Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Lasse

Hedersmedlem
  • Gick med

  • Senaste besök

  1. Du behöver koraller som använder fotosyntes, näring, ljus, bra rörelse på vattnet, rengöring på något sätt både vad gäller vatten och akvariet. På längre sikt behövs tillförsel av olika ämnen som korallerna använder. Rengöring och garant för de flesta ämnen av och i vattnet kan innebära täta vattenbyten eller kontinuerlig tillförsel av nytt vatten samt de personliga egenskaperna tålmodighet och till viss del noggranhet. Att ha fisk och interna rengöringsarbetare, sand, skummare LS eller sten av annan typ underlättar för dig - samma gäller regelbundna mätningar. Om du inte tillför någon näring och annat organiskt i form av mat så är det av oerhörd betydelse att hålla rätt värden av olika ämnen i vattnet. Täta ICP- MS och artificiell tillföring av olika ämnen är då ett måste på lång sikt. Så frågan om det går utan LS så är i alla fall mitt svar - ja men resan framför dig blir snårig Det är liksom när jag står i trapphuset framför hissen - jag måste inte ta hissen - det går bra med trapporna (bor på 6 våning) - men gissa mitt val 😁 MVH Lasse
  2. Du behöver näring in till systemet - näring och ljus - alg tillväxt. Du behöver en stor rengöringsstyrka. Faktum är att några små fiskar som matas försiktigt kanske ger all den näring du behöver istället för att du skall tillföra den med tillsatser. Dessutom så är en del fiskar bra städare. MVH Lasse
  3. Du har inte tappat din förmåga att fota ser jag - fortfarande i världsklass. MVH Lasse.
  4. Jag kan inte tala för föreningen och jag vet inte om det är fel eller inte eftersom du säger att det går att se via din dator. Å andra sidan - Nåt fel måste det ju vara - ettdera att du kan se det via datorn eller att du inte kan se det via mobilen - åtkomligheten skall ju inte påverkas av vilket media du använder MVH Lasse
  5. Om du av ekonomiska skäl inte har ett forum så blir det tråkigt för alla - det är tyvärr den brutala verkligheten. MVH Lasse
  6. Du behöver vara stödmedlem MVH Lasse
  7. Under tiden nu så gör jag ett annat experiment också. Detta gäller pH och CO2 Jag ställde in min skummare att gå ner till 10 % när pH-värdet går över 8,50 (fokusera inte på siffran - det vad min pH-mätare säger att jag ligger - ingen aning om det är sant eller inte, men det viktiga i det här experimentet är att se hur pH-värdet förändras på grund av närvaron av CO2 i mitt akvarium). Jag använder också en CO2-fälla och utomhusluft. Anledningen till att jag vill att det ska hålla sig vid pH 8,5 är att det enligt min mening är bättre för fotosyntesen att ha lite CO2 att arbeta med jämfört med om skummaren går på 100 % och konkurrerar med korallerna om CO2. Naturligtvis kan man använda 8,4 som en växlingspunkt, och därmed mer CO2 till korallerna (läs zooxanthellerna). Saker jag upptäckte Skummaren är viktigför att transportera ut CO2 under perioder med inget ljus. Den gör ungefär + 0,1-0,2 pH-enheter - om CO2-skrubbern fungerar korrekt. Om CO2 mediat är förbrukad - så sjunker pH-värdet snabbt över natten - se pilar När skummaren går på 10 % runt 8,50 - så verkar CO2:n i rummet och den interna CO2-produktionen vara tillräcklig för att hålla pH:t stabil runt 8,5 Om CO2-skrubbern arbetar 100 % och pH sjunker - Ljusröd fyrkant - så fungerar inte CO2-mediumet. Röda pilar - byt CO2-medium De svarta staplarna visar tiden skummaren är på 100 % - ingen svart markering - skummare på 10 %. GHL har en typ av PID-regulator som du kan använda runt ett börvärde. Allt eftersom avläsningen närmar sig det börvärdet - är uttaget påslagen under kortare och kortare tidsperioder. Det är den jag använder i det intelligenta pumpprogrammet - varje gång den slås på - går pumpen 100 % - standard 10 %. Jag älskar att jag kan göra sådana här saker utan att koda. MVH Lasse
  8. Inte uppdaterat på några dagar men experimentet fortsätter. Efter 7 dagar men ingen vodka började jag dosera igen. Ärligt talat så ser jag ingen större skillnad - det verkar blivit mindre när jag inte doserade men det kan vara min vilja att just se det. Det reella vore om jag såg någonting hända med PO4 men det har varit ganska stabilt mellan 0,21 och 0,24 Här är jämförelsen de första 4 dagarna med 1 ml/dag Vodka och 0 ml/dag MVH Lasse
  9. Idag - PO4 ungefär samma som igår - 0.22 mg/L. Det är en del bakterietillväxt i reaktorn men verkar inte vara lika kraftig som när jag doserade 1 ml vodka per dag och direkt in i filtret. Definitivt inte lika kraftig som när dosen var 2 ml/dag. Skall låta detta gå i 4 dagar så jag kan jämföra med innan (1 ml/dag). Efter detta skall jag göra en test där jag doserar 1 ml/dag men denna gång i returpumpen så det går upp i DT först MVH Lasse
  10. Jag har varit en sväng i Skåne så inga mätningar igår. Idag - fortfarande 0,21 mg/L men mycket bakterier i filtret. Filtret Jag beslöt byta vadden och att omstarta men utan att tillsätta Vodka i filtret Få nu se vad som händer. Jag förväntar mig ingen kraftig bakterietillväxt. MVH Lasse
  11. Jag fortsätter väl med tråden ingen verkar läsa men som blir en väldigt bra loggbok för mig PO4 idag är 0,22 mg/L - tagen tidigt på morgonen. Morgonvärdena brukar vara lite högre än kvällsvärdena trotts matning med otvättad artemia. De blå pilarna visar när jag bytte eller fyllde på GFO. Den här gången var det lite GFO men det var bakteriertillväxt ända ner i den. Något som jag inte sett förut under året jag använt filtervadd i reaktorn. Jag förväntar mig att PO4 kommer att minska med den nya GFO:n - frågan är om värdet kommer att stabiliseras på en lägre nivå. Filtret var fullt - även inuti filtervadden. Nystart - Lämnade kvar lite bakterier som en startkultur MVH Lasse
  12. Nu var vi tillbaka till det normala - ja då förutom då fosfaten - den åker fortfarande berg och dalbana. Sincerely Lasse
  13. Lite sent men dagens mätningar - fosfat 0,26 mg/L MVH Lasse
  14. Vi fick det plötsligen också - då skaffade jag mig en boosterpump och allt går bra igen - höjer 1 bar vattentryck till ca 4 bar. MVH Lasse

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.