Kemi & Biologi
Underforum
-
- 3,2k inlägg
3 240 ämnen i detta forum
-
-
- 0 svar
- 274 visningar
-
-
Hej alla. Hur skall ATI Zeolith plus användas? Finner ingenstans på nätet om det skall slängas i sumpen, hängas i påse eller användas i filter. Ännu mindre vilket flöde det skall ha eller om det kan vara användbart mot t.ex. tungmetaller. Hur använder ni zeolith? Vad doserar/lägger ni ner när ni får negativa svar på tungmetaller i akvariet? mvh Andre.
-
- 0 svar
- 273 visningar
-
-
En liten enkel tutorials om Ca o Mg titrering, i största enkelhet. Kommer mer (om mätning) /Jonas Roman
-
- 0 svar
- 264 visningar
-
-
Finns det teststickor för att mäta Nitrit, Nitrat, Ammoniak i saltvatten? Finns för sötvatten och fungerar utmärkt. Önskar motsvarade för saltvatten. Att hålla på med kemikalie droppar i teströr är ej min grej.
-
Svaret är: BådeOCH beroende på vilket rev. Traditionellt menar man ju att ett korallrev tar upp CO2 från atmosfären, och på det sättet kan bidra till att minska på CO2 i luften, då man kan ofta se ett rev som en totalt sett autotrof organism, dvs fotosyntes=CO2 upptag, dominerar cellandning=CO2 produktion. Havet andas alltså inte ut CO2 utan tar upp. MEN, detta beror på, för man vet också att när koraller bildar sitt skelett, CaCO3, så bildas CO2! 2HCO3+Ca---CaCO3+CO2+H2O Jag läste igår en enorm artikel (läste inte hela, kanske 60%, summary osv) där man finner att vissa rev idag producerar mer CO2 än dom tar upp, och alltså bid…
-
-
- 13 svar
- 246 visningar
-
-
Skall dosera upp magnesium i 2800 liter med 125 mg/liter. Är jag på riktig nivå om jag tror att jag skall använda cirka 3 kilo Magnesiumklorid-hexahydrat?
-
- 4 svar
- 237 visningar
-
-
Här följer en enkel mini"artikel"/förklaring hur man mäter kalcium och magnesium. Principen är titreting och för att veta när titreringen är klar så behövs ett färgomslag. Färgreagensen är beskaffad så att den binder till tvåvärdiga joner som till exempel kalcium och magnesium och när den gör det så är den rosa. När inga joner är bundna till färgmolekylen så är den blå. Det är teorin bakom alltihop. Nu gäller det bara att droppa ner en reagens som har starkare bindningsförmåga till kalcium och magnesium än färgmolekylen har. Denna reagens heter edta. Det är den vi tillför som sista reagens när vi så att säga titrerar. För varje edta-molekyl vi droppar ner …
-
- 0 svar
- 222 visningar
-
-
Vill upplysa om att ni ej kan lita på nitrathalten i Fauna Marins sk ”Multi referens ” vätska. Det var redan i våras jag upptäckte detta och rapporterade till såväl ansvarig svensk distributör/butik samt Fauna Marin direkt. Fick ingen respons. Vi provade massor med flaskor och flera batcher samt fick ett otal rapporter från användare över hela världen. Nitrat verkar konsumeras ? Kanske vattnet inte är sterilt och i o med att det innehåller även fosfat kanske det blir en konsumtion. När jag experimenterar och blandat både nitrat o fosfat i RO vatten (helt rent men ej sterilt) så konsumeras nitrat med tiden. Rätt snabbt faktiskt. Det finns ref lösn från p…
-
- 0 svar
- 220 visningar
-
-
Hej. Jag har 2 st testkit vars utgångsdatum gick ut 2019 samt 2018. Är dessa helt opålitliga att resta värdet på vattnet eller håller dom fortfarande för ett genuint test?Det gäller 1 st Phosphate & 1 st Nitrate test.
-
- 2 svar
- 196 visningar
-
-
Som ni vet postade jag en liten artikel med lite experiment. Artikeln kommenterades direkt i artikelregistret, men när jag postar min slutuppföljning där blir den inte synlig, så denna tråd för att kunna diskutera utanför artikelregistret. Mitt sista exp. avslutades idag: Då mina testresultat möjligen omkullkastar en gammal tes, har jag nu gjort om testerna, samt kompletterat med ett nytt test. Jag tog ånyo vatten från systemet o väntade ut eventuella spontana sänkningar av NP utan tillsatser (dvs för o se vad som begränsar eller inte begränsar). Efter ngr dar (väntade längre denna gång) mätte jag: som tidigare var PO4 inte det…
-
-
- 4 svar
- 167 visningar
- 1 följare
-
-
Ett ämne som diskuterats en del är om ett akvarium under ett normalt dygn på systemnivå nettoexporterar eller nettoimporterar oorganiskt kol i form av CO2. Frågan är intressant eftersom om det förekommer en nettoimport så innebär det att fotosyntesen är beroende på luftens koldioxid och akvariet kommer då att agera som ett lagerutrymme (sänka brukar användas i sammanhanget) för oorganiskt kol som upptas och låses fast som organisk kol i någon biomassa. Om det däremot är en nettoexportör så finns det två mekanismer som kan bidra till den interna (inom systemet) "produktionen" av CO2 i ett akvarium med hårdkoraller. Dels den process som är speciell för revbildande koraller …
-
Jag tror att de flesta av oss titrerar kH-tester för långt, det vill säga får ofta ett falskt högt värde i storleksordningen 0,3 till 0,6 dKH för högt. Jag roade mig med att mäta pH-värdet med elektrod och stannade sluttitreringen vid tre olika färgomslag. Vid de två färgomslag som jag bedömde att jag var framme så hade jag ett pH på 3,5 respektive 4. Det tredje testet stannade jag titreringen vid första minsta antydan till färgomslag, och då var pH 4,5. Och det är där vi ska stanna i en alkalinitetstitrering. Jonas
-
-
- 2 svar
- 84 visningar
-
-
Jag tänkte blåsa liv i en viktig fråga, vi har skrivit mkt om detta genom åren. Nya akvarister kanske inte vet. Förhållandet mellan pH, CO2 och alkalinitet. Om ett vatten får stå tillräckligt länge utan tillskott av ngt, så kommer dess CO2 halt till slut ställa sig i jämnvikt med luftens. CO2 är det som avgör vilket pH vi har i vattnet. Alkaliniteten också, men alk påverkar pH mkt mkt mindre och inte så linjärt, som CO2 gör. Om vi dubblar CO2 halten , så minskas pH med 0.2 enheter (pH 0.2 är samma som dubbling , då pH är en log skala). Men om du dubblar alk, så händer knappt ngt med pH. Alk är mer för att stabilisera pH, motstå svängningar, för HCO3 jonen (som utgör…
-
- 0 svar
- 77 visningar
-
-
Jag startade ett litet experiment där jag tog två små vinglas. lite sand och vatten från mitt akvarium samt doserade in 0,3 ml vodka i det ena glaset. Första testen varade i 9 dagar och slutade med en klar tillväxt av bakterier i glaset som fått ett tillskott av 0,3 ml vodka. Första raden kontrollen - bara vatten och grus under dagarna 250822, 250823 och 250824. Raden under är glaset med tillsatt etanol - samma dagar. Börjar hända något den 24/8 Tredje raden är kontrollen dagarna 250827, 250829 samt 250901. Inget händer i stort sett i kontrollen de här första dagarna medans man ser en klar förändring i glaset med tillsatts av 0,3 ml etanol den 1/9 Bakterietillväxten i…
-
Har pratat om detta tidigare. Skickar man iväg ett prov till ICP, sp är den metoden strålande bra på att mäta atomer (ja, det är ju det den gör), och en jon kan aldrig liksom försvinna, så provet är okänsligt för tid. MEN, molekyler kan ändras, och molekyler mäts inte med ICP. Från många ICP lab får vi som bonus idag även KH, Nitrat och PO4. Kom då ihåg, dessa mäts på samma sätt som du gör hemma, med fotometri. PO4: Gällande po4 från icp så mäter man först P med ICP, alltså atomer, sen utgår man ifrån att allt kommer från PO4 och räknar ut PO4 värdet. Dvs P värdet ggr 3 ungefär. Detta stämmer aldrig helt exakt, utan blir teoretiskt alltid lite falskt högt, eftersom ett …
-
- 0 svar
- 39 visningar
-