Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 252 ämnen i detta forum
-
Jag förstår inte riktigt hur jag ska doserna kh coralline gro? Har ett akvarie på 105 liter. Har så mycket kalkalger som jag tycker är så fina så vill ge dom lite extra kärlek.
-
- 0 svar
- 622 visningar
-
-
jag är färgblind, inte vanliga röd-brun. jag har problem med alla nära nyanser på färgspectrat. dvs. jag ser alla färger var för sig men kan inte se skilnad på tex ljusblå och rosa när de ligger bredvid varandra. så jag har minst sagt problem med att testa mina vattenvärden. tjejen är lagom intresserad när jag ber henne om hjälp och så velar hon hela tiden om var på skalan det är. finns det fler med detta grava handikapp här som har några bra tips? eller finns det bra digitalmätare man kan köpa?
-
- 1 svar
- 622 visningar
-
-
Moderator får gärna lägga den i filmarkivet också:-) /Jonas OBS, nytt klipp nedan (strax) då det smög in sig ett redigeringsfel.
-
-
- 1 svar
- 619 visningar
-
-
Finns det någon som har några bra tips eller trix för att hålla vattenytan ren och klar om man inte har ytavrinning? Jag har idag en Deltech MCE 600 och har idag en filterhållare i mitt akvarium men tycker att den tar för mycket plats. Jag funderar på att ta bort den men hur blir det med vattenytan? Är det någon som inte kör med ytavrinning eller har andra bra idéer på hur man kan lösa det OM man behöver lösa det dvs. jag har inte någon sump har inte möjlighet till att ha en heller. Alla svar uppskattas
-
- 1 svar
- 618 visningar
-
-
Jag undrar hur det är med KH, CA och MG är dessa värden stabila i havet. Vi håller ständigt på och mäter och vill ha dem värden stabila. Brukar inte dem gå upp och ner precis som i ett akvarium. Tacksam för ett svar från någon av er erfarna /Danijel
-
- 1 svar
- 616 visningar
-
-
Hade tänkt köra med Seachem stressguarde och prime i karantänen + ammoniak alert. Försöker hitta Seachem cupramine om det skulle behövas oxå. Något annat som kan vara bra att ha hemma, något för att avmaska med etc? Mvh Kim
-
- 2 svar
- 613 visningar
-
-
Någon som har några tankar om vad som kan vara i flaskan till rowa crystal? Eller har läst någonting om det någonstans på internet?
-
- 2 svar
- 613 visningar
-
-
Tänkte bara höra om det är tillförlitligt och precist, från er med erfarenhet av detta test?
-
-
- 2 svar
- 612 visningar
-
-
Hejsan gott folk, tänkte höra om det fanns någon med bra erfarenhet när det gäller hålla bra vattenvärden, som hade kunnat tänka sig vara bollplank/mentor till mig? Jag vill ha bättre vattenvärden än vad jag har idag. Produkter som jag har är alla Red Sea vissa i pulver och andra i vätska. Jag hade uppskattat det väldigt mycket om det är någon som skulle vilja ställa upp. skriv här eller skicka ett PM om ni kan tänka er att ställa upp. Tack på förhand
-
- 0 svar
- 611 visningar
-
-
Såg en grön rand på insidan av provflaskan till mitt Red Sea Pro PO4-test, särskilt närmast vattenytan. Borde inte detta ge felaktig avläsning, särskilt om den gröna färgen reflekteras mot botten och får testvattnet att framstå som grönare än det är? (Ju starkare grönt desto högre fosfathalt enligt testet.) Jag brukar skölja ur glasflaskorna med kranvatten 3-4 gånger efter varje test, men tydligen räcker inte det. Efter att jag gned insidan av provflaskan med en bomullstops försvann den synliga randen.
-
-
- 4 svar
- 611 visningar
-
-
Och där kom jag hem!. Nitrat 0.75 ppm Nu gäller det att hitta en dos av kolkällan i nitratreaktorn så värdet ej sjunker ytterligare. Blir nog inte svårt. Vid ingen kolkälla alls, dvs enbart den interna från deniballs, samt eventuellt det lilla som finns i tillfört vatten från akvariet, så stiger nitrat sakta har jag märkt. Så nu sänker jag Nopox från 1mlx4, till 1mlx3.
-
-
- 4 svar
- 611 visningar
-
-
Har köpt seachem matrix - ska ha det i sumpen. Hur gör ni - i reaktor eller i filtersocka? Är ni nöjda med produkten? Funkar det? Med vänlig hälsning, T Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 610 visningar
-
-
Hej. Jag Har 100 i Nitrat och undrar vart det kan komma ifrån. Jag har gjort rent sumpen jag har gjort flera vatten byten bland annat i söndags på strax under halva akvariets volym med slamsugning av sanden Fick ner till mellan 100 och 50 men det är nu uppe på nästan hundra igen. Jag har inget Nitrit. Vart kan Nitratet komma ifrån?
-
- 2 svar
- 607 visningar
-
-
Hej, Jag är ny inom saltvattensakvarium sedan 2 månader tillbaka med ett waterbox 130.4. Det mesta har gått bra, bortsett från några små händelser/problem. Bland annat har jag haft väldigt mycket alger. Efter inköp av sjöborrar och som konsekvens (tror jag) av att lampan är på kortare, har nästan algerna försvunnit. Däremot har jag testat mina fosfat- och nitratnivåer vilka har legat på 0 nu sedan en månad tillbaka. Det finns fortfarande en del alger på sanden och jag antar att det är de som suger up näringen ur vattnet. Spontant tänker jag också att det kanske kan vara skummaren. Har inte så mycket bioload med en quantum 220. Hur höjer jag fosfat och nitrat på bästa…
-
-
- 5 svar
- 606 visningar
- 1 följare
-
-
Noterade att det på Hannas referensvätska för salthalt står att den ej ska användas för refraktometer. Finns det någon vettig anledning till detta eller funkar den att kalibrera refraktometrar med?
-
-
- 2 svar
- 604 visningar
-
-
Hej. Alla tester jag nu gör o har gjort har lärt mig en sak. Att nitrat förbrukas i ett provrör o ger falskt lågt om man analyserar det i efterhand visste jag, o har aldrig litat på nitratvärden man skickar ”på posten”. Men att det gällde fosfat också i denna utsträckning visste jag inte, men det gör det. Jag har provat med både biologiskt aktivt o inaktivt vatten och fosfat konsumeras överraskande fort. I första bilden tar jag prob på vattnet (Med Mastertronic) på morgonen, detta vatten är från ett akvarium, taget direkt. Redan 6 timmar senare har värdet halverats! Värdet är verifierat och stämmer . Samma test med vatten som är icke biologiskt (n…
-
-
- 2 svar
- 604 visningar
- 1 följare
-
-
Senaste ICP test, vad säger ni? chrome-extension___mhjfbmdgcfjbbpaeojofohoefgiehjai_index.pdf
-
-
- 2 svar
- 603 visningar
-
-
En till, tutorials om ICP-OES/MS, i största enkelhet. /Jonas
-
- 0 svar
- 603 visningar
-
-
Hejsan hoppsan SG! var och köpte ett JBL KH test i helgen och försökte lista ut hur det fungerar, kommer inte fram hur man ska gå till väga :S har lläst manualen men den var värdelös:( snälla hjälp
-
- 3 svar
- 602 visningar
-
-
Får väldigt olika resultat på tester om jag t.ex. ser på salifert vs mastertronic comp resultaten och undrar hur mycket kan nitrit (0,03) inverka på testresultatet till Salifert? Vill den mängden nitrit göra nitrat testet helt obrukeligt? Har för mig jag har sett en tabell på hur man gör omräkning osv men det är av mindre betydelse.. vill bara veta om salifert nitrat test kan anses tillförligtligt i det hela om det finns tillstymmelse till nitrit i vattnet.
-
- 3 svar
- 599 visningar
-
-
Behöver man/skall man göra delvattenbyte i inkörningsfasen?-ordning
-
- 1 svar
- 599 visningar
-
-
Hej har ett tomt kar med nyblandat saltvatten, och undrar hur mycket saliniteten diffar vid lägre temp än 25grader. Har typ 23grader just nu och läser av 1,030 på refraktometern. Behöver ju få ner det lite, men hur mycket? Det är ett Rsm 130. Kan jag tömma ur lite vatten och fylla på med osmos vatten eller behöver jag blanda saltvatten att fylla på med? Mvh//Fredrik
-
- 2 svar
- 597 visningar
-
-
Hejsan, jag undrar hur de olika skalorna ser ut för respektive märke? någon som har det som jag själv inte kunde fylla i? Tack på förhand Ammonium NH4 Red Sea: FaunaMarin: Salifert: <0.25 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 1.5 | 2mg/l Nitrite NO2: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 0.1 | 0.25 | 0.5 | 1.0 | 2.0 | 4.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Nitrate NO3: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: 0.0 | 2.0 | 5.0 | 10.0 | 25.0 | 50.0 | 100.0mg/l samt högre upplösning samma fast delat med 10 Calcium Ca: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 0.0mg/l och uppåt med 0.10 för varje steg Magnesium Mg: Red Sea: FaunaMarin: Salifert: från 30mg/l och uppåt med 30 för varje steg KH…
-
- 0 svar
- 595 visningar
-
-
Är det någon som kan kolla i sin aquacalculator att jag gjort rätt i min? Jag vill bara veta så jag gjort rätt så jag inte doserar för mycket. Gå in på Permanent balans Ca/Alk/Mg. Det är bara magnesiumet som ska doseras med enbart magnesiumklorid och inget NaCl-fritt salt. Vattenvolym:50L Förbrukning mätt i 4 dagar. Totalt 36 Och då får jag 9mg/L/dag Då ska jag alltså dosera 5ml från magnesiumdunken per dag. (84% mättnad i den dunken) Stämmer detta? Inne på sidan "Permanent balans Ca/Alk/Mg" i aquacalc så är jag lite osäker på vad jag ska skriva in i rutorna uppe till höger. Är det förbrukningen av t.ex magnesium? Under, säg 4 dagar (då skriver jag in 4 i den ena rutan)…
-
- 1 svar
- 593 visningar
-
-
Köpte ett begagnat kar och fick som bonus med lite vattentester.. Tyvärr saknades beskrivning på Salifert fosfat. Är det någon vänlig själ som kan skanna eller fota av beskrivningen och lägga upp, så skulle jag bli mycket glad!! [emoji5] Skickat från min E6853 via Tapatalk
-
-
- 2 svar
- 592 visningar
-