detta är min första post här. Har dock varit flitig besökare på forumet sedan jag började med saltvatten för ett knappt år sedan och fått massor med bra tips och information härifrån. Till en början gick allting väldigt bra. Höll ganska stabila låga näringsvärden (nitrat 2-3 och fostat 0,04-0,06) och koraller (mestadels sps-fraggar och några lps:er) mådde bra och växte dessutom i ganska snabb takt. Efter ett tag började problemen dock. Först kom ett dino-utbrott (orsak okänd, då jag inte hittade några tydliga förändringar i vattenvärdet osv.) som var ganska svårbekämpat. Tillsatte dinoxal men fick inte riktigt bukt med dinon ändå så vald…
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Efter ett mardrömskar som krashade efter en vodkaöverdos och efter det började läcka bestämde jag och min sambo att köpa en Red Sea Reefer 425xl istället. Men det bästa med den här underbara hobbyn är att man lär sig av sina misstag. Och det var därför jag bestämde mig för att köra full triton och ge upp kolmetoden efter många år av olika resultat. Utrustningslista Coralbox D500 skummare Jebao DP-4 doserare Jebao DC5000 returpump Tunze Nanostream 6015 circulationspump Jebao WP40 Wavemaker Ljus Aqua Medic Spectrus 90 för koraller Mars 300w Hydroponic LED för Chaeto. Senaste testerna Nitrat…
-
Äntligen!! Nu är det på gång! Efter att ha införskaffat skummare (Coral Box D700), returpump (Jebao DCP-8000) och väntar på belysningen som är beställd (Coral Box Moon LED) så är karet med Rollermat inkluderat hämtat efter en resa tur o retur till Norrköping, vilket tog en hel dag men definitivt värt det! Jag har nu gått från ett RSM 130 till ett RSM 250 och nu då till ett Reefer 450 med sump vilket är helt nytt för mig på fyra år. Men skönt att kunna få ner allt i sumpen istället för att ha det i ett trångt utrymme bak i karet som är svåråtkomligt. Just nu går jag och väntar på belysningen som beställdes för två veckor sen. Dessa borde dyka upp …
-
-
- 67 svar
- 10,6k visningar
- 3 följare
-
-
Hej allesammans. Är väl på tiden att man gör en tråd på guiden om sitt kar. (ps. en vän som försöker fånga lite fiskar på kameran....utan större framgång) Burken är ett Optiwhite på måtten 130x80x60cm, samt sump på runt 200 liter. I det simmar en mindre mängd fiskar, och det bor även lite såna där pinnar och annat i diverse färger :-). Det hela sattes igång för lite över 1 år sedan, och det har väl fungerat OK sedan dess. Hade dock lite problem i somras under värsta värmeböljan. En röd flakväxande montipora bl.a dog. Grundläggande teknik: 2x250w MH, 4x54w T5,Grotech HEA-250, 2st Deltec reaktorer med Biopellets samt Fosfatremover. 2st Tunze 6105, 1st tunze 6055, Eh…
-
- 94 svar
- 12k visningar
-
-
Sådär, nu har jag äntligen bestämmt mig, ser ut som att jag antagligen blir kvar i denna lägenheten ett tag till och vill verkligen snygga till min nuvarande lösning som inte är så estetisk vacker direkt. Är några mått jag sitter och skissa på lite grann, enda jag egentligen bestämt är att det skall vara ~600-700liter, tycker det är en lagom storlek. Måtten jag tittar på är följande: 100x100x60 130x80x60 120x80x60 och kommer beställas ifrån Majornas Glas lokalt i göteborg. Bänken kommer byggas enligt den här videon: Riktigt smidig och relativt snygg enkel lösning som jag kommer klä med något snyggt.Till belysningen så ser det just nu ut som att jag kommer köra med Maxs…
-
- 177 svar
- 24,9k visningar
-
-
Ett akvarium på 225 liter 90x50x50, är beställt med framruta i optiwhite . Jag blev lite störd av förstärkningskanterna i mitt förra akvarium när jag skrapade alger etc så jag har valt att bygga det som "rimless". Då krävs tjockare glas. Jag valde 12 mm som egentligen är onödigt med säkerhetsmarginal, men det känns bra. Ser trevligt ut också med rimless tycker jag. Det ska stå i en liten alkov i en hall. Det är det som begränsar storleken. Maxmått för vad akvariets bottenyta kan vara är 99cmx55cm. Nu har jag lite marginal för magneter till streamers etc. Jag tänkte köra ett fåtal Acropora Favia kanske knappar och någon mjukkorall, som förhoppningsvis tar sig bra. Stenarn…
-
- 27 svar
- 2,6k visningar
-
-
Nu äntligen är karet som jag drömt om så länge hemma. 12mm vanligt glaskar med måtten 170*65*65cm. Har oxå en sump på 200 liter. Då jag inte haft sump i mina tidigare kar, 240 liter och 450 liter, så är det spännande att testa och ha det nu. Skönt att slippa ha synlig skummare. Ska köra med chaeto i ett av facken är det tänkt. Nu har jag fyllt upp karet till hälften med saltvatten och plockat över några stenar utan koraller. Stenarna ska stå på plastraster i två rev tror jag. Ett mindre rev med anemonen och Euphyllierna och det andra med sps. Jag ska också göra mig av med några av fiskarna och skaffa några andra. Nu väntar vi på en leverans från Ted i Kungsbacka på pvc. D…
-
-
- 81 svar
- 13,7k visningar
-