Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

151-720 liter

1. Tänkte jag kunde köra en liten tråd över mitt nya kar för att få tips och trix och kanske t.o.m. inspirera någon, "som vanligt" i branschen kommer detta bygge ta god tid Siktar på att systemet kommer vara i drift under september. Karet ifråga är 90*60*40cm högt och ska stå på en bänk tillhörande mitt gamla Percula 90, det gamla karet kommer innehålla refugium och returpump och kommer att stå i källaren cirkus 4m bort och en vånig ner. Tänker borra för 3*25 och köra Herbie med 2 ner. Rördragningen blir ganska trixig så därför tänker jag att 2 25mm ner räcker, delar av avloppen blir flexrör. Cirkulationen kommer bestå av 2st rw-8 eller snarlikt. …

• Gilla
    • 135 svar
    • 15k visningar
  2. Started by Tomas E,

Jag får det inte tätt vid huvudröret ned till sumpen. Omöjligt att få bort röret och börja om. Kan jag göra något annat, limning eller?

• 1 svar
    • 947 visningar
  3. Started by Coralkiller,

Hej tänkte flytta runt i sumpen o undrar om man kan ta bort en sån där glasskiva Som är monterad i överkant utan att spännvidden blir förstor, sumpen är 150cm lång 50cm hög 50cm bred, 67cm frun kant sitter skiljeväggar silconade rakt över på bredden, glaset är 6mm tjockt,nästa överliggande glas är på 85cm från kant. Det är glaset i mitten på bilden jag vill ta bort, tror ni det håller för det?

• 18 svar
    • 2k visningar
  4. Started by dr.dator,

Nu är det äntligen dags för lite större kar. I förra lägenheten var det svårt att få plats med mer än min lilla kub på 100 liter, men nu är bostadsrätten såld och vi har flyttat till hyresrätt så nu ska det banne mig bli större! Planen är DT på 490 liter med måtten 140x70x50 (LxBxH) med sump på 110x60x35 med vattenytan runt 22 cm. Så totalt blir det i runda slängar drygt 600 liter. Karet ska stå på en ställning av aluminium-fyrkantsrör täkt med någon form av skivmaterial med två luckor fram. Tanken är också att kortsidorna ska kunna tas av enkelt så man kommer åt att fylla på färskvatten och Balling-dunkar osv. Teknik som jag har tänkt mig till burken än så länge: Belysn…

• Gilla
    • 201 svar
    • 31,8k visningar
  5. Hallå alla salta folk! Då tänkte jag presentera mitt första saltkar, karet har gått från sötvatten -> Bräckvatten -> Saltvatten. Hållit på med sötvatten sedan barnsben och gick sakta över till bräcktvatten med tiden. efter en tid och en olycka så dog de flesta fiskarna bort och jag tog beslutet att gå över helt till saltvatten. ökade sakta salthalten för att min kvar levande fisk skulle hänga med (african moony) samt mina 2 blåa eremiter och min lilla sjöstjärna. Efter en tid med mycket stor försiktighet så är jag här nu och alla invånare överlevde "flytten" till havet. allt är kvar sedan sötvattens tiden så jag har inget leva…

6. Started by Sune,

Då är det dags att bli officiell! Det började som en dröm eller rättare sagt en tanke för lite mer än 5år sedan att få starta ett större kar med ordentligt "djup" som skulle få agera rumsdelare. Ett av dom största problemen var att det inte fanns något rum att dela av Eftersom jag haft mina tidigare kar i källaren och sumpen + övrig teknik i ett separat rum, så hade jag helt lagt planerna på hyllan om rumsdelare i vardagsrummet, tills en kväll i slutet av sommaren.. Det visade sig att det fanns någon som hade samma goda smak som mig när det gäller mått på kar och som dessutom skulle byta ut sitt!! Ett rimless kar med frontrutan i optiwhite med måtten 150( x 80(d) x 60(h)…

• Gilla
    • 31 svar
    • 5,7k visningar
  7. Started by Johan W,

Nu är det på gång!!! Har haft ögonen öppna en stund efter ett nytt projekt, har inte riktigt vetat hur det ska se ut eller när det kommer hända. En dag i mitten av oktober så kommer det en annons här på guiden om ett ovanligt 6-kantigt hörnakvarium, då blir man ju lite sugen men problemet för mig är att det finns i Lerum utanför Göteborg. Efter lite mailkontakt med Lasse F (som hjälper en vän att sälja akvariet) en del funderande och mätande Bild på karet där det funnits innan + skiss med mått. sätter jag mig i bilen tidigt en morgon för att köra dom 45 milen till Göteborg. Möter upp med Lasse och några vänner till honom som ska hjälpa till att bära karet, allt funkar v…

• 134 svar
    • 18k visningar
  8. Started by Tevowo,

Hej! Jag har haft sötvattensakvarie i mer än 10 år men alltid gått och sneglat på saltvatten. Så för ca ett år sedan konverterade jag mitt Juwel rio 240 L från sött till salt. Ljuset består av 2x54 w T5, skummaren är en deltec mc500 och streamer seio prop 1500. Ingen sump. Filterfacket är fyllt med bio bollar, där juwels 1000 L orginalpump sitter kvar, och en strumpa med aktivt kol.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Ebba,

Hejsan! Tänkte starta en tråd om mitt 600 l bygge. Har precis köpt karet så bifogar lite bilder. Vad tycker ni om stockinglistan?

• 3 svar
    • 838 visningar
  10. Started by leifsson,

Inledledning Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁 Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. Karet …

11. Started by Bekolsyra,

Nu har karet tuffat ett tag och jag är sugen på att dela med mig. Hade sedan ett tag tillbaka ett ombyggt blenny, jag kände att allt var tajt och utrymmet otillräckligt, därför så slog jag till på större i samma ögonblick som sambon sa ja;) Jag tänker att en bild säger mer än tusen ord, så räkna bilderna! Utrustning: Belysning: Maxspect jump blue x2 Cirkulation: Jebao SLW 10 x2 Maxspect MJ-GF2K Skummare: Bubble Magus Z8 Returpump: Jebao MCD 3500 Övrigt: Tunze refugium lampa Aqua Medic reefdoser för All For Reef Blau fan med temperaturgivare

12. Inte riktigt nöjd, men det kommer väl! Fick flytta upp akvariet på ovanvåningen för husfridens skull. Egenbyggd bänk av IKEAs 60x60 skåp, IKEAs bänkskiva i valnöt. Akvariet 123,5*63,5*30 optiwhite rimless, 3 borrade hål. Teknik. Skummare: Coralbox D300 Retur: Waveline 4000 Osmolator: Tunze 3155 Filter: Aquamedic Cirkulation: 2 Vortech MP10W Es Lyse: ATI Hybrid 2x75W led 4x39w T5 Inrikting: ZOANTHUS Fisk. Mandarin Två mini gobies 2 kantålar Div snäckor och eremiter.

• Gilla
    • 25 svar
    • 4,1k visningar
  13. Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Ja…

• Gilla
    • 122 svar
    • 16k visningar
  14. Started by Hella42,

• Gilla
    • 3 svar
    • 658 visningar
  15. Started by Szararzepa@gmail.com,

Hej! Då är det dags för mig att beskriva vad som händer i mitt kar och vilka fel har jag hunnit att göra. Karet är ca 10 veckor gammal. Jag har flyttat mitt 3 månaders gammal 50l nano kar till 250 Red Sea Reefer. Levande sand, levande sten, skummare, riktig städpatrull och några fiskar från det gamla karet. Jag försökte hålla mig till Lasses metod och måste säga att jag var jätte duktig första månaden. Jag var helt förvånad att jag får inte lika mycket alger jämförd med samma perioden i första karet. Och då den duktiga perioden började försvinna. Jag har ju läst så mycket här på guiden att man ska ha tålamod, inte bråttom osv. Men DET ÄR SÅÅÅ SVÅRT!! Jag besökte fisk…

16. Started by johannes.k,

Då var det äntligen beställt lite större balja har ju ett rsm130 som snart gått ett år för att känna på hobbyn lite innan man lägger ner några större pengar. Tittat på lite olika modeller men föll för Eheim scubaline 460 marine, måtten passar mig ganska bra och det är en snygg möbel som jag inte behöver ha i källaren... 2st Hydra 52 skall få belysa det hela. Skummare Deltec SC 1455 Lite osäker på vilka streamers jag vill ha har en vortec mp10 på rsm'et och är väldigt nöjd med den men om man skall tro det som skrivs på forumet är det inte alla som går tyst och fint. Konstigt att man klarat sig utan problem tidigare men när väl beställningen är lagd känns det som en oändlig…

• 56 svar
    • 7,5k visningar
  17. Started by hundben,

Hej Har ett problem med mitt akvarium som har varit igång i 7-8 år. Allt har funkat klockrent fram tills för några veckor sen. Då fick jag för mig att plocka bort lite koraller som växt sig lite för stora. Bytte detta mot lite annat i en akvarie butik vilket jag inte har stoppat i akvariet än. Sen denna dagen har inget varit sig likt. 2 fiskar har dött, korallerna lever men inte på långa vägar som tidigare, slår inte riktigt ut, märks tydligt. Bytt vatten ett par gånger 10% blev lite bättre men slår ändå inte ut. Har bara mjukisar som varit stora och fina nu halv dassiga. Har ingen aning om vad detta beror på, Har inte ändrat mer än korallerna jag tog bort visst vissa av …

• 1 svar
    • 653 visningar
  18. För att citera Gert Fylking - Äntligen! I dagarna har jag varit och hämtat ett begagnat standard 540 med tillhörande bänk, planen är att utan stress få det på plats och förbereda för att köra igång och skifta akvarier när jag är jourledig om 3 veckor. Jag är inte särskilt duktig på att uppdatera mina trådar men såhär i början kan ju andra tycka det är kul att följa ett bygge, jag vet att jag uppskattar det, så jag ska försöka uppdatera Glömde en ordentlig före-bild men här är bänken inburen och inspekteras. Inte för att jag är perfektionist men frugan vill ha högblankt vitt så den halvrötna mdf'en åkte bort och ska så småningom ersättas av typ l…

19. Started by ulfboman,

540 liters saltvatten Hej alla Skellefteåbor och andra saltvattensfantaster tänkte berätta lite om mitt lilla projekt. Nu har jag haft igång mitt salt i ungefär en månad. Det är ett Zooline 540 l kar med aluminiumram. Skummaren är en äldre rotationsskummare från Tunze som jag köpte för många år sedan. Några delar saknades och några var trasiga. Så jag beställde lite delar direkt från Tunze det funkade utmärkt. Kör cirkulationen med lite äldre cirkpumpar men har beställt från Aquamarin i tyskland en Tunze nanostream 6055 med singlekontroller lite besviken på flödet. Väntar på två Sunsun 5000l och en 12000l pumpar från Fishstreet Honkong men de har visst fastnat i tullen i…

• 25 svar
    • 4k visningar
  20. Äntligen är det nya akrylakvariet på gång efter evigheter med funderingar! Ska bli grymt skoj att testa akryl efter ett par läckande glasakvarium. Och när man väl kör Akryl så varför inte köra lite specialare... Det kommer alltså att bli ett kar på cirka 500 liter, måtten 124 x 65 x 60 cm. För att få till ett så visuellt sett rent akvarium som möjligt har jag valt att lägga överrinning utanför själva akvariet. Jag kommer även att köra 2 stycken Tunze 6105-streamers i en "extern" lösning där pumparna sitter i en box utanför akvariet. Och här kommer en bild från tillverkaren Schuran på hur långt de har kommit med karet nu.

21. Lite bilder på mitt 250 Reefer. Allt har varit igång i total ca 4år nu, först i ett 140l och sedan ett byte till detta 250 för snart 1,5 år sedan där allt flyttades över precis som det var. Jag har varit aktiv med akvarium i ca 40år och de sista 6-7 åren med salt. Jag bestämde mig kanska snabbt att man måste kunna köra salt på ett liknande sätt som man kör sött med minimum underhåll om man skippar tex krävande sps:er och liknande. Detta är resultatet av ingen osmos, inga tester mer än salt och temp. Jag kör med en rejäl skummare, aktivt kol och 10-15 % vattenbyte varannan månad. Invånare: Ung Imperator (3år), 2st Clarkii clowne…

22. Started by ninan,

Hej, nu har vi snart kört vårt RSM250 i två månader. Starten har varit ganska enkel. Visst vi har haft kiselalger och visst har vi haft död på några pyttesmå glasrosor men inget onormalt för att vara uppstarten. Fiskar och koraller artar sig fin fint. Alla värden är normala och vi har inte haft några direkta jättetoppar med nitrit. Just nu kör vi ljuset på 5,5timmar om dagen och frågan är hur vi skall fortsätta att öka ljuset nu? Är det någon som har några tips? Här är en länk till akvariets fotoalbum med bilder från varje vecka från start och framåt: http://picasaweb.google.se/ninan675/AkvarietRedSeaMax250?feat=directlink

23. Started by Virse,

Detta är mitt andra akvarium. Det var ungefär ett år sen jag började planera detta projekt och akvariet har varit igång sen i slutet av maj. Tanken är att försöka inrikta mig på koraller, främst LPS, om plånboken tillåter. Akvariet Optiwhite 120x63x50 yttermått ~375 liter (beställt genom Triton) Sump på 110 liter ~400 liter vatten netto ~40kg levande sten ~25kg levande sand Levande Fiskar: Halichoeres chrysotaenia Paracanthurus hepatus Paracheilinus mccoskeri Zebrasoma desjardini Synchiropus splendidus Lägre djur: Alpheus parvirostris (Pistolräka på knappt 3 cm) Lysmata wurdemanni Lysmata amboinensis 2x Entacmaea quadricolor X Astraea tecta X Trochus sp. Koraller: Ga…

• 47 svar
    • 9,8k visningar
  24. Started by MagnusJ,

Jag startade mitt första saltvattensakvarium i höstas, ett 80L blenny som egentligen är ett riktigt fint litet akvarium. Men det är för litet för mig känner jag, när man väl började lägga till lite grejer som uv-c blev det direkt bökigt att få allt att passa och se snyggt ut. Akvastabil 275liters med ~84l sump. Skummare: Bubble-Magus curve 5 Retur: eheim universal 1200 Streamers: Jebao wp-25 och wp-10 Övrigt: deltec uv-c 10w samt reaktor deltec fr509 för fosfatremover eller möjligtvis biopellets i framtiden. Belysning står jag fortfarande o vacklar lite på. Har en beställning lagd på en razor 160w 16000k men funderar på om jag inte ska kräma på och ta en PS hyperion s 2*1…

• 49 svar
    • 6,7k visningar
  25. Started by wizz,

Då var det dags att presentera det nya karet ett Reefer 250 (Bilder kommer inom kort) Uppsättning. Red Sea Reefer 250 svart Zetlight ZT6600 Belysning Deltec SC 1350 Skummare Returpump Jecod DC-2000 Stream pump Jecod RW-4 Stream pump Polario 4 Sand Live Reef Base Pink 10kg Marco Rocks Ca:13kg Levande Sten ca:7kg Levande. 2st Ocellaris Clowner 2st Chromis Viridis 1st Zebrasoma flavescens (Gul Kirurg) 2st eremiter 7st sniglar (Blandat) 1st Anemon (Tappat namnet) Några få ko…

• Gilla
    • 20 svar
    • 4,9k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.