Gå till innehåll

Red Sea Max 650s


boman

Rekommenderade inlägg

  • Svar 321
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Hej Jag heter Jan Boman och saltvattens intresset startade 2005 och innan jag blev tvungen att lägga ner förra gången så hade jag ett 864 liters med 200 liter sump. Fick vattenskador och fick göra av med det mesta sparade tekniken och intresset har alltid funnits kvar. Köpte hus och tok rustade ett par år, men sen startade jag upp ett Red Sea Max 130 för ett par månader sedan, för att trigga upp suget efter något större och en del av de fiskar jag saknat. Så nu äntligen hämtar jag ett större. Ett Red Sea Max 650s på Lördag 10/8.

Håller på med förberedelser för det nya, jag håller också samtidigt på med två mindre fragg kar med kombinerad skummare i källaren, det är tre akvarium på höjden med sump längst ner, ska se om jag får till det med bilder. Kommer att lägga upp och dokumentera under uppbyggnaden. M.V.H Janne i Gävle

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I dag ska jag starta påfyllningen av mitt akvarium. Har 450 liter färdigt osmos vatten, så kommer nog inte få det toppfyllt i dag. Men kommer att starta upp multikorollern och dom två Tunze pumparna på 7000 respektive 11000 i/h. Grottorna finns med på bilden men är rätt väl gömda. kommer även att bli mycket bättre när det blir fart på kalkalgerna, ska flytta över från mitt Red Sea Max 130 som jag fortfarande har igång. (kommer att sättas ut för försäljning förresten. Vitt toppskick riktigt fint.) Tycker ni att jag har för mycket sten? kommer att vara ca 100kg när det sista kommer i när det är vatten i?? Tycker ni rev pelarna ser onaturliga ut ? tacksam för synpunkter. Mer bilder kommer. M.v.h Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för respons och lååvar mycket bilder. Japp som Steven sa köpt av Steven i Strängnäs, det är dock helt i nyskick. Har fyllt 140 liter och satt fart på Tunze pumparna på 7000 resp. 12000l/h men multikontroller. dom fyra cirkulationspumpar som sitter i från början ligger på 2150l/h per styck plus matarpumpen på 3200l/h tror jag det var. tror det kommer att räcka gott och väl och möjlighet till god styrning samt att inte behöva köra dessa på max. Kommer att köra Zeovit fick med detta vid köpet av Steven. Fyller och donar under veckan som är kvar och räknar med att ha allt igång under helgen. Du är så välkommen Steven och Sölve samt andra som är intresserad. Har även kört igång 3 mindre kar i källaren för b.l.a koraller så är jätteintresserad av att fraggar, koraller och lite speciella fiskar kanske någon har någon som växt ur de mindre karen i serien. Janne!!:smiley20:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Arbetat med att gömma kablar haft i korallgrus och lite smått som dörrar mm. I dag blir det att fylla en tunna till (150 lit.) Tänkte ju använda ca 75 liter från mitt inkörda Red Sea Max 130, men måste bli när jag fått till värdena skapligt eftersom några fiskar och lite koraller ska med. Fyllde på osmos reservaren som var en positiv överraskning på det genomtänkta karet. Där överinnings kammen sitter efter hela baksidan och vattnet rinner ner. Under den reservoaren finns en till på ca 45-50 liter som rinner ner i slang till sumpen där det sitter en slang med luftskruv som du kan styra hastigheten på osmos vattnet som rinner ner i sumpen och styrs nivåmässigt av en flottör som stänger och öppnar när det blir för lite resp. för mycket vatten, smart gillar jag behövs kanske fyllas på med nytt osmos vatten 1 gång i veckan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...