Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Guest lysröret
    Started by Guest lysröret,

har sålt mitt 128L och mitt 63L, båda sött. har nu fått en kick av att tittat på tsatsiki, morsan och polisen där jag såg tsatsikis underbara saltkar. det var inte alls för blått utan mer åt det vita. det måste ni se! men men. nu när jag fastnat för salt så undrar jag hur ni doserar och vilket salt det ska vara. funkar JOZO havssalt? jag har mycket sånt hemma. seltin är ju inte att tänka på *småskrattar*

• 14 svar
    • 2,8k visningar
  2. Started by Dimorb,

Undrar hur fosfat uppkommer i vattnet? Trodde tidigare att det berodde på att man hade död materia i akvariet, ruttnande fiskar, övermatning eller dylikt men har nu kommit fram till att det inte enbart kan vara det. Alla fiskar lever och jag matar inte mera än tidigare. Slutar jag mata så sjunker nitrat till i stort sett omätbart men fosfat stannar kvar så det kan ju inte ha att göra med övermatning, inte i så stor utsträckning i alla fall. Visst lite fosfat följer säkert med matningen och oavsett om man har ny osmos eller inte. Men hur kan det komma sig att bakterierna tidigare, när man hade en gammal och sämre osmos, klarade av att bryta ner fosfaten medan de nu inte gö…

3. Started by Jailbird,

Är det nån som kan typ vilken diff "Min & Max" man kan ha i alla vattenvärden Tänker på alla tester: Ammonium Calcium Iodine Magnesium Nitrit Fosfat Strontium Boron Koppar KH/Alk Nitrat Syre PH Silikat

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by petrol,

igår när jag gick förbi akvariet så såg jag att det såg ut som någon hällt i mjölk i karet.. Satte mig ner för att studera fenomenet. Såg hur det kom en kraftig "pust" från en xenia (vet inte med 100% om det var från den eller något annat). Tog lite bilder med jämna mellanrum för att dokumentera ( som alla vet har jag en värstingkamera - NOT ) Antagligen var det mjölke men om någon har en teori så så skriv gärna in den.

• 5 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Jocke,

Tjenare! Kan någon förklara hur man gör avmätningen fattade inte riktigt hur man ska göra. Om jag kollade uppe från så var vattnet helt vitt men kollade jag från sidan så fick jag lite rosa som indikerar 0,5 när man kollade mot test brickan. Betyder det då att jag har 0,5/10= 0,05 PPM?. Hur kommer det sig att man får färg eller inte beroende hur man kollar genom behållare?. MVH Jocke

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  6. I lördags gjorde jag vattenbyte på 30 liter med fräscht Osmosvatten. Jag hade inte trott att det skulle vara någon skillnad efter utan att jag skulle märka skillnad på sikt (bättre värden). Men faktum är att vattnet blev klarare efter någon timme! Jag tillförde även 1 tsk Kalciumhydroxid samtidigt (blandat med 10 av dessa 30 liter osmosvatten). Idag genomförde jag ett antal tester med följande resultat: 1. Vätepotential(pH) = 8,0 = OK (högre än sist) 2. Kalcium (Ca)= 400 = OK 3. Nitrit (NO2) =0,1 = För högt enligt testet(normalt 1.0 kanske?) 4. Nitrat (NO3)= Högre än 25 men lägre än 50 = OK 5. Fosfor (P)= 1,00 = Katastrof enligt testet. 6. Redoxpotential(mV)= 434 =…

• 7 svar
    • 1,5k visningar
  7. Started by jens karlskrona,

Hej. Är det någon som har nån erfarenhet av tetra´s KH-test? Tyskarna verkar tro att alla borde bemästra deras modersmål. Vet helt enkelt inte hur jag utför testet. Dom var gulliga att skriva dit det på Hollänska, franska och Italienska men tänkte att Engelska är det väl ändå ingen som kan????!!!! Tacksam för svar, Mvh Jens.

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  8. Started by elNico,

Okej nu vill jag ha hjälp med mina vattenvärden! Jag vet att KH och Ca frågorna har duggat tätt förut på forumet, jag har sökt, läst och grubblat men inte riktigt fattat..... Kalciumhydroxid (kalkvatten) låter som det enklaste men samtidigt läste jag att det kan fällas ut fosfater?! Betyder det mer alger? Jag trodde att högre KH gav mindre alger! För kalkvattnet ger väl både högre KH och Ca? Jag har ganska mycket kalkalger i akvariet och den sprider sej till den "döda" LS:en oxo......(hrmm blir den levande då?!) Idag är värdena föjande: KH=6,0 Ca=350 Ph=8,1 Nitrit, nitrat och fosfat = 0 Det känns som värdena borde upp lite eller vad tycker ni? Ska kanske tillägga att …

• 22 svar
    • 3,5k visningar
  9. Started by Jocke,

Tjenare! Finns det någon bra produkt som inehåller alla spårämnen för tex stenkoraller i samma flaska?. Finns det även liknande för mjukkoraller?. MVH Jocke

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  10. Started by Jailbird,

Har 250ml Rowaphos i mitt ytterfilter "fluval 303" Har haft i det i 1 vecka nu utan bättre resultat, mätvärde Fosfat= 0,25-0,5 är det felplacering eller vad..... Varför blir det inte bättre resultat efter denna tid nån som vet ?? Mitt kar är på 400 Liter

• 14 svar
    • 1,7k visningar
  11. Started by john.w,

Någon som har/använder calcium hydroxid som finns på apoteket Varunr. Produkt Förp. Jfr.pris à-pris 323790 Calcii hydroxidum kval E (PEG) 50 g 82,50 kr Denna skall man blanda 1 tsk på 20L vatten killen som jag pratade med la den blandningen i påfyllningen men jag har hört att gör man det så bäckar pumpen igen på nolltid

12. jag har som många andra problem med dalande KH och funderar på vettig metod för att justera det mer automatiskt eftersom jag upplever att jag har för mycket svängningar och undrar hur ni andra gör?

• 1 svar
    • 1k visningar
  13. Started by Jocke,

Tjenare! Jag undrar hur länge man kan förvara osmosvatten. Jag har testat att söka men fick inte fram något bra svar. MVH Jocke

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  14. Tropic Marine Bio-Calcium Tropic Marine Bio-Magnesium Tropic Marine Re-Mineral Marin Något att hänga i granen? .

• 10 svar
    • 2,3k visningar
  15. Started by Jailbird,

Nån som vet varför mitt KH börjar röra sig neråt hela tiden ?? buffrar upp den till typ 10 sedan sjunker den ner till 6-7 igen sakta men säkert kör med kalciumhydroxid i mitt påfyllningsvatten(om det har nåt med det att göra) Akvarium 400 L Uvc-20w tunze 6100 skummare= aqua.M turbo flotor Kalcium 420 Nitrat 5 Nitrite 0 Ph 8,1 Salt 1022 KH 7

16. Started by Linnex,

Har skaffat mig detta spårämne. Det står på den att man skall tillsätta 5 ml/100 l en gång i veckan. Är det inte bättre att tillsätta mindre och oftare. Kanske t o m dagligen

• 1 svar
    • 945 visningar
  17. Started by Connaissancen,

Först testade jag med AquaVital's stickor som visade ett ph på 7. (KH:t var enligt detta 6, men enligt andra 10) Helt värdelöst med andra ord! Sen testade jag med tetras test, som säger "always accurate!" Det blev 8,0. Sen körde jag Salifert som visade 8,3! Inte så stor skillnad från tetras kan man tycka, men när det gäller ph är det ju dock ganska mycket. Många säger ju att Salifert är det bättre alternativet, så jag antar att det är det jag kan lite på?..

• 1 svar
    • 996 visningar
  18. Started by Clownen,

Hejsan! Ville bara dela med mig av denna länk som ritar upp en graf som visar förhållandet på dina Ca och KH värden: http://www.reefnerds.com/ChemPlot/ChemPlot.html Här är även en bra länk som beskriver detta förhållande och hur man kan kompensera för att komma till rätt område på grafen: http://www.advancedaquarist.com/issues/feb2003/chem.htm Och här är slutligen en kalkylator för doseringen för en del av produkterna på marknaden för att komma till rätta med CA och KH: http://www.kademani.com/reefchem.htm Hoppas det kan vara till hjälp för någon mvh Peter

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by Dimorb,

Hade tidigare problem med något som jag trodde var cyanobakterier och fick för mig att dess uppkomst grundades i att jag hade för högt värde av silikat i vattnet. Men sedan läser jag på testet, ifrån Salifert. "The silicate values are in ppm (mg/L) siliconoxide. To covert the values from ppm siliconoxide to ppm silicion multiply the value by 2.1" och även... "Avoid using tap water or RO water wich contains more than 2 ppm as dissolved silicon. In marine water the dissolved silicion content should be below the detection limit of this test" Jag var jätte orolig när jag hade 0.03 silikat i vattnet men enligt ovanstående så kan man ju alltså ha upp till 2.0 i vattnet som man …

20. Started by vahagn,

Hur har ni det med era kar? Har alla kylning eller har ni c:a 15 grader i rummet?! Jag har c:a 22 grader i vardagsrummet där karet står och det värme som en 250W MH, två T5 och pumpar alstrar får upp värmen till dryga 28. Jag har en datafläkt som blåser på vattenytan och två andra 12cm som fläktar under huvet, plus en som fläktar underskåpet där sumpen finns. Man ser inte riktigt fram emot sommren precis.... Har ni alla som hade temp under 27 nån sorts av kylaggregat?!?

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  21. Started by Guld,

Hej är det någon som har erfarenhet av dessa gör dom sitt jobb? Fosfatreaktor Deltec FR 509 'http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2385 Nitrat Reaktor Deltec NF 509 http://www.akvarielagunen.se/web/shop/shop.php?cmd=get&itemid=2898

• 9 svar
    • 2,2k visningar
  22. Started by Linnex,

Fråga. Jag har ett bergvärmehål där jag har satt dit en vattenpump. Allt är nyligen installerat. Jag funderar på att sätta dit osmosen till det... man är ju småläning. Men det verkar ha höga svavelvärden. Stinker svavel om vattnet. Hur mår osmosen av detta. Sätts filtrena igen så pass snabbare att det är olönsamt? Eller spolas det ut med slaskvattnet?

• 3 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by Iksero,

Hallå, Funderar om värden är ok? Har även sett att Ni skriver dgh..översättning till kh & gh möjligt? Efter c:a 40dgr med Zeolit så är värden följande. PH 8.0 P04 0.0 N02 0.0 NO3 0.01 KH 90 GH >200 (testet går ej längre) //Iksero

• 12 svar
    • 3,5k visningar
  24. Started by Clownen,

Hejsan! Jag har tänkt börja använda kalkwasser och har köpt kalciumhydroxid. Mitt CA värde är lågt, 370mg/L och ett pH på ca 7,5. Jag hade tänkt tillsätta kalkvattnet med hjälp av en tunze osmolator (vattenpåfyllare). Hur skulle ni gå tillväga för att tillsätta vattnet så att det kommer upp till 420-450mg/L på ett säkert och bra sätt, helst med hjälp av osmolatorn? Vattenvolymen är på ca 380L. Mvh Peter

• 23 svar
    • 4,5k visningar
  25. Started by Dimorb,

Funderade på att gå tillbaka till kalciumhydroxid då jag inte kan hitta någon info om vad som kan vara farligt vid jon-obalans i vattnet. Men då undrar jag ju naturligtvis hur man skall göra för att värdena skall "följas åt". Mitt kalcium förbrukas väldigt lite och försvinner inte nämnvärt medans mina karbonater slukas varje dag. Om jag har 11 i kH ena dagen så kan det vara nere på 8-9 bara en dag därifrån. Om man tillsätter Kalciumhydroxid kommer det då att balansera sig så att det blir lagom tillskott av kalcium och karbonater eller behöver man trots kalciumhydroxiden tillsätta något annat? mvh Andre

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.