Gå till innehåll

Moose 420 liters kub.


Moose

Rekommenderade inlägg

  • Svar 188
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Sitter o funderar lite på hur mkt vikt karet klarar ovanifrån, alltså om jag vill bygga ett överskåp. Kan jag då ställa detta rakt på glaskanterna? 12 mm glas. Alla fyra sidor komma bära vikten isåfall.

någon som har en uppfattning hur bärigheten i glaset är på högkant?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har tidigare gjort så att jag skruvat 4 reglar i varje hörn på ett "skåp" av 4 sidor MDF, dessa reglar har sedan placerats på varje hörn på karet, så att glaset i hörnen har fått ta tyngden av överbyggnaden. Detta har inte varit några som helst bekymmer och då har jag även hängt upp en MH i denna överbyggnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Sådär ja, nu börjar det likna något här hemma.

Ny skummare *check*

ny osmosanläggning *check*

sumpen fixad *check*

salt inhandlat *check*

Håller på att koppla ihop allt och skall göra ett test av systemet i helgen. Fungerar allt som jag vill så kommer LS beställas inom två veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Karet rullar på och ett antal nya fiskar har intagit burken som sitt hem.

Bla

en gul kirurg

Sixline

Red striped wrasse

Bicolor

2x occelaris

Lite knappar i diverse färger har flyttat in oxå, likaså en orange fungia.

Tyvärr har jag inte bilder då jag inte har ngn kamera för tillfället. Men skall försöka fixa detta.

Nästa invångare kommer bli en euphyllia, men först måste jag hitta en som tilltalar mig färgmässigt, den skall vara rejält neonfärgad. Grön och med lila toppar. Viktigt är oxå att det är en frogspawn och inte en hammarkorall.

Har bestämt mig för att vara väldigt petig med vad jag stoppar i karet denna gång.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag sitter och funderar på en ny belysning till karet, jag börjar tröttna på värmen som min MH avger.

Har börjat titta lite på Ecotechs Radion gen2.

Att bygga själv är uteslutet, har varken lust, tid eller kunskapen om det.

karet har u som sagt måtten 75x80x70cm (B x D x H) jag kommer endast köra lps, musslor, knappar och skivor på botten. Och ha sps ifrån halva karhöjden och uppåt. Men jag är osäker hurvida radionen lyckas trycka ner ljuset. Vet att folk har använt denna armatur i kuber med 50x50x50cm men mitt kar är både bredare och djupare. Min ekonomi tillåter mig inte att gå högre i prisklass tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hade en radion xr30 till min 60x60x60 och det funkade utan problem, det ända är ju att det kanke blir lite, lite svagare ut på kanterna!! Fu har ju sand sen har du ju en vatten nivå som inte går ovanför, så du kanske har ett total djup på 60-62cm och ska du bara ha lps, musslor o lite knappar o skivor så hade jag lätt kört en radion, oftast så har man ju inte saker längst ut mot glaset, så bredden är nog inga problem, inte djupet heller, du kan ju börja med en och skulle inte det funka så kan du ju spara ihop en slant o köpa en till.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Uppdate

Har fortfarande ingen ny belysning. Blev en resa till Grekland med tjejen istället.

Har väldigt svängig temp i karet för tillfället. natten ca 25 grader och under dom varmaste sommardagarna upp imot 30 grader. Jag har gjort tester och det är min 400w MH som värmer på som satan.

Korralerna ser dock extremt nöjda ut trots allt. Har en helt otrolig polyp expansion på de få sps jag har i karet.

Detta med belysningen skall dock åtgärdas snarast, spargrisen slaktas snart.

Här kommer lite bilder som är tagna för ca 3 veckor sedan strax efter att lyset går på.

post-3121-14468930348104_thumb.jpg

post-3121-14468930348296_thumb.jpg

post-3121-14468930348477_thumb.jpg

post-3121-14468930348659_thumb.jpg

post-3121-14468930348852_thumb.jpg

post-3121-14468930349043_thumb.jpg

post-3121-14468930349233_thumb.jpg

post-3121-14468930349415_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...