Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 245 ämnen i detta forum
-
Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf
-
- 2 svar
- 536 visningar
-
-
Någon som har några tankar om vad som kan vara i flaskan till rowa crystal? Eller har läst någonting om det någonstans på internet?
-
- 2 svar
- 535 visningar
-
-
Hade tänkt köra med Seachem stressguarde och prime i karantänen + ammoniak alert. Försöker hitta Seachem cupramine om det skulle behövas oxå. Något annat som kan vara bra att ha hemma, något för att avmaska med etc? Mvh Kim
-
- 2 svar
- 534 visningar
-
-
Hej finns det något rekommenderat flöde för kolfilter och hur ska vattnet gå igenom filtret så allt blir mättat innan man ska byta.. Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
Köpte ett begagnat kar och fick som bonus med lite vattentester.. Tyvärr saknades beskrivning på Salifert fosfat. Är det någon vänlig själ som kan skanna eller fota av beskrivningen och lägga upp, så skulle jag bli mycket glad!! [emoji5] Skickat från min E6853 via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 528 visningar
-
-
Hej har ett tomt kar med nyblandat saltvatten, och undrar hur mycket saliniteten diffar vid lägre temp än 25grader. Har typ 23grader just nu och läser av 1,030 på refraktometern. Behöver ju få ner det lite, men hur mycket? Det är ett Rsm 130. Kan jag tömma ur lite vatten och fylla på med osmos vatten eller behöver jag blanda saltvatten att fylla på med? Mvh//Fredrik
-
- 2 svar
- 527 visningar
-
-
Hej alla Är ny på det här med att mäta värden och undrar hur ni andra gör när ni läser av värderna mot färgkartan, alltså ska man läsa av färgnyansen från sidan av provröret och i vilket ljus är det bäst att läsa av?? har märkt att man nästan kan få vilken kulör som helst om man tittar från olika håll i provröret... Har Salifert tester:)
-
- 1 svar
- 527 visningar
-
-
Hallå alla på saltvattensguiden. Har varit inaktiv i nästan 2 år? Men har sen en månad tillbaka fått igång på en ny burk! Tänkte posta lite värden på min burk, då jag önskar lite tips om hur mina värden BORDE ligga, och vad jag kan göra för att få dom bättre. Salt. 0.024 Nitrat 50-100 (Salifert) Fosfat 0.03 (Salifert) ph 8.0 (Salifert) Har fortfarande lite alger kvar i burken och min källa till vatten är från kranen. Hade gött och det är roligt att vara tillbaka igen!
-
- 1 svar
- 527 visningar
-
-
Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf
-
-
- 2 svar
- 526 visningar
-
-
Hej. Jag Har 100 i Nitrat och undrar vart det kan komma ifrån. Jag har gjort rent sumpen jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym med slamsugning av sanden Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Jag har inget Nitrit. Vart kan Nitratet komma ifrån?
-
- 2 svar
- 525 visningar
-
-
Undrar om någon vet hur mycket testvätska som ska användas? Syftar på kalciumtestets A-vätska. Som punkt tre står det "...Fill the syringe with reagent .... up to the 20 unit mark...". Och på sidan innan står det att "Always read the dosing syringes from the bottom end of the small black O ring on the syringe plunger." Som punkt sex står "..fill the syringe with reagent..., pulling the plunger so that the plunger is exactly up to the 1.0 ml marking." Tycker det är lite motstridiga uppgifter så undrar om någon vet hur mycket reagensvätska som ska i? Tolkar det som att det är upp till 20 unit-märket med reagensvätska (det blir alltså ca 31 units vätska) på punkt 3 och att m…
-
- 1 svar
- 524 visningar
-
-
Hur beräknar jag den förväntade maximala effekten på fosfat media? Om jag t.ex. har ett preparat som sägs binda 30.000 mg PO4/kg media hur kan jag då räkna ut hur mycket det kan ta upp i ppm som jag mäter i vattnet? Mäter just nu 99ppb som då bör bli 99*0,003 ppm.. alltså 0,297 ppm fosfat. Hur räknar jag för att se hur mycket media som behovs (i kg) för att ta bort den fosfaten?
-
- 5 svar
- 520 visningar
-
-
Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel
-
- 1 svar
- 519 visningar
-
-
Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?
-
- 0 svar
- 516 visningar
- 1 följare
-
-
Hej jag har justerat in mina värden efter ett par missöden med akvarievakten under min semester ca var för högt? Jag gjorde det genom 200 l vattenburen i mitt 600l system under 3 dagar ligger nu på 490 i ca och 9i kh. Salthalten var även lite hög har sänkt den med var en av delförklaringen till det höga ca värdet på över 500 innan fick tag i en reaktometer väldigt glad över min nyinvestering.Resultat är att korallerna är gladare men mina kalkalger börjat blekna, var väldigt stolt över mina kalkalger innan varenda sten är rosa och har inte en enda tråkig alg. Funderar om magnesium har sjunkit, men jag kan inte hitta ett enda test i Shanghai. Åker hem en sväng i oktober, t…
-
- 0 svar
- 515 visningar
-
-
Skissar på en ny föreläsning i saltkemi, snäppet mer avancerad, ev skall jag till Karlstad o hålla den. Men pratar gärna på fler ställen. Alk, kalcium, kalkbildning, karbonatjämnvikten, kalkreaktor, balling, ev ngt om spårelelemt typ "vad vet vi o vad vet vi inte"..blir huvudämnet.
-
- 0 svar
- 512 visningar
-
-
Hej! Dags för mig att fylla på mina lager med ballingsalter. Någon som vet om jag förstått det rätt att procentsatsen på kalciumklorid anger mängden utan vatten. Alltså 77% = 23% vatten kvar men i övrigt rent kalciumklorid? Eller innehåller det andra föroreningar? Stor skillnad i pris mellan 77% och 99-100% kalciumklorid.
-
-
- 4 svar
- 512 visningar
-
-
Hejsan. Tänkte dra igång ett Vecton 600 UV-C som ska drivas med ett Eheim 2028 Proffessional som jag har liggandes från min sötvattentid, tänkte inte ha något i filterkorgarna utan nyttja dessa för fosfatremover (Järnbaserat) och aktivt kol, är detta ok som lösning eller blir flödet för högt för dessa preparat?
-
- 0 svar
- 508 visningar
-
-
-
Med anledning av dels att pacific sun också visat upp en bild på en prototyp som mäter KH(vi är ju ngr stycken nu som jobbar på en kommersiell lansering..men det finns rum för fler spelare då marknaden är hungrig och extremt omättad så bara kul med konkurrens o fler alternativ), samt överhuvudtaget frågor om KH-mätning, samt i synnerhet en del återkommande frågor om det finns sk KH-elektroder (där det korta svaret är i princip nej), så vill jag ge er min syn på saken: KH är inte en enskild jon utan summan av massor av olika joner, med olika storlekar o egenskaper. Därför går det inte att tillverka en elektrod som är selektiv för "KH"-joner. Den enda ele…
-
- 2 svar
- 505 visningar
-
-
Jag undrar om batterivatten är tillräckligt avmineraliserat för att använda när jag kalibrerar min digitala saltmätare ? Skickat från min iPad med Tapatalk
-
- 2 svar
- 504 visningar
-
-
Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?
-
https://reefbuilders.com/2025/06/10/oceamos-organo-ms-test-revolutionizes-reefing-brings-metabolomics-to-hobbyist/ låter väldigt intressant!
-
-
- 9 svar
- 502 visningar
-
-
Undrar om någon använder det kolet? Står på hemsidan att det bara skall användas i filter med stark cirkulation i 2-4 dagar och sedan tas ut för att därefter återupprepa processen var 4:de vecka. Det kolet jag har nu använder jag i cirka 14 dagar innan jag byter. Skulle det innebär en risk av något slag att låta Grotech ActivCarbon ligga i flera dagar än rekommenderat eller är det bara det att effekten avtar/forsvinner? Undrar så klart också om någon vet om ifall det släpper fosfat till vattnet.
-
-
- 7 svar
- 500 visningar
-
-
Och där kom jag hem!. Nitrat 0.75 ppm Nu gäller det att hitta en dos av kolkällan i nitratreaktorn så värdet ej sjunker ytterligare. Blir nog inte svårt. Vid ingen kolkälla alls, dvs enbart den interna från deniballs, samt eventuellt det lilla som finns i tillfört vatten från akvariet, så stiger nitrat sakta har jag märkt. Så nu sänker jag Nopox från 1mlx4, till 1mlx3.
-
-
- 4 svar
- 498 visningar
-