Gå till innehåll

Kalkvatten funderingar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag har läst igenom artikeln och den stämmer inte med min uppfattning av den oorganiska kemin. Artikeln blandar reaktioner mellan äpple och päron eftersom artikelförfattaren inte tar hänsyn till om kolet är organiskt eller oorganiskt. Bland det mest flagranta är påståendet att resten av det organiska kolet kommer att gynna nitrifikationen. I detta fall är sanningen precis tvärtom. Jag har skrivit en artikel om kalkvatten som jag vill påstå ligger närmare verkligheten än den du refererar till Marko. Bland annat tar jag upp detta med vinäger. https://www.saltvattensguiden.se//index.php?option=com_content&task=view&id=183&Itemid=39

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Det absolut bästa är osmosvatten men just nu gör jag så att jag använder göteborgsvatten (ungefär samma som ditt Stockholmsvatten). Jag har en tvåliters petflaska - fyller den så mycket jag kan och lägger i lite mer än en knivsudd kalciumhydroxid. Sätter på skruvkorken och skakar. Ditt vatten du får skall vara klart får du en för kraftig dimning så får du för mycket fällning eg du har för mycket karbonater i ditt vatten. Du får prova men mjökvitt får det inte vara.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räcker verkligen en knivsudd att skapa en (någorlunda) mättad lösning kalkwasser Lasse? Eller du kanske använder en machete lånad från tropikdelen på Universeum ;)? Att en mättad lösning kalkwasser är mjölkaktig i början är väl normalt och detta brukar klarna efter ungefär en dag (kanske det du menade). Att det blir lite olöst kalciumhydroxid på botten är väl också normalt där de olösbara partiklarna blir kvar och bl.a. binder upp tungmetaller från vattnet (det behöver väl inte betyda att det blir kvar på grund av fällning). Frågan jag ställer mig är om en knivsudd verkligen har någon större inverkan när en mättad lösning ofta inte räcker för att tillgodose kalkbehovet i en korallburk av Markos mått (och ev höja pH nämnvärt)? Har du mätt ditt pH på ditt kalkwasser Lasse och vet du om detta är ett enkelt sätt att mäta mättnadsnivån på?

Nu säger jag inte att du har fel Lasse och ditt kar kanske inte kräver så mycket kalk utan jag är mest intresserad av doseringen av kalciumhydroxiden när kalkwasser inte täcker kalkbehovet. Jag har hört om olika doseringar men en knivsudd per 2L är den klart minsta dosering jag hört talas om och därför blev jag nyfiken när du i synnerhet anser att det räcker. Blir bara glad om jag i framtiden kan spara pengar på detta :).

Jag doserar 2 tsk per 3 liter vatten till allt mitt osmosvatten i mitt 375L. Det har en marginell effekt på pH och CA i mitt fall och jag behöver, som de flesta med mycket koraller, dosera CA på annat sätt. Och ja metoden används i stor utsträckning inom hobbyn och är något jag rekommenderar. Jag rekommenderar inte att man doserar med vinäger om du har ett relativt lågt pH.

Kolla gärna in artiklarna här:

http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid=102605

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har också hört att typ en knivsudd räcker till några liter vatten,

men när jag kör min kalkmixer, så går det åt rätt mycket kalciumhydroxid.

Så pass mycket att jag blir osäker på om det kanske är för mycket.

Därför får min kalkmixer (Deltec KM500) gå tom några dagar,

innan jag fyller på den igen.

Jag har en avdunstning på ca 7-8 liter per dag.

Vad är en rimlig konsumtion av kalciumhydroxid per dag och

ska man köra allt osmosvatten genom kalkmixern ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En mättad lösning kan innehålla ca 900 ppm kalcium om jag mins rätt. Tror jag sett uppgift om ca 1100 ppm också. Kalciumhydroxid har den kemiska formeln Ca(OH)2. Ca = 40u, O=16u H=1u Total molekylvikt är 40 + 2*16 + 2*1 = 74 Kalcium utgör därmed 40/74 * 100 % = 54%. 900 ppm är 0,9 gram på en liter alltså går det åt 0,9 gram *74/40 = 1.665 gram Ca(OH)2 för att uppnå det till 1 liter. Jag borde alltså lägga i ca 3,3 gram i mina 2 liter. Detta är i teorin. Grumligheten som uppstår beror på att kalciumhydroxiden reagerar med koldioxiden i vattnet. Det höga pH (ca 12) drar direkt allt koldioxid till karbonat som direkt reagerar med det fria kalciumet. I interfacet mellan vattnet och luften bildas ett sug direkt efter luftens koldioxid eftersom pH gör att vattnet inte innehåller något fritt koldioxid. Det måste vara lufttätt när ni skakar om och helst ingen luft får finnas i flaskan. Jag har funderat på att ha några pottekulor i flaskan för att röra om när jag skakar. Vad man kanske skall göra är att ha ett litet överskott och som Clownen låta flaskan stå någon dag - låta en del av kalciumet dra ner koldioxiden som fanns i början och öveskottet mättar sedan. Absolut lufftätt. Skaka och låta stå en dag till och sedan använda det. Då kan man maximera kalciumet! När jag skrev en lite mer en knivsudd så var det nog lite felaktigt - skall försöka väga när jag kommer hem och se vad min mängd är. Troligtvis är den mindre än maximalt men jag har inledningsmässigt mest varit intresserad av att hålla pH uppe och det har jag lyckats med - 8,4 och där vill jag ligga ett tag. Det går alltså att räkna ut hur mycket kalcium ni tillför om ni vet mängden osmosvatten och er totala koncentration i kalkvatten. Låt oss säga att en liter innehåller 0,9 gram kalcium. Uffe har 8 liter påfyllning per dag = 7,2 gram kalcium per dag. Du skriver 800 liter - låt oss anta det är din totala vattenmängd - i ppm tillför du då i troligtvis ca 9 ppm kalcium per dag via kalkvattnet. För att få dessa 7,2 gram kalcium behövs det 13,2 gram kalciumhydroxid per dag.

Hur jag häller i mitt kalkvatten. Har inte experimenterat med det - gäller hela tiden att minska kontaktiden med luften - därför häller jag ganska snabbt i det precis i utblåset från en cirkulationspump. Optimala skulle vara att ha kalkvattnet i en sjukhusdroppåse och på det sätt luftfritt få en liten ström blandas just i ett utblås eller utsuget via en venturio (obs ingen luft).

Hoppas ovanstående klarar en del frågor och ursäkta om jag uttryckte mig med kockuttrycket knivsudd innan.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis lyckats få min sambo som jobbar som sjuksyster att ta hem ett droppaggregat. Normalt sticker man aggregatets spets genom ett membran på droppet/droppflaskan som är lufttät. Lätt att reglera och räkna dropparna om inte annat.

Om jag konstruerar denna blandning i en petflaska så lufttätt som möjligt och använder mig av ett poppulärt gummimembran som tätning. Leda kalkvattnet genom droppsalngen ned till insuget på min returpump? Kanske kan fungera.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alright! men hur gör du Lasse? häller du ut allt kalkvatten i din 2liters PET direkt i strömmen?

Om man skakar en blandning, så som det står på de flesta anvisningar för Kalciumhydroxid, så minskar effekten altså? Koldioxiden binder upp och man får en lägre Kalcium koncentration i kalkvattnet? stämmer det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, det gör jag just nu - inte optimalt det erkänner jag.

Du kan skaka blandningen men det får inte finnas någon luft som du får kontakt med. Om du kan göra det utan kontakt med luft så slipper du få förluster. Jag har också sett att jag kan få ompröva mitt användande av kranvatten eftersom det verkar vara variation från dag till dag hur mycket fällningar jag får. Kommer att ta hem osmosvatten från jobbet för att testa hur det påverkar.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej! Om man blandar kalciumhydroxiden i en 2 eller 5 liters plastdunk och om man har en slangpump kopplad till dunken,så orkar den suga ur kalkvattnet utan att det kommer in luft i dunken.Förutsatt att man har en backventil på slangen

Mvh Kjell

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för förtydligen Lasse.

Det enklaste när det kommer till dosering med kalkwasser är nog att dosera blandningen genom det automatiska vattenpåfyllet, det är enkelt och doserar inte för höga doser som påverkar pH för snabbt. Pumparna tar dock en del stryk och behöver göras rent oftare.

Själv är jag lite skeptisk till syftet med en kalkmixer. Jag ser också en risk att uppbundna ämnen såsom koppar kommer med i vattnet om man använder en kalkmixer. Att blandningen behöver vara lufttät är också ofta överdrivet inom hobbyn i min mening. Det viktigaste är att inte ytan störs mer än nödvändigt.

Mitt råd är att köra ner lite pulver i vattenpåfyllet och slå av pumpen några timmar/någon dag tills vattnet är klart. Enkelt, billigt och effektivt.

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En av fördelarna med kalkmixier är ju att pumpen till vattnenpåfyllet inte längre behöver ta sådan stryk. Varför skulle det bli mer koppar i vattnet om man använder kalkmixer ?

Jag tror att de metaller som binds i det kalkvatten som förblir olöst riskerar att komma in i akvariet med en kalkmixer än om man slänger ut det material som blir kvar på botten. Detta kan ev skapa problem på lång sikt men detta är mer en hypotes än ett påstående.

Fördelen kan vara att pumparna tar mindre stryk men rent kemiskt, ekonomiskt och utrymmesmässigt så tror jag inte på en kalkmixer men det kan kanske bero att det är något som jag inte har fattat när det kommer till den här tekniken. Min pump har gått snart två år genom det automatiska vattenpåfyllet utan problem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att blandningen behöver vara lufttät är också ofta överdrivet inom hobbyn i min mening. Det viktigaste är att inte ytan störs mer än nödvändigt.

Mitt råd är att köra ner lite pulver i vattenpåfyllet och slå av pumpen några timmar/någon dag tills vattnet är klart. Enkelt, billigt och effektivt.

Mvh

Peter

Om jag har förstått det hela rätt, om byttan den blandas i inte är lufttät så kommer koldioxiden från luften att dras ner i blandningen och därmed fäller kalket ut, och du får en betydligt sämre koncentration av kalcium i den blandningen.

Mätte precis ca halten i mitt kalkvatten (blandad igår) 200 låg den på, och en nyblandad/lufttät sats har jag för mig ligger på runt 900.

Passde på att mäta andra värden oxå i den. Ph 11,2 , Kh 22!!

Verkar som ca fäller ut till karbonater... eller?

Pulvret i påfyllningsröret till mixern var ju ingen dum ide, då slipper man ju få luft i byttan.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har förstått det hela rätt, om byttan den blandas i inte är lufttät så kommer koldioxiden från luften att dras ner i blandningen och därmed fäller kalket ut, och du får en betydligt sämre koncentration av kalcium i den blandningen.

Mätte precis ca halten i mitt kalkvatten (blandad igår) 200 låg den på, och en nyblandad/lufttät sats har jag för mig ligger på runt 900.

Passde på att mäta andra värden oxå i den. Ph 11,2 , Kh 22!!

Verkar som ca fäller ut till karbonater... eller?

Pulvret i påfyllningsröret till mixern var ju ingen dum ide, då slipper man ju få luft i byttan.

Det stämmer men minskningen verkar inte vara speciellt stor. Det är dock viktigt att inte vattenytan bryts mer än nödvändigt eftersom hinnan som ligger på ytan skyddar mot att koldioxiden kommer ner i vattnet. Läs gärna den här artikeln av Randy Holmes-Farley (det är den här metoden jag använder mig av):

http://www.reefkeeping.com/issues/2003-05/rhf/feature/index.php

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag använde i alla år kalkvatten som jag tycker har en mycket pos. effekt. Lösligheten är låg som Lasse säger c:a 1,1-1,2 g/l (Lasse hur mycket beror naturligtvis på temp.)

Jag använde alltid en kalkmixer och den automatiska påfylningen som Clownen rek.

Ett av de bästa sätten att mäta när man skall sätta till mer kalsiumhydroxid är pH. En mättad lösning ligger nära 12 (använd osmosvatten!) och när pH hade fallit till 11,5 så gjorde jag ny tillsats. Viktigt är att hindra lufttillträde då kalcimhydroxid suger till sig koldioxid från luften. Blir kalksten på botten av kärlet.

Kalkvatten har många pos effekter som vi har berört i flera trådar och var en av hörstenarna i Berlinmetoden som Dinter Stüber utarbetade i slutet på 70-talet.

Rekomenderas!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag har förstått det hela rätt, om byttan den blandas i inte är lufttät så kommer koldioxiden från luften att dras ner i blandningen och därmed fäller kalket ut, och du får en betydligt sämre koncentration av kalcium i den blandningen.

Mätte precis ca halten i mitt kalkvatten (blandad igår) 200 låg den på, och en nyblandad/lufttät sats har jag för mig ligger på runt 900.

Passde på att mäta andra värden oxå i den. Ph 11,2 , Kh 22!!

Verkar som ca fäller ut till karbonater... eller?

Pulvret i påfyllningsröret till mixern var ju ingen dum ide, då slipper man ju få luft i byttan.

Jag håller på och gör samma typ av prov som du gjort DaTrucka och det är ungefär vad jag råkar ut för också (jag har iofs inte mätt KH). Då jag bara får 200 - 350 ppm när mitt vatten är nyblandat skall jag försöka att få tag i lite nytt kalciumhydroxid - mitt kan vara fuktskadat.

Kalkvatten har många pos effekter som vi har berört i flera trådar och var en av hörstenarna i Berlinmetoden som Dinter Stüber utarbetade i slutet på 70-talet.

Rekomenderas!

Är helt enig med dig här, framförallt börjar jag bli mer och mer övertygad om pH:ts betydelse (drömläge för mig 8,3-8,4) i kampen mot vissa "skit"alger. Jag har kontinuerligt användt mig av detta sedan starten av Red Sea. Jag släpade till och med hem en 25 liters dunk med osmosvatten häromdagen.

Eftersom jag nu planmässigt kommer att etablera kalcifierande koraller så är jag lite intresserad hur jag skall kunna tillföra kalcium i rätt mängd. I mitt kalkvatten jag nu gör har jag lagt i lite grand av Red Sea:s kalciummix. Det är en väg. En annan är att förutom att lösa kalciumhydroxid i osmosvattnet skulle det inte finnas någon kemiskt hinder att samtidigt tillföra kalciumklorid och på det sättet helt bestämma vilken kalciummängd man tillsätter. Jag skall först säga att jag är inte intresserad av en massa tekniska lösningar utan vill mer göra det handmässigt så jag har viss kontroll. Eftersom vi konsumerar ganska mycket kolsyrat bordsvatten i vår familj och ständigt har dåligt miljösamvete för detta så införskaffade vi en SodaStream idag. Jag har alltid viljat ha det för att testa en idée jag haft en tid och nu var min frus miljösamvete så dåligt att det gick att genomföra investeringen. Vad är då min akvaristiska intresse för denna apparat. Jo - ta kolsyrat osmosvatten och fyll det tillsammans med kalciumkarbonat (och kanske också magnesiumkarbonat) på en petflaska och skaka om och låt vänta. När reaktionen är färdig så bör pH ligga på 7,8 och vad koncentrationen kalcium kommer att ligga på vill jag gärna veta. Den första testen har visat att 75 ppm var lätt att få upp (då har jag tagit bottenmaterial från mitt akvarie vilket är långt ifrån perfekt) och pH ligger väldigt lågt (min pH test klarar inte det värdet - skall skaffa en för låga området också). Jag vill ju gärna ha upp nivåer kring 1000 - 2000 ppm för då innebär det att jag kan tillföra 1 till 2 gram kalcium per liter tillfört osmosvatten. pH säkningen som kommer att ske (pH 7,8) kommer jag att försöka kompensera med kalkvatten den mesta av tiden. Jag kommer att återkomma med resultat! I detta fall kan man faktiskt mäta - titreringstesterna ger åtminstone en ganska bra uppskattning i den nogranhet jag behöver här:ler: .

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Lasse som jag länge hävdat så har pH en avgörande betydelse. Kalmixer (hydroxid) är främst en pH regularor. Kalkrektor där man löser upp korallsand är en kalsuimapparat (har dock en kraftigt neg. effekt genom att sänka pH). Många tillför kalsium som kalsimklorid (myckt hög löslighet). Cl jon överskott uppkommer dock vilket kräver vattenbyten. Har hört att det finns Cl fritt Ca tillskott i handeln men vet inte mera om detta när ingen innehållsdeklaration lämnats. (en av komponenterna i Ballings metod).

Jag använde själv kalkvatten och CaCl samt vattenbyten och det var OK för mig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...