Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by David,

Hur vet man när man ska byta dessa filter?? Vilket filter ska man byta( jag har aquamedic 90L/dygn...3st filter)? Tacksam för svar mvh David

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  2. Started by Goranius,

Vaknade upp och tittade in i akvariumet och det var klart och fint gick och åt frukost kom tillbaka 45 min senare och då är akvariumet mjölkvitt. Fattar ingenting har nu gjort alla tester och allt ser bra, ett lite för ph men annars inga problem Har nu satt in extra syrepump och ska se vad som händer det har börjat klarna lite, men det är lite mysko. Någon somhar varit med om något liknande eller kanske bara har en förklaring?

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Tizy,

Våran 2 åriga son hjälpte till att mata fiskarna idag med ca en halv burk fling foder. vi försökte att fiska upp det mesta med håven .och körde runt med pumpen på botten för att få upp lagret med mat som låg där.Vi har 2 anemoner och några mjuk koraller men nu ser vattnet alldeles oljigt och grå grumligt ut, Vad ska vi göra!?

• 4 svar
    • 1,6k visningar
  4. Started by Roger_w,

Hejsan! Kollade runt lite på tester, har ju hört mycket gott om Salifert, men hittade ett testkit ifrån Sera som mäter pH, KH, Cu, Ca, NO2, NO3, PO4, NH3 och NH4. Är det någon som testat det, rekomendationer? Eller är det bättre å köpa lösa test för varje? /Roger

• 9 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by xedar,

Tejena! jag köpte idag ett boron test från salifert. När jag testa så fick jag aldrig fram nått resultat, man ska droppa en vätska tills man får samma färg som en referens som man har bredvid. men jag droppa och droppa och jag sluta på 30 droppar som skulle motsvara 15ppm i boron som är ganska högt med tanke på att det bör ligga på 4-5ppm.. Jag vet inte om det kan bero på att ph't är lite lågt "8,1" eller kanske att jag dosera strontium, magnesium, jod och tillsatte lite nytt ca 3H innan jag gjorde testet. Jag har aldrig tillsatt nån boron men testet var inte spec dyrt och jag tyckte det va kul och se vad jag hadde för värde. btw jag läste lite här men blev inte klokare …

• 2 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by masterofpuppets,

hello... jag har haft problem med för varmt i karet runt28.5 ..tänkte köpa en kylare men dom är ju så dyra..så jag satt en liten fläkt över vatten ytan !!temeraturen har sjunkit till 22.3 .. inte så bra.. vad är den optimala temperaturen??? runt 25 är det väl

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Peter M,

Har fått en hinna på vattenytan.Syns där pumpen ej "slår sönder" ytan.Har ytavrinning.Vad kan detta vara?Har sett att det kommit lite rost på hållarna till T5-rören.Kan detta vara förklaringen??Karet vekar må bra frånsett att en euphyllia tidigare gått hädan och det blivit mera brunlia alger på bottensanden. Tacksam för hjälp.

• 6 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by crille,

har testat ca i en månads tid med seras test,då liggerdet mellan 300 350,när jag nu testar med salifert,ligger det på 460-480. är det sera som suger eller..............

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  9. Started by zacha,

Har några frågor till ni som kan kemi. Hur optimerar man osmosvattnet tänker främst på,calcium,magnesium alltså hur gör man för att få högt phoch kh värde.Skall man sila det över krossat snäckskal, brunnskalk ,annan kalkrik media,kan man använda kalkreaktor???? ,ja vad säger ni? Sak samma med saltvattnet man fyller på med (osmos+saltblandning) hur optimerar man det? Varför jag frågar är att när jag blandar osmosvatten ock instant oceansalt,så får jag låga värden på just calcium ock magnesium. Har ej mätt mitt osmosvatten har ej söttvattentester för calcium,magnesium,men innan jag köpte min osmosrenare körde jag med orenat kranvatten vilket innehöll mycket kalk (bor i skån…

• 16 svar
    • 2,6k visningar
  10. Started by gonzo,

Hej På ett flertal saltvattenssidor står det berättat att man ska tillsätta NaCl-fritt salt, när man blandar iihop kemikalier för Kalcium tex. CaCl2 Kalciumklorid NaHCO3 Natriumvätekarbonat NaCl-fritt salt Men vad är saltet för något ?? Ju renare "salt" destu mer innehåll av NatriumKlorid. Vad ska det vara för kemikalier i det annars.

• 1 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by Nito,

jag har en vattenanalys av mitt brunnsvatten och undrar om någon kemikunnig kan svara på hur det ser ut, jag kommer att köra med ett RO-filter och undrar om det något som inte kommer att lösas med det? Färg mgPt/l: 20 Kem syreförbrukning COD:MN mg/l: 2 Konduktivitet mS/m: 24 PH: 7,8 Alkalinitet mg/l: 114 Hårdhet CA+MG mg/l: 9,0 Hårdhet Tyska grader DH: 1,3 Järn mg/l. 0,28 Mangan mg/l : 0,04 Amoniumkväve mg/l: 0,13 Nitratkväve mg/l: <0,2 Nitritkväve mg/l: <0,003 Fosfatfosfor mg/l: 0,08 Fluorid mg/l: 2,2 Klorid mg/l: 10 Sulfat mg/l: 8

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by AcidwizZ,

Hej Vad är den allmänna inställningen till att använda vattenberedningsmedel typ Sera aquamarin? Ska man, eller ska man inte? Markus

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  13. Started by crille,

hur höja calcium fort,mitt kranvatten ligger på 150,i akvariet ligger det på mellan 310,340,men kommer ej högre,använt aquatic nature,och aquacare calcium,men tycker att det går långasamt att bygga upp värdet.

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  14. Started by AcidwizZ,

Hej ännu en fråga om vattnet: Är det någon ide att försöka starta utan R/O eller bör man vänta tills man har skaffat en sådan? Att algblomningen kan bli värre har jag förstått, men det här med metaller, kommer mitt kar att dö pga att man inte använder R/O? Markus

• 1 svar
    • 1,2k visningar
  15. Started by Nito,

Jag har egen borrad brunn och har i mina sötvattenburkar haft problem med att jag vid vatten byten fått en vit fällning i vattnet och nu när jag startade upp ett saltvatten så ser det ut som om jag slagit ett par liter mjölk i burken.... jag har redan bestämmt mig för att skaffa mig ett RO-filter eftersom det rekommenderas överallt för att slippa alger och skit... en analys på mitt vatten är att det innehåller mycket Flourid samt mycket järn och jag hörde att det kan skapa en fällning, stämmer det?

• 0 svar
    • 1k visningar
  16. Started by hans,

har mellan 0.05- 0.10 i forsfat på testet står det att det är kritiskt men gäller dett även för fisk. har haft en smäl för ca 4mån. alla värde är bra men forsfat är tok för högt. har fåt mycket allger i akvariet på grun av jag ej kan ha fisk och har högt forsfat. kör nu med revmover och värdena börjar gå ner men prova lägga i 2st fröken fiskar dog inom 24h kan detta vara fosfat???

• 8 svar
    • 1,8k visningar
  17. Guest Dr Pork
    Started by Guest Dr Pork,

Har eget vatten från djupborrad brunn. Vågar man använda detta när man startar upp? Vattenanalys först? Eller ska man köra med osmos vatten? /Fredrik

• 3 svar
    • 1,8k visningar
  18. Started by Dimorb,

Har precis inhandlat Saliferts Strontium och Iode tester för att kunna kontrollera mina nivåer lite bättre. Måste säga att man blir lite besviken på graderingarna. För en kille som mig utan omdöme så är det otroligt svårt att avgör var man befinner sig på färg-skalan. I vilket fall som helst själv frågorna rörföljande: Ni som har samma test som jagvet niskillnaden mellan de 3 olika varianterna av iode som man kan mäta med testet? Varför finns det treolika "sorters" iode att mäta? Mäter ni alla tre sorterna eller bara den "vanliga" varianten? Tacksam för svar.

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by crille,

har funderat lite på osmos osv.men funkar inte destilerat eller kokt vatten,jag menar vissa skadliga ämnen fösvinner ju,samt bakterier. eller blir det för rent eller dött,jag menar till påfyllning av dunstvatten!

• 3 svar
    • 1,7k visningar
  20. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

Någon som vet ungefär hur länge inkört vattenhåller sig färskti 25L dunkar om man låter det stå med öppen kork och rumstempererat. Dagar? Veckor? Skulle behöva göra lite rep på karet när det lix ska flyttas...

• 6 svar
    • 2,6k visningar
  21. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

Kör alla med mindre cirkulation nattetid eller finns det någon som kör med MER cirkulation nattetid? Har iallafall provat köra 1200L/H Dag och 4200L/H natt (300L/kar) ien vecka nu och hittils bara sett positiva effekter. Mendet kanske bara funkar i ett karsom enbart har invånare som gillar låg cirkulation.Temperaturen är nu jämnare och lägreöver dygnet, clownen nyttjar i större utsträckning hela karet och skivanemoner slår ut betydligt mera. På natten sover han på sitt vanliga relativt lugna ställe och skivisar har redan dragit ihop sig för natten när den ökade cirkulationen går på. Vad kan tänkas vara denegativa effekterna av en för kraftig cirkulation nattetid?

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  22. Guest oceaN
    Started by Guest oceaN,

När passar det bäst med ett första vattenbyte i ett nystartat kar?

• 8 svar
    • 1,7k visningar
  23. Started by zacha,

Finns det ngn som har hört talas om S-15 rapporten,där dom testar olika saltblandningar???? kolla in: WWW.aquacraft.net eller är det bara en påhittad försäljningsbluff M.V.H. Zacha

• 10 svar
    • 1,8k visningar
  24. Started by xedar,

Tjena! har några funderingar ang min värden. kh 16,2 ca 370 ph 7,8 kör med kalkreaktor och har inte tillsatt nån tripple buffert på ca 2 månader kh't bara ökar medans ph't sjunker jätte långsamt, jag mätte på mitt RO vatten och såg att det håller ett kh på 11 så jag antar att borde byta ut det. Det borde ju va RO vattenet som höjer kh't. man varför ligger ph't så lågt? Jag släpper vattnet från CA reaktorn ca 5 cm från ytan i sumpen där det är ordentlig cirkulation ca 2500 L/H i 40L Borde jag byta osmosen snabbt och hur höjer jag ph't utan att behöva byta 40% av vattent? Mvh Mikael

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by Dimorb,

Har nu kört med Rowaphos och Seachems Purigen för att sänka mina fosfat och nitrat värden. Visst de har sänkts men inte till den önskade 0 gränsen. Kan det vara så att det tar längre tid än 1-1 1/2 vecka? För nog skall 500 ml Rowaphos räcka till ett 540 akvarie som hade max 0.5 i ppm och Seachem på 250 ml utlovar ju på sin hemsida att det bör räcka till 1000 liter i 6 månader. Så jag fattar inte vadför det inte slår igenom. Har dragit ner på matningen till 1 gång om dagen dessutom. Fick för mig att Seachem skulle reducerad de ämnen som bildar nitrat så då behöver ju stenen bryta ner det som redan finns i akvariet vilket kan ta lite tid. Men Rowaphos har man hört så mycket…

• 7 svar
    • 1,7k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.