Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
Här är en intressant länk http://www.reef2reef.com/threads/look-what-i-just-found-ghl-kh-director.286533/#post-3487569 MVH Lasse
-
Har gjort min andra dosering av flytande phos-out4 nu. Har ett total volym på 2600 liter I mitt system. Igår dosera jag 10 ml innan skummaren. Ingen märkbar effekt. Idag dosera jag 25 ml. Får se vad som händer imorgon? Dosering anvisningar är max 2 ml per 100 liter. Men det jag undrar är : Var ska jag dosera ? På flaska står det..... DOSE IN A STRONG-FLOW AREA AND NOT OVER YOUR ANIMALS. Ska jag dosera I sista facket i sumpen innan display akvarium? Eller innan skummare som några sagt till mig ? mvh Thomas
-
Många ämnen vi tillsätter kan påverka alkaliniteten. Mer än vi tror eller vet om vi inte är där o mäter stup i ett... Så en lista på ngr, som jag själv "upptäckt" men också stämmer med litteraturen 1) Lathaniumklorid. Binder ej bara fosfat utan också CO3, så det bildas lathaniumkarbonat, dvs alkalinitet konsumeras. Ganska tydlig effekt! 2) GFO. Min personliga tero är att GFO innehåller också järnklorid, som i sin tur mkt potent binder hydroxidjoner, o därmed rätt snabbt sänker alkaliniteten. (och pH). 3) Coral snow. Innehåller CaCO3 kristaller som kan fungera som likt en snöboll man rullar, en precursor för att bilda större …
-
- 0 svar
- 422 visningar
-
-
Ligger lågt på jod och ska dosera. Frågan är hur mycket..? Mitt nuvarande värde enligt ICP är 0,0056mg/l. Bör ligga runt 0,055-0,07mg/l enligt Aquaforest. Enligt flaskans dosering ger 1 ml/100 liter = +10 ug jod/liter. Finns det någon smart omräkningstabell eller hur vet man? Tack! /Johan
-
-
- 2 svar
- 418 visningar
- 1 följare
-
-
Får väldigt olika resultat på tester om jag t.ex. ser på salifert vs mastertronic comp resultaten och undrar hur mycket kan nitrit (0,03) inverka på testresultatet till Salifert? Vill den mängden nitrit göra nitrat testet helt obrukeligt? Har för mig jag har sett en tabell på hur man gör omräkning osv men det är av mindre betydelse.. vill bara veta om salifert nitrat test kan anses tillförligtligt i det hela om det finns tillstymmelse till nitrit i vattnet.
-
- 3 svar
- 418 visningar
-
-
-
-
Får inte kontroll på mina fosfat och nitratvärden. Körde tidigare enbart med biopellets all in one och fick då väldigt låga fosfatvärden samtidigt som nitraten steg hela tiden. Tog ut biopelletsarna och försökte med Aqua forest men samma resultat. Nu har jag stoppat tillbaka biopellets och jag doserar Aqua forest samtidigt men likväl har både fosfat och nitrat stigit. Jag har fram till nu undvikit att stoppa i fosfatmedia för vill inte rubba balansen mellan fosfat och nitrat mer än vad som redan är gjort men tycker att värdet börjar bli oroväckande högt och undrar därför om det är något speciellt att tänka på om man önskar att seriekoppla aktivt …
-
- 0 svar
- 417 visningar
-
-
Kan någon rek. detta tillsats (kalium / mm ) ? Brukade använda för KZ k-balance strong eller Fauna Marin ultra easy kalium .
-
- 0 svar
- 416 visningar
-
-
Någon med erfarenhet av dito?LLevel of detection? noggrannhet? osv
-
- 1 svar
- 416 visningar
-
-
Någon som vet om clavularia släpper ifrån sig gifter i karet, inga av mina koraller trivs förutom just denna som växer så det knakar samt Blastomussa som trivs väldigt bra,
-
- 0 svar
- 415 visningar
-
-
Hej vad för något tillsätter ni förutom det vanliga??, själv kör jag baling light och jag tillsätter Ultra min S + jod stroncium kalium,
-
- 4 svar
- 412 visningar
-
-
Hur länge ska man köra karet innan man gör 1:a vattenbyte? Har kört mitt i över 7 veckor. Mvh
-
- 1 svar
- 412 visningar
-
-
Denna artikel handlar om att akvarium som går dåligt, som är i obalans, har oftast för höga halter av olösta organiska ämnen, DOC, alltså organiskt kol, aminosyror, men egentligen alla organiska ämnen som inte är partiklar. Särskilt är organiskt kol i form av socker direkt skadligt för koraller, och överhuvudtaget så stimulerar DOC tillväxten av dåliga bakterier, som i sin tur konkurrera ut koraller, samt ökar risken för sjukdomar såsom STN och RTN. Den som orkar läsa artikeln ser att det är inga gissningar utan detta är baserat på studier och försök. Man skriver att ett hälsosamt rev/akvarium, har låga halter av DOC, och detta i sin tur driver utvecklingen av goda bakter…
-
-
- 2 svar
- 409 visningar
-
-
Hej jag undrar hur mycket (16 gradigt) kranvatten går det åt för att tillverka en liter osmosvatten?
-
- 2 svar
- 400 visningar
-
-
Jag har sett att det säljs speciella behållare till doser-pumpar. Vad fyller de för syfte? Kan man inte bara köra med flaskorna som tillsatsen kom i?
-
Hej värden på mitt kar ligger på. Ca435 kh7.5 mg1560 kan jag köra balling på ca och kh bara har rätt mycket koraller mest mjuka Mvh
-
- 2 svar
- 400 visningar
-
-
-
Det går ju runt många rekommendationer i vad man bör ha för kH och då allra helst i förhållande till vad som är NSW. Jag vet inte helt om det stämmer men jag har för mig att jag har sett en översikt här på guiden som sa någonting om hur de olika ämnena påverkar varandra t.ex. om kH är så skall Ca var så.. Tänkte höra om det också inkluderar salthalt och kH. Jag har normalt alltid siktat på kH på 8,3 men har den sista tiden höjt min salthalt från 35 PSU till 36 PSU och med det har ju också kH höjts. Undrar först och främst vad som är den naturliga ökningen när man gör den höjningen i salthalt eller om kH förhåller sig, i NSW, konstant oavsett …
-
-
- 2 svar
- 396 visningar
-
-
Kommer ha koraller i karantän (112 liters kar) och undrar om jag behöver köra balling i karantänen eller det räcker med att jag tar vatten från huvudtanken (som kommer ha "rätt" värden) och byter 10-20% en gång i veckan? Mvh Kim
-
-
- 3 svar
- 394 visningar
-
-
Nu är det 5e månaden i rad som jag får ett värde på titanium, har denna månad ökat igen, från 3,2 till 3,7 ug/l. FM har 3,5 som max i riktvärde. Har ingen aning om vart detta kan komma från och hittar ganska lite om det på nätet. Bytte doppvärmare för 2 månader sen så det bör ju inte vara anledningen. Har inga titanskruvar eller så någonstans heller, så vitt jag vet. Min enda gissning är att det kommer från den kåpa som jag har stående på akvariumet (som är på väg att bytas ut mot en hängande variant). Den är vitmålad och kommer i ofta i kontakt med akvarievattnet när jag är nere och grejar etc. Vit målarfärg innehåller ju vanligtvis…
-
- 0 svar
- 393 visningar
- 1 följare
-
-
Kan det verkligen stämma att jag har ammoniak i mina karantänskar? Jag har blandat nytt salt ca 150l i min fiskkarantän (är på 240l och aldrig varit igång). Tömt ut hälften av vattnet i från ett 100l med några koraller som varit igång i 3-5 månads tid och fyllde upp med det nyblandade vattnet. Slog i dom 50 L i fiskkarantänen. Eftersom jag tänkt hämta min första fisk idag, 2 clowner och en Ramosus tänkte jag mäta allt i korallkaret och mätte även nåt värde i fiskkarantänen. Fick utslag på ammoniak med Salifert i båda karen. 0,5 i fisk och ca 1 i det med koraller.....detta har som sagt varit igång i evigheter. …
-
- 1 svar
- 393 visningar
-
-
Ramlade över ett föredrag Delbeek höll i december förra året där han hävdar det kan finnas ett samband mellan den molära kvoten mellan NO3-N och PO4-P Obs om du har dina värden i mg/L så skall du multiplicera ditt förhållande NO3/PO4 baserat på mätvärden i mg/L med 1,53 för att få den ungefärliga molära kvoten och om du har du har kvoten i mol så får du ungefärliga kvoten i mg/l genom en multiplikation med 0,65 Observera att han inte bedömer låga värden som lika skadliga som kraftigt förhöjda. I de akvarium han studerat så är kvoter i mol räknat kring 50 ( runt 32-33 räknat i mg/L) och upp mot 100 i beräknat på molförhållande (65 räkna…
-
-
- 11 svar
- 392 visningar
- 1 följare
-
-
Hej! (hittar ingen liknande tråd) Har kört core7 ett bra tag nu. Metoden fungerar bra. När man får svar på sitt Triton-test ligger man alltid lågt på ett gäng olika ämnen, vilket lockar till merförsäljning förstås. Men.... Vilka spårämnen måste ni stöddosera med mer? Och vad ger mest "vinst" I form av tillväxt? Själv har jag fått stöddosera med jod, kalium och strontium. Thx. /Johan
-
-
- 1 svar
- 391 visningar
-
-
Tar gärna emot förslag och erfarenheter på vad ni har använt vid sykling/seed av akvarier. Har tidigare bara kört med fisk men hade tänkt komplementera med bakterier som kan bidra till att förkorta ner inkörningsprocessen. Detta vill bli ett dedikerat korallsystem så osäker på om det behövs så mycket men prövar å få översikt. Har tidigare brukt aquaforest men är inte helt imponerad av deras produkter. Någon som testat rowabac?
-
- 1 svar
- 386 visningar
-