151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej! Har nästan precis införskaffat ett 250 liters kar. Gick riktigt snabbt från tanke till handling, då farsan ville ha lite inredning till sitt nystartade kar. Så slog han till på en annons, och då blev kar o teknik över så att säga. Har alltför många sötvattenskar hemma, men tydligen fick det plats med 1 kar till. Har fått lov att ha ett eget rum i källaren av frugan,men nu är jag inne på andra, mer får jag nog inte .Jag har haft salt kar för typ 18 år sedan kommer dock inte ihåg varför det lades ned. Men en gissning är nog att det inte gick bra mot slutet. Tar tacksamt emot tips för att rätta till fel samt att vidare utveckla karet. Har idag …
-
Så, då äntligen, efter smygläsning i drygt 5 år, så har tummen lossnat å min egen presentation får se dagens ljus, även om det är ganska mörkt ute just nu Rivstartade för snart 5 år sedan, faktiskt nyårsafton 2010, då ett besök på ZG i Lomma förändrade min syn på akvarister. Kom helt enkelt hem med ett 105 liters plug-n-play, som inom en snart framtid blev full-knökat, milt sagt. Mindre än ett halvt år senare blev det istället ett 360 liters Akva-Stabil som jag sen hade i några år. En flytt senare, å många erfarenheter senare, så fick jag möjligheten att uppgradera till mitt nuvarande kar, ett …
-
-
- 36 svar
- 3,8k visningar
-
-
Tja beställde idag ett nytt kar. 130x70x65 =591L Blir ett rimless med svart silikon och borrat med 3 hål mitten bak med glaspelare. Beställde även bänk.. eller iaf stativ i aluprofil som är tänkt att kläs in sen.
-
- 30 svar
- 4k visningar
-
-
Som nybörjare inom salt är man lite feg att ge sig till känna har jag märkt, är rädd för vad andra ska tycka om alla knäppa saker man säkert gör och alla fråååågor som man ställer men samtidigt är det ju kul att ha sin väg från scratch till stegvis bättre och även förändringar man gör med tiden samlade på ett ställe, som en tråd här Så här börjar det. Hämtar karet, fyra timmars resa, tidig fm kl 9. Det tog sin tid att plocka ner allting eftersom jag köpte karet med all incluse, fyllde en 3,5 ton skåpbil. Hemma igen mot kvällen, nu blir det stressigt, LS ska sköljas av, ja allt saltvatten som var i karet har fått följa med hem, fiskar ska ner i tillfällig burk. Osmos …
-
-
- 11 svar
- 1,7k visningar
-
-
Efter att haft ett uppehåll på ca sex år så sitter jag nu och planerar på att skaffa ett nytt akvarium. Det kommer inte bli något märkvärdig utan mer ett kar för att komma igång igen. Jag kommer hålla ögonen öppna om det dyker upp något intressant på köp och sälj men som det ser ut nu så lutar det åt att köpa ett Juwel Lido 200 med följande utrustning: * Juwel Lido 200 * Led-belysning typ Maxspect RSX 100-150W * Styrbar cirkulation typ Maxspect Gyre * Skummare Tunze Doc 9004 Jag tänkte satsa på mjukisar och kanske lite Lps:er, fiskar och små kryp. Som planeringen ser ut nu: Fiskar: * 2 Ocellaris clowner * 4 Bangaiik…
-
- 0 svar
- 603 visningar
-
-
Funderar nu på ett större akvarium på runt 600-700 liter. Man börjar ju osökt att fundera hur det blir med hållfasthet i golvet? Akvariet kommer ju hamna på entréplanet i vår villa. Eftersom entréplanet även är taket till källarvåningen så hamnar ju akvariet på ett regelverk. Hur är det med hållfasthet? Jag tror ju att golvet utan problem klarar det men det blir väl osvikligen vissa sättningar? Hur försäkrar man sig om att akvariet inte rämnar? Finns det riktlinjer? Ni med stora akvarier, vad är er erfarenhet?
-
- 10 svar
- 4,5k visningar
-
-
Tjena! Har hållt på med akvarium mer lr mindre hela mitt liv och odlat en del fisk genom åren. För cirka 1 år sedan fick jag upp ögonen för salt och har fastnat helt! Började med 30 litet nano sen därefter 180 liter och nu då 720 liter med sump. Olyckligtvis kom akvariumet felborrat för 2 veckor sedan så nu e jag inne på 7:e veckan . kan skriva lite om min utrustningen och även några bilder. Så håll tillgodo tillsvidare! 720 liter 200x60x60cm 12mm optiwhite front och sidor 160 liter 100x40x40cm sump Möbel: Akvastabil Mark II Skummare: BK 250 marin Belysning: ecotech radion XR30W X3 med TIR linser Returpump: Laguna Max flow 16000 Cirkulationspumpar: tunze 6155 1st, 608…
-
-
- 113 svar
- 15,3k visningar
- 1 följare
-
-
Nu startar jag en ny tråd vid sidan om min gamla om mitt 450 liters kar. Har skickat efter prisuppgifter på ett nytt kar med diamantglas, ytavrinning och sump. Karet kommer att byggas in på liknande sätt som da Truckas, här på guiden. Det kommer att bli en rumsavdelare hemma hos oss. Jag har saknat mycket att kunna utnyttja utrymmet åt båda håll. Det blir ju mer plats för koraller på det sättet också. Raster att ha under stenen är inhandlade och jag kollar runt på skummare med bättre kapacitet. Har hittat en Bubble Magus för 700-900 liters kar. En eller två Jebao 45 pumpar ska inhandlas för att få bättre strömning på en större yta vatten. Har funderingar på att göra mig a…
-
- 12 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på er kära saltisar! Efter mycket funderingar fram och tillbaka börjar mitt nya akvarium växa fram i mitt huvud. Om ni är intresserade av tråden får jag be om tålamod, jobbet kommer att läggas ned då jag inte håller på med yrkesutövning, blöjbyten eller matlagning Har funderat på att köpa nåt begagnat system men till slut bestämt mig för att sätta ihop ett själv för att få det som jag vill ha det. Inriktningen blir troligen som innan i mitt 80 l, dvs blandrev med tonvikt på LPS. Kommer också att fortsätta med Balling. Det jag fastnat för är en rimless visningsdel på b 100 x d 60 x h 40: Grunt och djupt med mycket bottenyta utan att kräva hela helger av vattenbyten.…
-
Hej. I dag fick jag (kommunen) strömavbrott. Det första för mitt nya hörn kar. Men det visade sig att mitt hemmabygge hade klarat testet i fall översvämning skulle ske. Sumpen hade fått obalans och vatten rann över kanten innan all luft hade letat sig ur alla rören och återgick till det normala. Gissar att ca 20 liter rann ner i avloppet som jag vid en renovering drog fram i vardagsrummet. Mitt upphöjda golv, likt en balja, gjort med 5cm uppvik och Biltemas våtrumstätskikt räddade mitt parkettgolv från fuktskada. En bra dag idag. :-)
-
- 2 svar
- 631 visningar
-
-
Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. Så info om burken: 240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. Teknik: Instant Ocean 1200, skummare 2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h) 1x Seio 530 streamer (2000 L/h) 1x Tunze 2300 L/h returpump 2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED) 1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge 1x DIY biopelle…
-
-
- 38 svar
- 3,7k visningar
-
-
Då var det dags akvarium är inhandlat! 240 l + 60 liters sump, uppstart kommer ske i mitten av januari om allt går som planerat! Detta kommer "byggas in" i en garderobsvägg och det kommer bli fett! Teknik: Instant Ocean 800 skummare 2x Seio super flow 1500 streamer 1x Seio 530 streamer 1x Tunze 2300 l/min retur 4x24w T5 (skall komplettera med mera ljus) DIY ATO ála Strom Bilder kommer laddas upp snart på sumpens uppbyggnad samt andra detaljer och uppdateringar! Fokus kommer vara ett fint revkar med relativt enkla koraller men jag gillar färger Bilder på karet idag …
-
Ok detta är lite löst planerande men vil ändå starta en tråd för att kanske få lite tips och tricks kring ev. framtida byggen Skissen åvan är lite "luffig" men det ger ett hum om vad det handlar om... Vi flyttar och vill i mitt rum som har en vägg med garderober som inte löper hela vägen sätta in ett kar. Alltså finns ett utrymme mellan garderob och vägg som är 128x58 cm. Ganska perfekta mått för att "bygga in" ett akvarium, salt såklart! Tanken är att klämma dit ett 200 L och använda mitt förra kar på 63 liter som sump. Sumpen ska befinna sig under visningsburken såklart! Planerat skåp över och under akvariet samt ventiler över skåpen samt på sidorna, datorfläktar får m…
-
- 1 svar
- 772 visningar
-
-
Då har man köpt ett större kar, helt nytt för 650kr. ...men med en mintre transportskada. Det ser ut som det är en klämskada och inga sprickor, så jag tror det håller. Nu har jag en hel del jobb med avrinningsdel, borrning mm innan jag kan flytta över från mitt rsm130.
-
Hej på er det var ett tag sedan jag var aktiv här. Det kom ett husbyte med tillhörande renovering i vägen för hobbyn, men nu börjar det bli klart så tiden och sugen finns igen för ett akvarie och en lång tråkig vinter är på ingång. Det blev ett begagnat red sea 170 den här gången dels på grund av platsskäl men även för att det är träbjäklag i det här huset. Tanken med det här akvariet är att hålla det enkelt, iallafall till att börja med så får det ta form ordentligt. Kommer att ha mestadels koraller som böljar med vattenrörelsen och några enkla fiskar. Har varit här inne och läst lite då och då och hobbyn har utvecklats en del verkar det som men grunderna är desamma…
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Någon som tagit bort teknikfacken på perkula går det håller det? Sugen på sump ikällaren för att få bort ljud+mera plats i akvarier.
-
- 52 svar
- 5,4k visningar
-
-
Har startat ett nytt projekt. Det är mitt första där jag bygger möbel själv. har kört salt tidigare ett år men det var inte helt lätt alltid och slutade med en krasch när en pump la av. Den här gången tänkte jag ta mer hjälp av mer erfarna akvarister och hoppas att det går bättre:) jag åkte och köpte 25kg Ls av en kille här på guiden som skulle lägga ner ett kar. Det slutade med att jag köpte hela karet och utrustningen. Måtten på karet är 100*80*50 l*b*h. Tänkte först ta över det som det var med möbeln, men frugan ska tydligen byta möbler i vardagsrummet så jag ska försöka mig på att bygga en egen möbel lite i stil som indiska möblerna från Mio. Blir verkligen inte lät…
-
- 41 svar
- 4,2k visningar
-
-
Hej efter att uppgraderat mitt 200 l lido till ett 450l helglas, tänkte jag att det är fint nog att visa upp, Detta nya kar har nu puttrat på i 3mån, med förvånansvärt stabila värden,enda problemet är fosfat 0,12( hannah checker) som jag jobbar med att få ner. I övrigt bra
-
- 47 svar
- 5,4k visningar
-
-
Har nu fått hem det nya karet samt rengjort och provmonterat det. Karet är på 360l med en sump på 90l. Belysningen kommer att bestå av en Maxspect G2 på 170W samt 2 stycken 54W T5 rör. Nästa jobb blir att ta ner alla delar av skåpet för ommålning m.m. Därefter skall allt liv, sten m.m. från det gamla karet flyttas över till detta. Jag skall försöka hålla tråden uppdaterad med bilder och info under hela uppstarten. //Marcus Tack Sparrow för all hjälp med nedmonteringen och lastning!
-
- 50 svar
- 5,7k visningar
-
-
Startar en tråd om mitt nya LPS kar som varit i gång i snart i ca 1år Kort info om karet. Mått L:100 B:82 H:70 Sump: ca 100l samt 3 ballingbehållare om vardera 19l Skummare: BubbleKing mini 200 Returpump: Red dragon 6500 Belysning 2st 6x39w T5 Ati sunpower dimmbara (nerdimmade till ca 60%) Koraller: Kommer försöka hålla mig till acans som får täcka delar av revet medans riccordeor växer på andra delar. Euphyllior ska "bygga nivåskillnader" och toppa med några galna gonioporer som jag inte fått tag på än Tanken är att det ska bli stora fält där ricordeorna växer ihop med varandra och samma sak med acanstreorna. Flertalet av euphylliorna ska bytas ut vartefter jag får tag …
-
- 53 svar
- 9,6k visningar
- 2 följare
-
-
Här kommer det att dokumenteras det mesta som händer mitt kar. 150x60x60, 2 rör ner och 1 upp. Skummare: Alpha Vertex 170 Returpump: RD 3 Mini 50W Belysning: 2 x 120W 10k Maxspect (kommer mer) bild på skummaren. Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
-
- 21 svar
- 2,7k visningar
-
-
Tänkte ta min saltvattenshobby till en ny nivå och försöka mig på en scape som har fascinerat mig sen jag började med saltakvarium. Tror nog att nästan alla har sett Konoluas "Volcano Tank" på youtube och det är detta jag ska försöka efterlikna. Har hållit på med Saltvattensakvarium i cirka ett år nu och har redan hunnit haft två akvarium ett 96L som jag började med och ett 300L som jag nu tycker är för basic för mig. Akvariet ska jag hämta imorgon och det blir ett 280L med måtten 100x70x40cm (LxBxH). Dock blir det bara ett vanligt "float" akvarium då det skiljer sig rejält mycket i pengar och man är ju en fattig student så Akvariet är inte borrat och det är utan ställni…
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har under längre tid känt mig lite krasslig, först trodde jag det var någon förkylning eller infektion, men efter timmar framför datorn inser jag att jag har fått en allvarlig infektion av "saltvattens-smittan". Jag beslutar mig för att skicka in åtskilliga motioner till regeringen och med ett antal överklaganden fick jag äntligen ett beslut på att skaffa ytterligare ett kar (emot ett inköp av en DKNY-väska) Missade tyvärr några bra kandidater under säljes avdelningen men efter ett lyckosamt besök till Triton snubblade jag nästan bokstavligen på en 60x60x60 kub, borrad med 3st hål, 2 för avrinning och en för retur. Fick ett bra pris på den och behövde komplettera med lit…
-
-
- 36 svar
- 8,2k visningar
-
-
Hej igen till er gamla silverrävar och till de jag inte har träffat, angenämt. Efter några år man varit ifrån saltvatten världen är man så pass tillbaka, att man planerar en uppstart. Tankarna eller ska man säga drömmarna har vandrat till de övre 1k-litrarna. Men både jag själv och diktat... *host* fästmön sa stop för de planerna. Finns ingen plats för sånna volymer i detta hus tyvärr. Så man fick komma ner på jorden lite och tänka realistiskt. Mitt arbetsrum kommer bli platsen för akvariet. Fönster vätter nordöst och nordväst. Det är ett hörn mellan dessa fönster och varför då inte sätta ett hörnakvarium precis där? Från kant till fönster är…
-
-
- 17 svar
- 3,5k visningar
-
-
Kör fast lite, är ute efter ett akvarium med måtten 110-130x50-55x50-60cm. Hittar någon basic modell, problemet att är akvarier i den här storleken allt som oftast har ett mittstag. Hade tänkt en 160w razor som lyse men då har den ett kluster i mitten, 2st 120w känns dyrt och inte säker vad min maxmått blir när man byggt ihop två. Kikat på andra som passar men då är det Alu-ram med allt vad det innebär med saltvatten. Sump är inte livsviktigt men gör inget om det finns någon färdigbyggd hisoria. Kollat på Akvastabil och RSM bl a men RSM innehåller mkt bös jag ändå inte tänker använda så det blir en hel del ombyggnad pga det, samt att de inte är billiga, väntar då hellre …
-
- 8 svar
- 991 visningar
-