Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by jonasroman,

Hej jag har funnit flera batcher där Fauna Marines ref vätska (den på 100ml) INTE innehåller den mängd nitrat som står på flaskan (10 ppm) , utan bara 0.7 mg/l. jag tror nitraten har blivit konsumerad. var således vaksam om du använder denna som ref vätska o får ett oväntat lågt testsvar. FM är meddelade och gjorde direkt en test själva och fick också närmare 0 på den batch jag rapporterade. Men det kan vara fler batcher då jag fått rapporter från UK att även där mätte en kund att det var för lite nitrat i flaskan och det var en annan batch. så var vaksam. personligen tror jag felet är att man blandar både po4 o NO3 i samma referensvätska. …

• Gilla
    • 5 svar
    • 516 visningar
  2. Started by Kimozabe,

Skulle droppa i lite clacium och fick tag infel flaska. Vände upp och ner på en easylife jodflaska som är utan ”strypning”, fick nog i allt mellan 10-50ml Något jag kan göra för att akut korrigera eller det är ingen fara att ha för högt jod? Mvh Kim

• 3 svar
    • 515 visningar
  3. Started by Fluval_Robban,

Hej alla Är ny på det här med att mäta värden och undrar hur ni andra gör när ni läser av värderna mot färgkartan, alltså ska man läsa av färgnyansen från sidan av provröret och i vilket ljus är det bäst att läsa av?? har märkt att man nästan kan få vilken kulör som helst om man tittar från olika håll i provröret... Har Salifert tester:)

• 1 svar
    • 515 visningar
  4. Started by wrang,

Hej finns det något rekommenderat flöde för kolfilter och hur ska vattnet gå igenom filtret så allt blir mättat innan man ska byta.. Skickat från min iPhone med Tapatalk

5. Hej har ett tomt kar med nyblandat saltvatten, och undrar hur mycket saliniteten diffar vid lägre temp än 25grader. Har typ 23grader just nu och läser av 1,030 på refraktometern. Behöver ju få ner det lite, men hur mycket? Det är ett Rsm 130. Kan jag tömma ur lite vatten och fylla på med osmos vatten eller behöver jag blanda saltvatten att fylla på med? Mvh//Fredrik

• 2 svar
    • 512 visningar
  6. Har några lps som sliter lite och några som inte sliter alls. Har testat att ha dem i sockerbad både med druvsocker och med fruktsocker men det ger absolut ingen effekt. Vad gör jag då för fel? Har använt 2 matskedar socker på en liter. Några erfarenheter? Använder druvsocker framställt från majs, potatis och vete.

• 3 svar
    • 512 visningar
  7. Started by Alessandro,

Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf

• Gilla
    • 2 svar
    • 511 visningar
  8. Säkert en konstig fråga men jag har en behållare med färdigblandat vatten för att utföra vattenbyte. Tänkte balansera upp mg, cal och KH så det håller samma som akvariet. Min fråga är nu, kan jag även tillsätta fosfat och nitrat i behållaren? Jag har än så länge rätt låg belastning och vill inte riskera att nolla fosfat/nitrat. Mvh Kim

• 6 svar
    • 509 visningar
  9. Started by Dimorb,

Har använt ATI i många år och är förnöjd så långt men irriterar mig på att diverse inte finns på lager titt som tätt och har därför sett på andra tillverkare. Grotech fångade blicken då deras produkter är cirka hälften så dyra - uppger samma koncentrationer på lösningarna - som ATI. Undrar därför om någon har använt dem båda och kan ge lite info och erfarenheter.

• 1 svar
    • 508 visningar
  10. Started by twe141,

Hej jag har justerat in mina värden efter ett par missöden med akvarievakten under min semester ca var för högt? Jag gjorde det genom 200 l vattenburen i mitt 600l system under 3 dagar ligger nu på 490 i ca och 9i kh. Salthalten var även lite hög har sänkt den med var en av delförklaringen till det höga ca värdet på över 500 innan fick tag i en reaktometer väldigt glad över min nyinvestering.Resultat är att korallerna är gladare men mina kalkalger börjat blekna, var väldigt stolt över mina kalkalger innan varenda sten är rosa och har inte en enda tråkig alg. Funderar om magnesium har sjunkit, men jag kan inte hitta ett enda test i Shanghai. Åker hem en sväng i oktober, t…

• 0 svar
    • 506 visningar
  11. Started by san_miguel,

Hej. Jag Har 100 i Nitrat och undrar vart det kan komma ifrån. Jag har gjort rent sumpen jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym med slamsugning av sanden Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Jag har inget Nitrit. Vart kan Nitratet komma ifrån?

• 2 svar
    • 505 visningar
  12. Started by jonasroman,

Skissar på en ny föreläsning i saltkemi, snäppet mer avancerad, ev skall jag till Karlstad o hålla den. Men pratar gärna på fler ställen. Alk, kalcium, kalkbildning, karbonatjämnvikten, kalkreaktor, balling, ev ngt om spårelelemt typ "vad vet vi o vad vet vi inte"..blir huvudämnet.

• 0 svar
    • 502 visningar
  13. Started by Hawkmoon,

Hejsan. Tänkte dra igång ett Vecton 600 UV-C som ska drivas med ett Eheim 2028 Proffessional som jag har liggandes från min sötvattentid, tänkte inte ha något i filterkorgarna utan nyttja dessa för fosfatremover (Järnbaserat) och aktivt kol, är detta ok som lösning eller blir flödet för högt för dessa preparat?

• 0 svar
    • 502 visningar
  14. Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?

15. Started by yRaz,

hejsan tänkte börja dosera lite smått nu när jag fått lite mera koraller så att nån som kan förklara vilka som är dom första man skall börja med och hur det går till?

• 0 svar
    • 490 visningar
  16. Started by Dimorb,

Hur beräknar jag den förväntade maximala effekten på fosfat media? Om jag t.ex. har ett preparat som sägs binda 30.000 mg PO4/kg media hur kan jag då räkna ut hur mycket det kan ta upp i ppm som jag mäter i vattnet? Mäter just nu 99ppb som då bör bli 99*0,003 ppm.. alltså 0,297 ppm fosfat. Hur räknar jag för att se hur mycket media som behovs (i kg) för att ta bort den fosfaten?

• 5 svar
    • 488 visningar
  17. Started by Danijel,

Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel

• 1 svar
    • 488 visningar
  18. Med anledning av dels att pacific sun också visat upp en bild på en prototyp som mäter KH(vi är ju ngr stycken nu som jobbar på en kommersiell lansering..men det finns rum för fler spelare då marknaden är hungrig och extremt omättad så bara kul med konkurrens o fler alternativ), samt överhuvudtaget frågor om KH-mätning, samt i synnerhet en del återkommande frågor om det finns sk KH-elektroder (där det korta svaret är i princip nej), så vill jag ge er min syn på saken: KH är inte en enskild jon utan summan av massor av olika joner, med olika storlekar o egenskaper. Därför går det inte att tillverka en elektrod som är selektiv för "KH"-joner. Den enda ele…

• 2 svar
    • 486 visningar
  19. Försöker köra så enkelt som möjligt med så få variabler som möjligt nu över sommaren tills det blir lite mer stabilt med tid för underhåll och liknande. Doserar därför nopox i sumpen där det är kraftig cirkulation (2400 liter/h från kylare, 10000 liter/h intern-cirk mediafilter och retur, 4x 2000 liter uv-filter, 600 liter kolfilter) och märker diverse saker som jag tänkte hör med er om. Jag doserar just nu 96 ml/dygn nopox (försöker få ner fosfaten till skapliga nivåer, mäter över 200 ppb med hanna) och har tagit ut GFO. Ser en liten ökning av bakterier i sumpen. Framförallt på galler till pumparna men inte i det "fria" vattnet. Ser in…

• 0 svar
    • 486 visningar
  20. Started by DSB,

Jag undrar om batterivatten är tillräckligt avmineraliserat för att använda när jag kalibrerar min digitala saltmätare ? Skickat från min iPad med Tapatalk

• 2 svar
    • 483 visningar
  21. Started by Hampus85,

Noterade att det på Hannas referensvätska för salthalt står att den ej ska användas för refraktometer. Finns det någon vettig anledning till detta eller funkar den att kalibrera refraktometrar med?

• Tack
    • 2 svar
    • 481 visningar
  22. Started by TgL9705,

Skulle höja KH lite samt trimma in Kalkreaktorn,gjorde dubbelbuffer enligt anvisningarna här och doserade. Idag när jag mätt så har jag ett KH på 15-16!! och Kalcium är omätbart med salifer,dvs ligger över 500.. Anemon,koraller och fisk mår bra så jag undrar behöver jag verkligen vara sömnlös för en akvarieundergång med dessa värden? Har stängt ner reaktorn och tänkte det skulle sätta sig tillrätta av sig själv eller är det dumt,men kan inte byta något vatten för salt finns ej och då skulle jag väl ändå få byta en jäkla massa. Låta vara eller har ni några tips?

• 1 svar
    • 477 visningar
  23. Started by danne031,

Snappade upp detta på ett annat ställe men får ingen klarhet i vad som händer. Först trodde jag att ättika är en kolkälla, är det ofarligt svagt för att fungera som det eller? Vad är det som egentligen händer när kh sjunker av ättika?

• Gilla
    • 1 svar
    • 475 visningar
  24. Started by Oscarhaglund,

Just nu så doserar jag salmiaklösning (ammonium) men artiklar som denna https://reefbuilders.com/2025/04/01/the-don-din-rabbit-hole-urea-dosing-and-a-new-approach-to-nitrogen-management/ får mig att fundera på att komplementera det med att dosera Urea. Är det någon som har erfarenhet av det eller liknande och var får man tag på det? Alla ställen som säljer ren urea verkar enbart sälja till företag.

• Haha
    • 4 svar
    • 475 visningar
  25. Started by jonasroman,

Ny artikel från undertecknad. Mvh Jonas Roman

• Gilla
    • 3 svar
    • 473 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.