wrang Postat 11 april 2007 Dela Postat 11 april 2007 Okey menar du den svarta "hatten" som de satt fast under pumpen?På min är det silliconslang mellan pump och skummarkropp Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gromert Postat 11 april 2007 Dela Postat 11 april 2007 Ok, då har du den senaste modellen av alla dessa uppgraderingar. På min så sitter den en siliconslang på pump- utblåset och en svart gummi muff på skummaren där pumpen ansluter/fästs vid skummaren. Om du har den så ser den likadan ut som den "svarta hatten" som sitter under skummaren.Vet någon var man kan köpa dessa ATI/Sicce pumpar?HN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 11 april 2007 Dela Postat 11 april 2007 Ok, då har du den senaste modellen av alla dessa uppgraderingar. På min så sitter den en siliconslang på pump- utblåset och en svart gummi muff på skummaren där pumpen ansluter/fästs vid skummaren. Om du har den så ser den likadan ut som den "svarta hatten" som sitter under skummaren.Vet någon var man kan köpa dessa ATI/Sicce pumpar?HNPhuuu skönt att höra att man har den senaste Pumpen hittar du på denna webbshop heter ATI Fadenradpumpe PSK 2500 Skall du ha en knivventil så hittade jag en i sverige på vattenliv é ju "samma" modell som de nu sätter på den nyare versionen av BM 180 och BM 250 istället för ett rör upp och sedan T-korse med ljuddämpare så sitter denna knivventil rätt på där nere i vinkeln Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gromert Postat 11 april 2007 Dela Postat 11 april 2007 Tack för infon,HN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Jocke Postat 17 april 2007 Dela Postat 17 april 2007 Är det trasselsudd på impelern till BM 200 skummaren?.och plast pinnar,nålar på Fauna skummaren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 18 april 2007 Dela Postat 18 april 2007 Trasselimpeller på min BM 200 och ett venturi munstycke på insuget till pumpen Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gromert Postat 19 april 2007 Dela Postat 19 april 2007 Hej,Lite uppdatering efter inköp av kniv ventil som Wrang föreslog. Kapade utflödes röret från skummaren precis där den lämnar skummar kroppen. Lämnade så mycket att kniv ventilen kunde tryckas på där. Faktiskt så är det första gången som jag helt och hållet kan finreglera skum kvaliteten. Knivventilen är helt steglös och mycket enkel att hantera. Hittade sedan en skummare (korallenzucht.de) som bygger på samma princip med ventil nertill på skummare. Nu är allt ljud borta från utsidan på skummaren samtidigt som den fungerar bättre än tidigare.hNils G Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patu Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Ni som har Ati bm200, har ni varit nöjd med skummaren? Jag har bestälde bm200 i går från www.aquafair.de , det var snabb affär jag skickade kopia av betalning och 3 timmar senare jag fick e-post att han har skickat skummaren =) Jag tröttnade att vänta fauna marin skummare, 3 månad är för lång tid att vänta... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
zeke66 Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Ja jag är mycket nöjd med min. Den är grymt effektiv och framför allt tyst =) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Jag har en BM200 och har medverkat till att två kompisar också har. De har modellen med knivventil. Min har jag gjort ett höjdreglerbart avlopp med 50 mm PVCrör och vinklar (ingen ventil)Skummare två har höjdavlopp + knivventil som funkat bra. Skummare tre har haft stora problem med knivventilen. Den är borttagen nu till förmån för 50 mm PVC rör.Trasselsuddspumpen har också haft problem med. I och för sig är det till en BM250 men trasslet verkar inte hålla mer än ett halvår. Jag har också kört en Eheim 1250 med trasselsudd som fungerar litet sämre men den stoppar i alla fall aldrig vilket originalpumpen till BM200 gör ibland.Jag har också en Fauna Marin 2 skummare med nålhjulspump som bara tuffar och går. ATi är gjorda på samma plexismedja som Fauna Marins skummare och de har haft ännu större leveransproblem än Fauna Marin. Vi håller tummarna för att det skall gå bättre denna gång. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Min tuffar och går fortfarande utan problem Har ej bytt trassel impeller på de åren jag haft denna. Tror det var april 2007 jag köpte minGrymt nöjd Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patu Postat 7 mars 2009 Dela Postat 7 mars 2009 Skummaren är på väg till Finland, aquafair hade den i hyllan om jag hat tur den kommer i nästa veckan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Patu Postat 13 mars 2009 Dela Postat 13 mars 2009 I dag jag fick mitt nya skummaren, www.aquafair.de hade mycket snabb leverans fint skummaren och tyst. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Vilket vattendjup kör ni på? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 19, 11 och 16 cm har jag. Alla går med full luft. Returen är inställd så att vattennivån ligger just där stigarröret börjar. (När skummaren går med luft.) Fauna Marin Skummaren (16 cm) skummar kanske litet väl blött men de andra har idealiskt skum. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 19, 11 och 16 cm har jag. Alla går med full luft. Returen är inställd så att vattennivån ligger just där stigarröret börjar. (När skummaren går med luft.) Fauna Marin Skummaren (16 cm) skummar kanske litet väl blött men de andra har idealiskt skum.OK, tack Stig.Hade underlättat om man fått med en manual men det tycks ju inte finnas någon. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
1538Moss Postat 14 mars 2009 Dela Postat 14 mars 2009 Är det trasselsudd på impelern till BM 200 skummaren?. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 15 mars 2009 Dela Postat 15 mars 2009 1538MossJa det är det Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 10 maj 2009 Dela Postat 10 maj 2009 Jag har lite problem med min bubble master. Den står på ett djup av 20 cm.Problemet är att jag har stängt knivventilen så mycket det går för att den ska skumma något.Den skummar iofs ganska bra nu men hade gärnat skummat lite blötare.Har haft den i karet i 2 månader så den borde vara inkörd.Någon som har ett hett tips? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Outbacker Postat 11 maj 2009 Dela Postat 11 maj 2009 Samma här, måste också ha ventilen stängd så mycket det går för att den skall skumma hyfsat.Ganska blött men så ville jag ju ha det. Min står på 23cm djup. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 11 maj 2009 Dela Postat 11 maj 2009 Ok, fler som har det problemet alltså. Finns det någon lösning tro?Vet att det är ett antal som har denna skummaren så om någon har nån ide´så......Står den för djupt, fel på pumpen eller vad kan det vara? Kan ju inte vara meningen att man ska behöva strypa den så mycket. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Waterboy Postat 13 maj 2009 Dela Postat 13 maj 2009 Samma fel här. Får ingenting alls i koppen. Det enda som händer är att stigarröret blir lite smutsigt och måste rengöras en gång i veckan. Skummaren står i 19cm vatten. Vattennivån i skummaren är ungefär vid början av reaktorrörets nedre del. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Gromert Postat 13 maj 2009 Dela Postat 13 maj 2009 Var har ni övergången mellan vatten och bubblor? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Spooky Postat 14 maj 2009 Dela Postat 14 maj 2009 Ungefär där stigarröret börjar. Jag får ju ut en del, det skummar ut en kopp i veckan ungefär, men skulle vilja ha lite justeringsmån om man säger. Tycker det verkar konstigt att man ska behöva strypa den så mycket.Hur andra det? Vet att Stig och Wrang har varsin iallafall. Har ni oxå strypt era så här mycket? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
wrang Postat 14 maj 2009 Dela Postat 14 maj 2009 Ungefär där stigarröret börjar. Jag får ju ut en del, det skummar ut en kopp i veckan ungefär, men skulle vilja ha lite justeringsmån om man säger. Tycker det verkar konstigt att man ska behöva strypa den så mycket.Hur andra det? Vet att Stig och Wrang har varsin iallafall. Har ni oxå strypt era så här mycket?Hej. Nej jag har inte stryp min mycket å kör med 19cm vatten i sumpen. det bubblar frisk uppe vid kanten på skummar koppens avslut.Kör ganska vått så jag tömmer min kopp 2ggr/veckanPumpen sitter rätt in i skummaren å jag har silliconslangen orginal på denna sedan. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.