151-720 liter
590 ämnen i detta forum
-
Hej allesammans! Planerna på att göra om i vardagsrummet har tagit fart och med det måste mitt nuvarande kar bort. Då har jag tänkt att i samma veva skaffa mig ett mindre kar och samtidigt bygga flytande aquascape (det är tanken iaf). Då det nya kommer stå där det gamla står blir det enklare att sälja allt det gamla och bygga det nya lugnt och metodiskt. För den som är intresserad av min gamla sten och koraller samt belysning, skummare och kar kan skicka PM Fick tag på ett Elos 120 i bra skick ihop med diverse teknik: Skummare: Bubble King mini 180 Belysning: 2st Ecotech Marine Radion XR30 G3PRO och en Tunze BioPelletsreaktor, får väl se om jag kommer st…
-
Tjena allihopa. Så nu efter några år med hörn akvarium så har jag äntligen flyttat till villa och då fanns utrymmet till ett nytt akvarium :-D. Har beställt ett nytt akvariw med måtten 100*60*50 (L*B*H)från tyskland och så håller jag på att göra en ritning av möbeln på jobbet. Möbeln kommer fräsas och byggas helt i 25mm mdf med måtten 108*68*90(L*B*H). Tror ni den kommer hålla? ;-) bilder av bygget kommer inom snart.
-
-
- 5 svar
- 985 visningar
-
-
Dom säger ju bättre sent än aldrig, så här kommer en liten introduktion av mitt kar som jag startade upp för 10 månader sen. http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/b3e6a577dd8d4f38703f861e28643aad.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/0be458bc42c9b23580a3af2e5ae9bced.jpg http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160930/ac1f6adece5b9618d8bfd16ea5257c5d.jpg Akvarium: Red Sea Reefer 350 Belysning: 2 paneler dSunY led och 2 39w T5 Ati coral plus Streamer: Maxspect Gyre XF130 Returpump: Jebao DCT4000 Skummare: Bubble Magus Curve 5 UV: Deltec 20w uv-c Doserpump: Revdos 41 Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Tjena mitt första inlägg här , är helt ny inom saltvatten, men många år med sött. Har väntat i 4 år på att bestämma mig och så blev det köpte ett Redsea reefer 350 : CtliteG4 Led : Yourchoice Aquatics Dc13 : 2 st newwave pumpar : 1 returpump av något slag Kommer byta ut vissa saker med tiden , ingen billig hobby Har varit igång lite mer än 2 månader , och ser fram emot många år till . Första bilden. Och går dagens bild. Återkommer med mer uppdatering när det kommer något nytt. .
-
-
- 4 svar
- 686 visningar
-
-
Hej allihopa. Är det någon som vet vart/ om det går att få tag på ett elos 120 i Sverige? Annars får man ju lov att beställa ett eget akvarie efter egna mått från tyskland. MvhbTom
-
- 1 svar
- 612 visningar
-
-
Jaha ja...Så då var sommaren över och man får lite mer tid till sina akvarium. Det här karet har puttrat på i ca 1månad mörklagt, och nu ca 2veckor med belysning på, med ökning 1tim/v. 2st små clowner fick oxå hoppa i nu. Lite info om baljan: 720l med intern sump Deltec 1660 Kelo led AK200S Retur pump ställbar eheim. Maxspect gyre 150.(kommer att ökas på) Eheim 2075 ytterfilter med siporax och en uvc inkopplad på den. Inriktning på karet? Ja det kan barka iväg åt vilket håll som helst, men just nu är väl målet lite större fisk, Imperator, zebra muräna, kirurg..osv Samt lite sps och ev. några…
-
-
- 13 svar
- 1,9k visningar
-
-
Efter många om och men så är man tillbaka igen. Den här gången blir det ingen som helst stress så det får ta den tid det tar innan det kommer igång. Mitt val denna gång föll på ett red sea Reefer 170.. Ska bli intressant med sump igen.. Idag kom karet, men det är dock det enda jag har just nu, belysning blir nån LED, förmodligen Kina.. Skummare blir nog nån bubble magus.. Vi får se vart det leder. Uppdaterar när det händer nåt nytt.
-
-
- 14 svar
- 1,7k visningar
-
-
Efter att ha lagt ner all akvaristik för ca åtta år sedan så började jag med lite rovfiskar igen för ca tre år sedan och nu har suget efter att dra igång ett saltkar återigen infunnit sig. Jag tänker att jag uppdaterar tråden allt eftersom saker och ting tar form samt för att ställa lite frågor då jag insett att den tekniska biten av hobbyn har hunnit rätt långt sen jag la av. Planerna för karet är att det kommer huvudsakligen bli ett SPS kar med en och annan fisk samt tridacna-mussla. Jag insåg att jag har lite bråte liggandes nere hos föräldrarna i Skåne, iaf minst en Deltec MC500 så det får bli vad jag inledningsvis kör som skummare. Karet …
-
Jaha, smyger igång en tråd om mitt nya projekt. inga kort ännu men har hela huset fullt av grejer som förhoppningsvis ska bli ett fungerande system så småningom. karet är 120x55x60 och sumpen 100x40x50. har aldrig haft nåt kar med sump så kommer säkert en del frågor efterhand. har pratat med stig o fått dom rör o kopplingar som ska behövas. nu ska det "bara" ihop och bli tätt. har en stor hemmabyggd hybridramp på 324+324 w men den är för bred så måste ta bort dom yttre rören och flytta in leden. nog det som tar emot mest för jag är verkligen ingen elektriker. nån i mitt närområde som är duktig på el och vill komma på ett besök. kaffe o fraggar utlovas.
-
-
- 156 svar
- 17k visningar
-
-
Hej, har läst och ställt en massa frågor i väntan på att jag skulle kunna starta upp ett 1100 liters. Men då det dröjer och är lite komplext då jag måste få godkänt av Brf och sen göra klart hållfasthetsberäkning + förstärkning av bjälklaget så tänkte jag starta upp ett 300 liters så länge. Skulle jag sen få det andra godkänt så kan jag alltid behålla det lilla som karantän etc. Så, fick gjort en beräkning på ett 300 liters + sump och golvet skall hålla för 400-500kg. Har ställt frågan till Mikael på Håkanstorps Zoo om han även är intresserad av att bygga detta lite mindre kar. Utrustning. Akvarium: 120*50*50-60cm, svetsad ställning med st…
-
- 19 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jaha då var det äntligen dags! väntat och planerat snart i 6 månader och enligt osäkra källor kommer karet+ sump att anlända nu på torsdag 25/8.. Ja vi får väl se! för 3 veckor sen kom förstas karet, allt såg prima ut enligt leverantören, men ALLT var i princip fel och ingen sump! så beställde på nytt och nu har dom lovat att det kommer men jag tror på det när jag ser det med egna ögon.. Men allt är ju färdigt förutom det viktigaste, så varför inte skapa en ny tråd redan nu så jag har nå att göra. Förra gången, köpte jag ett begagnat juwel 450 150x50x60 och borrade egna hål och satte solfilm på baksidan och byggde bänken helt i trä, dock blev utrymmet i sjä…
-
Hejsan! Mitt namn är Mikael och bor några mil norr om Göteborg, har tidigare hållt på med sötvatten (malawi). Då var det dax även för mig att starta mitt första saltakvarium. Så tanken är att detta blir min dagbok och skall försöka hålla allt uppdaterat med både värden och bilder:) Lite info om hårdvaran Tank: Red sea Reefer 250L Cirkulation: 2 RW-8 Ljus: 1x EcoTech Radion XR30w G3 Sumpen: Sump: som följer med red sea reefer Returpump: Jebao DC-6000 Skummare: Deltec 1455 UVC: Deltec UV-C 39w Värme: nån som låg hemma Doserpump: Jebao DP-6 Vattenbyte: Osmos: D-D Osmos Övrigt: Refraktometer: Milwaukee D…
-
-
- 25 svar
- 4,4k visningar
-
-
Då var det dags igen! Sålde av mitt gamla hörnkar inför flytt till villa. Planerade sedan att starta upp ett reefer 250 eller liknande. Nu är vi på plats och jag börjar snegla mot någon form av rumsavdelare istället. Har ett stort (12x8m) L-format kök/matsal/vardagsrum där jag skulle vilja skärma av tv-hörnan. Gissar att "färdiga" lösningar som reefer är svåra att hitta som rumsavdelare? Kraven är ungefär avrinning på kortsida och snygg vit möbel ☺ Har sett andra här på guiden som har specialbeställt fantastiska lösningar från Polen och Tyskland. Hade jag gärna också gjort men känner mig inte bekväm med att rita och speca på egen hand. Mitt första kar med…
-
-
- 142 svar
- 22k visningar
-
-
Kommande projektet står nu garaget. Måtten är 150*50*40 alltså 300l. Tekniken kommer bli 2-3 radion xr30. Två vortech mp40 qd. Kommer styras via reeflink. Allt från min kub kommer flyttas över förutom några fiskar. Inriktning kommer bli lps kanske några spser. Ska lägga in nytt golv vardagsrummet när de är klart kommer burken startas upp troligtvis i slutet på sommaren Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 96 svar
- 12k visningar
- 4 följare
-
-
Hej är i startgroparna att beställa det här akvariet och har lite funderingar. Akvariet blir 1500x720x400 i 12 mm högt med en utanpåliggande överrinning borrat för 3 stycken 25 mm genomföringar + 1 stycken 32 mm för returen. Behöver jag förstärka akvariet och med hur långa/breda förstärkningar? 1. På ställningen där jag har tagit bort ett ben för att kunna få in sumpen,blir det tillräckligt stabilt som det är på bilden? 2. I överringen så har jag satt djupet till 60 mm borde jag öka djupet lite till eller är det bra sådär?Med kam borde ju vattennivån hamna runt 4 cm under kanten på akvariumet ca? 3. Sumpen 850x640x400 i 8 mm Fungerar 8…
-
- 1 svar
- 626 visningar
-
-
Hej på er ! Efter att ha haft sötvatten i många år så har jag äntligen tagit steget till saltvatten. Valet på akvarium föll på akvastabil 275 l. Eftersom jag är ny på saltvatten försöker jag att hålla detta simpelt och enkelt till en början. Därför har jag enkla fiskar och enkla mjukkoraller. Om ni har några förslag på ytterligare fina koraller eller fiskar får ni gärna ge förslag. Till en början hade jag problem med en skummare men bytte för ett tag sedan till en deltec SC1456. Invånare för tillfället är 2 Clowner, 1 Medias Blenid, 1 putsarräcka. Det finns med andra ord utrymme för fler invånare …
-
- 3 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej! Hade i samband med flytt tänkt sälja mitt befintliga hörnkar och sedan starta upp ett nytt kar till hösten. Det verkar tyvärr vara lättare sagt än gjort, tror inte att det är priset som är fel. Är nog mer att ett sumplöst kar med ful möbel inte är så hett 2016.. Har därför börjat tänka om och istället för att göra mig av med karet så fixar jag till sakerna som jag stör mig på: 1. Ljud och utseende med påhängsskummare. 2. Möbeln Punkt två löser jag hyffsat lätt med hjälp av en snickarkunnig kompis. Punkt ett har jag lite olika idéer kring och här tar jag tacksamt emot tips. Har tittat på overflowbox från t ex Tunze och sedan sätta skumm…
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Ny tråd igen... En tråd till nya akvariet. Övertalad av flickvännen blev det akvarieköp och numera delägare i ett 720 liters rimless med 375 liter sump. Tråden kommer uppdateras inom kort med bilder och mer info men ikväl får det räcka med at öppna en tråd. Utrustningen på karet är lite extra allt kan man väl säga
-
-
- 21 svar
- 4,2k visningar
-
-
Mina få koraller började må dåligt i vintras och plötsligt dog en stor mjukkorall. Kanske inte knall och fall men den tynade bort helt på några veckor. Därefter blev min enda SPS, som faktiskt växt en hel del sen jag köpte den, brun och dog. Det gjorde att jag började misstänka att något var fel. Jag har varit dålig på att kolla vattenvärden och vattenbyten sköttes ganska sporadiskt får jag erkänna. Dessa problem gjorde dock att jag fick en nytändning och jag började därför labba med vattentester och olika tillsatser osv så nu mår de kvarvarande korallerna bra igen och vattenvärdena ser bra ut, så när som på lite för högt Nitrat och fosfat. Det kan bero på kranvattnet. Ja…
-
-
- 122 svar
- 15,4k visningar
-
-
Börjar med en byggtråd då visst intresse fanns för det. Detta är mitt första bygge, har haft två saltkar innan. Ett för runt 15 år sedan som var ett 120 liters med två clowner och en kirurg som jag köpte begagnat och som blev nerlusat med glasrosor och gröna alger, samt ett 80-liters Blenny som jag har igång nu och som nytänt intresset! Då drakfiskar varit en turn-on sedan jag var tre äpplen hög och jag för första gången nu faktiskt har en realistisk möjlighet att ha dessa, är det ett par såna som kommer vara huvudnumret i det 570-liters (160x60x60) som jag, av en slump, fick tag på av en vänlig själ i Tibro. Dock har jag med mitt nuvarande lilla kar upptäckt at…
-
Hej har börjat planering på en ny bänk för min nya kar och behöver hjälp. dosering pump Jebao D4 Eftersom jag har dålig med utrymme så är jag tvungen att placera min dosering pump under karet ihop med sumpen eller ovanför sumpen min fråga hur tåligt en dosering pump kan vara för allt fukt/salt och annat nära/ovan sumpen ? eller ska jag tänka på nåt annat alerantiv? Tack för svar . MVH patrick
-
Goddag gott folk! Under tiden jag hade min senaste burk med måtten 100x80x70 har jag letat efter ett kar som är längre och smalare, det tar tid att hitta ett begagnat kar med mått som man söker. Säkert många som känner igen sig i det där Lyckligtvis hittade jag ett som har måtten 160x65x65 till ett bra pris med stabil och hög bänk (jag är lång och det är jobbigt att böja sig alltför mycket). Jag är inne på mitt tredje kar under en två-års period efter mitt uppehåll från hobbyn, brottas fortfarande med högt fosfat (0,15-0,20 med FaunaMarin). Kör med FM Ultra Phos, redan efter ett par dagar är medlet gult. Jag kan tyckte att det fiskbestånd jag har idag och den…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Fick äntligen flytta ner på nedanvåningen, fick tillomed ett eget rum Beställde akvariet hos diamanten aquarium i Tyskland, bänken byggde jag själv. Måtten landade på 187.6x63.5x40 då jag tydligen gillar låga kar, 12mm optiwhite. Sumpen har tre fack 110x50x35. Tekniken är noga utvald för att köra ett tyst system, ända som låter lite är fläktarna från belysningen. 3 st radion gen3 hängandes i egentillverkad upphängning. 2 MP40QD en på varje sida. Returen är en vectra M1. Dessa produkter kommer styras via reeflink när jag får den. Skummaren är en bubbleking Mini 180. Kör en kessil A160WE som belysning över refuguimet. Doserpump från Ati med 6 kanaler,…
-
-
- 24 svar
- 2k visningar
-
-
Startar upp en ny tråd till karet mitt då den förra var mer planering... Nu är jag snart igång akvariet fylls just i denna skrivande stund och kliver in i dygn nr 2 av osmosdrift hehe. Så info om burken: 240 L (120x40x50, LxBxH) med ytavrinning + 60 L sump, står på metallstativ inklätt med pvc skivor fästa med magnet. Teknik: Instant Ocean 1200, skummare 2x Seio super flow 1500 streamer (6000 L/h) 1x Seio 530 streamer (2000 L/h) 1x Tunze 2300 L/h returpump 2x PopularGrow Kinaled 110w (tot 4 dimbara kanaler över 110 st LED) 1x DIY ATO se separat tråd om detta bygge 1x DIY biopelle…
-
-
- 38 svar
- 3,7k visningar
-
-
Visste inte riktigt vart jag skulle lägga den här tråden. Om det är helt åt skogen får väl någon snäll moderator flytta på den. Jag har idag ett Akvastabil 275 med sump som funkar hyfsat. Ljudnivån har dock alltid varit lite besvärande ut ett WAF - perspektiv och efter att den ställbara returpumpen gick sönder för någon vecka sen har det drastiskt försämrat läget. Jag fick nämligen slänga in en reserv jag hade, en Aquabee på ungefär dubbla pumpeffekten, vilket har gjort ljudnivån ganska mycket värre. Inte bara det att pumpen surrar högre (det ljudet har faktiskt gått ner lite sen den blev "inkörd") men det slurpar och bubblar som attans från rördragningen. So…
-
- 7 svar
- 975 visningar
-