Gå till innehåll

Nya investeringar


Rekommenderade inlägg

Hej har tänkt att bygga en ny sump för att få plats med lite mer teknik. Jag har i dagsläget ett juwel 350 l med en sump på cirka 100 liter. Jag har nu tänkt att bygga en till sump.

Jag har följande teknik/rutiner idag

Geisman MH 250 Watt

Aquacare Skummare

Aquacare nitratfilter

Aquacare fosfatfilter

Lifeguard UV filter

Kylare (för sommarbruk)

Tillsätter endast kalkvatten manuellt.

I mitt nya skåp är min tanke att kylaren skall stå plus en sump på cirka 100-150 liter där jag skall ställa fosfat och nitratfiltret samt att få plats med några hinkar och andra tillbehör som för närvarande bara står i lägenheten har fått klagomål av sambon :)

Den teknik jag tänkt införskaffa är en kalkmixer med kalkreaktor. Har även funderingar på ballingmetoden men den kanske blir överflödig när jag har kalkmixer och kalkreaktor. Jag har även tänkt att införskaffa två t5 rör för att förstärka min MH belysning. Vilken kalkmixer och kalkreaktor skall jag välja jag är inte speciellt tekniskt lagd så jag vill ha enklaste möjliga där man slipper skruva och mecka för mycket. Sen vill jag ha tips om det är någon mer teknik jag behöver ha exempelvis Zeolitreaktor mm. Jag är trött på att ha massa döda koraller och dålig tillväxt så min tanke är nu att göra en riktig storsatsning så jag är tacksam för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

jag skulle först försöka ta reda på varför korallerna dör och åtgärda det, hur ser dina vattenvärde ut? Vilka koraller dör, på vilket sätt dör de?

Du verkar ha gott om teknik redan, det som saknas är väl något för tillförsel av ca och buffer, ex kalkreaktor eller så börjar du med balling. Men för det behöver du ju inte en sump till, du har väl all utrustning på plats i sumpen i dag?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mina åsikter: skippa nitratfilter, kolla på zeolitreaktor istället... kalkmixer kan du också skippa om du kör reaktor, balling kan du defintivt låta bli om du kör kalkreaktor.. annars blir det ju kaka-på-kaka.

__________________

tack för tipsen men jag har ju redan ett nitratfilter så det är väl inte så smart att skippa det då med tanke på vad det kostade ? Men kan man inte med en balling tillsätta andra ämnen som man inte får med vid användandet av kalkreaktor. Vad gör en zeolitreaktor för nytta då antar att den tar bort nitrat eftersom du rekomenderade den istället för nitratfilter. Varför inte köra med kalkmixer vad jag har hört jobbar kalkmixer och kalkreaktorn i hop motivera gärna mer blev inte så mycket klokare om jag skall vara ärlig?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt: Skippa inte nitratfilter nu när du har ett. Kalkreaktor är ett mycket bra/enkelt hjälpmedel om du vill ha bra tillväxt på dina stenkoraller och bra buffertreserv. Kalkmixer är också viktigt och ersätts inte av kalkreaktor men kräver mer tillsyn än kalkreaktorn. Håll dig till Aquacare, högkvalitiva grejor tycker jag.

Fundera också på ett fosfatfilter av något slag. Jag tycker man ska vara noga med att hålla ned fosfaten, enklare att lyckas med koraller då

Ett tips: Tänk på att det blir varmt där kylaren står. Om du ställer den ihop med sumpen i ett skåp kommer du inte få någon nytta av kylaren. Värmen från kylaren kommer att värma upp vattnet i sumpen(akvariet). Bästa är om man kan ha kylaren i ett annat rum skilt från akvariet eller helst utomhus om det går.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Capote/Mattias jag har ett fosfatfilter idagsläget köpte ett aquacare nyss haft i gång det i tre veckor nu. Jag har skyhöga fosfatvärden som det ser ut idag och även för hoga nitratvärden detta kommer an på att jag varit lite slarvig med mitt akvarium i drygt ett halvår. Jag har ingen mer plats i min lilla sump därför tänker jag bygga en ny där jag kan ha kalkreaktor och lite mer plats för att kunna byta vatten mm det är så trångt som det är i dagsläget. Tack för tipset om kylaren då får jag försöka ha den utanför men förra sommaren slog den läck och det var mindre roligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för tipset om kylaren då får jag försöka ha den utanför men förra sommaren slog den läck och det var mindre roligt.

Ytterligare en sak att ha kvar den ute ifall den går läck inomhus. Hadde ändå kört med den ute och fixat så den inte kan gå läck.

Vad var det som gjorde detta

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt: Skippa inte nitratfilter nu när du har ett.

Misstänker att detta beror på att du tidigare uttryckt skepsis mot zeolit/zeosand i saltvatten. Har varit på väg att köpa zeolit men tvekat efter ditt inlägg i en tidigare tråd. Kan du utveckla?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att detta beror på att du tidigare uttryckt skepsis mot zeolit/zeosand i saltvatten. Har varit på väg att köpa zeolit men tvekat efter ditt inlägg i en tidigare tråd. Kan du utveckla?

Blandar du inte ihop Capote med mig Ahab. Jag är mer än skeptisk till detta - det finns beskrivet i ett flertal trådar här på forumet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Misstänker att detta beror på att du tidigare uttryckt skepsis mot zeolit/zeosand i saltvatten. Har varit på väg att köpa zeolit men tvekat efter ditt inlägg i en tidigare tråd. Kan du utveckla?

Tror också det är Lasse du refererar till.

Jag är väl inte så skeptisk till zeolit som materia. Har funderat på en reaktor själv mest för att testa om jag kan generera bra med bakterier den vägen. Har dock valt en annan väg nu.

Jag är dock skeptisk till zeovit-metoden eftersom jag inte vågar ha ett kar proppat med stenkoraller och så små säkerhetsmarginaler. Å andra sidan får mina koraller inte lika bra färger som man får i en zeovit-burk.

Sen tyckte jag att Fisherman skulle behålla sitt nitratfilter eftersom han hade ett och jag tycker att det är en mycket bra manick.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...