151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Inledledning Vill börja med att säga att jag har fått så otroligt mycket information och lärdom från detta forum. Jag hoppas att med denna tråd kunna ge tillbaka lite. För ca ett år sedan lade jag ner mitt första akvarium i samband med flytt. Jag tänkte då att det där var en dyr historia som inte kommer upprepas, men det dröjde inte länge innan suget kom tillbaka efter ett nytt kar. Med flytt till ny lägenhet kändes det helt rätt att starta upp igen, och denna gången skulle allt bli perfekt. 😁 Jag hade svårt att hitta ett kar som passade det jag var ute efter så jag bestämde mig för att limma ihop ett på egen hand. Karet …
-
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
- 1 follower
-
-
Nu har det blivit dags för uppgradering igen. Tillväxten i mitt 375l har varit över förväntan så utrymmet har minskat i rask takt. Det som är nytt nu är givetvis karet, bänk, sump och 3 revpelare som ska ersätta mycket av stenen som finns i visningsdelen idag. Resterande ska ligga i sumpen. Det kommer även tillkomma ett litet fraggkar som ska stå inne i bänken med en ledramp, ett diy som redan är påbörjat. I teknikväg är allt desamma. 3x maxspect 110w Cree Bubble Magus 150pro Grotech III doserpump Vortech Mp40 Deltec 20w Uvc Tunze 3155 Osmolator Sicce Syncra 3.0 retupump Karet jag köpt har måtten 150x60x60 och är helt nytt. Så detta ska borras med 2 hål i mitten. En h…
-
- 325 svar
- 34,3k visningar
- 1 follower
-
-
Känner att planeringen och bygget av karet nu gått över till att vänta på uppstart så vi kommer att skriva och uppdatera lite här med bilder och lite vad som händer. Kommer främst att försöka inrikta oss på sps och lps, men blir även lite mjukisar med så blir väl egentligen en salig blandning av det mesta som är snyggt. Uppstarten är planerad till slutet av september då vi kommer att köpa sten osv. Karet är ett 200 liters aquael med 54 liters sump. Vattnet rinner ner i sumpen via ett 25mm hävertrör som primär och ett 32mm nödrör. Returen är 25mm. Bänken är ett hemmabygge klädd med ikeaskåp som sedan klistrats med träliknande plastfilm. Tekniken som finns nu är: 160 watt …
-
- 46 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej. Har nu börjat fylla upp mitt nya akvarie som är med inner mått 150x70x50 för den totala vattenvolymen = 525 liter. Glaset är i optiwhite med fina maskinslipade kanter. Sumpen är en stor sak med plats för fraggdel med total storlek på 140x60 med en sötvattensdel med avskärmning på 20cm. volymen på sumpen med ett djup av 21cm blir 150 liter. Fragg delen blir hela främre halvan av sumpen på en yta av 100x30 ca. Belysning dit har jag inte brytt mig om än. Detta gör att totalstorleken på akvariet blir på ca 675 liter. Akvariet har ingen box inuti utan den är limman som en balkonglåda utanpå. Väldigt fiffigt. Sumpen är i samma linje som balkonglådan så rören ner kan gå s…
-
-
- 560 svar
- 60,6k visningar
- 2 followers
-
-
Efter att ha haft ett 840 liters kar som helt invaderades av ostoppbara bubbelalger samt att allmänt ledsnat på acroporor som dör så fort man slappnar av så har jag nu nedgraderat till 250 liter och tänkte bara köra lps/mjukisar eller möjligen nån enkel sps. Fiskarna ska vara av snälla arter med undantag av de som får följa med från gamla akvariet. Har tänkt hålla det hyfsat low tech och kanske till och med skippar skummare. De lpser jag sparat från gamla karet har klarat sig utan skumning och vattenbyten i ett år. Sumpen kommer som tidigare stå i garaget av bekvämlighetsskäl samt minska risken eventuella översvämningsolyckor Idag började ja…
-
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Har nu varit utan salt sedan våren 2014 då vi flyttade till hus och inte hade möjlighet att ta med vårt dåvarande akvarium. Här kan ni kolla på det https://saltvattensguiden.se/topic/39749-andreas-emilias-200-liters/ Har köpt ett begagnat kar här på guiden som har måtten 110*60*55 med centrerad avrinning. Kommer att placera karet där vårt badkar stod innan vilket blir kanon med tanke på att det är båda kranvatten och avlopp strax intill bänken. Kommer med all säkerhet att utnyttja det till max med div automatisering av osmos och vattenbyten och vad det nu må vara. Enda förutom karet jag har hyfsat klart för mig är hur jag vill ha sumpen. Komme…
-
-
- 93 svar
- 8,3k visningar
-
-
Kan följa mina egna spår och starta ännu en tråd om ett av mina kar ! Som många nog redan förstått brinner jag otroligt mycket för just uppstarten av akvarie. Sen har jag svårt för att bli nöjd så dom blir heller aldrig långvariga ! Skillnaden på detta akvarie och alla andra är att jag än så länge känner mig jäkligt nöjd ! Allting började med en Ikea bänk Förstärkt lite och med 20mdf som skiva ! Akvariet i sig special beställde jag , med måtten 80*50*50 . 10mm glas ow. Borrat uppe i höger hörn för att husera en tunze Wall . Hålet blev dock lite mindre än beställt så fick införskaffa en dremel och diamant slipp. Gick förvänansvärt bra ! Ca 30 minuter för att dra e…
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
en tråd om mitt Reefer 170, jag är motvilligt mer och mer fashinerad av mindre välkomponerade burkar, sen om jag själv klarar av att kvalificera... men iaf. så här är mitt Reefer 170
-
-
- 12 svar
- 1k visningar
-
-
gör en liten tråd om mitt hörnakvarium som jag fick av Gnarkill och avser förvalta på efter bästa oförmånga... ca. 180 liter med ytavrinning och sump
-
- 2 svar
- 543 visningar
-
-
Nu är det äntligen dags för lite större kar. I förra lägenheten var det svårt att få plats med mer än min lilla kub på 100 liter, men nu är bostadsrätten såld och vi har flyttat till hyresrätt så nu ska det banne mig bli större! Planen är DT på 490 liter med måtten 140x70x50 (LxBxH) med sump på 110x60x35 med vattenytan runt 22 cm. Så totalt blir det i runda slängar drygt 600 liter. Karet ska stå på en ställning av aluminium-fyrkantsrör täkt med någon form av skivmaterial med två luckor fram. Tanken är också att kortsidorna ska kunna tas av enkelt så man kommer åt att fylla på färskvatten och Balling-dunkar osv. Teknik som jag har tänkt mig till burken än så länge: Belysn…
-
-
- 201 svar
- 30,9k visningar
-
-
åter efter många år då jag endast haft salt på bordet, började om med sötvatten då jag inte kunnat ha burk på många år pga jobb mm. men det tog faktiskt flera månader innan det blev en saltburk igen. uppstarten blev inte som tänkt och det blev många nya saker på vägen, bla så har jag aldrig startat en saltburk förr utan RO, men flera har gjort det med Luleås vatten och det har gått bra och man ska inte dö nyfiken så sagt och gjort. -jag har inte haft såhär mycket gröna alger förr, det skall sägas men jag har fått bukt med nitratet som det ser ut nu då det ständigt sjunker och Benny The Blenny ser ut som ett hängsbukssvin som jobbar övertid så dom gröna tr…
-
-
- 4 svar
- 645 visningar
-
-
Hej allihopa! Jag är inte ny på guiden, har haft tre tidigare saltkar... vilka kan ni se i min signatur Har haft ett uppehåll på lite mer än ett år och nu äntligen har jag möjlighet att starta på nytt vilket ska bli spännande. Fick tag på ett begagnat kar med måtten 77x77x60 (ca 355L) efter lite letande, lite för stort tänkte jag till en början men är glad att det blev den volymen ändå, man vill ju ändå ha större så småningom (iaf jag). Tillhörande sump med måtten 76x40x40 och en bubbelfälla. Övrigt så blev det en Maxspect Razor 120w 16000k (tack Laggeman för en smidig affär). Returpump en Sicce 2.0 och skummaren en Aqua Excel AECH med en Lagunapump (Modifierad av Marcu…
-
-
- 28 svar
- 4,3k visningar
- 1 follower
-
-
Betalade handpenning på karet i juli -22 fick det i februari -23 och nu när vi är inne i mars -23 så har jag äntligen fått upp karet med den "bestyckningen" jag eftersträvat. Återstår ju en hel del med justeringar, konfigureringar och påfyllning av inredning och djur men jag hoppas, och tror, att jag åtminstone kan städa upp kring karet i helgen. Tack alla ni som kommit med tips, råd och förslag när säljaren svek! Som sagt äntligen! 🙂 PS. Ni kan följa resan på https://www.facebook.com/aquakrezz DS.
-
- 0 svar
- 319 visningar
- 1 follower
-
-
Hej, Gammal medlem som inte varit aktiv på många år. Nu har jag flyttat och passat på att uppgradera kar. Det blev ett Aqua medic 160 xenia. Mitt kar som jag ska flytta över allt innehål inkl levande är ett Akvastabil mark II 360 (vilket kommer komma till försäljning när allt är klart). Än så läng är jag nöjd då akvariet ser jätte fint ut och bänken var färdigmonterad och sumpen ser mycket rymlig ut. Det enda just nu är att jag är lite orolig du bänken lutar lite. Den ser rätt rak ut i sidled obelastad dock lutar den ca 7-8 mm bak- fram vänster och ca 6 mm bak-fram höger.. dock är ju bänken slät mot golv och det är en platta mellan kar och bänk..
-
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Lite om: Mitt intresse för saltvattensakvaristiken tog återigen fart 2005 då jag funderade på att sätta upp ett lämpligt akvarium. Det hade det varit sommar och först i början på hösten 2007 blev det allvar. Jag hade läst annonser då jag tänkte mig och köpa ett begagnat akvarium och då jag tittat runt på Internet visste jag i stort sett vad jag ville ha. Det skulle inte vara för stort och heller inte för litet. Dessutom ville jag ha ett akvarium som från början var avsett för saltvattensakvaristik. Köpa begagnat var ett bra alternativ då jag dels kunde få med en hel del tillbehör som levande sten. Nu har jag ju idag helt andra kontakter och källor och hade jag vetat v…
-
- 136 svar
- 16,5k visningar
-
-
Hej! Här kommer lite upplevelser från en som köpt Aqua Medics nya Xenia 160 kar... Jag själv saknade mycket info när jag researchade inför inköp så nu kan det vara läge för återkoppling med ca 8 mån drift avklarad. Till en början kollade jag runt på allt som stod till buds: byggt enligt mina specifikationer (160x65x60), modifierat Akvastabil Move 576, Red Sea Reefer XL 525, Diamanten Aquarium (160x65x60) samt Aqua Medic Xenia 160 (160x65x55). Prisnivåerna var med allt inräknat (frakt, ingående tillbehör osv) relativt likvärdiga även om själva produkten diffade något i mått och volym. Till slut föll valet efter tungt övervägande på Xenia 160 då den hade "check" på fle…
-
-
- 7 svar
- 3,2k visningar
- 1 follower
-
-
Har beställt ett så det vore kul att höra vad någon annan tycker om akvariet. Gillar att man inte ser overflow samt designen som jag tycker påminner om Juwels akvarium, någon som testat det i Sverige?
-
- 0 svar
- 368 visningar
-
-
Hej allt kunnigt folk! Jag la ner mitt förra kar (och ända) 2011 och har tänkt att nu när ekonomin är mer stabil och ungarna större så kan de va läge att dra igång ett nytt kar till hösten/vintern. jag har någonstans på vägen bestämt mig för ett RSM men vet inte vilken storlek jag ska välja? Har fått för mig att ju större vattenvolym desto "större" marginaler? Men jag kanske är helt ute och cyklar? Jag har försökt rådfråga med min bättre hälft men hon tycker att kanske 30l kan vara lagom så nu har jag slutat fråga henne! Så vad säger ni? Bomba mig gärna med för/nackdelar. Do and dont's. Ja allt man ska tänka på helt enkelt. Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
-
- 11 svar
- 2,7k visningar
-
-
Titeln kanske låter konstig! Men jag skulle vilja ha lite hjälp att återuppliva mitt kar och där med mitt intresse för saltvatten annars blir det nedläggning tyvärr. Det är så här att jag har sedan begynnelsen kört med "Djup sandbotten"-versionen för att slippa dammsuga botten som "skulle" underlätta hobbyn då djuren i sanden skulle städa den åt mig. Allt har gått smärtfritt i 5-6 år fram tills nu. Orsaken till mega algtillväxt på senare tid kan ha med att göra att jag köpte en kirurg. Jag har totalt 3fiskar på 550L. Levande sten består av uppskattningsvis 40kg++. Jag har märkt avsaknad av små liv i stenarna. Inga sjöstjärnor alls, knappt några podds eller borstmask…
-
-
- 5 svar
- 921 visningar
-
-
Har satt upp ett 222L kar som är tänkt i första hand som ett fraggkar. Ska bli kul o se hur det fungerar. Har levande sand och Ls i karet för lite levande kultur.. Bilder kommer senare. Tekniken är Skummare : Deltec Mc500 Streamer : Tunze 6045 Ljuset : Maxpect Razor 160W 16.000 k Så det är inget avancerat.
-
- 31 svar
- 2,4k visningar
-
-
Gör fast tråd om mitt kar då jag fick slita ut det mesta för att få tag på Imperatorn. Postar lite bilder på den nya rescapen som är i princip samma som innan men mitt revet är mot bakrutan nu istället så det ger mer yta.. Min stora BTA kunde dock inte hittas någonstanns.. Märkligt minst sagt. Börjar med en bild på den lilla anemonen som tog livet av min fina Chelmon rostratus. Förmodligen en Mini Haddoni har jag fått höra. Fyller på med mer bilder efterhand som karet växer fram här.. Med vänlig hälsning Nicklas
-
- 362 svar
- 32,5k visningar
- 1 follower
-
-
Tänkte göra ett försök med att dra upp några clowner (ocellaris). Det blir väldigt enkelt utformat till att börja med.. Ett 222L kar med syresten,värmare och ett par bitar LS och en tippad lerkruka. Slänger in lite bilder.
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hur mycket ATO vattenpåfyllning går det åt på era kar per dygn, mitt tar 2 liter, det känns lite mycket? Har en yta på 110 x 50 öppet inget skydd över.
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Allt började med att jag hade en tråkig hemmakväll och bestämde mig för att se avatar filmen mitt i filmen kom inspirationen och det blev ett nytt rev. Akvarium: 200L Sump: 70L CTLite 2X90W Led Jebao RW8 Buble magus curve 5 Inovative marine midi reactor D&D reactor marine magic doser pump PH,KH mätare Ozone ( kommer användas vid behov) Jebao 3000DC pump SCWD squid wave sumpen har följande filtrering 1*filter strumpa --> Filter matta --> siporax -->bioballs____ 2*Skummare---> två reactor____ 3*Chaeto + mangrove + LS____4*UV+returpump Så här allt började Bänken och borrning är klar
-
-
- 24 svar
- 4,6k visningar
- 2 followers
-
-
Tänkte jag kunde starta en tråd om mitt pågående projekt. Akvarium, 80x50x50 Bänk, egensnickrad med täckskivor från Ikea Returpump, Tunze Recirculation Pump Silence Electronic 1073.050 Tänkt teknik att införskaffa: Sump, skummare (Coralbox D300), belysning (AI Prime) , Samt en Maxspect gyre XF130, ev kompletera med ett par RW-4. Eftersom jag tänker köra Herbie overflow och akvariumet bara är borrat för ett 25 och ett 32 rör, så kommer returen bli på utsidan genom ett 20 mm rör som jag ska försöka smyga över kanten på nå snyggt sätt. Avrinningsboxen "spacklades" idag med svart silikon, så klistrade jag även på svart vinylplast på hela baksidan. I nästa vecka hade jag tänk…
-
-
- 262 svar
- 30,2k visningar
-