Gå till innehåll

AQUA MEDIC PERCULA en våt dröm


Kjelle

Rekommenderade inlägg

post-1393-14468923606034_thumb.jpg

Lite om:

Mitt intresse för saltvattensakvaristiken tog återigen fart 2005 då jag funderade på att sätta upp ett lämpligt akvarium.

Det hade det varit sommar och först i början på hösten 2007 blev det allvar.

Jag hade läst annonser då jag tänkte mig och köpa ett begagnat akvarium och då jag tittat runt på Internet visste jag i stort sett vad jag ville ha.

Det skulle inte vara för stort och heller inte för litet.

Dessutom ville jag ha ett akvarium som från början var avsett för saltvattensakvaristik.

Köpa begagnat var ett bra alternativ då jag dels kunde få med en hel del tillbehör som levande sten.

Nu har jag ju idag helt andra kontakter och källor och hade jag vetat vad jag vet idag hade jag beställt ett helt nytt komplett akvarium för saltvattenakvaristik

då kostnaderna inte hade blivit så värst mycket högre för just själva akvariet och dess standard tillbehör, som man behöver för att driva akvariet efter Berlinmetoden.

I Berlin metoden är huvudingredienserna levande sten och äggviteavskumning om du inte känner till det.

Många här på forumet kallar sitt kommande saltvattensakvarium för projekt.

Det gör inte jag då jag aldrig haft för avsikt att sätta upp saltvattenakvariet för en viss tid eller kortare tidsrymd.

Jag vet av tidigare erfarenhet att ett saltvattensakvarium oftast fungerar och blir bättre med åren.

Som ett årgångsvin skulle man kunna likna det vid.

Jag bestämde mig till slut för och köpa ett begagnat AquaMedic Percula 90 där 90 står för längden i centimeter på akvariet och innehåller knappt 300 liter vatten före inredning.

Akvariet har en inbyggd sumpdel vilket jag fastnade för då det såg smidigt och sköta om.

Fick med en hel del kg levande sten, några mjukkoraller, pumpar, skummare samt belysning.

Tyckte jag gjorde en skaplig affär samt att jag skulle komma igång ganska fort.

Första inköpsresan gick till Marinakvariet i Mölndal.

Ojdå tänkte jag när jag kom in hos Bengt här fanns det fina koraller och mycket tillbehör och köpa.

Bengt pratade på och jag insupte vad han sa.

Då jag varit från hobbyn i så många år och aldrig sysslat med levande koraller utan enbart fisk så var den världen okänd för mig mer än det jag läst mig till i mitt gamla

bibliotek där jag redan hade en hel del litteratur sedan forntiden i ämnet.

Det slutade hos Bengt med att jag hade köpt på mig ett par Tunze streampumpar och ett UV-C filter och lite mer levande sten.

Något mer blev det inte då jag hade för avsikt att låta akvarietvattnet mogna några veckor till innan det skulle bli dags för fler inköp.

Några veckor senare var jag på väg mot Mölndal igen då jag nu införskaffade koraller, några fiskar och glad ihågen var jag på väg hemåt Skövde igen.

Nu var jag saltvattenakvarist igen och jag var exalterad och lycklig.

Under första tiden var allt frid och fröjd, bra vattenvärden etc. med de tester jag hade.

Även om jag inte kom överens med dem, så såg det bra ut.

Det tekniska fungerade också även om någon pump lade av så köpte jag en ny och allt var frid och fröjd igen.

På den tiden handlade jag det mesta från svenska webb butiker och där hittade jag inga reservdelar därför var jag hänvisad till nya inköp.

Numera sedan flera år tillbaka handlar jag uteslutade från en leverantör där jag kan få tag på vad jag behöver inom 3-4 dagar.

UV-C filtret som jag köpte hos Bengt skulle jag byta rör på och döm min förvåning när det fanns vatten utanför manteln,

då bestämde jag mig för att alltid i framtiden köpa beprövade tillbehör.

Alltså ingen mer skit som legat i en varuhylla och samlat damm.

Tillbehör till ett akvarium skall vara exakt som till en bil det skall gå och reparera.

Finns det inte reservdelar så skall man inte köpa tillbehöret, det är min åsikt.

Även om vissa märken kan vara dubbelt så dyra så kan man ha dem oändligt mycket längre samt slipper obehagligheter som ex. driftstopp i tid och otid.

Jag började också på att köpa in extra pumpar, reservdelar, lampor för att inte råka ut för missöden som kan kosta de värdefulla djurens existens.

Som alla saltvattensakvarister så är man aldrig helt nöjd, suget på att köpa fler fiskar finns ju alltid.

Har man ett fiskbestånd som fungerar bra då skall man inte oroa det, det är en bra riktlinje och följa.

Men inte ens jag som vet allt detta kunde gå emot min egen vilja utan jag köpte fisken som jag saknade i mitt akvarium.

Det slutade med att de flesta strök med i den fruktade oodiniumsjukan som slog till och gjorde för mig en kraftig gallring av fiskbeståndet.

Nåväl efter en rejäl smäll kan det vara svårt att resa sig.Jag kom upp på 5 då jag visste att just sådant här kan man drabbas av om man somi mitt fall var oförsiktig och

köpte nyimporterad fisk som bara i stort sett varit och vänt i saltvattensbutikens akvarium när jag inte hade något karantänsakvarium.

Nu har det gått 3 år sedan dess och det som kommit och flyttat under den tiden är en del koraller. Nackdelen är som jag ser det att man inte köper 100%-iga exemplar,

det är svårt och läsa av en koralls välmående till 100%. Är inte handlaren 100% seriös och kunnig kan man om oturen är framme få dåliga exemplar och då hjälper inte

mycket för och rädda dem.

Sedan är det viktigt och veta vad den nyinköpta korallen har för krav på ljus, plats, cirkulation,härdighet, aggresivitet innan man köper den.

Jag bor också på fel plats då jag har långt och åka till närmaste saltvattensbutik.

På det viset kan jag aldrig vara med och köpa det lite mer exklusiva som den akvaristen har möjlighet till som bor i närheten av sin saltvattensbutik.

Det är en stor nackdel även om det kan vara en fördel då det aldrig blir tal om impulsiva impulsköp.

Akvariet:

Jag har byggt upp mitt akvarium likt ett ”kantrev” där fiskar skall kunna simma in och ut samt runt.

Fisken mår bättre om de snabbt kan söka skydd vid fara.

Jag har inte heller haft för avsikt och ha stimfiskar som rör sig på fritt vatten då skall man givetvis ha fler öppna ytor.

Akvariet innehåller cirka 40-50 kg levande sten.

Tillbottenbeläggning har jag korallsand inte den allra finaste och inte den grövstautan ett mellanting.

Sumpdelen innehåller en Aqua Medic Percula 90 äggviteavskummare, mekaniskt filter (filtervadd), levande sten och som returpumpen Aquabee 1000.

Filterdelen som är till höger i akvariebakdelen innehåller 2st. Aquabee 1000.

Vill man så kan man alltid montera på skumgummi patroner somfinns att köpa till Aquabee pumparna.

Nu använder jag inte det som just ett filter utan har enbartpumparna där samt fördelar tillsatser där.

I akvariedelen snurrar numera 2 st. Tunze nanostream 6095 som styrs av en Tunze multicontroller.

Som säkerhet har jag anslutit Tunzes säkerhetspaket till ett 12v motorcykelbatteri av geltyp.

Jag har kontrollers från Aqua Medic, pH mätare, redox mätare samt konduktivitetsmätare.

Avdunstat akvarievatten ersätts med osmosvatten som pumpas i akvariet med en Tunze osmolator 3055 från ett mindre akvarium.

Innan vattnet når akvariet går det igenom en Tunze kalkvattenbehållare som jag fyller med kalciumhydroxid vid behov.

Armaturen är en AquaPhoton 1x150 mH (13k), 4x39w AquaScienceT5 lysrör.

För att få cirkulation på luften samt viss kyla använder jag 2 st.Grotech 6 fläktar system som är kopplade till en Aqua Medic CC kontroller som styr av och påslag av fläktarna.

UV-C filtret är en Deltec 10w och vattenflödet genom den sköts av en mindre pump.

En ozonisator av märke Aqua Medic har jag också.

En luftpump är kopplad till en ozonbooster innehållande silicagel kulor, vidare till ozonisatorn och till äggviteavskummaren.

Ozonets till/från styrs jag med AquaMedics redox kontroller.

För underhåll av vattenvärden (Balling) och tillsatser för korallnäring etc. har jag en Grotech TEC III med 7 kanaler.

Använder mig av vodkametoden för låg nitratnivå samt Rowaphos till att hålla fosfatnivån i schack.

Vattenbyten var 14:e dag (10%), det senaste året har jag använt havssalt av märket Tropic Marin Bio actif som jag låter blandas väl i flera dagar, ibland längre med en Aquabee 1000.

Osmosanläggningen är en Aqua Nature 120l/dygn.

Matar gör jag med djupfrystaprodukter såsom mysis och krill samt med någon torrfoder produkt emellanåt.

Ljuset är tänt 12 timmar om dygnet med succesiv uppstart och släckning.

post-1393-1446892360597_thumb.jpg

Fiskarna:

Pomacanthus navarchus

Centropyge bicolor

Centropyge flavissimaA

canthurus lineatus

Pseudocheilinus hexataenia

Amphiprion percula

Amphiprion occelaris

Övriga djur:

Mithraculus forceps

Mithraculus sculptus

Turbo sniglar

Lysmata debelius

Lysmataamboinensis

Alpheus sp. (ser den knappt sedan3 år, hörs endast)

Diverse koraller

(I ett mindre akvarium bor en Coris gaimard och två Amphiprion clarki samt en anemon och några mjukkoraller.)

Tester:

Red Sea , Tetra och JBL

post-1393-14468923605895_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 136
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

ca (Red Sea) 430

mg (Red Sea)1400 (knappt)

kH (JBL) 7,5

nitrat (tetra test)en aning mer än i det färdigblandade saltet som jag just nu har på jäsning.

fosfat vet jag inte exakt idag då jag skänkte bort testen på sitt akvariemötet i tron att jag hade en till med räkna du 1/10 av nitratet.

Du skall få exakt uppgift om detta snarast (förhoppningsvis senast lördag)

post-1393-14468923609347_thumb.jpg

Några snabba bilder för att få en uppfattning om hur jag har det.

post-1393-14468923609142_thumb.jpg

post-1393-14468923609232_thumb.jpg

post-1393-14468923609296_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men inte har du väl nitrat i nyblandat vatten? Om du har lust får du gärna göra bilderna i storleken 1000x1000 i fortsättningen, så de blir lite större att titta på;) Det ser ju ut att växa bra i alla fall.

Även om det är lite så är det väl nitrat i alla fall så visar testen.

Något annat vet jag inte.

Ok, jag skall göra större bilden

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1393-14468923614768_thumb.jpg

Acanthurus lineatus Tubastrea faulkneri

Acanthurus lineatus är en hårdför och tålig kirurgfisk som med tilltagande storlek och ålder blir rätt vresigare och vresigare..

Det är en upplevelse varje gång jag sätter i magnetskrapan! Likadant om hand/arm skall ner i akvariet.

En verkligt vacker nattkorall är Tubastrea faulkneri som har klarat sig bra hos mig i flera år.

post-1393-14468923614474_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1393-1446892363586_thumb.jpg

Denna rackarn är jag osäker på om det är en Cryptodromia sp.

I en beskrivning som jag har hittat framgår att den är liten och apelsinfärgad samt att ryggen är täckt av hår.

Dock så skall ryggskölden vara 10 mm enligt beskrivning, mitt exemplar är åtminstone 30 mm vad jag kan bedöma.

Det var en ren slump att jag fick se den framme nu i mörkret och skyndade mig och ta ett foto..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-1393-14468923659372_thumb.jpg

Idag har jag regenerat silica gel kulorna som jag har i min ozonbooster.

När de är mättade av fuktig luft blir de röda efter en stund i ugnen på 120-125°C kommer de bli blå.

Ozonisatorn ger mer effekt på mindre pådrag ju torrare luft man har genom den.

Jag tycker att en ozonbooster är en bra investering om man vill köra med ozon i sitt akvarium

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kikade på solkoraller i helgen men avstod p.g.a. matningen. Vad matar du din med? Det är en nattkorall och käkar bara när den är utsalgen om jag har förstått rätt så hur har du fått till det? Lite nyfiken då jag är sugen på en likadan.

Jag tillsätter GroTech Nutri Marine och GroTech Plankto Marine.

Pulver foderna för koraller har jag helt slutat med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...