Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kemi & Biologi

1. Started by Piggelin,

Någon som har koll var man kan köpa miracle mud i Sverige?

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  2. Intressant och förväntat angående KH och ny sand i karet:KH innan jag la i ny sand: 8.2KH dagen efter 10 kg sand lagts i: 7.8Mätt med maskinen OCH salifert (samma resultat).När man lägger i sand så fungerar kornen som små magneter för nybildning av nytt kalk. Gammal sand är beklätt med Mg-joner o annat(organiskt material osv) som förhindrar detta.Dessutom fungerar ju inte kalksand som ngn buffert i de pH värden vi har i våra kar, då kalk inte löser upp förrän man kommer en bit under pH 7.7 o helst ner till 7.2. Dvs i sötvattenskar, eller andra situationer är pH värdet skall vara runt 6-7, DÅ kommer kalksand lösas upp lite o därmed buffra upp pH värdet en smula, me…

• 0 svar
    • 339 visningar
  3. Started by Kim Rosenqvist,

Vill få upp mitt pH lite mer än vad min kalkwasser mixer klarar av just nu. Mycket co2 i luften inomhus nu när temperaturen utomhus är lägre och dörrar/fönster är mer stängda. Jag kör ju ozon som är inkopplad strax ovanför venturin med en t-koppling där den fria änden går till ett ventilstyrt insug. Nu funderar jag på att igen koppla in min co2-scrubber, som isf skulle kopplas på vid luftutsläppet på skummaren, och in till det ventilstyrda luftintaget. Det finns även en till ventil som kan släppa ut luft ur "loopen". Men, i praktiken skulle jag alltså återanvända viss luft från skummaren, som då både är delvis "co2-scrubbad", och delv…

4. Started by Lifen,

Satt och stirrade in i akvariumet och funderade på om man skulle köra skummaren i skift, d.v.s. avstängd på dagen, och aktiv på natten. Cellandningen avger C02 när Fotosyntesen upphör nattetid!? PH sjunker! Då undrar jag om inte skummaren nattetid skulle lufta ur CO2 och därmed skapar en jämnare balans. Tacksam för kommentarer!

• 0 svar
    • 780 visningar
  5. Hej, Tänkte höra om det är någon här som har erfarenhet av brightwell aquatics produkter, framförallt Xport NO3 cubes? Använde ni Microbacter7 för att kicka igång processen? http://brightwellaquatics.com/products/xport_no3.php http://www.brightwellaquatics.com/products/microbacter7.php

• 0 svar
    • 565 visningar
  6. Started by Hedlurd,

Påverkar silikat korallerna på något sätt?

• 0 svar
    • 626 visningar
  7. Started by havre,

Hej! Visste inte vart jag skulle placera fråga iom att det handlar om både bakterier och kemi. Skall börja dosera Ultra min S samt Ultra Bak och eftersom både innehåller kolkälla vill jag ta det väldigt försiktigt. Jag undrar över doseringen. Skall de doseras separat tider på dygnet eller kan de doseras ungefär en halvtimme efter varandra? Vilket tidspann talar vi om? Dessutom undrar jag hur det är med fosfatremover. Skall det köras samtidigt? Om det nu skall, vid byte av fosfatremovern skall då tilllsättningen av MinS och Bak upphöra ett par dagar? Mvh Thomas

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  8. Ny film för dagen. Adm kommer lägga dessa filmer i ett bibliotek i artikelarkivet också:-) PS: alla filmer är insp i full HD så klicka gärna på inst o välj 1080 p, eller allra lägst 720p.

• 0 svar
    • 440 visningar
  9. Started by Jenn,

Det var ingenting! förlåt

• 0 svar
    • 814 visningar
  10. Started by Bygert,

Tetra verkar vilja satsa på saltvatten också nu och har kommit ut med en teststicka för saltvatten. Det är ju intressant att se hur det fungerar så jag har köpt för att testa. Så här långt har jag sett hur det ser ut praktiskt och helt klart är det snabbt och smidigt, jämfört med dropptest är det ju rena drömmen om man bara ser till att få det gjort. Testet visar nitrat, nitrit, kalcium, kH och pH. Särskilt ett snabbt och enkelt test för kalcium är ju intressant. Det är dock rätt rejäla kliv i graderingen, för kalcium t ex 100 - 200 - 300 - 400 - 500. Färgerna man skall jämföra stickan med är inte så där väldigt väl åtskilda heller, även om testet i sig fungerar perfekt s…

• 0 svar
    • 1,3k visningar
  11. Försöker köra så enkelt som möjligt med så få variabler som möjligt nu över sommaren tills det blir lite mer stabilt med tid för underhåll och liknande. Doserar därför nopox i sumpen där det är kraftig cirkulation (2400 liter/h från kylare, 10000 liter/h intern-cirk mediafilter och retur, 4x 2000 liter uv-filter, 600 liter kolfilter) och märker diverse saker som jag tänkte hör med er om. Jag doserar just nu 96 ml/dygn nopox (försöker få ner fosfaten till skapliga nivåer, mäter över 200 ppb med hanna) och har tagit ut GFO. Ser en liten ökning av bakterier i sumpen. Framförallt på galler till pumparna men inte i det "fria" vattnet. Ser in…

• 0 svar
    • 486 visningar
  12. Started by morphriz,

Snubblade på den här... http://en.wikipedia.org/wiki/Anammox Har någon hört talas om/erfarenhet av detta? Är det nått som går att använda i ett saltkar tro? mvh Mattias

• 0 svar
    • 587 visningar
  13. Started by Kimozabe,

Mina värden för bland annat järn och mangan är helt off. Det är andra testet jag gör där järn och mangan är högt. Denna gången gjorde jag testet på nyblandat vatten från en ny påse salt. Jag har ställt frågan om dom kan testa färskvatten men om dom inte kan....vem kan då göra det? Måste utesluta om det är saltet eller min osmos som strular. Jag har 2st dubbla tds-mätare och dubbla silikatfilter på osmosen men vet faktiskt inte hur bra tds-mätarna är och vilka filter som tar vad. Mvh Kim

• 0 svar
    • 434 visningar
  14. Started by Dimorb,

Håller på med lite olika experiment hemma och undrar om det är någon annan som har räknat på något av följande: mg/l till akvariet i veckan, per dag eller dosering? Sedan undrar jag också om kH varierar med dyngsrytmen precis som kH? Kan styrkan variera beroende på när man mäter? mvh Andre

15. Started by Wigge,

Någon som testat denna fosfat removern? http://www.aquatekniknordic.se/saltvatten/filter-material/ati-phosphat-stop-5000-ml.html mvh wigge

• 0 svar
    • 665 visningar
  16. Started by Sador20,

Någon som provar micro bubbel skrubber? Tänkte höra om någon haft någo posetiva effekter, och i så fall hur ni gått till väga!! Hoppas all har en kanon sommar.

• 0 svar
    • 347 visningar
  17. Started by twe141,

Hej jag har justerat in mina värden efter ett par missöden med akvarievakten under min semester ca var för högt? Jag gjorde det genom 200 l vattenburen i mitt 600l system under 3 dagar ligger nu på 490 i ca och 9i kh. Salthalten var även lite hög har sänkt den med var en av delförklaringen till det höga ca värdet på över 500 innan fick tag i en reaktometer väldigt glad över min nyinvestering.Resultat är att korallerna är gladare men mina kalkalger börjat blekna, var väldigt stolt över mina kalkalger innan varenda sten är rosa och har inte en enda tråkig alg. Funderar om magnesium har sjunkit, men jag kan inte hitta ett enda test i Shanghai. Åker hem en sväng i oktober, t…

• 0 svar
    • 506 visningar
  18. Started by Gnarkill,

Är det någon som tillsätter Järn och Zink av alla här på guiden?

• 0 svar
    • 738 visningar
  19. Started by Lernbo,

Någon som vet om clavularia släpper ifrån sig gifter i karet, inga av mina koraller trivs förutom just denna som växer så det knakar samt Blastomussa som trivs väldigt bra,

• 0 svar
    • 415 visningar
  20. En sammanställning av tre olika recept för artificiellt saltvatten från rena kemikalier. Receptet från Eggers bok basers på det klassiska receptet från Wiedemann och Kramer. Jag gissar att vi har grunden för en del av de gamla klassiska saltmixerna från Tyskland här. Milleros recept utgör ett försök att matcha naturligt havsvatten så väl som möjligt avseende de talrika jonerna. Salter i g/L (g/kg i Milleros recept) [TABLE] [TR] [TD] [/TD] [TD]Eggers1 [/TD] [TD]Spotte2 [/TD] [TD]Millero3 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Uppgiven salthalt [/TD] [TD]1.027 (PSU = 36) [/TD] [TD]PSU = 35 [/TD] [TD]PSU = 35 [/TD] [/TR] [TR] [TD]NaCl [/TD] [TD]27,65 [/TD] [TD]22,90 [/TD] [TD]23,98 [/TD] [/T…

• 0 svar
    • 1,7k visningar
  21. Jag har under 3-4 år nu kört Triton Core7 men har börjat snegla på ATI Essential Pro då jag tycker Core7 är lite för dyrt egentligen. Behöver man dosera mer av ATI än Core7? Andra för eller nackdelar?

22. Vill upplysa om att ni ej kan lita på nitrathalten i Fauna Marins sk ”Multi referens ” vätska. Det var redan i våras jag upptäckte detta och rapporterade till såväl ansvarig svensk distributör/butik samt Fauna Marin direkt. Fick ingen respons. Vi provade massor med flaskor och flera batcher samt fick ett otal rapporter från användare över hela världen. Nitrat verkar konsumeras ? Kanske vattnet inte är sterilt och i o med att det innehåller även fosfat kanske det blir en konsumtion. När jag experimenterar och blandat både nitrat o fosfat i RO vatten (helt rent men ej sterilt) så konsumeras nitrat med tiden. Rätt snabbt faktiskt. Det finns ref lösn från p…

• 0 svar
    • 220 visningar
  23. Har försökt förstå mig på och läsa mig in på hur det skall göras. Har gjort enligt följande: 40g kaliumnitrat blandas med 460g osmosvatten vilket ger 500g (nästan 500 ml) stamlösning. 1 ml av stamlösningen förväntas höja kalium med ca 0,3 ppm och nitrat med 0,5 ppm på vart 100 liter. Jag tänker mig att eftersom akvarierna är cirka 160 liter men innehåller en del sten och koraller så räknar jag hellre ner vattenvolym än att riskera överdosering. Därför tänker jag att 2 ml/dag i 3-4 dagar bör höja nitraten med 1 ppm dagligen så att jag slutligen hamnar på mellan 2-4 ppm efter ökningen. Kan någon bekräfta att detta verkar vara korrekt? Har fått formlerna från andra trådar p…

24. Får inte kontroll på mina fosfat och nitratvärden. Körde tidigare enbart med biopellets all in one och fick då väldigt låga fosfatvärden samtidigt som nitraten steg hela tiden. Tog ut biopelletsarna och försökte med Aqua forest men samma resultat. Nu har jag stoppat tillbaka biopellets och jag doserar Aqua forest samtidigt men likväl har både fosfat och nitrat stigit. Jag har fram till nu undvikit att stoppa i fosfatmedia för vill inte rubba balansen mellan fosfat och nitrat mer än vad som redan är gjort men tycker att värdet börjar bli oroväckande högt och undrar därför om det är något speciellt att tänka på om man önskar att seriekoppla aktivt …

• 0 svar
    • 417 visningar
  25. Started by jonasroman,

Jag tänkte blåsa liv i en viktig fråga, vi har skrivit mkt om detta genom åren. Nya akvarister kanske inte vet. Förhållandet mellan pH, CO2 och alkalinitet. Om ett vatten får stå tillräckligt länge utan tillskott av ngt, så kommer dess CO2 halt till slut ställa sig i jämnvikt med luftens. CO2 är det som avgör vilket pH vi har i vattnet. Alkaliniteten också, men alk påverkar pH mkt mkt mindre och inte så linjärt, som CO2 gör. Om vi dubblar CO2 halten , så minskas pH med 0.2 enheter (pH 0.2 är samma som dubbling , då pH är en log skala). Men om du dubblar alk, så händer knappt ngt med pH. Alk är mer för att stabilisera pH, motstå svängningar, för HCO3 jonen (som utgör…

• 0 svar
    • 77 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.