Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 253 ämnen i detta forum
-
-
är det någon som har prövat Aquarium systems produkter? jag funderar på att köpa lite diverse saker av det märket som sea buffer och jod
-
- 0 svar
- 663 visningar
-
-
Hej alla, Ska då flytta till hus och då skall sjöhästakvariet flyttas med! har satt upp i det nya huset, ett 112 liters kar, kommer pyttsa i vatten och sten från ett väletablerat system idag, inget nytt vatten, utan bara använt. Tänkte sedan köra igång ytterfilter från mitt gamla system med Rowaphos och Zeolith. Tror ni det räcker med en vecka för att få stabila värden och kunna släppa i hästarna? Tänkte köra på skummare och UV efter ett tag med.
-
- 0 svar
- 662 visningar
-
-
Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel
-
- 1 svar
- 661 visningar
-
-
Hej alla! Efter en tids frånvaro från hobbyn har nu lusten vuxit sig stark att börja igen. Min fråga riktar sig till kranvatten och dess tjänlighet till akvariet utan osmos-filter. Begärde ut en analysrapport. Vad tror ni kunniga i ämnet? Mvh Cippe Dale VV. Utgående dricksvatten_177-2018-08070794_01.pdf
-
- 2 svar
- 660 visningar
-
-
Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.) Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.
-
-
- 4 svar
- 659 visningar
-
-
Funderar lite om man skulle dosera lite FM Balling Light Trace 1,2,3, För att få upp alla spårämnen. Jag kör med kalciumreaktor. Nu doserar jag FM Color Elements och får köra i separat Strontium, Kalium, Järn och Jod. Så jag undrar om man skulle försiktigt börja blanda i FM Trace i min burk ? Vad säjer ni ? Eller fungerar den bara bra om man kör balling ? Med vänlig hälsning Thomas
-
- 2 svar
- 659 visningar
-
-
Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php
-
- 0 svar
- 659 visningar
-
-
Hej. Har kört med alubaserad fosfatremover i mitt kar nu under drygt 4v. Dvs från uppstarten av akvariet. Nu till frågan. Hur länge håller sig en sån där påse egentligen? Läste nånstans här på forumet att den blir mättad redan efter en vecka. Stämmer verkligen det?
-
- 1 svar
- 658 visningar
-
-
Hej. Jag Har 100 i Nitrat och undrar vart det kan komma ifrån. Jag har gjort rent sumpen jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym med slamsugning av sanden Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Jag har inget Nitrit. Vart kan Nitratet komma ifrån?
-
- 2 svar
- 658 visningar
-
-
Noterade att det på Hannas referensvätska för salthalt står att den ej ska användas för refraktometer. Finns det någon vettig anledning till detta eller funkar den att kalibrera refraktometrar med?
-
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
Någon som har några tankar om vad som kan vara i flaskan till rowa crystal? Eller har läst någonting om det någonstans på internet?
-
- 2 svar
- 657 visningar
-
-
Hej. Alla tester jag nu gör o har gjort har lärt mig en sak. Att nitrat förbrukas i ett provrör o ger falskt lågt om man analyserar det i efterhand visste jag, o har aldrig litat på nitratvärden man skickar ”på posten”. Men att det gällde fosfat också i denna utsträckning visste jag inte, men det gör det. Jag har provat med både biologiskt aktivt o inaktivt vatten och fosfat konsumeras överraskande fort. I första bilden tar jag prob på vattnet (Med Mastertronic) på morgonen, detta vatten är från ett akvarium, taget direkt. Redan 6 timmar senare har värdet halverats! Värdet är verifierat och stämmer . Samma test med vatten som är icke biologiskt (n…
-
-
- 2 svar
- 656 visningar
- 1 följare
-
-
Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf
-
-
- 2 svar
- 655 visningar
-
-
Ligger lågt på jod och ska dosera. Frågan är hur mycket..? Mitt nuvarande värde enligt ICP är 0,0056mg/l. Bör ligga runt 0,055-0,07mg/l enligt Aquaforest. Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter. Finns det någon smart omräkningstabell eller hur vet man? Tack! /Johan
-
-
- 2 svar
- 654 visningar
- 1 följare
-
-
Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.
-
-
- 1 svar
- 652 visningar
-
-
Jag har sett att det säljs speciella behållare till doser-pumpar. Vad fyller de för syfte? Kan man inte bara köra med flaskorna som tillsatsen kom i?
-
Skall dosera upp magnesium i 2800 liter med 125 mg/liter. Är jag på riktig nivå om jag tror att jag skall använda cirka 3 kilo Magnesiumklorid-hexahydrat?
-
- 4 svar
- 651 visningar
-
-
Tänkte starta en ny större burk till våren och funderar på vilken metod som skulle vara bra . Hittade lite olika metoder som jag inte känner till så mycket om, typ Triton, Sangokai , mfl mfl 1.-Vad är det för skillnad på tex de metoder där man tillför "element"? 2.-Hur testar man i dessa kalorimetriskt eller med hplc eller ? Är det någon som provat dessa nya metoder ( ej Balling) Tacksam för alla tips Mvh Peter
-
- 0 svar
- 651 visningar
-
-
Hade tänkt köra med Seachem stressguarde och prime i karantänen + ammoniak alert. Försöker hitta Seachem cupramine om det skulle behövas oxå. Något annat som kan vara bra att ha hemma, något för att avmaska med etc? Mvh Kim
-
- 2 svar
- 650 visningar
-
-
Upptäckte just att vi har miljoner små små vita organismer som flyger omkring och sätter sig på bla glaset. Svårt att se på bilden kanske Vissa är 2-3mm långa. De sitter gärna på alger ser det ut som. Ska jag bli orolig eller är det bara copepods som förökat sig ohämmat?
-
jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?
-
- 1 svar
- 649 visningar
-
-
Hej har ett tomt kar med nyblandat saltvatten, och undrar hur mycket saliniteten diffar vid lägre temp än 25grader. Har typ 23grader just nu och läser av 1,030 på refraktometern. Behöver ju få ner det lite, men hur mycket? Det är ett Rsm 130. Kan jag tömma ur lite vatten och fylla på med osmos vatten eller behöver jag blanda saltvatten att fylla på med? Mvh//Fredrik
-
- 2 svar
- 648 visningar
-
-
Köpte ett Elos KH-test idag och testade mitt akvarium.Jag fick det till 15 droppar dvs. 7,5 dKH. Jag tyckte det borde varit lite högre så jag testade med Salifert också för att jämföra, nu fick jag 8,6 dKH. Tyckte det var konstigt så jag testade Både salifert och elos med kontrollvätskan man för med i saliferts test. Elos låg en grad under salifert som var mitt i prick. Vilket ska man lita på?! Tror jag kastar elos-testet faktiskt, kontrollvätskan borde ju stämma? //Emil
-
- 0 svar
- 647 visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är tillförlitligt och precist, från er med erfarenhet av detta test?
-
-
- 2 svar
- 647 visningar
-