Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by mikaelhede,

Hej. Hörde med en affär idag som säljer saltvattensgrejer ang byte av vatten. Han påstod att man inte behöver byta vattnet utan mara tillsätta kalsium och mineraler. Stämmer detta ????? /D

• 7 svar
    • 1,8k visningar
  2. Started by Linnex,

Skrev i en annan topic utan få direkt svar. Kan man med fördel lägga i kalksten i sumpen för att hjälpa till att hålla uppe Ca värdet om man inte har så mycket stenkoraller och i så fall är det någon speciell sten som skall användas?

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  3. Started by Beppe,

Jag funderar lite efter att ha läst en annan tråd här på forumet om salthalten i karen. Enligt bruksanvisning på t ex reef Crystal ska man använda 33 gram/liter sötvatten. När jag blandar till mitt till 1,024 vid 25 grader, så måste jag använda betydligt mer- 40-42 gram. Stämmer detta med era erfarenheter?

• 12 svar
    • 4,1k visningar
  4. Started by nemo,

Verkar som jag kommit ungefär rätt i calcium mängd i karet nu. ca400 Men får varierande värde 380, gör ett test till direkt efter & får då 420. I manualen för salifert testet står i punkt 2 "add 1 level spoon of ca-1" är det en struken/slät spoon ? hur noga är det ? Övriga värde helt ok. även kh som nu ligger på 9

• 3 svar
    • 1k visningar
  5. Started by nemo,

Har problem med att få upp calciumet just nu ligger det på 350. Har använt calciumhydroxid (pulver) ett tag nu men det vill ej öka. övriga värde = ok Tips, jo tack.

6. Started by uffe2,

Jag köpte Salifert's KH-test och min tyska är inte något vidare....dvs nästan noll ! Jag mätte KH-värdet och det var för lågt, så jag hade i buffertlösning för att höja KH-värdet. Sedan förstod jag inte hur KH-värdet kunde minska något, när man hade i tripple-buffert lösning. Därför öste jag i ännu mera tripple-buffert och sedan blev KH nästan noll (trodde jag). Fattade ingenting ..... Sedan upptäckte jag att mina avläsningar var felaktiga ! ....jäklar.... Jag missuppfattade hur man skulle läsa av tabellen. Det är inte hur mycket man har sprutat i, utan hur mycket som är kvar i sprutan som man skulle matcha mot tabellen. KH-värdet var inte noll, tvärtom, det är närmare …

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  7. Started by crille,

finns det någon vänlig själ som har en manual till saliferts calciumtest har lyckats slarva bort den,vet att det fanns manualer upplagda på forumet innan men jag hittar ej dem

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  8. Köpte en låda med saltvattens tillbehör från Danmark och fick med lite andra saker oxså. Så vad har ni för erfarenheter utav tropicMarin Pro-Coral K+ elements tropicMarin Pro-Coral A- elements

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  9. Started by Niclas,

Hej på Er alla, nu ska jag berätta om mitt lilla äventyr igår kväll... Jag hade laddat min AC kalkmixer och drog igång den manuellt med min slangpump, med osmosvatten från en dunk. Avsikten var som vanligt att skicka upp PH eftersom jag på sista tiden har haft svårt att hålla det på en bra och jämn nivå. SÅ igång med eländet och iväg till ett annat rum för lite surfning o annat... efter nån timme så ropar Sannah att det ser lite konstigt ut i akvariet... JO det kunde även jag hålla med om! Snövit o mjölkigt som bara f-n. Kolla PH´t jodå nu var det högt, lite väl högt... Panikåtgärder startades omgående med vattenbyten ca: 140L i min 450burk, fick ner PH´t till någurlunda …

• 14 svar
    • 2k visningar
  10. Started by Dimorb,

Håller på med lite olika experiment hemma och undrar om det är någon annan som har räknat på något av följande: mg/l till akvariet i veckan, per dag eller dosering? Sedan undrar jag också om kH varierar med dyngsrytmen precis som kH? Kan styrkan variera beroende på när man mäter? mvh Andre

11. Started by per.w,

Jag undrar vad ni har för saltnivåer i era burkar? Litteraturen säger att det ska vara mellan 1.024 och 1.026ppm. Jag vet att några jag varit i kontakt med har så låga halter som ända ner till 1.020ppm. Själv har jag ända fram till det att jag startat upp min burk på nytt, haft en saltnivå på 1.026ppm. Nu har jag sänkt den till 1.022 då fiskarna jag köpt gått i en burk där salthalten var just 1.022ppm. Det visar sig nu att korallerna som jag hade i min gamla burk och som jag har flyttat till den nya burken,tillsammans med de nya korallerna jag köpt till den nya burken inte trivs eller iallfall inte öppnar sig ofta eller alls, sedan jag sänkt saltnivån från 1.026 till 1.02…

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  12. mäter me salifert´s tester, vad är de som gör nitrat??? å hur får ja ner värdet.. har gjort vattenbyten. å skummarn skummar som den ska...

13. Started by Daniel,

jag bor tillfälligt i blekinge och har karet mer eller mindre själdrivande med alla möljiga matare och dylikt.. jag kom hem imorse och det var sk*tvarmt i lägenhet, tempen i karet var över 30, alltså varje saltvattensakvarists mardröm, den sista räkan hade koolat såsom de flesta koraller.. dessutom såg karet ut som en trägårdsdamm.. fiskarna verkar må bra.. jag har tagit bort rampen, satt en till stor fläkt mot ytan och stoppat en frusen pet flaska i karet.. nu är tempen runt 30... som tur karet är relativt nystartat och jag hade bara små testkoraller.. det jag har forlorat hittils går att ersätta.. det är bara synd om de, men shit heappens.. mina frågor.. jag bytte vatt…

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  14. Rätta mig om jag har fel, men funkar nitratfilter med svavelgranulat genom att man låter akvarievattnet strömma genom filtret, right? Är det nåt speciellt med mängd vatten som ska trömma genom eller nåt med det hela? Vad jag är ute efter är allstå varför man inte kan bara använda kära strumpbyxan och fylla den med granulaten och lägga den i ett av sumpens fack? Eller är jag helt ute och cyklar i lagunens djungel?

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  15. Guest lysröret
    Started by Guest lysröret,

har sålt mitt 128L och mitt 63L, båda sött. har nu fått en kick av att tittat på tsatsiki, morsan och polisen där jag såg tsatsikis underbara saltkar. det var inte alls för blått utan mer åt det vita. det måste ni se! men men. nu när jag fastnat för salt så undrar jag hur ni doserar och vilket salt det ska vara. funkar JOZO havssalt? jag har mycket sånt hemma. seltin är ju inte att tänka på *småskrattar*

• 14 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by Dimorb,

Undrar hur fosfat uppkommer i vattnet? Trodde tidigare att det berodde på att man hade död materia i akvariet, ruttnande fiskar, övermatning eller dylikt men har nu kommit fram till att det inte enbart kan vara det. Alla fiskar lever och jag matar inte mera än tidigare. Slutar jag mata så sjunker nitrat till i stort sett omätbart men fosfat stannar kvar så det kan ju inte ha att göra med övermatning, inte i så stor utsträckning i alla fall. Visst lite fosfat följer säkert med matningen och oavsett om man har ny osmos eller inte. Men hur kan det komma sig att bakterierna tidigare, när man hade en gammal och sämre osmos, klarade av att bryta ner fosfaten medan de nu inte gö…

17. Started by petrol,

igår när jag gick förbi akvariet så såg jag att det såg ut som någon hällt i mjölk i karet.. Satte mig ner för att studera fenomenet. Såg hur det kom en kraftig "pust" från en xenia (vet inte med 100% om det var från den eller något annat). Tog lite bilder med jämna mellanrum för att dokumentera ( som alla vet har jag en värstingkamera - NOT ) Antagligen var det mjölke men om någon har en teori så så skriv gärna in den.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  18. Started by jens karlskrona,

Har inte tillsatt något som helst kalcium för mina värden har varit ok.. Har heller inte mätt på ett tag nu, men när jag idag mätte med jbl ca test så visade värdet 600mg/l ??? Hur göra??

19. Started by Jocke,

Tjenare! Kan någon förklara hur man gör avmätningen fattade inte riktigt hur man ska göra. Om jag kollade uppe från så var vattnet helt vitt men kollade jag från sidan så fick jag lite rosa som indikerar 0,5 när man kollade mot test brickan. Betyder det då att jag har 0,5/10= 0,05 PPM?. Hur kommer det sig att man får färg eller inte beroende hur man kollar genom behållare?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by wrang,

Fick hem mitt ROWAphos idag och skall nu kolla hur det funkar. Mätte vattnet precis och hadde 0.1 med Saliferts PO4 test Lägger i 100gram för mitt 200 liters akvarium i en damstrumpa och hänger den i ytavrinningsfacket. 100gram var ett rågat 1dl mått Får se hur det ter sig

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  21. Started by jens karlskrona,

Hej. Är det någon som har nån erfarenhet av tetra´s KH-test? Tyskarna verkar tro att alla borde bemästra deras modersmål. Vet helt enkelt inte hur jag utför testet. Dom var gulliga att skriva dit det på Hollänska, franska och Italienska men tänkte att Engelska är det väl ändå ingen som kan????!!!! Tacksam för svar, Mvh Jens.

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  22. I lördags gjorde jag vattenbyte på 30 liter med fräscht Osmosvatten. Jag hade inte trott att det skulle vara någon skillnad efter utan att jag skulle märka skillnad på sikt (bättre värden). Men faktum är att vattnet blev klarare efter någon timme! Jag tillförde även 1 tsk Kalciumhydroxid samtidigt (blandat med 10 av dessa 30 liter osmosvatten). Idag genomförde jag ett antal tester med följande resultat: 1. Vätepotential(pH) = 8,0 = OK (högre än sist) 2. Kalcium (Ca)= 400 = OK 3. Nitrit (NO2) =0,1 = För högt enligt testet(normalt 1.0 kanske?) 4. Nitrat (NO3)= Högre än 25 men lägre än 50 = OK 5. Fosfor (P)= 1,00 = Katastrof enligt testet. 6. Redoxpotential(mV)= 434 =…

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  23. Started by Jailbird,

Har 250ml Rowaphos i mitt ytterfilter "fluval 303" Har haft i det i 1 vecka nu utan bättre resultat, mätvärde Fosfat= 0,25-0,5 är det felplacering eller vad..... Varför blir det inte bättre resultat efter denna tid nån som vet ?? Mitt kar är på 400 Liter

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by Jocke,

Tjenare! Finns det någon bra produkt som inehåller alla spårämnen för tex stenkoraller i samma flaska?. Finns det även liknande för mjukkoraller?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  25. Undrar lite kring fosfatvärde i akvariet. På testerna från salifert så finns det markerat vid vilka nivåer det börjar bli kritiskt för korallerna och när tillväxten hämmas. Men ingenstans kan man läsa om när det börjar bli farligt för fiskarna. Är det för att fosfaten måste vara på en så hög nivå att det är omöjligt att få upp det utan att fiskarna dör av andra orsaker innan eller är fosfat inte skadligt alls för fiskar? Kan ju tänka mig att höga halter av fosfat inte är så nyttigt för fiskar men hur mycket är högt för en fisk? Pratar då inte om tjocknackade damseller utan vanliga saltisar så som zebrazoma kirurger, dvärgkejsare eller mindre fiskar t.ex. E. Midas och P. H…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.