Gå till innehåll

Kalkvatten funderingar


DaTrucka

Rekommenderade inlägg

En annan fördel på tal om alger och kalkwasser är att det även minskar mängden fosfat i vattnet. Det ser jag som ytterligare en anledning att ersätta allt påfyllsvatten med kalkwasser.

Ingvar: anser du att en kalkmixer behövdes i ditt fall innan vattnet introducerades till kärlet med vattenpåfyllet och vad var nyttan med detta som du ser det?

Det kan inte vara så att det krävs en lägre dos kalciumhydroxid för att uppnå ett pH på 12 (mättad lösning) men att detta kanske inte automatiskt räcker så långt när det gäller tillförseln av kalk till vattnet? Det känns på något sätt konstigt om dessa små volymer som ni pratar om gör någon större skillnad på kalcifieringsprocessen. Kanske man även borde mäta nivån på CA?

Är det någon som kemiskt kan beskriva riskerna med en jon obalans och vilken mängd vattenbyten som krävs för att motverka det här? Räcker 10% per månad i längden?

Mvh

Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 52
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Jag använde en kalkmixer ett tag men slutade då den hade en konstant förmåga att sänka pH. Om man med div knep försökte höja pH innan vattnet kom till karet så föll Ca ut. Tillsatte CaCl en tid och då byte jag 10-15%/mån, men slutade även med detta då det visade sig att mitt plenum gav tillräkligt och mycket konstant (420) mycket jämnare än tidigare trots att jag använde dos pumpar med automatik. Den enda tillsats jag gjorde därefter var kalkvatten samt Korallenwelts 3 komponat och det funkade utmärkt de återstående 7 år som karet var i drift.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har hört detta tal om "jonobalans" i många år nu men aldrig fått någon bra förklaring på vad som menas. Vad som jag tror kan hända är att Cl halten kan öka vi långvarig användning av kalciumklorid och Na halten ökar på grund av tillsats av Natriumbikarbonat och natriumkarbonat. Om man håller reda på hur mycket klorid man tillsätter (går att räkna ut) så kan man tillsatta så kallat NaCl-fritt salt (Det är inte helt fritt ca 30% NaCl finns i det) vid något vattenbyte istället för vanligt färdigblandat salt så behöver man inte riskera att NaCl delen i saltkoncentrationen blir för hög.

Jag har fortsatt mina experiment genom att jag skaffade torr kalciumhydroxid idag. Vid inblandning av 2 teskedar till 2 liter fick jag en kalciumhalt på 750 ppm så mina knivsuddar har varit lite försiktiga i förhållandet till kalciumkoncentrationen. Denna flaska är ställd med kork på under natten och så skall jag mäta i morgon. Min kolsyrade flaska med argonit i sig håller nu en kalciumhalt på ca 250 ppm men pH är fortfarande under 7 så jag vill se när det jämnar ut sig. Vill ha ett bättre substrat än detta. När jag konstaterat att det går att blanda en koncentration med ca 900 ppm kalcium så skall jag göra några experiment för lagring samt vad som händer om man tillsätter kalciumklorid i denna flaska.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag märker att det mesta som ni säger även stämmer med

det som har hänt i mitt kar.

Förut körde jag med kalkvatten på allt osmosvatten

och hade 8,3 PH och inga rost-alger.

Sedan drog jag ner en hel del på kalkvatten.

Någon månad efter detta så kunde jag konstatera att

- PH sjönk till ~8.0-8.1

- Caulerpa dog ut

- Brun alger kom i stora mängder

- Fosfathalten steg

Nu vet jag inte vad som beror på vad.

Det kan ju lika gärna vara bristen på Caulerpa som är problemet.

Just nu skördar jag en hel del Xeina som näringsexportör.

För några veckor sedan gjorde jag stor-rengöring av hela karet (inkl skrubba ls från brunalger) och förra veckan började jag köra 100% av osmosvatten genom kalkmixer.

Nu ska jag se om man kan hålla brunalgerna i schack.

Jag kör nu även med fosfat-remover.

Jag ska återrapportera vad som har hänt om några veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmmm ? Vad menar du ?

Jag hade låg PH ~8,0-8,1 och hög Ca ~ 420-500 i karet

dvs jag hade låg PH och hög Ca.

Ska jag få fällning av fosfat då ? eller ?

Högt pH och hög kalciumhalt -> fällning av fosfat som kalciumfosfat som inte återlöses så länge pH hålls uppe.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag gjort några försök igen. Köpte torr kalciumhydroxid denna gång. Ca-halten i det nyblandade vattnet var då 700 ppm. Jag lät denna 2 liters petflaska stå i ett dygn och utan lufttillträde. Halten låg ngt högre ca 800 ppm. !,5 tsk kalciumhydroxid.

Jag skall göra ett bättre försök med lite olika förvaringsmöjligheter. Jag vill gärna göra lite mer än 2 liter åt gången.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svar till Clownen m.fl. Det är mycket viktigt att använda så ren kalsiumhyroxid som möjligt. Helst pro analysii många pulver som sälj i handeln har alldeles för många föroreningar (bl.a. tungmetaller) och duger bäst till att göra vita sträck på fotbollsplanen ej i karet.

Min kalkmixer var så inställd att omrörning skedde 4 gånger per dygn. Påfyllning av osmosvatten skedde i botten och avtappning till karet från ytan. Genom att via den automatiska påfyllningen långsamt och jämt tillsätta kalkvatten på detta sätt så blev pH mycket konstant. Jag behövde ung 30l påfyllning/dygn.

Jag vill även påpeka att ett av de största skräcksenarier som finns med ökat koldioxid till atmosvären inte är uppvärmningen som man tror av tidningarna, utan en pH sänkning i havet (som redan konstaterats!) vilket leder till försämradad skalbildning och död av de mikroorganismer som producerar 60% av allt syre vi andas. I dag är haven den största absorbanten av koldioxid från luften och 3/4 av all koldioxid är bundet i havsvatten. För att motverka detta så bör varje människa plantera 10 nya träd under sin livstid d.v.s det behövs 100 miljarder nya träd!

Varför nämner jag detta?

Jo för att poängtera att pH har en mycket avgörande betydelse för att våra koraller skall kunna binda kalk till sina skelett. Utan rätt pH så spelar det ingen roll hur mycket Ca vi tillsätter då korallerna inte kan utnyttja detta. Karbonaterna får vi gratis från luften där skummaren är mycket effekiv i utbytet.

Drömmsenariot vore om vi kunde tillsätta kalsiumbikarbonat men denna förening är bara intermediär och finns endast i sinnevärlden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Sökte lite här på forumet om kalkvattendosering och snubblade över denna gamla tråd som har "blivit lite på hälft".

I mitt fall har jag tydligen ännu så låg åtgång av kalcium i karet så kalkvattnet täcker behovet. Tycker iofs det är lite konstigt men så är fallet. Skulle gärna dosera balling mer än de aktuella 10ml/dygn för att få i bl.a magnesium.

Mitt kar: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=26909

Dagens värden:

Ca 480

Kh 9,6

Mg 1450

Är idag i färd med att blanda nytt kalkvatten och mätte mitt gamla som nu stått en vecka i en plastlåda med gläst lock, alltså inte närapå lufttätt. Ca runt 800mg/l och Kh.testet spårade ur. Alltså verkar det som att mitt kalkvatten som får stå orört håller sig bra åtminstone 7 dygn. Hur gör ni för att mäta höga Kh-halter. Jag tog mitt salifert test och gjorde som vanligt och fick ösa in 4ml reagens utan att färgen ändrade.

/Johan

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inget. Värdet är rimligt.

Ok, köper det! :) Om jag förstått rätt är kalkvatten en "balanserad lösning", som somliga föredrar att kalla det, hur är egentligen förhållandet mellan Kh och Ca. Finns det en koefficient med vilken jag kan räkna ut Kh om jag vet Ca i en "balanserad lösning"?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

10 mg CaO per liter motsvarar 1 kH. Men man måste räkna bort CaCl2 och CaSO4. Så det är inte lätt. kH är egentligen ett mått på hur mycket syra man måste tillsätta för att driva ut alla karbonat och bikarbonatjoner ur vattnet. Det brukar man mäta genom att tillsätta syra tills pH:t gått ner till pH = 4,3. Ett vanligt mätfel är om man använt Borat i vattnet t.ex Triple Buffer. Då går det åt syra för att motverka den buffern och så får vi ett för högt mätvärde. Ställer man då in ett bra kHvärde lider korallerna av lågt kH.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Om man häller i kalkvattent för fort kan det bli skadliga effekter elelr? Står ju att vissa kör droppning o andra bara häller i det??

jag funderar på vad som gynnar mer än stenkoraller av kalkvattnet? tar det bort nått dåligt förstår att det minimerar vissa typer av alger?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Fick bra mycket mindra kisel och slemalger av att starta med kalkvatten.Starta en ny tråd om det och Manne gav mig tippset.Jag var borta hela dan idag och kom nyss hem oj jag glömde stänga locket till RSMét så jag fylde på med 1 liter kalkvatten bak i och lät pumparna pumpa ut det.Det ta inte lång tid för pumparna att blanda upp det osaltade vattnet till rätt salitet igen så jag häller bara i har inte vart nå problem för mig enu.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

tar upp tråden igen då jag tänkte börja med kalkvattnet igen, men funderar på om det är ok att använda kranvatten istället för osmos så länge det kalkvattnet man häller i är klart?

Ska köra 1 liter till 1125 liter så det kanske inte är hela värden?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med Göteborgsvatten och kalciumhydroxid utan problem. BVet inte riktig vad du har för vatten där du bor Ricke? Är det kommunalt eller egen brunn. Vad du skall vara försiktig med är vatten med högt karbonatinnehåll (hög alkalinitet) samt med koldioxid/kolsyra.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kommunaltvatten (Nybro), mätte kh i karet efter det varit igång nu några veckor o det låg på 8,5 nu och då tänkte jag att det vara bra o börja tillsätta kalkvattnet då jag har fått i lite koraller som förbrukar.

Jag kör med kalkwasserpulver i en flaska, hade i 1liter var 3dje dag i mitt 450L så om jag kör i 1 liter varje dag borde det ju rimligen vara samma dos. hade dock osmosvatten till den tanken.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...