151-720 liter
591 ämnen i detta forum
-
Tänkte att jag skulle lägga ut några bilder på min burk
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej mitt namn är Luis bor i Lysekil tillsammans med min sambo och våra 4 kaniner 2 hundar Kort historia Mitt intresse startade med ett 54 liters som jag fick utav min väns mamma och ett par eldbukssalamandrar i 10 års åldern. Lång historia kort så fick jag lurat på farsan att hänga med på denna hobbyn som i sin tur fick min äldre bror att hitta ett intresse för diskus. Kort där efter så svalna mitt intresse men mina brors o farsa fortsatte så det har funnits i min närheten genom åren. För ca 8 månader sedan började planerna för hur min/våran första lägenhet skulle se ut och då slog det mig att ett akvarium är ju nästan ett måste! Min storebror hade under…
-
Hej på er Anders i Kiruna här igen nu är det dax att bygga vidare på mitt rev här i norr. kommer dock inte hävda att det blir sveriges nordligaste då Gnarkill bor nån km norr om mig än så länge här jag bara kommit överer en burk på ca 450 liter hoppas på att hitta sump på ca 160 liter den närmaste tiden ska försöka bygga ihop en bänk i veckan så prylarna slipper stå på golvet.... skriver mer i kväll. försöker ladda upp enbild då oxå.
-
- 0 svar
- 614 visningar
-
-
Tjena mitt första inlägg här , är helt ny inom saltvatten, men många år med sött. Har väntat i 4 år på att bestämma mig och så blev det köpte ett Redsea reefer 350 : CtliteG4 Led : Yourchoice Aquatics Dc13 : 2 st newwave pumpar : 1 returpump av något slag Kommer byta ut vissa saker med tiden , ingen billig hobby Har varit igång lite mer än 2 månader , och ser fram emot många år till . Första bilden. Och går dagens bild. Återkommer med mer uppdatering när det kommer något nytt. .
-
-
- 4 svar
- 722 visningar
-
-
Tänkte starta en ny tråd om mitt nya akvarium. Jag har införskaffat ett Red Sea Reefer XXL 625 liter med belysning i form av tre Aqua Illumination Hydra 26HD. Visningstanken är 1,5 meter lång och rymmer 502 liter medan sumpen rymmer 123 liter. Sumpen har en avdelare som gör att jag kan ha ett refugium. Jag fyllde vatten i akvariet igår och det verkar fungera ok. Bilder kommer så småningom. Jag köpte lite extra levande sten från min lokala handlare. Stenen har legat i deras visningsakvarium. Jag har sedan haft den i mitt karantänsakvarium. När jag skulle lägga ner den i det nya akvariet så jag en ganska stor mask. Jag tog stenen och hällde sötvatten i hålet dä…
-
Även mitt mindre Korall-fokuserade kar på 80 L + sump behövdes uppgraderas vid flytten. Så blev att beställa ett Waterbox PENINSULA 4820. Riktigt trevligt akvarium! Fokus i detta karet kommer som nämnt vara koraller men även musslor och andra ryggradslösadjur. Även några mindre gobies, ett litet anthias-stim och en kirurg är planen. Specifikationer: 120x50x55cm (LxBxH) 109 L sump samt separat 40 liters ato. Teknik: Belysning: 3 Noopsyche k7 pro II Returpump: 1 Jecod DCP8000 används även som cirkulation med 2 riktbara utblås. Streamer: 1 AI Nero 5 Skummare: 1 De…
-
Hej. Är i akvariebyte tankar. Vi har idag ett Red Sea 250 Max som vi är väldigt nöjda med. Enkelt att komma igång med, plugg and play helt enkelt! Nu vill vi satsa på något större. Red Seas 650 är väldigt lockande men vi vill ha LED ljus men tyvärr finns inte det valet. Vad hade ni köpt om ni hade en budget på 40-50 000:- ? Vi vill ha ett snyggt akvarium, både som inredning och akvarium. Så tyst som möjligt. Full automatik, vattenpåfyllning, kylare, LED ljus med massor av inställningsmöjligheter, Soluppgång osv. Finns det någon firma som bygger efter beställning? Med vänlig hälsning //Micke
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Det är dags att börja om på nytt, efter en viss väntetid så har mitt nya akvarium kommit från Polen. Det beställdes från Akwarium Szczecin och blev väldigt fint. Bänken byggde jag själv. Tanken är ett ganska enkelt akvarium med fokus på mjukkoraller då det är de jag gillar mest, jag ska försöka ha lite mindre radikala tankar den här gången och försöka följa Lasses metod för uppstart och skötsel. Så ingen sprängsten eller spännande frigolitbakgrunder... Men jag kommer köra på med Metallhalogen så länge jag orkar, trots en viss herres retliga kommentarer om saken. Det är fortfarande den bästa ljuskällan tycker jag. Definitivt betraktningsmässigt. …
-
-
- 157 svar
- 22k visningar
-
-
Hej! Jag undrar om någon har beställt detta akvarium i Sverige än och har fått igång det? Fördelar och nackdelar? Bara att erkänna att jag är en person som älskar saltvattenshobbyn och vill ha ett super enkelt system som har kanonljus. Detta verkar vara perfekt för mig..? OM det är så enkelt att få det att fungera som i filmerna jag sett. (Har iofs händiga praktiker att skamlöst utnyttja en del hehe) Någon med praktisk erfarenhet av detta eller 500 S än? Eller har någon något annat "all inklusive" med kanonljus inkluderat att rekommendera i storlek l=140-170 b=60-70 och höjd= 50-60 ?
-
- 32 svar
- 11,5k visningar
-
-
Mitt juwel lido 200 har blivit alldeles för trångt. Nu ska jag bygga mig ett större och behöver lite tips och hjälp av er. Bänken jag har tänk använda mig av är akvastabil mark II i vit som är 130 cm lång 50 bred och 79 cm hög måtten på karet jag hade tänkt mig är 130 långt 50 djup och 60 hög som borde bli ca 390 liter. därför jag väljer dessa mått är för att det ska vara placerat i hemmet där jag och min sambo är överrens. Tekniken: Har tänkt mig är att flytta över min pacific sun Triton r2 175 Watt och köpa mig en till likadan och köra dubbla. Ska göra mina 2 st vortechpumpar mp 10 och se om det räcker i annat fall skaffa en till pump. sen har jag eheims största uvc som…
-
- 6 svar
- 930 visningar
-
-
Tänkte jag skulle lägga upp lite om planeringen av mitt nya akvarium. Har i ett års tid velat utöka storleken på mitt kar. Men regeringen har sagt att vi inte någon bra plats. Efter att ha sett ett tavel-kar så började hon att ändra sig. Jag försökte berätta att det blev svårt med all sten och teknik i ett sådant akvarium. Men hon sa att det borde gå att lösa. Efter lite om och men lyckades jag lösa det och Mikael på Håkanstorp lovade att bygga det. Även om han tyckte att priset/ liter på akvariumet blev dyrt. Själv försökte jag muntra upp mig med att m2 priset blir skapligt. Det blev ingen tavla längre, men känslan ska vara lite åt det hållet. Akvariumet som kommer ha …
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Då har man fått återfall efter ca 1 år utan ett saltvattensakvarium. Suget blev för stort så nu har man varit och införskaffat sig ett nytt akvarium. Nu blev det dock lite mindre. Ska köra en kub med måtten 60X60X60 med optiwhiteglas med en sump på ca 100L. Akvariet är beställt och hämtat och bänken snart färdig så man kan dra igång. Den ända teknik som är skaffad är Jebao returpump och sen har jag även nu fått hem all PVC och genomföringar. Har målat bakglaset svart och även monterat 2 datafläktar i skåpet så de blir lite cirkulation där inne. Kommer uppdatera vartefter det händer grejjer!! Mvh Micke
-
-
- 15 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter det chockartade och deprimerande haveriet i mitt 250 liters system där fiskar och koraller för ca 15 000 kr långsamt och tragiskt "kokades" ihjäl och nästan dödade min motivation att stanna i hobbyn, så har jag äntligen kommit så pass långt att jag nu väntar på mitt nya specialbyggda kar från glasmästaren... Jag är, trots gedigen erfarenhet av 3D-program som ZBrush, helt rudis på Google SketchUp dock, så min enkla ritning nedan är verkligen pinsamt simpel. Men den ger iaf ett litet hum om hur karet kommer te sig. Den hembyggda bänken är klar, så när som på det estetiska, där jag fnular på att använda Back to Nature SlimLine-paneler som exteriör med en liten vit LED-…
-
- 124 svar
- 17,9k visningar
- 1 följare
-
-
Tänkte att jag skulle starta en tråd om min lilla burk, dels kan det väl vara av intresse för andra nybörjar-saltisar men känner även att det är kul att kunna se karet utvecklas med tiden. Kommer här att dela med mig av allt, både framgångar och dom där ögonblicken där man känner "hur fan tänkte jag där", pinsamt, men någon gång, någonstans, kanske någon annan kan undvika att göra samma misstag så nån nytta kan det komma även av dom ögonblicken. Själva akvariet är ett Ferplast Cayman Scenic 110 på blygsamma 300l men kände att den storleken räckte att börja med. Varken för litet eller för stort. Tekniken är än så länge: Streamers: 1st Tunze 6045 samt en Aquaclear powerhead…
-
- 124 svar
- 24k visningar
-
-
Hej mitt första inlägg här på svg. Jag har startat upp ett saltkar på 720l plus sump på 150-200l för ca 3månader sen och det dyker ju upp massa roliga grejer i ls bla något som ser ut som ägg ca 10-15mm stora lite vit gula och känns lite gummiaktiga. Är det någon som vet vad det kan vara.
-
-
- 5 svar
- 754 visningar
-
-
För någon månad sedan så hade jag tagit beslutet att lägga ner akvariehobbyn för ett tag och sälja allt levande och den mesta tekniken, men som jag skrev till Lagge så finns risk för återfall..... -Återfallet är redan här :-) Nu ska akvariehobbyn flytta in i finrummet. Jag köpte igår ett Juwel Rio 240, dvs ett kar med plan framruta och måtten 121x40x55cm. Då det är ett kar med boklaminat så ska det filmas med vit film. Även bänken kommer kläs med vita högblanka luckor. Troligen Ikea Abstrakt Till detta ska jag även i fortsättningen köra min Max-Spect 230 (80cm) Skummare KZ-small UV-Deltec 20w Returpump: Deltec 5052 (6000L) Hur avrinningslösningen kommer se ut är ännu vä…
-
- 85 svar
- 13,8k visningar
-
-
Hej! Dax att starta tråd . Från att ha börjat med ett RSM 130 och sedan uppgraderat till RSM 250 har jag nu uppgraderat till ett system på ca 500 liter. visnings karet har måtten 100x70x70 cm Teknik: belysning 2x Ecotech Radion xr30w gen 3 pro cirkulationen består av 2x Vortech mp40w qd samt 1x Vortech mp10w returpumpen är en Jecod DCT 6000 skummare Coral box 700 doserpump Jabaeo 4 kanaler uv-c deltec 20w 2xJäger värmare en på 50 och en på 300watt Ecotech reef link ehaim foderautomat Levande:…
-
-
- 115 svar
- 15,5k visningar
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt RSR 425 xl. Den här burken startades upp i Mars 2016 och uppsättningen har i princip varit oförändrad sen dess, Det jag gjort är att byta streamers från 2*Jebao RW8 till Maxspect gyre 350 och bytt belysning från Maxspect till 3st Hydra 26 HD. Inriktningen är "Mixed Reef" utan sand. Teknik Belysning: 3*AI Hydra 26 HD (AB+) Cirkulation: 2*Maxspect gyre xr 350 (Max 50%) Returpump: Jebao DC6000 Skummare: Deltec SC1351 Levande Koraller LPS Goniopora Alveopora Lobophyllia Fungia Euphyllia Leptastrea Favia…
-
Detta kommer att startas till hösten. Är första gången jag kommer att köra med sump, några tips ? Måtten på karet är 120*60*60
-
-
- 41 svar
- 6,2k visningar
-
-
Så äntligen har jag fått mina nya invånare efter ett halvårs planerande. Tröttnade i våras på att ha fisksoppa med bara en fisk av varje art och bestämde mig för att hitta på något nytt kul. Bestämde mig efter mycket funderande att köra ett rent artakvarium och efter mycket läsande beslutade jag mig för att göra ett vågat försök att ha en hel grupp med elddvärgkejsare (C. Loriculus). Enligt literaturen ska det vara svårt att hålla många elddvärgkejsare i samma kar, men jag bestämde mig ändå för att göra ett försök. Jag sålde alla mina fiskar förutom den elddvärgkejsaren jag redan hade sedan ett år tillbaka. Då färgerna och teckingen skiljer sig beroende på var de…
-
Har lagt ner mitt 3000l kar för ett tag sedan, tänkte höja nivån ett steg med mitt andra kar. Det blir på 650l plus 250l sump, inriktning stenkoraller. Nu väntar jag på dom sista glasbitarna till förstärkningen i överkant innan provfyllning, det kommer förmodligen hagla in åsikter ang konstruktionen och att det inte kommer hålla, men jag måste bara prova innan jag lägger det åt sidan för ett helt vanligt kar!
-
Hej Startade upp ett saltkar för en tid sedan (under mitt första akvarium). Efter 30 år som sötvattensakvarist blev man 8 årig pojk igen med upptäckarlust och glädje. Så har avyttrat 4 sötkar för att satsa på ett större saltkar. Måtten skall bli "standard" 200*60*60. Tyvärr ej bredare hade helst velat haft mycket mycket större bredd men bor 3trappor upp och blir för tufft få upp helt enkelt. Hissen rymmer detta så enkelt få in i lägenheten. Jag ska ordna en bänk ihopsvetsad. 1m hög och sen då 2m lång och 60djup. Svetsas i fyrkantsjärn eller vad det nu heter (lejer bort detta med tanke på att jag är fullständigt usel på sådant). Imorgon skall karet beställas. Jag har tänk…
-
-
- 268 svar
- 37,1k visningar
-
-
Jaha då var man framme vid mållinjen! Byggde bänken, sumpen och överdelen & bytte bakgrund från blå till svart. Vilket jobb det var! Jobbar lite för mycket och har 2 småttingar att ta hand, så bygget har pågått mellan 20-01 de flesta dagar i veckan. Det har varit otroligt skoj att få göra karet till sitt eget! Och nu när jag sitter här med övertid på ljuset (bara för att få njuta av resultatet) så är det så sjukt grym känsla. Just ja, byggde även överrin.boxen med lite tips från mattias här på sg, snygg design, smälter in i bakgrunden. Några fiskar strök med o även några koraller, så blir att fundera på vad man ska tillföra i karet framöver. Tänker gult. …
-
-
- 68 svar
- 7,9k visningar
-
-
Hej! Har nästan precis införskaffat ett 250 liters kar. Gick riktigt snabbt från tanke till handling, då farsan ville ha lite inredning till sitt nystartade kar. Så slog han till på en annons, och då blev kar o teknik över så att säga. Har alltför många sötvattenskar hemma, men tydligen fick det plats med 1 kar till. Har fått lov att ha ett eget rum i källaren av frugan,men nu är jag inne på andra, mer får jag nog inte .Jag har haft salt kar för typ 18 år sedan kommer dock inte ihåg varför det lades ned. Men en gissning är nog att det inte gick bra mot slutet. Tar tacksamt emot tips för att rätta till fel samt att vidare utveckla karet. Har idag …
-
Vi har haft lite slängar fram och tilbaka med olika kar, fisk m.m sedan så har man gått igenom missar som dem flesta gjort någon gång skulle jag tro iaf.. Här kommer lite niformation om vad vi kör med idag i vårat kar: deltec skummare 2st 55*3w 50/50 blå/vit led fohsban reaktor 150 10w Uvc Deltec seio propp 500 seio propp 1000 ett pumphuvud på 1000l/h vi inväntarr en jebo wp-40 wavemaker så vi får bättre cirkulation i karet.. Invånare i karet är: 1 St clownfiskar ocellaris 1 st Paracanthurus hepatus - Palett kirurg (doris) 4st sniglar "turbo" 6st sandvändande turbo snäckor 1st putsar räka 1st sandvändande sjöstjärna ! 1st orange sjöstjärna 1St Ctenochaetus striatus…
-
- 11 svar
- 1,4k visningar
-