Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Mejsel,

Vilka plaster går att ha i saltvattens kar förutom Pvc och plexi (om det nu räknas som plast) Jocke

• 0 svar
    • 646 visningar
  2. Started by PeterG,

Tänkte starta en ny större burk till våren och funderar på vilken metod som skulle vara bra . Hittade lite olika metoder som jag inte känner till så mycket om, typ Triton, Sangokai , mfl mfl 1.-Vad är det för skillnad på tex de metoder där man tillför "element"? 2.-Hur testar man i dessa kalorimetriskt eller med hplc eller ? Är det någon som provat dessa nya metoder ( ej Balling) Tacksam för alla tips Mvh Peter

• 0 svar
    • 642 visningar
  3. Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php

• 0 svar
    • 642 visningar
  4. Started by Cippe,

Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf

• 2 svar
    • 641 visningar
  5. Med anledning av dels att pacific sun också visat upp en bild på en prototyp som mäter KH(vi är ju ngr stycken nu som jobbar på en kommersiell lansering..men det finns rum för fler spelare då marknaden är hungrig och extremt omättad så bara kul med konkurrens o fler alternativ), samt överhuvudtaget frågor om KH-mätning, samt i synnerhet en del återkommande frågor om det finns sk KH-elektroder (där det korta svaret är i princip nej), så vill jag ge er min syn på saken: KH är inte en enskild jon utan summan av massor av olika joner, med olika storlekar o egenskaper. Därför går det inte att tillverka en elektrod som är selektiv för "KH"-joner. Den enda ele…

• 2 svar
    • 641 visningar
  6. Started by Dimorb,

Någon som har några tankar om vad som kan vara i flaskan till rowa crystal? Eller har läst någonting om det någonstans på internet?

• 2 svar
    • 640 visningar
  7. Started by jonasroman,

Och där kom jag hem!. Nitrat 0.75 ppm Nu gäller det att hitta en dos av kolkällan i nitratreaktorn så värdet ej sjunker ytterligare. Blir nog inte svårt. Vid ingen kolkälla alls, dvs enbart den interna från deniballs, samt eventuellt det lilla som finns i tillfört vatten från akvariet, så stiger nitrat sakta har jag märkt. Så nu sänker jag Nopox från 1mlx4, till 1mlx3.

8. Started by Danijel,

Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel

• 1 svar
    • 639 visningar
  9. Köpte ett Elos KH-test idag och testade mitt akvarium.Jag fick det till 15 droppar dvs. 7,5 dKH. Jag tyckte det borde varit lite högre så jag testade med Salifert också för att jämföra, nu fick jag 8,6 dKH. Tyckte det var konstigt så jag testade Både salifert och elos med kontrollvätskan man för med i saliferts test. Elos låg en grad under salifert som var mitt i prick. Vilket ska man lita på?! Tror jag kastar elos-testet faktiskt, kontrollvätskan borde ju stämma? //Emil

• 0 svar
    • 638 visningar
  10. jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?

• 1 svar
    • 637 visningar
  11. Started by san_miguel,

Hej. Jag Har 100 i Nitrat och undrar vart det kan komma ifrån. Jag har gjort rent sumpen jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym med slamsugning av sanden Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Jag har inget Nitrit. Vart kan Nitratet komma ifrån?

• 2 svar
    • 637 visningar
  12. Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.) Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.

• Gilla
      • Tack
    • 4 svar
    • 634 visningar
  13. Started by Dimorb,

Får väldigt olika resultat på tester om jag t.ex. ser på salifert vs mastertronic comp resultaten och undrar hur mycket kan nitrit (0,03) inverka på testresultatet till Salifert? Vill den mängden nitrit göra nitrat testet helt obrukeligt? Har för mig jag har sett en tabell på hur man gör omräkning osv men det är av mindre betydelse.. vill bara veta om salifert nitrat test kan anses tillförligtligt i det hela om det finns tillstymmelse till nitrit i vattnet.

• 3 svar
    • 633 visningar
  14. Started by Thommy,

kollade värdena på de ja har vill siga ph po 4. ph är 8.po 4 verkar va noll lite svårt å se.Frågan e då när ska man lägga i phosphate remover alltid eller när man ser det sticka i väg lite.

• 0 svar
    • 632 visningar
  15. Started by jonasroman,

Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.

• Gilla
    • 1 svar
    • 632 visningar
  16. Started by Jojo,

Ligger lågt på jod och ska dosera. Frågan är hur mycket..? Mitt nuvarande värde enligt ICP är 0,0056mg/l. Bör ligga runt 0,055-0,07mg/l enligt Aquaforest. Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter. Finns det någon smart omräkningstabell eller hur vet man? Tack! /Johan

17. Started by pegekin,

Behöver man/skall man göra delvattenbyte i inkörningsfasen?-ordning

• 1 svar
    • 630 visningar
  18. Started by Hampus85,

Noterade att det på Hannas referensvätska för salthalt står att den ej ska användas för refraktometer. Finns det någon vettig anledning till detta eller funkar den att kalibrera refraktometrar med?

• Tack
    • 2 svar
    • 629 visningar
  19. Started by Kim Rosenqvist,

Tänkte bara höra om det är tillförlitligt och precist, från er med erfarenhet av detta test?

• Tack
    • 2 svar
    • 629 visningar
  20. Started by patrikk,

Finns det någon som har några bra tips eller trix för att hålla vattenytan ren och klar om man inte har ytavrinning? Jag har idag en Deltech MCE 600 och har idag en filterhållare i mitt akvarium men tycker att den tar för mycket plats. Jag funderar på att ta bort den men hur blir det med vattenytan? Är det någon som inte kör med ytavrinning eller har andra bra idéer på hur man kan lösa det OM man behöver lösa det dvs. jag har inte någon sump har inte möjlighet till att ha en heller. Alla svar uppskattas

• 1 svar
    • 628 visningar
  21. Started by Kimozabe,

Hade tänkt köra med Seachem stressguarde och prime i karantänen + ammoniak alert. Försöker hitta Seachem cupramine om det skulle behövas oxå. Något annat som kan vara bra att ha hemma, något för att avmaska med etc? Mvh Kim

• 2 svar
    • 627 visningar
  22. Started by Aqualung,

Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?

23. Started by Alessandro,

Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf

• Gilla
    • 2 svar
    • 625 visningar
  24. Hej. Alla tester jag nu gör o har gjort har lärt mig en sak. Att nitrat förbrukas i ett provrör o ger falskt lågt om man analyserar det i efterhand visste jag, o har aldrig litat på nitratvärden man skickar ”på posten”. Men att det gällde fosfat också i denna utsträckning visste jag inte, men det gör det. Jag har provat med både biologiskt aktivt o inaktivt vatten och fosfat konsumeras överraskande fort. I första bilden tar jag prob på vattnet (Med Mastertronic) på morgonen, detta vatten är från ett akvarium, taget direkt. Redan 6 timmar senare har värdet halverats! Värdet är verifierat och stämmer . Samma test med vatten som är icke biologiskt (n…

25. Started by Lasse,

Hej Jag startar den här tråden eftersom jag tror att det kan vara bra att rapportera resultat från Organo-MS-tester och hur de återspeglar ens eget akvarium och vilka slutsatser man kan dra av testerna. Jag välkomnar alla andra att publicera sina resultat - helst med en kort beskrivning av hur akvariet underhålls - i den här tråden så att det kan hjälpa till att utvärdera resultatet av det här nya verktyget vi fått från Oceamo. Mitt akvarium är mer än 9 år gammalt. Sedan 7,5 år har jag inte gjort några reguljära vattenbyten. Jag har ersatt vatten som förlorats från analyser och från min skummare. Jag har gjort två större vattenbyten. Ett precis innan jag slutade med regu…

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.