Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Hej. Har en fråga om Aqua Crown Phosphatadsorber . Köpte den idag och har nu doserat upp ca en matsked i en filterpåse som jag lagt i filter-"lådan" i min Red Sea Prizm Deluxe-skummare. Fick tips om att jag bara skulle ha den i ca 2 timmar. Sen succesivt öka dosen per vecka. Men ska jag verkligen bara ha den i ca 2 timmar och sen ta ut den för att nästa vecka ha i den igen? Och sen så finns det faktiskt inte med någon beskrivning på hur mycket man ska dosera upp Aqua Crowns phosfat. Kan man använda sig av samma dos som med ROWAPHOS? Och vad är den i så fall? Tack Mitt saltvattensakvarium är på 170L.
-
- 0 svar
- 818 visningar
-
-
Fosfatremover består en en mix av järnhydroxid, och järnoxidhydroxid. Fe(OH)3, samt FeO(OH)2. Fosfat i våra kar befinner sig i 80% i formen HPO4, och 20% som PO4, och helt försumbart lite som H2PO4. HPO4 bidrager till alkaliniteten i det att HPO4 joner tar upp en vätejon o bildar H2PO4, när pH går tillräckligt långt ner (dvs när vi gör ett KHtest så kommer HPO4-jonernas bidrag räknas in). PO4 har ett dubbelt bidrag till alkaliniteten då dom tar upp 2 vätejoner allteftersom pH närmar sig pH 4-4.5 där ett alkalinitetstest stannar ungefär. pKa värden för fosforsyra är cirka 2(H3PO4),7(H2PO4) resp 12(PO4), vilket betyder att den tredje vätejonen komm…
-
- 0 svar
- 616 visningar
-
-
Hej är det någon som använder grotechs salter för balling. De finns i pulverform som magnesiumpro, calciumpro och khpro enligt förpackningen ändrar de inte jonbalansen så de borde vara enklare att använda än rena mgcl cacl osv för man slipper laborera med mineralsalt eller vattenbyten för att hålla mineralbalansen. (när jag kört balling light har det behövts väldigt olika mängder av mg och ca så de blir inte "balancerat") så, är det någon som har ett recept för hur ni späder dessa i dunkar (om man inte vill hälla i pulver), någon som vet hur mycket man kan lösa av dessa olika ?, normalt kan man ju lösa mycket mer av ca och mg jämfört med bikarbonatet peter
-
- 0 svar
- 695 visningar
-
-
Kör med balling nu, dock så går det bara åt KH varje dag och knappt något calcium eller magnesium. Hur blir det när man bara tillsätter KH, finns det risk för utfällningar ? Och sen har jag dinos, och läste som snabbast bara någon som tillsatte kalkvatten för att höja ph:t, funkar det med balling calcium också eller måste det vara rent kalk ?
-
- 0 svar
- 679 visningar
-
-
Hej! Nämnd akvarist klantade sig ordentligt genom att inte ha koll på avjoniseringsmassan (DI) i sin RODI-anlöggning. Jag sitter nu med Po4 kring 0.26 trotts 500 liter vattenbyte av totalt 720 liter. Har nu även en ny "bomb" med 11 liter DI massa till min RO. Hur gick det här till? Jo, mitt Po4 har smugit sig upp och jag har försökt mata mindre och öka belysningsintensiteten och tiden i refugiet. Praktiskt så har stenen i akvariet sugit åt sig vad den kunnat av den fosfat jag konstant matar via ATO. Vattnet dunstar, men inte Po4... Självklart ger mat också fosfat. Men jag har tidigare fått stöddoserat Po4 så logiken pekar entydigt på mitt icke avjoniserade ROD…
-
- 0 svar
- 552 visningar
-
-
Hejsan, Har ett Ytterfilter som är konstruerat för att klara saltvatten och med detta filter fick jag med massa påsar med Aktivt Kol utöver dom som är i filtret. Filtret har bara varit stående pga att jag starta upp Hörnkaret med sumpen. Tänkte därför kolla eftersom jag har massa av dessa påsar är det något jag kan slänga ner 1 av i sumpen? Eller är dessa kolpåsar inget att ha? Ytterfiltret som påsarna är tänka att vara i Tetratec EX 2400 Tänkte mest på om sådant kol som medföljer ytterfilter brukar innehålla fosfat m.m eller kan man mäta fosfathalten i kolet på nått sätt?
-
Jag startade upp mitt kar i februari och har hela tiden haft stora problem med fosfat, men även med nitrat. Det beror antagligen på att mitt kar är ordentligt överbelastat eftersom jag har mycket fisk i. Då karet ändå fungerar mycket bra, djuren lever och skitalger har jag klarat mig utan, så har jag nöjt mig med att bara använda remover för fosfaten samt göra 13% vattenbyten varje vecka för att hålla nitraten i shack. I aug-sep stack värderna dock iväg. De förändringar jag gjorde i karet vid den tiden var att börja höja Mg och Ca, samt startade dosering av DT's Phytoplankton. Eftersom det blir dyrt med fosfat remover och att vattenbyten är en dålig metod för att sänka ni…
-
- 0 svar
- 860 visningar
-
-
Är det någon som kan hjälpa mig med att förstå mig på no3 testet från red sea? Jag har enligt testet väldigt höga värden av no3, högre än vad tabellen visar och det spelar ingen roll om jag gör ett vattenbyte. vad gör jag för fel?
-
- 0 svar
- 696 visningar
-
-
Hej! Hur lång tid tar det innan biopellets börjar o fungera ( bli aktivt ) har hört flera veckor? Stämmer det? Hur ofta behöver man byta pellets? Mvh
-
- 0 svar
- 340 visningar
-
-
Tänkte starta en ny större burk till våren och funderar på vilken metod som skulle vara bra . Hittade lite olika metoder som jag inte känner till så mycket om, typ Triton, Sangokai , mfl mfl 1.-Vad är det för skillnad på tex de metoder där man tillför "element"? 2.-Hur testar man i dessa kalorimetriskt eller med hplc eller ? Är det någon som provat dessa nya metoder ( ej Balling) Tacksam för alla tips Mvh Peter
-
- 0 svar
- 584 visningar
-
-
Är det någon som kör med Randy Holmes: An Improved Do-it-Yourself Two-Part Calcium and Alkalinity Supplement System http://reefkeeping.com/issues/2006-02/rhf/index.php Ursprungsreceptet är väl ifrån 2004 någonting så det känns ganska "nytt". För en lekman verkar ju detta vara finfint.
-
- 0 svar
- 872 visningar
-
-
Jag har gjort lite sökningar och hittat flera olika trådar som är inne och touchar på ämnet, men jag hoppas ingen misstycker att jag startar en ny tråd för att kunna samla lite frågor på ett och samma ställe! Idag kör jag ett refugium externt från mitt huvudkar, men tanken är att till en början kunna växla vattnet mellan refugiet och visningskaret för att kunna låta Caulerpan och Chaetomorphan ta upp de överdrivna mängderna Fosfat och Nitrat som jag har. Jag tycker dock inte att jag får den fart på algerna som jag vill/hade hoppats på/har läst mig till att de ska ha. Enligt vissa personer på olika forum ska man med fördel kunna tillsätta järn från olika tillsats-produkter…
-
- 0 svar
- 864 visningar
-
-
Någon kemist här inne? Mitt vatten är lite mjölkigt för tillfället 😊 För ca 1,5 timma sedan doserade jag några spårämnen separat utifrån icp. jag rörde visserligen även om lite grand i min dsb i sumpen som börjat få lite cyano. Det som doserades var Kalium, Strontium, Boron, Brom, nickel och Jod. Såklart kan det till viss del ha med dsbn att göra, men då jag inte rörde om mycket borde det ha lagt sig nu. Vattnet är dessutom mer "mjölkigt" än grumligt. Ingenting verkar må dåligt, acros har polyper ute mm. Men kan jag ha doserat ämnena för tätt inpå varandra så några av de nämnda har reagerat med varandra? Jag doserade rakt in …
-
- 0 svar
- 319 visningar
- 1 följare
-
-
Har fått luftbubblor av varierande storlek på den levande stenen dock inte överallt, någon som vet vad det kan bero på? Verkar ha kommit när jag ändrade om flödet på Maxspect Gyre GF130.
-
- 0 svar
- 642 visningar
-
-
Hej! Har under några veckor satt in GFO för att få ner mitt Po4 från 0.12 till 0.03. Det trista är att mitt No3 har skjutit i höjden. Från 2 till 15 - 20. Har ett riktigt saftigt refugium med chaeto och en AI Prime Fuge. Funderar på mitt nästa drag. Koppla bort GFO och förlita mig på att chaeton balanserar upp det hela? Min teori är att chaeton helt enkelt slutar växa när Po4 ligger under 0.04 och då sticker No3.
-
- 0 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej, Jag är lite fundersam gällande faktorer som påverkar ph...eller är jag helt ute och cyklar? Om jag har förstått rätt så har en sur lösning (ph<7) ett överskott på vätejoner och en basisk lösning ett överskott på hydroxidjoner. Men hur hänger detta ihop med att ett överskott på syre ökar ph och ett överskott på CO2 minskar ph? /PP
-
- 0 svar
- 748 visningar
-
-
Hej hur länge brukar ni köra med Aktivt kol i en strumpa i akvariet efter en anemon död ? ser att mina andra mjukisar har dragit ihop sig så jag blir ju lite orolig Mvh Dennis
-
- 0 svar
- 612 visningar
-
-
Har inte tid att åka till Linköping förrän på lördag pga av jobb och andra omständigheter men skulle behöva byta vatten i mitt kar.. E de så att saltet tog slut när jag höll på och blanda kom bara upp i 1,018 ungefär och skulle behöva köpa av någon vänlig själ i norpan lite salt.. Någon som har? Har ett hål vid ca 18:00 o hämta imorgon.. Eller kan jag byta med de vattnet jag har blandat nu och få ner salthalten och byta igen på söndag? Tror ni att invånarna tar skada? Har mest mjukisar men var och hämtade en lite stenkorall igår som jag inte vill ska dö.. Mvh Fredrik
-
Hejsan Undrar om det är stora skillnader mellan märken av aktivt kol. Framgår inte alltid om de är anpassade för salkar eller inte. Skulle uppskatta om ni kan rekommendera något märke. Jag har också sett kol som sägs vara återanvändbart genom att man har kolet i micron (max 2 gånger)?! Funkar det med allt kol och är det fortfarande effektivt? Mvh Peter
-
- 0 svar
- 916 visningar
-
-
läste detta http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/78716-cancermne-i-svenskt-dricksvatten nån som vet mer om ämnet? wiki: http://sv.wikipedia.org/wiki/Perkloretylen
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
När jag titta till burken idag virvlade det runt massor med små (kanske 0,5 mm) vit kulor i vattnet, såg nästan ut som en sån där kula man skakar på så att det snöar . Gissade att det var ägg från något. Nu när jag tittade igen var det fullt med lång vita trådar och vattnet var helt grumligt. Det hade bildats en oljig kletig yta på vattnet i sumpen. Skummaren har helt slutat bilda skum. Nån som har någon ide om vad som hänt? Har rengjort filtersvampen och hängt i en strumpa med aktivtkol. Något annat jag borde göra?
-
- 0 svar
- 955 visningar
-
-
Jag har börjat med balling för några dagar sen och jag tänker byta varje vecka ca.10 liter nytt osmos vatten ,hur ska jag räkna med aquacalc för att reda ut hur mycket ska kastas i hinken för att inte störa mina balling doseringar ? GHL doserings 4 pump (min akvarium är på 225 liter) dunk nr 1 = 5 liters water + 358 g calciumchlorid-dihydrat -25ml aqua 1 dunk nr 2 = 5 liters water + 420 g natriumhydrogencarbonat -----25ml aqua 2 dunk nr 3 = 5 liters water + 122 g natriumchloridfrit havsalt -----25ml aqua 3 dunk nr 4= 1 liter water + 380 g magnesiumchlorid hexahydrat + 48 g magnesium-sulfat heptahydrat.
-
- 0 svar
- 615 visningar
-
-
Tror ni det funkar att använda Britafilter till att fylla på avdunstat vatten med eller innehåller de "dåligt" kol som släpper fosfater? Någon som har erfarenhet? Det verkar helt omöjligt att hitta information om Brita som inte är på tyska.
-
- 0 svar
- 758 visningar
-
-
Har hög nitrathalt i karet men inget nitrit. Värdet ligger på över 50. Köpte ett nitrat-stop av aquatic nature. Någon som vet hur man ska använda det?
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
Håller på och pysslar med min bänk och behöver "täta" mellan stålställningen och bottenskivan med några fogar. Har wurth svart silikon hemma, dock är det antimögelbehandlad. Vad tror ni?, kan jag använda detta?, det kommer inte vara mer än några strängar och inte ha någon kontakt med vattnet. Kan det giftiga i siliconet överföras via luften?
-
- 0 svar
- 632 visningar
-